Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kleine en grote ergernissen

Ga naar de oplossing Opgelost door Murcielaygo,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
36 minutes ago, Hippe lip said:

Welke Hoppenbrouwers is dat?
En bedoel je met een 'gewone' trekhaak eentje die niet afneembaar is? Of bedoel je een afneembare maar zonder dwarspin?

En hoezo mag een trekhaak zonder dwarspin niet gebruikt worden? Dat mag toch wel, zolang je er maar geen aanhanger of zoiets achter hangt?

Edit:
Eigenlijk hoort dit in het trekhaakdraadje thuis...

Hoppenbrouwers Motors. Die levert vast, afneembaar horizontaal en vertikaal en wegdraaibaar. Met gewone trekhaak bedoel ik een normale bol dus zonder RMC pin - nieuw type. Door te goochelen op internet heb ik opgemaakt dat als er geen trekgewicht op je kenteken staat, je geen normale trekhaak mag monteren. (Maar ik ben geen jurist.) Als je dat toch doet, is het verstandig er een te nemen die je kunt afnemen en dan niet zichtbaar is. Dan is de kans dat je gecontroleerd wordt nul, behalve natuurlijk als je een karretje aan het trekken bent.    

Geplaatst
12 minuten geleden, Ruud Emous zei:

Door te goochelen op internet heb ik opgemaakt dat als er geen trekgewicht op je kenteken staat, je geen normale trekhaak mag monteren. (Maar ik ben geen jurist.) Als je dat toch doet, is het verstandig er een te nemen die je kunt afnemen en dan niet zichtbaar is. Dan is de kans dat je gecontroleerd wordt nul, behalve natuurlijk als je een karretje aan het trekken bent.    

Daar probeerde ik ook op te googelen maar vond de juiste trefwoorden niet. Dan vind ik alleen allerlei leveranciers en zo, maar niets over de regelgeving.

Welke trefwoorden heb je gebruikt om iets van die regelgeving te vinden?

Geplaatst

Ik zocht op: trekhaak aan auto zonder trekgewicht op kenteken

deze is dan aardig: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8408068&start=14

of deze: https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/wet-en-regelgeving/trekkracht/

Brink heeft ook een lijst met de fietsdragers die op de trekhaak passen met RMC, maar ik begrijp dat jij wilt trekken.

Geplaatst (aangepast)

Thnx. Vanavond ff lezen...

Edit:
Die eerste link gaat naar een draadje waarvan de laatste post meer dan TIEN jaar oud is. Er verandert zó veel in die jaren dat we daar niet zoveel aan hebben. De laatste post in dat draadje geeft wel de juiste werkwijze aan: gewoon aan de RDW voorleggen. Niet bellen maar schrijven/mailen. Dan heb je tenminste bewijslast als het op een wellus-nietus aankomt...

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Het kan aan mij liggen maar ik vind het een niet echt soepel gaan om het geluid harder of zachter te zetten via knop op 't stuurt.

Moet echt hard naar boven of naar onder drukken wil ie het doen....

Meer mensen last van..

Was scrolt wieltje gewend in de 308sw..

Geplaatst
1 uur terug, Niro79 zei:

Het kan aan mij liggen maar ik vind het een niet echt soepel gaan om het geluid harder of zachter te zetten via knop op 't stuurt.

Moet echt hard naar boven of naar onder drukken wil ie het doen....

Meer mensen last van..

Was scrolt wieltje gewend in de 308sw..

Werk juist heel soepel bij mij. Zou ik eens naar laten kijken.

• Like 1
Geplaatst
On 5/7/2019 at 2:34 PM, Hippe lip said:

Thnx. Vanavond ff lezen...

Edit:
Die eerste link gaat naar een draadje waarvan de laatste post meer dan TIEN jaar oud is. Er verandert zó veel in die jaren dat we daar niet zoveel aan hebben. De laatste post in dat draadje geeft wel de juiste werkwijze aan: gewoon aan de RDW voorleggen. Niet bellen maar schrijven/mailen. Dan heb je tenminste bewijslast als het op een wellus-nietus aankomt...

Ik heb vandaag de RDW hierover gebeld. Je mag elke trekhaak die past op de Kia Niro EV zetten, dus ook een trekhaak met een kogel zonder RMC pin. Als je dat doet ben je niet in overtreding. Je bent in overtreding (kunt dus een boete krijgen) als je iets gaat trekken, omdat op het kenteken staat 'Q: n.v.t.'. Dat betekent dat er geen trekgewicht is geregistreerd en je dus niet mag trekken.

• Like 1
Geplaatst

Weer een hele geruststelling. Dit klinkt eigenlijk ook wel logisch. 

Dat betekent dat áls ik een trekhaak laat monteren, dat dit een gewone trekhaak zal zijn. Nix geen pin door die haak. Waarom zou ik???

Geplaatst
2 uur geleden, Ruud Emous zei:

Ik heb vandaag de RDW hierover gebeld. Je mag elke trekhaak die past op de Kia Niro EV zetten, dus ook een trekhaak met een kogel zonder RMC pin. Als je dat doet ben je niet in overtreding. Je bent in overtreding (kunt dus een boete krijgen) als je iets gaat trekken, omdat op het kenteken staat 'Q: n.v.t.'. Dat betekent dat er geen trekgewicht is geregistreerd en je dus niet mag trekken.

Dat klinkt hoopgevend. Ik heb een gezin met 3 kinderen, dus een hoop bagage bij het op vakantie gaan. Ik heb al een dakkoffer, maar kwam nu deze ook tegen voor op de trekhaak:

https://www.alleskanmee.nl/Towbox-v2-zwart?gclid=EAIaIQobChMI14fAqcCO4gIVBZ53Ch0_iAkqEAQYAiABEgLI4vD_BwE

Iemand een idee of dit er gewoon op geplaatst kan worden? Ik begrijp dat de actieradius flink achteruit gaat (zeker met ook nog eens een dakkoffer), maar het lijkt me ideaal om bijvoorbeeld een tent in te vervoeren, en extra bagageruimte te hebben. 

En het ziet er niet uit, maar "if it looks shit, but it works, it ain't shit" :alucard:

Geplaatst

Zo te zien ga jij je auto met vakantie flink volstouwen, @Rienco. Dan ga je dat niet alleen in range merken, maar ook in wegligging verwacht ik.

Al het minimalistisch kamperen eens geprobeerd? Ik weet het, iedereen doet het anders, maar wij gebruikten elk jaar een paklijst en bij thuiskomst maak je aantekeningen wat je niet gebruikt hebt en volgend jaar dus thuis kunt laten. Die lijst is uiteindelijk 15 jaar in steeds aangepaste versie (kinderen groeiden op) gebruikt. Heerlijk, geen dakkoffer of aanhanger en zelfs de auto niet afgeladen!

De kunst van het weglaten. Ik kan het iedereen aanraden.

• Thanks 1
Geplaatst
2 uur geleden, Rienco zei:

Dat klinkt hoopgevend. Ik heb een gezin met 3 kinderen, dus een hoop bagage bij het op vakantie gaan. Ik heb al een dakkoffer, maar kwam nu deze ook tegen voor op de trekhaak:

https://www.alleskanmee.nl/Towbox-v2-zwart?gclid=EAIaIQobChMI14fAqcCO4gIVBZ53Ch0_iAkqEAQYAiABEgLI4vD_BwE

Iemand een idee of dit er gewoon op geplaatst kan worden? Ik begrijp dat de actieradius flink achteruit gaat (zeker met ook nog eens een dakkoffer), maar het lijkt me ideaal om bijvoorbeeld een tent in te vervoeren, en extra bagageruimte te hebben. 

En het ziet er niet uit, maar "if it looks shit, but it works, it ain't shit" :alucard:

Ik kom nergens tegen of deze ook op een RMC kogel past. De hendel om vast te maken klemt aan de zijkant zo te zien, dat is ook waar die pin van de RMC uitsteekt. Maar informeer anders bij die webshop, of slijp die pinnen van de kogel af.

Geplaatst
1 uur geleden, Hippe lip zei:

De kunst van het weglaten. Ik kan het iedereen aanraden.

Een quote naar mijn hart. Ik denk er met de fasen overigens net zo over, eentje is zat :-)

• Like 1
  • Sad 1
Geplaatst
3 uur geleden, Sigmasailor zei:

Een quote naar mijn hart. Ik denk er met de fasen overigens net zo over, eentje is zat :-)

Ik mis er 2...

Geplaatst

Driefasen gaat er in mijn huis ook wel komen, maar pas wanneer ik meer zonnepanelen ga plaatsen, dat zal de komende vijf jaar zijn aangezien ik van het gas af wil in mijn huis. Voor het laden is het niet perse noodzakelijk aangezien de e-Niro op AC toch maximaal 32A kan ontvangen waarvan ik er 30 middels 1 fase heen stuur. Pas als we naar 11kW laden kunnen op AC, of beter, wat je beschikbaar hebt in DC kan het interessant worden. Alleen als je DC laadt op bijvoorbeeld 50A heb je daar achter wel een 3x25A installatie nodig.

Geplaatst (aangepast)

Hoe snel en vaak moet je nou die auto volledig van leeg naar vol laden? Dat zal incidenteel gebeuren, maar het beste blijft een EV tussen de 15-20% en 80-90% te rijden. En wat is de tijdwinst in laden met 11kW versus de 7,4 kW en is dat de investering waard? 3-fasen: Nieuwe laadbox, eventueel aardlek type B schakelaar (tik even €450 af) en andere wijzigingen in de meterkast. En waarom zou je DC willen laden? De DC laders die nu op de markt zijn, zijn duur en hun laadslimheid is minder dan van het ingebouwde BMS. Niet voor niets raadt de handleiding aan om zoveel mogelijk AC te laden en zo min mogelijk DC. Daarnaast kunnen die DC laders die nu op de markt zijn niet load-balancen op de huisaansluiting zoals de Zappi.

Als jij net zo als ik 1x40A hebt: prima voor van het gas af. Ik woon in Almere en heb stadsverwarming en kook elektrisch met inductie (huis heeft niet eens een gasaansluiting); aansluiting gaat op twee parallelle 1-fase groepen van 16A). Juist dan is een Zappi ideaal. Tijdens het koken knijpt die de auto even af en daarna hobbelt die vrolijk weer verder met laden. Het is dat ik niet mijn huidige Eve mini wil vervangen (ding hangt er nog niet eens 2 jaar) anders zou ik zo een Zappi nemen (of de Eve mini met load-balancing)

Edit: Als je al een 3-fase aansluiting thuis hebt, dan is een 11kW lader voor thuis natuurlijk wel ideaal en Zappi gaat een 3-fasen laadbox leveren met load-balancing in huis en ingebouwde aardlek B-schakelaar. Ach, met de elektrische auto's is het nu net als met rekenmachines destijds: als je er één hebt zie je al weer een betere. Dat zal zeker de komende jaren wel even doorgaan met alle ontwikkelingen.

aangepast door Fralamjo
Geplaatst

Denk dat veel ligt aan het gebruik van de auto. De E-Niro is bij mij 2e auto. Ik gebruik hem voor woon-werk en extra ritjes. 1e maand voor mij doen veel km's (2000) en 1 keer richting Limburg gereden. Koffie pauze bij Van der Valk Eindhoven, half uur aan snellader, was genoeg voor heen en weer.

Als je meer km's maakt of vaker grote afstanden kan ik mij voorstellen dat de Niro sneller vol moet. Leeg thuis komen en volgende dag vol, lukt bij mij niet. (thuislader) maar is ook niet nodig. Tevens normaliter voor grote afstanden de Tiguan, dus bij mij niet nodig. Bij Ton rijdt zijn vrouw de auto leeg (grapje) en moet hij de volgende dag weer op pad.

Kortom, erg verschillend per rijder en gebruik. 13A Thuislader voldoet hier prima (hoefde niets aan te passen in meterkast en beter voor accu). 

Geplaatst
Op 2-5-2019 om 16:15, King Niro zei:

Kleine ergernis ; achterruit verwarming (incl. spiegelverwarming) gaat niet automatisch weer uit............................

Update; las in instructieboekje dat de achterruit verwarming WEL automatisch uitgaat. Na "ongeveer" 20 minuten. Nou was ik al 25 minuten onderweg toen ik hem zelf uitzette, dus ik zal op een langere rit eens kijken of hij zelf uitgaat............

Geplaatst

Nieuwe kleine ergernis (of iets wat ik normaliter gewend ben) ;       bij regen gaat de verlichting niet automatisch aan.

Geplaatst
14 minutes ago, King Niro said:

Denk dat veel ligt aan het gebruik van de auto. De E-Niro is bij mij 2e auto. Ik gebruik hem voor woon-werk en extra ritjes. 1e maand voor mij doen veel km's (2000) en 1 keer richting Limburg gereden. Koffie pauze bij Van der Valk Eindhoven, half uur aan snellader, was genoeg voor heen en weer.

Als je meer km's maakt of vaker grote afstanden kan ik mij voorstellen dat de Niro sneller vol moet. Leeg thuis komen en volgende dag vol, lukt bij mij niet. (thuislader) maar is ook niet nodig. Tevens normaliter voor grote afstanden de Tiguan, dus bij mij niet nodig. Bij Ton rijdt zijn vrouw de auto leeg (grapje) en moet hij de volgende dag weer op pad.

Kortom, erg verschillend per rijder en gebruik. 13A Thuislader voldoet hier prima (hoefde niets aan te passen in meterkast en beter voor accu). 

Eens. maar Ton heeft volgens mij al een Zappi met max 32A of misschien iets lager afgesteld dus dan pomp je al bijna die auto in een nacht vol en dan is het de vraag of t.z.t. de investering vs de extra laadsnelheid het waard is.

En als je op eigen parkeerplek kan laden dan zou ik toch investeren in een normale mode 3 laadbox. Die laadt beter dan de thuislader/noodlader.

Wat betreft de achterruitverwarming: volgens mij gaat die idd automatisch uit, maar het duurt wel langer dan ik gewend ben van andere auto's. En bij regen gaat idd niet automatisch de verlichting aan, tenzij het echt zo'n donkere bui is, geloof wel dat de regen invloed heeft, maar het is vooral op omgevingslicht gedreven.

• Like 1
Geplaatst

Hier sinds vorige week een mail naar Kia over een aantal bugs die ik merk met het laden op tijdschema en op locatie en wat ergernissen in de software. b.v. de LKA uitzetten in het menu (alleen waarschuwen) en vervolgens staat die toch weer in actieve stand na het aanzetten van de auto en zit dat kaboutertje weer aan je stuur te trekken. Ook zou van mij de knop voor de LKA ook de LFA mogen uitzetten, soms wil je gewoon zelf sturen en toch de cruisecontrol gebruiken.

Verder nog steeds een fijne auto.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...