Jump to content
  • Sign Up
korsowito

ANSWERED e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

Posted (edited)
Op 29-4-2019 om 21:42, Tescione zei:

Dankje Hippe Lip, ik zal het aankaarten bij New Motion. De installatie is namelijk uitgevoerd door een onderaannemer die New Motion heeft ingehuurd. Moet wel volgens de regeltjes idd.

Inmiddels ben ik al een tijdje bezig om een antwoord te krijgen van Newmotion mbt de aardlekschakelaar maar het is blijkbaar nogal een moeilijke vraag. Het enige antwoord dat ik tot nu toe heb gekregen was dat mijn auto geen DC lekstroom kan veroorzaken. Mijn reactie hierop was dat het altijd mogelijk is dat er een auto aangesloten wordt die dit probleem wel heeft en dat ik vind dat ze zich aan de installatievoorschriften uit hun eigen handleiding moeten houden. 

In die argumentatie kon de medewerker zich wel vinden en hij gaf aan dat ze het intern verder bespreken.

Wordt vervolgd!

Edited by Tescione
  • Like 1

Posted (edited)
23 uur geleden, Tescione zei:

Mijn reactie hierop was dat het altijd mogelijk is dat er een auto aangesloten wordt die dit probleem wel heeft [...]

Dit is precies de juiste reactie. Het maakt niet uit welke auto er nu aan hangt. Je weet nooit welke auto er morgen aan hangt.

23 uur geleden, Tescione zei:

[...] en dat ik vind dat ze zich aan de installatievoorschriften uit hun eigen handleiding moeten houden. 

Ja, ook dat, én aan de installatievoorschriften die hier in NL gelden. 

Heb je netjes gedaan. Nu NewMotion nog, maar ik verwacht dat dit goed gaat komen. :yes:

Edited by Hippe lip
... tikvout :-(

Op 22-5-2019 om 10:36, Hippe lip zei:

Dit is precies de juiste reactie. Het maakt niet uit welke auto er nu aan hangt. Je weet nooit welke auto er morgen aan hangt.

Ja, ook dat, én aan de installatievoorschriften die hier in NL gelden. 

Heb je netjes gedaan. Nu NewMotion nog, maar ik verwacht dat dit goed gaat komen. :yes:

@Hippe lip je vermoeden was juist! Gisteren belde NewMotion met de mededeling dat ze binnenkort een type B aardlekschakelaar komen installeren.

Ja, we weten dat we early adopters zijn en dat daarbij wel eens dingen fout gaan of dat het wiel zo hier en daar nog uitgevonden moet worden. Het doet me goed dat het issue (en de regeltjes) rond de aardlekschakelaar type B nu breder bekend wordt en dat er niet over gezeurd wordt maar dat het gewoon goed aangelegd wordt.

Op naar een veilige EV-wereld! :dup: 

:rockon:

Op 25-5-2019 om 08:15, Hippe lip zei:

Ja, we weten dat we early adopters zijn en dat daarbij wel eens dingen fout gaan of dat het wiel zo hier en daar nog uitgevonden moet worden. Het doet me goed dat het issue (en de regeltjes) rond de aardlekschakelaar type B nu breder bekend wordt en dat er niet over gezeurd wordt maar dat het gewoon goed aangelegd wordt.

Op naar een veilige EV-wereld! :dup: 

:rockon:

@Hippe lip ik doe graag nog een beroep op jouw expertise. Het installatiebedrijf is langs geweest maar waarom heb ik het idee dat ze weer niet de juiste aardlekschakelaar hebben geïnstalleerd?

aardlek.jpeg.8ab97acb7dfd89f60fc0b3bb1e9307b4.jpeg

Het betreft dus een Hager ADM420G , en online lees ik:

afschakelkarakteristiek: type B

type aardlekbeveiliging:  A 

Helaas is dit echt niet mijn expertise, maar volgens mij is dit dus weer fout.

Klopt dat dit niet correct is. Het is een gecombineerde automaat met aardlek. Karakteristiek van de automaat is B (dus je kan tijdelijk wat meer stroom trekken dan met karakteristiek A), maar de aardlek is echt een type A. Dat is dus fout. 

16 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Klopt dat dit niet correct is. Het is een gecombineerde automaat met aardlek. Karakteristiek van de automaat is B (dus je kan tijdelijk wat meer stroom trekken dan met karakteristiek A), maar de aardlek is echt een type A. Dat is dus fout. 

ah uiteraard zijn er meer experts :). Dankjewel voor je antwoord, ik hang inmiddels weer in de wacht bij NewMotion.....

11 minutes ago, Tescione said:

ah uiteraard zijn er meer experts :). Dankjewel voor je antwoord, ik hang inmiddels weer in de wacht bij NewMotion.....

Succes! Tsja, dit krijg je als een olieboer electrische auto's gaat doen :-)

Posted (edited)
10 uur geleden, Tescione zei:

@Hippe lip ik doe graag nog een beroep op jouw expertise. Het installatiebedrijf is langs geweest maar waarom heb ik het idee dat ze weer niet de juiste aardlekschakelaar hebben geïnstalleerd?

Het betreft dus een Hager ADM420G , en online lees ik:

afschakelkarakteristiek: type B

type aardlekbeveiliging:  A 

Helaas is dit echt niet mijn expertise, maar volgens mij is dit dus weer fout.

Je hebt het goed gezien. Zoals de anderen hier al melden is het helaas (weer) foute boel. Het is misschien verstandig om ze te melden dat je een aardlekschakelaar type B nodig hebt; en daar expliciet bij vermelden dat dit echt iets anders is dan een installatieautomaat met B-karakteristiek. Helaas staan in beide beschrijvingen een hoofdletter B, maar die geven totaal verschillende dingen aan.

Het begint al met de keuze voor een aardlekautomaat. Dat is een combinatie van een aardlekschakelaar en een installatieautomaat in één behuizing, vandaar de naam. Voor zover mij bekend bestaat die combinatie niet met een aardlekschakelaar (ALS) type B. Het bijzondere aan die ALS type B is dat die bij een gelijkstroomcomponent van 6 mA of meer afschakelt. Een normale ALS (type A) schakelt alleen af bij fouten in de wisselstromen. Het is voor jou goed om dit verschil te weten, want dat is de essentie.

Heb je hier wat aan?

Edited by Hippe lip

Hoe zit dat eigenlijk  met installaties die in het verleden (toen de B nog niet in beeld was) aangelegd zijn? Die voldeden aan de toen geldige NEN 1010 en hoeven toch niet aangepast te worden? Ik heb begrepen dat de Kia wel het DC deel galvanisch gescheiden heeft heeft van het AC deel dus hoef me ook geen zorgen te maken. 

Telkens google ik weer op "aardlekschakelaar type B" en telkens lees ik weer nieuwe dingen. Zo kom ik net tot mijn verrassing een site tegen waar een aardlekschakelaar (ALS) type B tegenkom voor éénfasegebruik. Jopeie, eindelijk! Maar toch niet.....

Kijk hier maar eens. Daar staat de Iskra Aardlekschakelaar 1 polig + Nul 25A 30mA Type B. Je zou zeggen dat dit een ALS type B is, als je die omschrijving leest. Kijk je echter naar de productinformatie (zie hier) dan zie je wel de afschakeling bij een foutstroom van 30 mA, de gewone afschakelwaarde voor een ALS type A, maar er staat helemaal nix over bij welke gelijkstroomwaarde er afgeschakeld wordt. Er staat bij de 'Features' iets over 'd.c. residual currents', maar bij de 'Technical data' staat die hele d.c. residual current niet genoemd. Je kunt dus ook niet vaststellen of het apparaat uitschakelt bij de (bij ons in NL) voorgeschreven 6 mA. Dat diskwalificeert het apparaat. Ik betwijfel dus of dit een geschikte ALS is voor laadpalen.

Jammer maar helaas. Dit ter lering ende vermaeck. En als waarschuwing.

3 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Hoe zit dat eigenlijk  met installaties die in het verleden (toen de B nog niet in beeld was) aangelegd zijn? Die voldeden aan de toen geldige NEN 1010 en hoeven toch niet aangepast te worden? Ik heb begrepen dat de Kia wel het DC deel galvanisch gescheiden heeft heeft van het AC deel dus hoef me ook geen zorgen te maken. 

1. Het verleden
Je kunt een bestaande installatie die aangelegd is volgens de toen geldende regels kun je nu niet gaan afkeuren. Als een laadpaal aangelegd is in de tijd dat die aardlekschakelaar (ALS) type B nog niet was voorgeschreven, dan mag dat zo blijven. Ik schat in dat dit niet erg veel palen zijn, want voor zover ik weet is die ALS type B al een aantal jaren voorgeschreven. Maar ik kan het mis hebben; ik heb er geen onderzoek naar gedaan.

2. Dit is een vaker gemaakte gedachten- (naar mijn mening)fout. Het gaat idd niet mis als jouw Kia eraan hangt, dat kopt. Maar wie zegt jou, wie garandeert dat er nooit een auto aan hangt die wél zo'n gelijkstroomfout kan leveren? Er komt bij voorbeeld een Zoe op bezoek en die hangt ff aan de paal. Je bent met vakantie en degene die op je huis past heeft een Zoe of andere auto waarbij dat kan voorkomen.
Regels zijn opgesteld om onder BI omstandigheden veilig te zijn.

• Like 1

Posted (edited)
1 hour ago, Sigmasailor said:

Klopt. Volgens de voorschriften hoef je bij een "oude" laadpaal (ik geloof dat het voorschrift 2014/2015 kwam) geen type B toe te passen. Maar voor alle nieuwere palen moet het wel. Ik weet nog dat het toen ik de ZOE kocht (2013) een punt van discussie was.

Hoe dan ook ben ik het met Hippe Lip eens: het gaat om veiligheid. En veiligheid (hoe saai en bemoederend dit ook  klinkt) gaat erom dat je rekening houdt met de niet normale situatie. Dus dat er bijvoorbeeld een auto die je niet verwacht had aan je paal hangt. Bedenk wel dat als het fout gaat het meteen echt goed fout gaat (dood). 

[edit] 

Sorry, eindigen met het woordje dood was misschien een beetje te dramatisch. Maar hou er rekening mee dat de energie die vrijkomt bij het laden van een auto best groot is. Omdat electriciteit zo onzichtbaar en geluidloos  is snappen we soms het gevaar er niet van. Dat wil ik maar zeggen. Laden met 8kW staat gelijk aan het in de fik steken van een liter benzine per uur, maar kan nog veel groter letsel toebrengen.

[/edit]

Edited by Prlwytzkofsky
  • Like 1

1 uur geleden, Hippe lip zei:

1. Het verleden
Je kunt een bestaande installatie die aangelegd is volgens de toen geldende regels kun je nu niet gaan afkeuren. Als een laadpaal aangelegd is in de tijd dat die aardlekschakelaar (ALS) type B nog niet was voorgeschreven, dan mag dat zo blijven. Ik schat in dat dit niet erg veel palen zijn, want voor zover ik weet is die ALS type B al een aantal jaren voorgeschreven. Maar ik kan het mis hebben; ik heb er geen onderzoek naar gedaan.

2. Dit is een vaker gemaakte gedachten- (naar mijn mening)fout. Het gaat idd niet mis als jouw Kia eraan hangt, dat kopt. Maar wie zegt jou, wie garandeert dat er nooit een auto aan hangt die wél zo'n gelijkstroomfout kan leveren? Er komt bij voorbeeld een Zoe op bezoek en die hangt ff aan de paal. Je bent met vakantie en degene die op je huis past heeft een Zoe of andere auto waarbij dat kan voorkomen.
Regels zijn opgesteld om onder BI omstandigheden veilig te zijn.

1) mijn laadpaal hangt er al 6 jaar; toen bestond deze spelregel nog niet.

2) Mijn (lolo) kastje staat op privé; een ander kan hem niet vinden en er ook niet op laden (TNM geeft dat niet vrij). Is de Zoe dan niet veilig; ik vraag me al een tijdje af of er onveilige auto's bestaan of dat het een wat theoretisch verhaal is van de lobby van ALS fabrikanten voor elkaar gekregen hebben.

Nog een ander punt waar ik mij over verbaas,dat het wel veel gebeurt.

Is:

Neem mij zelf ff als voorbeeld ik heb 3x25am thuis.

Dit betekent voor mij dat ik mijn laadpaal met 20ampere mag afzekeren vanuit de groepen kast.

Dus ik laat nu met 16ampere 3,7kw/h max de auto (newmotion laadpaal met load balance)

Dit is de veilige manier.

Wat niet mag is dus de laadpaal met 25ampere afzekeren vanuit de groepen kast die met 3x25ampre gevoed word. Doe je dit wel en er gebeurt wat ben je niet verzekerd.

Je hoort altijd 1 stap terug te doen ook al heb je load balance systeem in je laadpaal.

Als het goed is staat dit ook in de nen1010.

14 uur geleden, Sigmasailor zei:

Is de Zoe dan niet veilig; ik vraag me al een tijdje af of er onveilige auto's bestaan of dat het een wat theoretisch verhaal is van de lobby van ALS fabrikanten voor elkaar gekregen hebben.

De Zoe is niet onveilig, maar met het laadsysteem in de Zoe bestaat de mogelijkheid dat er iets zodanig mis gaat dat er een gelijkstoomfout ontstaat die gevaarlijk is.

Vergelijk het met de groepenkast in je huis. Zijn de elektriciteitsaansluitingen in je huis onveilig? Nee toch, hoop ik. Toch is er in de groepenkast een aardlekschakelaar gemaakt. Dit voor het geval dat er iets fout gaat.

• Like 1

13 uur geleden, Niro79 zei:

Wat niet mag is dus de laadpaal met 25ampere afzekeren vanuit de groepen kast die met 3x25ampre gevoed word. Doe je dit wel en er gebeurt wat ben je niet verzekerd.
Je hoort altijd 1 stap terug te doen ook al heb je load balance systeem in je laadpaal.
Als het goed is staat dit ook in de nen1010.

Niet helemaal waar. Je mag de laadpaal wel met 25A zekeren, wanneer deze laadpaal zelf een voorziening heeft om de laadstroom te beperken tot een veilige waarde. Palen met loadbalancing hebben zo'n voorziening. Daarvoor staat een uitzondering in de NEN 1010. Helaas zijn de regeltjes rond laadpalen zoals dit punt, maar ook rond de noodzaak van een aardlekschakelaar type B, bij veel professionals in de branche nog onbekend (of op zijn minst onvoldoende bekend). De materie is nog te nieuw.

15 minuten geleden, Hippe lip zei:

Niet helemaal waar. Je mag de laadpaal wel met 25A zekeren, wanneer deze laadpaal zelf een voorziening heeft om de laadstroom te beperken tot een veilige waarde. Palen met loadbalancing hebben zo'n voorziening. Daarvoor staat een uitzondering in de NEN 1010. Helaas zijn de regeltjes rond laadpalen zoals dit punt, maar ook rond de noodzaak van een aardlekschakelaar type B, bij veel professionals in de branche nog onbekend (of op zijn minst onvoldoende bekend). De materie is nog te nieuw.

Hmm...

Dan ben ik zeer benieuwd waar het in de nen1010 staat.

Kan ik mijn collega's op attenderen en ga ik mijn laadgroep ook aan passen naar een 25ampere type b zekering.

Werk namelijk voor een installateur.

Posted (edited)
4 uur geleden, Niro79 zei:

Dan ben ik zeer benieuwd waar het in de nen1010 staat.

Kan ik mijn collega's op attenderen en ga ik mijn laadgroep ook aan passen naar een 25ampere type b zekering.

Werk namelijk voor een installateur.

Even hier en op het tweakersforum zoeken. Tis al vaker aan bod geweest en uitgebreid besproken.
Ook ff googelen kan helpen. Geloof me, het kan en mag volgens NEN 1010.

En als je voor een installateur werkt: je weet ook dat het verplicht is om een aardlekschakelaar type B te gebruiken voor een laadpaal?
En dat dit wat héél anders is dan een installatieautomaat met B-karakteristiek?

Edited by Hippe lip

3 uur geleden, Hippe lip zei:

Even hier en op het tweakersforum zoeken. Tis al vaker aan bod geweest en uitgebreid besproken.

En als je voor een installateur werkt: je weet ook dat het verplicht is om een aardlekschakelaar type B te gebruiken voor een laadpaal?

Nou zit niet aan de elektrische kant maar aan de werktuigbouwkundige kant (klimaat)

Probeer me er wat meer in te verdiepen.

Ga de nen1010 maar eens goed lezen.

13 uur geleden, Niro79 zei:

Ga de nen1010 maar eens goed lezen.

Nou, neem dan maar een paar extra vakantiedagen op....:rolleyes:

• Haha 1

17 uur geleden, Hippe lip zei:

als je dit als installateur niet weet ben je niet gecertificeerd of niet serieus met je vak bezig hetzelfde geld voor de selectiviteits norm die bestaat al een tijdje maar er zijn tegenwoordig allerlei beunhazen actief die net doen of ze de regels kennen maar je valt vanzelf een  keer door de mand 

Nou, ik zou het iets minder extreem willen benoemen. Het klopt dat je dit soort dingen zou moeten weten, maar alle regeltjes van de NEN 1010 bij elkaar zijn zó complex, dat als je dit onderwerp niet eerder bij de hand hebt gehad, snap ik best dat je het niet allemaal in detail weet. De installateur kan dan best te goeder trouw werken. 

Het wordt pas een kwalijke zaak wanneer je de installateur hierop wijst en die blijft desondanks stug volhouden dat het niet hoeft of anders in elkaar zit...

• Like 1

5 uur geleden, bob zei:

als je dit als installateur niet weet ben je niet gecertificeerd of niet serieus met je vak bezig hetzelfde geld voor de selectiviteits norm die bestaat al een tijdje maar er zijn tegenwoordig allerlei beunhazen actief die net doen of ze de regels kennen maar je valt vanzelf een  keer door de mand 

Maar anderzijds ook mensen die met die NEN1010 schermen omdat ze daar 10 jaar geleden mee werkten, maar niet weten van allerlei vernieuwingen rondom laadpalen. Die selectiviteit is daar een van, dat mag dus gewoon mits je een load balancer gebruikt.