Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
16 uur geleden, Joey-Rio zei:

Volgens mij had ik ergens gelezen dat de Renault Zoë en de Nissan Leaf de enige 2 auto’s zijn op het moment die stroom kunnen terug geven,

De Nissan PHEV ook had ik ergens gelezen. Nissan is 1 van de weinig die daarmee vooroploopt.

Geplaatst

Heeft Nissan een PHEV? Ik dacht enkel BEV's, namelijk de Leaf en de EV200 (busje).

De ZOE kan AC terugleveren, de Leaf volgens mij enkel DC via de ChaDeMo. Welke niet echt lijkt door te breken, CCS lijkt de standaard te worden. (Toch?)

Geplaatst
Op 4-9-2019 om 21:46, Prlwytzkofsky zei:

@Hippe lip Doet je Zappi het nu? En wat voor snelheid haal je? Ben benieuwd!

Ja, alles werkt nu naar behoren en ik kan tot (bijna) 25A laden. Héérlijk na drie maanden aan de granny lader. Vooral fijn dat ik die lader niet telkens achter uit de auto hoef te halen en weer op moet bergen. 

Ik heb er ook een harvi bij waarop de CT’s zijn gemonteerd. Dat scheelt een extra kabeltje tussen meterkast en Zappi. En een hub, die de link met de app mogelijk maakt, al ben ik er nog niet heel erg achter wat het nut dáárvan is. Ik had gehoopt dat ik daarmee de Zappi zou kunnen uitlezen, instellingen aanpassen en updates uitvoeren, maar óf dat kan allemaal niet, óf ik ben er nog niet achter hoe dat allemaal moet....

Geplaatst

Heb je voor de grap al eens geprobeerd wat er gebeurt als je op dezelfde groep als de lader, tijdens 25A laden, een flinke extra belasting zet (föhn, frituurpan, waterkoker o.i.d.)? Je had toch 3x25A hoofdzekeringen? Best wel spannend in verband met het ontbreken van old school selectiviteit.

Geplaatst

Ja, herstel: enige bediening via de app is mogelijk: zie screenshot. Ik had me voorgesteld dat je met de app door dezelfde menu’s en instellingen zou kunnen lopen als op de Zappi zelf. Dan sta je in voorkomend geval niet buiten in weer en wind als daar iets moet gebeuren maar doe je dat vanuit je luie stoel. Maar dat is dus helaas illusie. 

536CEF5B-9AE7-4E42-BDF5-2302B2B54293.thumb.png.5dda4cf48da5f1e597c7d9c029fe6190.png

• Like 1
Geplaatst
4 uur geleden, Sigmasailor zei:

Heb je voor de grap al eens geprobeerd wat er gebeurt als je op dezelfde groep als de lader, tijdens 25A laden, een flinke extra belasting zet (föhn, frituurpan, waterkoker o.i.d.)? Je had toch 3x25A hoofdzekeringen? Best wel spannend in verband met het ontbreken van old school selectiviteit.

Net ff gedaan. De Zappi zit op een fase die in huis bijna nooit zwaar belast wordt. Het enige wat erop zit (buiten een paar lichtpunten en stopcontacten) is de tepanyaki en die gebruiken we weinig. 

Eerst alleen de laadpaal aan. De meter van de Zappi:

91E9B7E9-E1F1-42F4-8288-2876E4D0B42F.thumb.jpeg.879a545ccb8b88262e084c4de479cd32.jpeg

Dan de tepanyaki aan:

9A275C7F-6338-45FD-A11E-5343D4A579E2.thumb.jpeg.eaa8eb1886573c6bd76365109351c960.jpeg

En de Zappimeter dan:

836DB791-C9A4-4F25-AD84-95F32D52BE8C.thumb.jpeg.4d34ff83a60f6336fa7896436d358a54.jpeg

Het loadbalancen gaat dus uitstekend!

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Aanvulling.

Als ik een kookplaat op een andere fase op boost aanzet...

F9ED154D-A39E-4C2C-B07C-7D86AED79148.thumb.jpeg.2255a0abf94bf846e5b69862ebdb5c74.jpeg

... dan gaat de Zappi (foto hieronder) onverstoord door op volle kracht, terwijl ik toch echt op alle drie fasen een CT (stroommeting) heb zitten.

FD7C8D18-E500-40ED-855E-F5938A2DA4A7.thumb.jpeg.ebc3acbc76ca661d9e02de27ea8363b6.jpeg

Ergo: de 3-fase Zappi is dus zo slim om te zien dat er een éénfase-auto aan het laden is en monitort nu alleen die ene fase!

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Ja, ben er errug blij mee. Ga vast nog wel spelen met de API. Zo dacht ik aan de mogelijkheid van een diefstalalarm. Je weet dat auto’s met keyless entry eenvoudiger en zonder schade mee te nemen zijn. Nu dacht ik om in huis een signaal te laten horen wanneer de kabel uit de auto gehaald wordt. Onafhankelijk of er op dat moment geladen wordt of niet. En eventueel direct een (instelbaar; soort en volume) signaal op mijn telefoon. Alleen moet ik dan eerst uitvlooien welk signaal binnen de API daarvoor geschikt is. 

• Like 1
Geplaatst
On 9/7/2019 at 3:25 PM, Hippe lip said:

Ja, ben er errug blij mee. Ga vast nog wel spelen met de API. Zo dacht ik aan de mogelijkheid van een diefstalalarm. Je weet dat auto’s met keyless entry eenvoudiger en zonder schade mee te nemen zijn. Nu dacht ik om in huis een signaal te laten horen wanneer de kabel uit de auto gehaald wordt. Onafhankelijk of er op dat moment geladen wordt of niet. En eventueel direct een (instelbaar; soort en volume) signaal op mijn telefoon. Alleen moet ik dan eerst uitvlooien welk signaal binnen de API daarvoor geschikt is. 

Mooi! Moet een verademing zijn na de granny charger. Ik weet nog dat heel lang geleden ik loadbalancen tot boven selectiviteit afraadde (in de tijd dat dit forum uit een onderwerp bestond...). Voor de duidelijkheid: ik ben nu overtuigd dat het best goed en veilig kan.

• Like 1
  • Haha 1
  • Confused 1
  • 1 maand later...
Geplaatst

Na een tijd wachten eindelijk vandaag installatie van de Zappi v2 3F met 6,5m snoer gerealiseerd. Beste oplossing in mijn geval niet aan huis maar aan tuinhek. Geen ruimte voor een paal en dan ook nog, welke paal. Gewoon het hek dus.
Nog wel een dingetje dat ze in hun haast de kabel aan de achterkant hebben doorgevoerd ipv via de bodem. En hadden geen wartel dus met kit dichtgesmeerd. Laatste woord nog niet over gezegd, zal wel een nieuwe unit worden.
Monteur had nog nooit een Zappi gemonteerd, nota bene bij een van de dealers besteld die op  Zappi lijst staat, maar ja onderaanbesteed he.
Moest ze ook zelf uitleggen hoe het zat met de foutmelding na opstarten met de phase rotation met hulp van dit forum dat je de 2fase draden moet omdraaien. Nu ja, nog 2 maanden te gaan voor de auto zelf er is.IMG_5335.thumb.jpeg.027885d9fb9752d19990d9771cf4cd6f.jpeg

De CT klemmen was ook nog het nodige passen en meten in de meterkast, ondanks dat het een moderne groepenkast is. Moest een stukje uit de zijkant van de kap worden gezaagd om weer dicht te krijgen.IMG_5318.thumb.jpeg.7e4ec8ab2f02a508a63e5426ce53a9c9.jpeg

En het instellen van Zappi, koppelen met hub en uitleg hadden ze geen tijd voor en bovendien had de klant er meer verstand van.... Ze zijn 6h bezig geweest na al veel voorbereidend werk van mij zelf (mantelbuis, bevestiging hek, groepenkast etc). Stond voor monteurs 2h ingepland. Cowboys.

Geplaatst

Vraag voor mede Zappi V2 eigenaars: Werkt bij jullie die mode om met zonne-energie te laden? Hij zou moeten starten bij 1.6kW teruglevering geloof ik, maar ook als ik >3kW teruglever zegt hij 'Wachten op overschot'...

Geplaatst

kijk eens op de site van myenergy bij de zappi en software releases. Ook bij de laatste release zijn nog niet alle bugs opgelost, en misschien heb je nog een oudere software versie? Las er ook dat de app de uitlezing van de CT klemmen niet goed doet.

Geplaatst
1 uur terug, JvdBosch zei:

Tja, dan zal ik een hub moeten kopen helaas...

Mocht het een software issue zijn he. Maar ivm softwarebupdates lijkt mij een hub essentieel. 

Geplaatst (aangepast)

Ja, ik heb idd de hele bubs in één keer besteld: de Zappi samen met Harvi (geen aparte kabel van meterkast naar Zappi nodig) en Hub. Dan kan ik op mijn mobiel real time zien hoe het met het laden gaat. En de software updates doorvoeren uiteraard. Er is inmiddels een nieuwere versie dan waarmee mijn Zappi geleverd werd. Ze zitten niet stil daar bij de ontwikkelafdeling, dus die Hub lijkt me raadzaam.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ik heb nu een maand mijn e-Niro en ben zeer tevreden. Thuis laad ik met de LoLo die ik 7 jaar geleden bij de Prius kreeg. Volgens de auto laadt deze met 3,3kW.

Er staan twee echte 22kW laadpalen bij mij in de buurt; daar kan ik wat sneller laden wanneer nodig.

Mijn laadpaal staat op een aparte 16A groep in de meterkast. Wat mij verbaast is dat deze zekering/ beveiliging wat warmt wordt. Er gaat zo'n 16A doorheen. Is dat normaal?

Groet

Leo

Geplaatst (aangepast)

Zoals je het omschrijft zou ik me niet veel zorgen maken. Een beetje warm wordt ie bij mij ook. Ik schat maximaal iets van 40 graden na een uur of 4 laden. Verschil met de Prius is dat de laadpaal veel langere tijd achter elkaar moet draaien, en daardoor ook wat langere tijd heeft om op te warmen. Maar als je zeker wilt zijn zou ik er even een installateur naar laten kijken. Wat je wel zelf eenvoudig kan doen is de aansluitingen controleren. Een klein beetje losse aansluiting kan dit makkelijk veroorzaken. Haal alle stroom van de meterkast en kijk of je met een beetje redelijke kracht de aansluitingen nog wat strakker aan kan draaien. Moet meestal ongeveer 2Nm zijn (dacht ik). 

aangepast door Prlwytzkofsky
Geplaatst

Het zit allemaal goed vast hoort! Ik heb er pas een kWH meter aan toegevoegd. De warmte bron is  alleen bij de 16A zekering.  Bij de Prius kon ik in het auto systeem zien hoeveel er geladen was. Dat heb ik bij de Niro nog niet gevonden. (Zoals zoveel andere features...) Vandaar de kWh meter.

Bedankt voor de reactie.

Geplaatst
9 minuten geleden, LeoS zei:

Het zit allemaal goed vast hoort! Ik heb er pas een kWH meter aan toegevoegd. De warmte bron is  alleen bij de 16A zekering.  Bij de Prius kon ik in het auto systeem zien hoeveel er geladen was. Dat heb ik bij de Niro nog niet gevonden. (Zoals zoveel andere features...) Vandaar de kWh meter.

Bedankt voor de reactie.

Ik heb ook een kWh meter in de meterkast voor het stopcontact waarop ik de mobiele lader aansluit. Terugrekenend gaat er ongeveer 80 kWh naar de auto voor 100% lading

Geplaatst

Misschien is het alleen voor de gemoedsrust, maar is de automaat vervangen een idee? Is niet duur en ik heb al eens de automaat moeten vervangen na 5 jaar laadpaalgebruik. 

Ik reken trouwens met een wat hoger laadverlies dan Case. Zie 

Overigens kan je wel de cumulatieve laadstroom via OBD uit de auto peuteren.  Zie

Kan geloof ik tegenwoordig ook met ev notify.

Geplaatst (aangepast)
7 uur geleden, LeoS zei:

Mijn laadpaal staat op een aparte 16A groep in de meterkast. Wat mij verbaast is dat deze zekering/ beveiliging wat warmt wordt. Er gaat zo'n 16A doorheen. Is dat normaal?

Ja hoor, dat is normaal. Zo’n zekeringautomaat (ik neem tenminste aan dat het om een automaat gaat, en niet zo’n smeltpatroon, schroefzekering) moet zelfs warm worden bij langdurige stromen in de buurt van zijn zekeringwaarde. Op te grote stromen van korte duur slaat hij af met een elektromagnetisch systeem, bij landurig kleinere overbelasting slaat hij af met een thermisch systeem. Zou je ‘m langer op 18 A belasten, dan loopt die temperatuur hoger op en slaat hij daardoor af.

Nix mis mee, gewoon handhaven dus....

aangepast door Hippe lip
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...