Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik verwacht niet direct dat de laadpaal weer verwijdert wordt als straks benzine weer veel goedkoper is dan electrisch omdat de bijtelling dan gelijk getrokken is (zie nog niet veel in die richting veranderen). De paal is eigenlijk gewoon via de lease prijs mee gefinanciert.

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 26-9-2020 om 17:47, Murcielaygo zei:

Maar dan gaat de paal dus ook weg aan het eind van de lease? Ds best onhandig dan.

In mijn leasecontract staat dat aan het einde van de lease termijn het laadpunt mijn eigendom wordt.

• Like 1
Geplaatst
Op 19-9-2020 om 18:44, Bram E-Niro zei:

[...] Volgens mij betaal je wel een x bedrag per maand voor de load balancing . Dit is bij heel veel laadpalen zo . [...]

Waar heb je dat gehoord? Loadbalancing is een gesloten systeem binnen je eigen installatie; Daar heb je geen abonnement of iets dergelijks voor nodig. 

De Alfen Eve is wel geschikt voor automatische zakelijke verrekening van de kosten via je laadpas. Daarvoor is wel een abonnement nodig met een dienstverlener die de transacties en betalingen verwerkt. Is bij mij een paar Euro per maand en zit gewoon in mijn leasebedrag verrekend. Ik krijg dan netjes de kosten voor de geladen kWh’s vergoed door mijn werkgever.  

Maar die verrekening staat helemaal los van de loadbalancing. 

Geplaatst
Waar heb je dat gehoord? Loadbalancing is een gesloten systeem binnen je eigen installatie; Daar heb je geen abonnement of iets dergelijks voor nodig. 
De Alfen Eve is wel geschikt voor automatische zakelijke verrekening van de kosten via je laadpas. Daarvoor is wel een abonnement nodig met een dienstverlener die de transacties en betalingen verwerkt. Is bij mij een paar Euro per maand en zit gewoon in mijn leasebedrag verrekend. Ik krijg dan netjes de kosten voor de geladen kWh’s vergoed door mijn werkgever.  
Maar die verrekening staat helemaal los van de loadbalancing. 

New motion zo ie zo

54d19024b1bbd6d721dca353a784ec02.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, Bram E-Niro zei:

New motion zo ie zo

54d19024b1bbd6d721dca353a784ec02.jpg

Vreemd... Misschien dat ze het dan voor bedrijven leveren met een ‘per maand’ afrekenmethode. Dit gaat zo te zien ook over meerdere laadpunten op één netaansluiting waarover verdeeld wordt. Dat is weer net iets ingewikkelder. 

Maar als je een thuislaadpunt neemt en dat op je P1 poort van je slimme meter aansluit, dan heb je er in ieder geval geen abonnement voor nodig. Ik in ieder geval niet met mijn Alfen Eve Pro :-)

Heb het laten aanleggen door Eneco e-mobility, standaard leverancier in mijn leaseregeling. Home Load Balancing is een standaard optie die ze aanbieden. En na de initiële installatie (die best stevig was, rond de 2000€ meen ik) betaal ik alleen abonnement voor de zakelijke verrekening van kWh’s. 

aangepast door dekatvandeburen
  • 2 maanden later...
Geplaatst

Goedenavond. 

Nieuw hier met een misschien wel wat rare vraag.  Ik heb er niet zoveel verstand van,  dus vraag het toch maar :-).

We hebben net een E-soul  gekocht.  Wij wonen op een boerderij met genoeg krachtstroom . Ik heb ook al een 22kw wallbox  binnen gekregen om de auto te laden,  maar die moet nog geïnstalleerd worden.  Doen we nu nog met de meegeleverde 220v lader.  Duurt ff :-)

Nu zegt een vriend van mij,  waarom steek je niet direct de krachtstroom in de auto met een verloopstekker ( dus zonder tussenkomst van een wallbox ).

Kan dit? Ik gok van niet,  maar zeker weten doe ik het ook niet :-).

Alvast bij voorbaat dank, groet Jeroen. 

Geplaatst

Dat kan niet.

De wallbox communiceert met de auto over hoeveel stroom deze kan leveren en de auto stemt zijn vraag hierop af. Pas als de auto terugcommuniceert met de wallbox schakelt deze in.

Zonder deze wallbox ertussen zou er ook geen nette manier zijn om de auto aan of af te koppelen.

Sterker nog; ook jouw 230V-lader heeft een kastje met regelng om die reden!

Geplaatst
48 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Dat kan niet.

De wallbox communiceert met de auto over hoeveel stroom deze kan leveren en de auto stemt zijn vraag hierop af. Pas als de auto terugcommuniceert met de wallbox schakelt deze in.

Zonder deze wallbox ertussen zou er ook geen nette manier zijn om de auto aan of af te koppelen.

Sterker nog; ook jouw 230V-lader heeft een kastje met regelng om die reden!

Duidelijk.  Dank !!!

• 5 weken later...
Geplaatst

Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line voor het laden van  mijn E-niro. Hiermee laad ik max. 11kW met de huidige zekering waardes (heeft dynamisch loadbalancing). Laden met 22 kW is ook mogelijk als ik mijn zekeringen zou laten verzwaren, iets wat ik niet perse nodig vind omdat ik dan ook meer vastrecht ga betalen.

Geplaatst
Ik heb een Alfen Eve Single Pro-line voor het laden van  mijn E-niro. Hiermee laad ik max. 11kW met de huidige zekering waardes (heeft dynamisch loadbalancing). Laden met 22 kW is ook mogelijk als ik mijn zekeringen zou laten verzwaren, iets wat ik niet perse nodig vind omdat ik dan ook meer vastrecht ga betalen.

Je Niro ( neem aan dat je een my2020 hebt ) kan toch niet sneller laden dan 11kw dus totaal zinloos om te verzwaren .

• Like 2
  • 1 maand later...
Geplaatst

Hallo, ik ben nieuw met EV en de mijne moet ook nog besteld worden. Gaat natuurlijk wel een e-niro worden.

Ik zoek een veilige maar eenvoudige laadoplossing voor particulier gebruik, circa 13.500 km per jaar. Geen woon-werk verkeer dus snelle laadtijden is niet echt nodig. Mijn Kia kan op eigen terrein staan naast mijn woning in Brabant. Wel wil ik Loadbalancing hebben en vooralsnog een 1 fase lader die mogelijk later ook geschikt is voor 3 fase laden. En ik wil het door een vakman laten installeren. Wat zouden jullie kiezen. Er zijn er nogal wat....:???:

Geplaatst (aangepast)

Als het alleen voor eigen gebruik is, kun je goed uit de voeten met een Wallbox Pulsar (Plus). Bij thuiskomst inpluggen en met de app aan/uit zetten. Is 3-fase (werkt ook met 1-fase auto), kan (met de extra carlo gavazzi meter) ook loadbalancen. In de app kun je ook de max stroom instellen (vanaf 6A tot het maximum dat in de lader zelf is ingesteld). De extra meter voor loadbalancing geeft (dacht ik) 30x per seconde het actuele vermogen per fase door aan de lader (veel vaker dan de P1 poort op je slimme meter). Ik heb de Pulsar Plus zelf geïnstalleerd, toen ik toch met de zonnepanelen bezig was.

aangepast door Case
Geplaatst
2 uur geleden, Tanski zei:

Hallo, ik ben nieuw met EV en de mijne moet ook nog besteld worden. Gaat natuurlijk wel een e-niro worden.

Ik zoek een veilige maar eenvoudige laadoplossing voor particulier gebruik, circa 13.500 km per jaar. Geen woon-werk verkeer dus snelle laadtijden is niet echt nodig. Mijn Kia kan op eigen terrein staan naast mijn woning in Brabant. Wel wil ik Loadbalancing hebben en vooralsnog een 1 fase lader die mogelijk later ook geschikt is voor 3 fase laden. En ik wil het door een vakman laten installeren. Wat zouden jullie kiezen. Er zijn er nogal wat....:???:

als je ook zonnepanelen hebt zou ik een zappi nemen . https://www.zappi.info/?

Geplaatst

Hi, ik zou even wachten met het aanschaffen van een Zappi. Heb deze enige tijd zelf ook gekocht (3-fase uitvoering) maar heeft tot op heden nooit op 3-fase gewerkt. Eerst het probleem met de auto die niet in staat was om gecombineerd met de Zappi 3-fase te laden, daarop heeft Zappi deze functie geblokkeerd en terug gebracht naar 1-fase laden. De auto in ondertussen van een update voorzien maar de functie is tot op heden nog steeds niet door Zappi vrijgegeven. Het is nu ook angstvallig stil vanuit Zappi. Men werkt aan een oplossing (zeggen ze) maar communicatie is waardeloos to zeer slecht. Nijg er naar om mijn verlies te nemen en een andere lader te kopen.

Geplaatst (aangepast)
30 minuten geleden, Peter125 zei:

Hi, ik zou even wachten met het aanschaffen van een Zappi. Heb deze enige tijd zelf ook gekocht (3-fase uitvoering) maar heeft tot op heden nooit op 3-fase gewerkt. Eerst het probleem met de auto die niet in staat was om gecombineerd met de Zappi 3-fase te laden, daarop heeft Zappi deze functie geblokkeerd en terug gebracht naar 1-fase laden. De auto in ondertussen van een update voorzien maar de functie is tot op heden nog steeds niet door Zappi vrijgegeven. Het is nu ook angstvallig stil vanuit Zappi. Men werkt aan een oplossing (zeggen ze) maar communicatie is waardeloos to zeer slecht. Nijg er naar om mijn verlies te nemen en een andere lader te kopen.

https://www.ratio.nl/nl/catalog/e-mobility/solar-box/solar-box/groups/g+c+a+view

doet het zelfde is nog een merk 

https://andersen-ev.com/wp-content/uploads/Andersen_e-brochure.pdf

ook zelfde werking

aangepast door Bram E-Niro
Geplaatst (aangepast)
Op 28-2-2021 om 16:58, Peter125 zei:

Dit klinkt een beetje ongenuanceerd. Ik heb een 3-fase Zappi, ondanks dat mijn MY19 maar op 1 fase kan laden. Dit om precies de reden die @Tanski aangeeft: er later ook mee uit de voeten kunnen.

De MY20 heeft problemen met het omschakelen van 1- naar 3-fase laden. Die problemen liggen voor 100% aan de e-Niro en niet aan de Zappi. Daardoor zijn er bij diverse andere laadpalen (ook openbare) problemen geweest.

Myenergi, de fabrikant van de Zappi, is juist degene die dit heeft opgepakt om er op de juiste manier mee om te gaan, zodat de stoppen je niet telkens om de oren vliegen. De Zappi kan uitstekend loadbalancen, zowel op één als op drie fasen. Het bijzondere is daarbij zelfs dat wanneer je maar met één fase laadt, dat bij het loadbalancen niet naar de andere twee fasen gekeken wordt. Dat is niet bij elke laadpaal zo.
Bij gewoon laden, inclusief loadbalancing, kunnen zonder problemen alle drie de fasen gebruikt worden.

Waar het mis kan gaan bij een e-Niro is wanneer je gebruik maakt van de Eco-functie van de Zappi: die laadt bij gebruik van de ECO-functie soms met één fase. De ECO-functie zorgt dat je uitsluitend de auto laadt wanneer er anders stroom van je zonnepanelen aan het net teruggeleverd wordt. Dat overschot (en alleen dat overschot) gaat dan je auto in. Onder andere omstandigheden laadt de auto gewoon met 3 fasen. De e-Niro kan niet goed tegen dat omschakelen tussen 1 en 3 fasen tijdens een laadsessie, net als de Kona; bij andere andere merken gaat dat prima. Het ligt dus aan de e-Niro en het kan alleen misgaan bij de ECO-functie. Kia is bezig met de oplossing en die auto's waar de laadgroep is vervangen hebben er -voor zover ik weet- geen last meer van.

Verder is die Zappi een erg fijne laadpaal met bijzonder veel functies en een erg actieve afdeling voor de productontwikkeling erachter en geen actief forum met zowel gebruikers als diverse leden van de fabrikant. Zie https://myenergi.info/

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
Op 27-2-2021 om 17:29, Tanski zei:

Ik heb in Feb mijn eNiro MY21 ontvangen. Ook voor particulier gebruik.  Ik heb de Wallbox Copper aangeschaft. De meeste andere laadpalen komen met een maandelijkse kostenstructuur. Bij Wallbox is dat niet nodig. Maar als je extra functies wil (voor zakelijk gebruik) kan het wel.   Extra argument is dat ik geen kastje met lelijke kabel aan mijn muur wil. Deze wallbox heeft gewoon een stekker waar ik de meegeleverde kabel van de eNiro in kan stoppen. 

Ik laad wel met 3 fasen. Heb de investering maar gedaan om meterkast te upgraden, mede met het oog op toekomstige plannen om van gas af te gaan. Viel op zich wel mee qua kosten. Er moest een hoofdschakelaar bij gezet worden en een 3x25A gezekerde groep.  Uitgevoerd door lokale electricien kosten +- 250Euro .  Daarna moest Enexis de 3 fasen aansluiten : +- 260 Euro. En toen de electricien laten terugkomen om kabel te trekken en Wallbox aan te sluiten  Euro 100,-

Ik heb geen load balancing omdat ik toch in de avonduren laad (nachttarief) en ik regel zelf wel dat ik tijdens laden van auto  de wasdroger/wasmachine/vaatwasser niet allemaal tegelijk laat lopen.

Ik ben zeer tevreden over de Wallbox, heeft Wifi/Bluetooth connecties en kan alles via Web en App regelen.

• Like 1
Geplaatst

Na het nodige gelezen te hebben had ik wat offertes aangevraagd (want echt goedkoop is dit ook niet) en heb ik uiteindelijk gekozen voor de Ratio Electric Solar Box.

• 2 weken later...
Geplaatst

Ik heb ook gekozen voor een MyEnergy Zappi 3-fase lader. Mede door de ervaringen hier op dit forum, waarvoor dank!

Doorslag heeft gegeven dat de Zappi als een van de weinige maximaal gebruik kan maken van mijn zonnepanelen (ik heb 4kW aan panelen liggen) en de uitgebreide mogelijkheden om te programmeren. De afspraak om te monteren staat ook al. 

Nu maar hopen dat de bestelde e-Niro, volgens planning, eind april wordt afgeleverd!

• Thanks 1
  • 3 maanden later...
Geplaatst

Hallo, nieuw lid hier! Ik krijg over een week mijn Kia e-Niro 64 kWh. De financiering was binnen twee dagen al rond, dus nu ben ik zoek naar een wallbox. Hij kon bij ons gewoon in de garage. Ik vind zelf load balancing wel een prettig idee, want we werken allebei de hele dag thuis en er staan dus allerlei apparaten aan gedurende de dag. Daarnaast wil ik makkelijk inzicht in mijn verbruik om de btw af te kunnen trekken (zakelijke financiering op naam van mijn bedrijf). Onder andere op basis van dit topic kom ik uit bij de Wallbox Pulsar Plus (https://bit.ly/35M6kmV). Of kan iemand mij een andere aanraden? Bedankt alvast!

Geplaatst (aangepast)
Op 7-3-2021 om 19:54, Tanski zei:

Na het nodige gelezen te hebben had ik wat offertes aangevraagd (want echt goedkoop is dit ook niet) en heb ik uiteindelijk gekozen voor de Ratio Electric Solar Box.

Goede keus. Ik gebruik hem nu een jaar met plezier.
Een hele simpele laadpaal zonder foefjes. Geen app, geen updates, geen internetverbinding nodig. Heerlijk :)

Enige aandachtspunt: deze heeft GEEN ingebouwde kWh-meter. Mocht je dat nodig hebben (voor je werk) dan moet je eentje laten plaatsen in de meterkast.

aangepast door JohanGM
Geplaatst
Op 21-6-2021 om 08:23, PietPost33 zei:

Hallo, nieuw lid hier! Ik krijg over een week mijn Kia e-Niro 64 kWh. De financiering was binnen twee dagen al rond, dus nu ben ik zoek naar een wallbox. Hij kon bij ons gewoon in de garage. Ik vind zelf load balancing wel een prettig idee, want we werken allebei de hele dag thuis en er staan dus allerlei apparaten aan gedurende de dag. Daarnaast wil ik makkelijk inzicht in mijn verbruik om de btw af te kunnen trekken (zakelijke financiering op naam van mijn bedrijf). Onder andere op basis van dit topic kom ik uit bij de Wallbox Pulsar Plus (https://bit.ly/35M6kmV). Of kan iemand mij een andere aanraden? Bedankt alvast!

Zelf heb ik Wallbox Copper SB. Ik ben er zeer tevreden over. Fijne mogelijkheden, ook met de wallbox app en website waar duidelijke inzichten in laadsessies en kosten terug te vinden zijn. 

Geplaatst

Ik heb uiteindelijk een 1F Zappi besteld.

Had nog bij de ANWB gevraagd naar hun aanbieding, maar dat moest en zou met een backoffice functie tegen een vast bedrag per maand. Gevraagd naar het nut van die backoffice, wat ze dan met mijn data doen en waarom ik niet gewoon een wallbox kon krijgen zonder een abonnement op een backoffice.

Hun antwoord was dat die backoffice handig was, want dan konden ze meteen iemand sturen als er iets mis was met de wallbox. Dus, ik denk WTF? Op mijn vervolgvraag of het zo'n slecht product is, dat ze hem dag en nacht in de gaten moeten houden heb ik nooit antwoord gekregen.

Nu dus gewoon een Zappi, zonder abonnement op een vage backoffice functie. 

• 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...