Jump to content
  • Sign Up
Prlwytzkofsky

ANSWERED Kleine en grote ergernissen

Recommended Posts

25 minutes ago, Hippe lip said:

Soms blijft te auto 'piepen' als je 'm uit zet. Langzamerhand krijg ik de indruk dat dit gebeurt als je eerst je deur (bestuurderskant) opendoet en dán pas de auto uit zet. Dan blijft die dong-dong-dong maar doorgaan. Ik vraag me dan af of dat ophoudt als je de deur dicht en op slot doet. Daar ga ik dan maar van uit... :???:

Maar waarom hij dat geluid nou blijft maken als je de auto toch al uit hebt gezet? En het geluid begint pas bij het uizetten....

Geluid is een bijzonder iets. Vele haten het, mijn collega's klagen er ook over als ze mijn auto lenen.

Echter moet je het allemaal snappen. Als je het volgens de juiste volgorde doet, heb je bijna geen gepiep en stoort het niet.

Instappen: Deur dicht, aanzetten.

Uitstappen: Uitzetten, deur open.

2 uur geleden, Xmoo zei:

Instappen: Deur dicht, aanzetten.

Bijna;   instappen, deur dicht, GORDEL OM, aanzetten 

anders gaat hij alsnog piepen :)

• Like 1
  • Haha 2

Allemaal leuk en aardig, maar waaróm gaat-ie nou piepen als ik eerst de deur open doe (en dan piept-ie nog niet, alles OK dus) en ‘m dan met open portier uit zet. 

Ik snap niet wat daar op tegen is. 

Mijn Picanto doet dit ook.
Waarbij me ook al is opgevallen dat het stuurslot niet actief wordt; dat reageert pas als contact uit is en de deur open gaat.
Dus misschien is de waarschuwing daar voor?

Op 21-6-2019 om 10:04, Hippe lip zei:

Soms blijft te auto 'piepen' als je 'm uit zet. Langzamerhand krijg ik de indruk dat dit gebeurt als je eerst je deur (bestuurderskant) opendoet en dán pas de auto uit zet. Dan blijft die dong-dong-dong maar doorgaan. Ik vraag me dan af of dat ophoudt als je de deur dicht en op slot doet. Daar ga ik dan maar van uit... :???:

Maar waarom hij dat geluid nou blijft maken als je de auto toch al uit hebt gezet? En het geluid begint pas bij het uizetten....

Automatische verlichting aan?

Op 24-6-2019 om 10:29, Marcello75 zei:

Automatische verlichting aan?

Wanneer bedoel je?

En waarom wel in de ene en niet in de andere situatie?

Ik heb mijn e-Niro nu een maand of 3, en wat mij nu begint op te vallen is dat de laklaag niet erg goed tegen krassen kan. Ik heb aan de bestuurderskant nu 2 krasjes / strepen zitten, waarschijnlijk door het uitstappen van mensen uit auto's in een parkeervak naast me. 

Zijn er meer mensen die dit opvalt? Gebruiken jullie een soort van wax of iets dergelijks om de auto krasvrij te houden? Hoe kwam hij bij jullie van de dealer af? Was hij daar ingewaxt of gecoat? Ik was mijn auto nu om de week bij iClean met het wax-wasprogramma, wat prima gaat, maar vraag me af of deze daadwerkelijk een beschermlaag plaatst.

Wax is ook maar zacht. Een glascoating laten aanbrengen ga je meer aan hebben. Kost wel honderden euro om te doen.

@Rienco Kat uit de buurt is een keer op de auto geland... paar krassen van de nagels. Helaas, het is een gebruiksvoorwerp en lak is daar niet tegenop gewassen. Dan moet je glasscoatings of zelfs een deel transparant wrappen om dat allemaal tegen te gaan. Kost wel de nodige centen.

Ik heb de dealer verboden waxy-oil er op te smeren en de auto zelf in de Coolnite 915 gezet, maar ook daar hou je niet alles tegen. Moderne lakken zijn gewoon wat kwetsbaarder.

8 uur geleden, Rienco zei:

Ik heb mijn e-Niro nu een maand of 3, en wat mij nu begint op te vallen is dat de laklaag niet erg goed tegen krassen kan. Ik heb aan de bestuurderskant nu 2 krasjes / strepen zitten, waarschijnlijk door het uitstappen van mensen uit auto's in een parkeervak naast me. 

Zijn er meer mensen die dit opvalt? Gebruiken jullie een soort van wax of iets dergelijks om de auto krasvrij te houden? Hoe kwam hij bij jullie van de dealer af? Was hij daar ingewaxt of gecoat? Ik was mijn auto nu om de week bij iClean met het wax-wasprogramma, wat prima gaat, maar vraag me af of deze daadwerkelijk een beschermlaag plaatst.

Ik heb ergens gehoord/gelezen dat de Europese lakken hard zijn en de Aziatische lakken zacht zijn; algemeen gezegd dan. Hard kan beter tegen krassen, maar daarvan springt er eerder een stukje af. Zacht kan minder tegen krassen, maar blijft verder beter zitten. Tis maar wat je wilt.

En verder is het wat anderen al zeggen: wax of vergelijkbaar gaat hiertegen niet helpen. Ik had bij bestelling wel gekozen voor de coating die de garage aanbood, maar nadat ik me daarover ingelezen had heb ik die afbesteld. Voor een fractie van die kosten heb ik wat betere was- en beschermspullen gekocht bij carclean.com. Dan kan je gewoon zelf kiezen wat je wilt.

Houd er verder rekening mee dat je met deze zachte lak niet te vaak door de wasstraat gaat, als je niet teveel krassen, krasjes en swirls in je lak wilt. Het is immers een zachte lak....

8 hours ago, Rienco said:

Klopt. Bij mij ook krassen (grevitie blue). Is gewoon niet de beste laklaag ter wereld.

2 hours ago, Fralamjo said:

@Rienco Kat uit de buurt is een keer op de auto geland... paar krassen van de nagels. Helaas, het is een gebruiksvoorwerp en lak is daar niet tegenop gewassen. Dan moet je glasscoatings of zelfs een deel transparant wrappen om dat allemaal tegen te gaan. Kost wel de nodige centen.

Ik heb de dealer verboden waxy-oil er op te smeren en de auto zelf in de Coolnite 915 gezet, maar ook daar hou je niet alles tegen. Moderne lakken zijn gewoon wat kwetsbaarder.

Mijn kat begint aan de deur te krabbelen als je thuis komt en niet snel genoeg voor voedsel zorgt omdat je bijvoorbeeld nog aan de telefoon zit. Remedie is bij ons een beschermende laag vuil op de auto te laten groeien. :-)

Vraag me niet waarom ik het deed, maar op de een of andere manier zette ik de e-Niro met het drukknopje op slot met de deur in de 'eerste vergrendeling' (dus niet helemaal dicht maar half vergrendeld). Het aparte is dat het drukknopje op de grendel dan niet meer werkt. Hij gaat niet meer van het slot af. Gelukkig biedt de keyfob (wel even opzoeken) uitkomst; de AB werkt wel gewoon.

Op 9-7-2019 om 16:36, jwv zei:

Wax is ook maar zacht. Een glascoating laten aanbrengen ga je meer aan hebben. Kost wel honderden euro om te doen.

Vogelpoep (binnen dag schoongemaakt) laat een zichtbare 'afdruk' achter in de lak. Net even met een fijne 'anti swirl' (cleaner) behandeld en daarmee lijkt het opgelost. Toch ben ik verbaasd dat dit zo snel gaat; nog niet eerder meegemaakt met een auto; deze staat goed in de (Poorboys) was.

31 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Vogelpoep (binnen dag schoongemaakt) laat een zichtbare 'afdruk' achter in de lak. Net even met een fijne 'anti swirl' (cleaner) behandeld en daarmee lijkt het opgelost. Toch ben ik verbaasd dat dit zo snel gaat; nog niet eerder meegemaakt met een auto; deze staat goed in de (Poorboys) was.

Klopt. Ik gebruik "bird shit remover". (ook poorboys) zodra ik vogelpoep zie :)

Hierna een beetje was erover helpt ook al.

Heb een donker grijze Golf GTE gehad, die heeft een weekend in de volle zon gestaan met vogelpoep erop (nou ja, vogelpoep. Leek wel mengsel van cement en accuzuur) Volledig ingebeten en niet meer weg te poetsen door mijzelf. Uiteindelijk door spuiter geschuurd en gepolijst en toen voor 95% verdwenen.

Sommige lakken en vooral kleuren zijn er erg gevoelig voor. Niet merk specifiek volgens mij. (ligt ook aan de soort vogel en wat deze gegeten heeft :) )

Op 10-7-2019 om 16:56, Sigmasailor zei:

Let wel op: met sommige van dergelijke spullen haal je feitelijk een flinterdun laagje van de lak af. Krasverwijderaars doen dat (ook) vaak. Als je dat een paar keer op de zelfde plek doet, dan zou je wel eens door je laak heen kunnen gaan....

Klopt, dat is de normale eigenschap van een cleaner. Het was nu een no-brainer: een iets dunner laagje (wat je niet eens ziet) of een duidelijke 'afdruk' van vogelpoep die je blijft zien. Nu maar hopen dat volgende vogel hem ernaast mikt.

• Haha 1

Valt me op vandaag dat bij het wegrijden met regen de lichten niet automatisch aan gaan. Bij mijn Seat Leon gaan de lichten automatisch aan als het regent. Bij de Niro niet en reed dus hele tijd zonder lichten terwijl het redelijk donker was en volle regenbui. Hij bleef pas aan toen ik even een tunnel in reed waardoor de lichten aan gingen en vanaf dat moment gingen ze niet meer uit, tot het stopte met regenen. 

De normale dag rij verlichting is wel aan aan de voorkant en dus van voren ben je wel zichtbaar. Alleen van achter brand er niks als alleen de DRL aan de voorkant brandt. Merk idd dat er per merk verschillende keuzes worden gemaakt met het aanzetten van de verlichting bij regen overdag. Soms is het best nog wel licht in een bui en dan gaat het systeem idd niet automatisch aan.

Posted (edited)
23 minuten geleden, Hippe lip zei:

Meldde je dat hier niet ook al?

Toevallig zit jij ook op dat forum :) niet iedereen zit daar 

Edited by E-lmar
  • Haha 1

heb lichten altijd aan, gaan vanzelf uit bij "contact uit". Altijd goed.

• Like 1

Aha, werkt dat ook? Ik dacht dat de lichten alleen bij auto vanzelf uit gaan?

De rubberen ‘doppen’, die op de door Kia geleverde laadkabel zitten, vallen er na 4 maanden al af. Helaas niet echt UV bestendig zo lijkt het. De oogjes zitten helemaal vol met haarscheurtjes. Ik vond er net eentje op de grond, de andere zal er binnenkort ook wel vanaf vallen.

8 uur geleden, Sigmasailor zei:

De rubberen ‘doppen’, die op de door Kia geleverde laadkabel zitten, vallen er na 4 maanden al af. Helaas niet echt UV bestendig zo lijkt het. De oogjes zitten helemaal vol met haarscheurtjes. Ik vond er net eentje op de grond, de andere zal er binnenkort ook wel vanaf vallen.

Valt dat onder garantie?

Posted (edited)
Op 12-7-2019 om 23:11, Sigmasailor zei:

Aha, werkt dat ook? Ik dacht dat de lichten alleen bij auto vanzelf uit gaan?

Ja, je kunt de lichtschakelaar gewoon AAN laten staan; bovenste stand dus. Dan rijd je altijd met licht aan en dat gaat allemaal ook vanzelf uit als je de auto uitzet.

Wel zo veilig. En zo heb je tenminste ook altijd achterlichten aan, want die zijn niet aan als je met DRL rijdt. Ik zie nu eigenlijk geen reden meer om die lichtschakelaar niet altijd in de staan 'aan' te laten staan.

Ik blijf het vreemd vinden dat die achterlichten niet gewoon aangaan met de DRL. Ik dacht zelfs dat dit sinds kort verplicht was, maar dat blijkt een misverstand:
https://kassa.bnnvara.nl/...rijden-zonder-achterlicht

Had ik net mijn vrouw geleerd dat ze niet steeds het licht aan en uit hoeft te zetten omdat de auto dat zelf doet en je overdag ook vanzelf met DRL rijdt, komt ze een paar dagen geleden thuis met de mededeling dat iemand haar waarschuwde dat ze (het was avond) zonder (achter)licht reed. Bleek die lichtschakelaar in de stand '0' (uit) te staan. Kan die stand er niet afgesloopt worden?:taz:

Edited by Hippe lip