Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Gast Peter Boermans
Geplaatst

Ik hoop woensdag over een week mijn E-Niro in ontvangst te mogen nemen. De leasemaatschappij heeft een contract met Allego; zij komen hopelijk snel (auto zo eerst in december worden geleverd en nu dus al met 1,5 week) een laadpunt thuis plaatsen. Ik heb 3 fase met vaste kabel 5 meter aangevraagd - volgens het portaal waar ik het e.e.a over de meterkast (3x 25A) en punt waar de box mag komen moest uploaden - staat dat er een Alfen Eve Single Pro unit geplaatst gaat worden (Eve Single Pro-line, 3-fase, Display, laadkabel 904460027 NG910-60027)

Iemand ervaring?

Handleiding-EveSingle-Nederlands.pdf

Geplaatst (aangepast)
1 uur geleden, Peter Boermans zei:

Ik hoop woensdag over een week mijn E-Niro in ontvangst te mogen nemen. De leasemaatschappij heeft een contract met Allego; zij komen hopelijk snel (auto zo eerst in december worden geleverd en nu dus al met 1,5 week) een laadpunt thuis plaatsen. Ik heb 3 fase met vaste kabel 5 meter aangevraagd - volgens het portaal waar ik het e.e.a over de meterkast (3x 25A) en punt waar de box mag komen moest uploaden - staat dat er een Alfen Eve Single Pro unit geplaatst gaat worden (Eve Single Pro-line, 3-fase, Display, laadkabel 904460027 NG910-60027)

Iemand ervaring?

Handleiding-EveSingle-Nederlands.pdf 1 MB · 0 downloads

Yup. Ik heb dezelfde, alleen enkele fase en dan met 8 meter vaste kabel. Is een professioneel ding, prima kwaliteit. Heb een 35 amp.  aansluiting. Door de loadbalancing laad ik met ca 6,2 kw. Ben tevreden.

aangepast door BGFG
Amp is kw
Geplaatst
Yup. Ik heb dezelfde, alleen enkele fase en dan met 8 meter vaste kabel. Is een professioneel ding, prima kwaliteit. Heb een 35 amp.  aansluiting. Door de loadbalancing laad ik met ca 6,2 amp. Ben tevreden.

6,2 kw bedoel je

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst

De Eve is inderdaad een prima laadpaal . Volgens mij betaal je wel een x bedrag per maand voor de load balancing . Dit is bij heel veel laadpalen zo . Bij de zappi ( die ik ook gebruik ) in ieder geval niet .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst

Ik heb een Zappi V2 laadstation. Dit omdat ik zonnepanelen heb en in de toekomst zoveel mogelijk wil laden met zon zonder onnodig te importeren. Als de salderingsregeling aangepast wordt is het gunstig om niet meer terug te leveren aan het net maar de KIA te laden.

Geplaatst
22 minuten geleden, Arnold-Vincent zei:

Ik heb een Zappi V2 laadstation. Dit omdat ik zonnepanelen heb en in de toekomst zoveel mogelijk wil laden met zon zonder onnodig te importeren. Als de salderingsregeling aangepast wordt is het gunstig om niet meer terug te leveren aan het net maar de KIA te laden.

Om dezelfde reden heb ik een Ratio Solar box. :)

Geplaatst
1 uur terug, JohanGM zei:

Om dezelfde reden heb ik een Ratio Solar box. :)

Ik gebruik al bijna 8 jaar mijn LoLo en ben dik tevreden. 8 Jaar geleden had je nog nauwelijks keus. Ik laad op 1 fase en 16A en ben echt nog nooit stroom tekort gekomen.

Geplaatst
10 uur geleden, Sigmasailor zei:

Ik gebruik al bijna 8 jaar mijn LoLo en ben dik tevreden. 8 Jaar geleden had je nog nauwelijks keus. Ik laad op 1 fase en 16A en ben echt nog nooit stroom tekort gekomen.

Je zult er niet tekort mee komen, maar als je PV-panelen op je dak hebt liggen is het wel fijn om je laadproces enige intelligentie te combineren, zodat je zoveel mogelijk kunt voorkomen dat je teruglevert aan het net. En dat geldt dan natuurlijk voor het moment dat onze huidige riante 100% salderingsregeling er niet meer is.

Heb je PV-panelen op je dak liggen?

Geplaatst

Momenteel werk ik thuis en heb nu in theorie de mogelijkheid om met de zon de auto te laden (alleen door het thuiswerken hoef ik ook al niet veel te laden). Persoonlijk zie ik dus niet zoveel voordeel bij het laden met de energie uit de zonnepanelen. Ik zat laatst nog eens naar de tarieven te kijken en vraag me ook steeds meer af wat de voordelen zouden zijn van een dag en nacht tarief. Scheelt voor mij nog geen 2 cent tussen die twee.
Maar om terug on topic te komen... Mijn leasemaatschappij heeft een Alfen geplaatst die via een SIM met de "cloud" verbonden is. Werkt allemaal wel goed en pompt er ongeveer 10,4 kW in per uur in. Wel is het af en toe frusterend dat mijn RFID tag nogal vaak niet gelezen wordt. Soms moet ik hem heel vaak (voor mijn gevoel wel meer dan 10 keer) aanbieden voordat de kaart herkend wordt.

Geplaatst
Op 23-9-2020 om 23:33, Hippe lip zei:

Je zult er niet tekort mee komen, maar als je PV-panelen op je dak hebt liggen is het wel fijn om je laadproces enige intelligentie te combineren, zodat je zoveel mogelijk kunt voorkomen dat je teruglevert aan het net. En dat geldt dan natuurlijk voor het moment dat onze huidige riante 100% salderingsregeling er niet meer is.

Heb je PV-panelen op je dak liggen?

Yep, ruim 4000 kWh per jaar. Probleem is, zoals bij de meesten onder ons dat de auto er meestal niet is als de panelen optimaal leveren.  Vooralsnog lever ik tegen het hoge tarief en laad tegen het lage tarief. Die panelen zijn al verdiend als de regeling stopt.

Geplaatst

Als ik zo lees over dat salderen enzo, zijn er dan al mensen met een PowerWall of iets dergelijks?
Dus een accu-opslag om overdag op te slaan en in de avond te verbruiken?

Of hangen daar ook weer bezwaren aan?

Geplaatst

Grootste bezwaar is de prijs, die dingen kosten een paar centen. Wat interessant kan worden is dat ze gaan dienen als buffer voor het hele net. De distributiebedrijven kunnen besluiten de inzet van EV’s en Powerwalls in het net te belonen. Ook dat gaat eerst nog flink investeren nodig maken en zal nog wel een paar jaartjes duren voor het bij de gewone huishoudens gaat gebeuren. Op wat grotere schaal wordt er al mee geëxperimenteerd. Zowel de EV als de laadpaal (en je installatie) moeten er geschikt voor zijn. Reken voor ieder onderdeel maar op de nodige duizendjes.

Geplaatst

Nog een andere vraag - Allego belde me zojuist - gaan de Alfen laadpunt binnenkort plaatsten - hadden gezien dat mijn slimme meter van voor 2014 is en zodoende niet gekoppeld kan worden voor load balancing. Navraag gedaan bij Enexis wat het dan gaat kosten om de oude slimme meter (van 2012) te laten vervangen door een nieuwe slimme meter - kosten € 180,00

Allego gaf wel aan dat dan het advies is alleen 's avonds / 's nachts te laden - maar zet ook in de nacht wel de wasmachine aan

Heb 3 x 25 A aansluiting, zonnepanelen op het da; (3500kW op jaarbasis)

Wat raden jullie aan? Is die € 180 een goede investering of niet? (levertijd van een nieuwe slimme meter op dit moment zo'n 3 maanden :cry: en Allego hoopt, na goedkeur van leasemaatschappij, de laadvoorziening eind oktober op te leveren)

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Geplaatst (aangepast)
19 minuten geleden, PeterB 74 zei:

Nog een andere vraag - Allego belde me zojuist - gaan de Alfen laadpunt binnenkort plaatsten - hadden gezien dat mijn slimme meter van voor 2014 is en zodoende niet gekoppeld kan worden voor load balancing. Navraag gedaan bij Enexis wat het dan gaat kosten om de oude slimme meter (van 2012) te laten vervangen door een nieuwe slimme meter - kosten € 180,00

Allego gaf wel aan dat dan het advies is alleen 's avonds / 's nachts te laden - maar zet ook in de nacht wel de wasmachine aan

Heb 3 x 25 A aansluiting, zonnepanelen op het da; (3500kW op jaarbasis)

Wat raden jullie aan? Is die € 180 een goede investering of niet? (levertijd van een nieuwe slimme meter op dit moment zo'n 3 maanden :cry: en Allego hoopt, na goedkeur van leasemaatschappij, de laadvoorziening eind oktober op te leveren)

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Denk dat je weinig andere opties hebt. Ik ken het type laadpaal niet, maar waarschijnlijk heeft dit te maken met de te lage pulsfrequentie van de P1 poort van je huidige slimme meter. De nieuwere modellen hebben een hogere (realtime) frequentie zodat dit signaal gebruikt kan worden voor loadbalancing. Zelf heb ik een Zappi V2. Deze werkt buiten de slimme meter om met aparte meetspoelen (CT-klemmen) voor het monitoren van het verbruik. 

aangepast door Westlander
Geplaatst

Bij mij moest de slimme meter ook vervangen worden (bij Liander nog geen 80 Euro). De laadpaal zou anders in safe mode gezet worden (volgens mij dan nog geen 10 Amp per fase). Er is mij verteld dat als de Alfen niet op de slimme meter was aangesloten hij standaard in safe mode stond. Overigens was bij mij die slimme meter binnen een week vervangen. Vreemd dat het bij jou zo lang moet duren. Ik weet niet hoeveel je per keer verwacht te moeten laden maar mogelijk is safe mode voor nu voldoende?

Gast Peter Boermans
Geplaatst
7 uur geleden, Marc Fellman zei:

Bij mij moest de slimme meter ook vervangen worden (bij Liander nog geen 80 Euro). De laadpaal zou anders in safe mode gezet worden (volgens mij dan nog geen 10 Amp per fase). Er is mij verteld dat als de Alfen niet op de slimme meter was aangesloten hij standaard in safe mode stond. Overigens was bij mij die slimme meter binnen een week vervangen. Vreemd dat het bij jou zo lang moet duren. Ik weet niet hoeveel je per keer verwacht te moeten laden maar mogelijk is safe mode voor nu voldoende?

Het is de bedoeling dat ik dagelijks op pad ben met de auto (vertegenwoordiger) en rond de 150 - 250 km op een dag rij - dus ik verwacht iedere dag (nacht) wel te moeten laden... dus zonder load balancing wordt de Alfen mogelijk aardig geknepen waardoor de kans er is dat ik 's ochtends nog niet voldoende bijgeladen ben? 

Geplaatst

[mention]PeterB 74 [/mention] heb je zelf geen keuze in laadpaal bij je lease? Anders zou ik waarschijnlijk toch eens (laten) kijken naar een paal/box die ZELF de loadbalancing doet obv eigen metingen.
Zelf geen ervaring, maar wel technisch inzicht en van wat ik hier lees zou dat tegen de tijd dat ik een EV kan rijden absoluut mijn keuze zijn.

Gast Peter Boermans
Geplaatst (aangepast)
19 uur geleden, Murcielaygo zei:

[mention]PeterB 74 [/mention] heb je zelf geen keuze in laadpaal bij je lease? Anders zou ik waarschijnlijk toch eens (laten) kijken naar een paal/box die ZELF de loadbalancing doet obv eigen metingen.
Zelf geen ervaring, maar wel technisch inzicht en van wat ik hier lees zou dat tegen de tijd dat ik een EV kan rijden absoluut mijn keuze zijn.

'Helaas' de laadpaal is meegenomen in de lease en wordt door de leasemaatschappij (samen met Allego) geleverd - geen andere opties om te kiezen dan stekker of met laadsnoer:-|

En dus nu net maar bij Enexis voor € 180,00 :cry: een nieuwere slimme meter aangevraagd... levering over 3 maanden:sleeping:

aangepast door Peter Boermans
Geplaatst
21 uur geleden, Peter Boermans zei:

Het is de bedoeling dat ik dagelijks op pad ben met de auto (vertegenwoordiger) en rond de 150 - 250 km op een dag rij - dus ik verwacht iedere dag (nacht) wel te moeten laden... dus zonder load balancing wordt de Alfen mogelijk aardig geknepen waardoor de kans er is dat ik 's ochtends nog niet voldoende bijgeladen ben? 

Ik weet niet hoever die geknepen gaat worden, maar je hebt iedere dag zo'n 40kWh nodig. Bij een 3 fase lader en 5A per fase heb je dan misschien 10-12 uur nodig. Dat moet te doen zijn. Misschien een beetje krap als je werkelijk helemaal leeg bent, maar dat gaat vast niet heel vaak geberuren. 

Ik heb zelf een 1 fase model en laad met 20A (4,6kW) nog nooit een probleem geweest

Gast Peter Boermans
Geplaatst
1 uur terug, Murcielaygo zei:

Maar dan gaat de paal dus ook weg aan het eind van de lease? Ds best onhandig dan.

Krijgen we weer een nieuwe lader bij een nieuwe auto :shifty: - blijven we mooi bij de tijd. Of is de paal al afgeschreven en laten ze het als oud vuil staan... zien we over 3-4 jaar dan wel weer:yes:

Gast Peter Boermans
Geplaatst
30 minuten geleden, Steeck03 zei:

Ik weet niet hoever die geknepen gaat worden, maar je hebt iedere dag zo'n 40kWh nodig. Bij een 3 fase lader en 5A per fase heb je dan misschien 10-12 uur nodig. Dat moet te doen zijn. Misschien een beetje krap als je werkelijk helemaal leeg bent, maar dat gaat vast niet heel vaak geberuren. 

Ik heb zelf een 1 fase model en laad met 20A (4,6kW) nog nooit een probleem geweest

Bedankt voor je reactie - inmiddels, om toch het maximale uit de paal te persen, Enexis gevraagd om een nieuwe meter te installeren... misschien 3 maandjes even wat beperkt in laadvermogen.... maar de paal is er ook nog niet en de auto komt woensdag... heb gelukkig een openbare laadvoorziening op loopafstand... heb dan alleen geen zicht op de auto wat een minder prettig gevoel geeft...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...