Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb een e-Niro die ik via het normale stroomdet thuis oplaad met de druppellader. Dat ging altijd goed (duurt lang, maar dat is geen probleem).

Sinds een week lukt het niet meer. Hij begint met laden en na een minuut knalt hij er uit. Iemand ervaring hiermee?

Hoe op te lossen?

Geplaatst

En als het de zekering in de groepenkast is die eruit knalt, heb je dan al eens gekeken wat er nog meer op die zelfde groep aangesloten is? Als je je granny charger gebruikt op 12A en De over of de wasmachine is aan, dan komt de groep mss boven de 16A uit?

Het beste gebruik je een groep waar verder weinig of niets meer op zit dan een schemerlamp met LED-peertje of zo. Ik heb 'm op een eigen groep zitten.

Geplaatst

Of de wandcontactdoos is vanbinnen weggesmolten... Schroef hem maar eens open want ik heb iemand eens horen zeggen dat zulke grote stromen niet uren achtereen op een wcd horen te staan.

Geplaatst
1 uur geleden, Ton van Hout zei:

Of de wandcontactdoos is vanbinnen weggesmolten... Schroef hem maar eens open want ik heb iemand eens horen zeggen dat zulke grote stromen niet uren achtereen op een wcd horen te staan.

Was ook mijn gedachte. Er schijnt een temperatuursensor in de stekker van de grannycharger te zitten. Als @Alex de Kock deze rechtstreeks in het stopcontact steekt (dus GEEN verlengsnoer gebruikt) dan zou dat de “slaat af na 1 minuut” ook verklaren. Als er na verloop van tijd een slecht contact is ontstaan (intern in de wcd) dan wordt ie vrij snel warm en gaat de temperatuurbeveiliging erop.

Geplaatst

Totaal irrelevant Henk. Een EV laadt je niet via de grannycharger, het is een noodoplossing omdat het je wcd op langere termijn stuk maakt en het simpelweg te langzaam en met hogere omzettingsverliezen laadt.

Geplaatst

ik doe dit nu al meer dan 6 jaar en (buiten de onbetwiste laadverliezen) houdt mijn stopcontact het prima uit. Laadduur is voor mij geen probleem.

Ik laad, via verlengsnoer, met een 8 meter lange lader op 13A. Gaat prima bij 50-100km km per dag. Geen enkele hik-up, storing, laadprobleem of iets dergelijk.

• Like 1
Geplaatst
22 uur geleden, Ton van Hout zei:

Dat valt nog wel mee hoor. De granny loader van de e-Niro komt niet verder dan 12A en hoewel dat geen klein stroompje is, is dat nou ook weer geen heel grote belasting voor een gewoon stopcontact. Ook niet uren lang.

Daarbij ga ik wel uit van een stopcontact in normale, goede conditie. Als tijdens het laden met 12A de stekker eerst uit het stopcontact wordt getrokken, dan kunnen de contacten van zowel de stekker als intern van het stopcontact beschadigd raken, waardoor er een flinke overgangsweerstand ontstaat. En dáárdoor kan de boel idd flink mis gaan.

Het is daarom altijd van belang om bij het aansluiten de granny loader éérst op het stopcontact in de muur aan te sluiten en daarná pas aan de auto. Bij het losnemen in omgekeerde volgorde: éérst aan de kant van de auto losnemen en pas als die los is uit het stopcontact halen. Anders is het vragen om problemen.

En laden met de granny loader doe ik nu al een paar weken en daar is helemaal niets mis mee, zolang je het maar op de goede manier en zorgvuldig doet.

• Like 2
Geplaatst

Ok, ik had begrepen dat de contacten in de wcd verslechteren hierdoor, juist omdat er dagen achtereen 12 - 13A op staat. Valt alleszins mee dus.

Als TS reageert kunnen we misschien verder komen met de oorzaak van zijn storing.

Geplaatst
11 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat valt nog wel mee hoor. De granny loader van de e-Niro komt niet verder dan 12A en hoewel dat geen klein stroompje is, is dat nou ook weer geen heel grote belasting voor een gewoon stopcontact. Ook niet uren lang.

Daarbij ga ik wel uit van een stopcontact in normale, goede conditie. Als tijdens het laden met 12A de stekker eerst uit het stopcontact wordt getrokken, dan kunnen de contacten van zowel de stekker als intern van het stopcontact beschadigd raken, waardoor er een flinke overgangsweerstand ontstaat. En dáárdoor kan de boel idd flink mis gaan.

Het is daarom altijd van belang om bij het aansluiten de granny loader éérst op het stopcontact in de muur aan te sluiten en daarná pas aan de auto. Bij het losnemen in omgekeerde volgorde: éérst aan de kant van de auto losnemen en pas als die los is uit het stopcontact halen. Anders is het vragen om problemen.

En laden met de granny loader doe ik nu al een paar weken en daar is helemaal niets mis mee, zolang je het maar op de goede manier en zorgvuldig doet.

Ik gebruik om deze reden dus ook een "vaste opstelling"; verlengsnoer / lader worden nooit uit het stopcontact gehaald. vanuit mijn garage gaat een extra dik verlengsnoer naar een 2e hands stalen brievenbus (!) Hierin zit de verbinding verlengsnoer-laadkabel. Laadkabel hardware ligt dan tevens droog en afgesloten. Snoer van kabel (8 meter) ligt op de oprit en wordt, als deze niet gebruikt wordt, vastgeklikt in een dummy aansluiting. zie hier; mijn eigen laadpaal :)

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, King Niro zei:

Ik gebruik om deze reden dus ook een "vaste opstelling"; verlengsnoer / lader worden nooit uit het stopcontact gehaald. vanuit mijn garage gaat een extra dik verlengsnoer naar een 2e hands stalen brievenbus (!) Hierin zit de verbinding verlengsnoer-laadkabel. Laadkabel hardware ligt dan tevens droog en afgesloten. Snoer van kabel (8 meter) ligt op de oprit en wordt, als deze niet gebruikt wordt, vastgeklikt in een dummy aansluiting. zie hier; mijn eigen laadpaal :)

Dat extra dikke verlengsnoer heeft hoop ik wel een aderdoorsnede van minimaal 2,5 mm2? Wel eens gevoeld of het snoer na een paar uur warm aanvoelt? Beetje lauw mss?

Soms denkt iemand dat hij een 'dik snoer' gebruikt en dat dit dan goed is. Dan moet ik denken aan die goedkope starthulpkabels met heel dikke draden. Die dikte is voor 95% isolatie en er zit dan een heel dun koperdraadje binnenin. Goedkope rommel dus. Die dikte aan de buitenkant zegt helemaal nix....

Bij jou wel goed, hoop ik?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
2 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat extra dikke verlengsnoer heeft hoop ik wel een aderdoorsnede van minimaal 2,5 mm2? Wel eens gevoeld of het snoer na een paar uur warm aanvoelt? Beetje lauw mss?

Soms denkt iemand dat hij een 'dik snoer' gebruikt en dat dit dan goed is. Dan moet ik denken aan die goedkope starthulpkabels met heel dikke draden. Die dikte is voor 95% isolatie en er zit dan een heel dun koperdraadje binnenin. Goedkope rommel dus. Die dikte aan de buitenkant zegt helemaal nix....

Bij jou wel goed, hoop ik?

uiteraard gaat het om de dikte van de aders en niet van de kabel zelf. Inderdaad lijken sommige kabels extra dik, maar dat is dan alleen het omhulsel.

Maar dank om de zorgen :) 

Geplaatst
1 uur geleden, King Niro zei:

ok dan.

4.jpg

Prachtige oplossing! Ongetwijfeld véél goedkoper dan een hele laadpaal en als dit voor jou snel genoeg laadt, waarom dan anders doen en meer uitgeven?

Die stekker met meter eraan, weet je nog waar die vandaan komt? Dat ziet er wel heel fraai uit!

• 2 jaar later...
Geplaatst

Beste kia rijders, 

Sinds kort een E-niro. Nu wilde ik gisteren laden, gebeurde niets. Na navraag bij engie blijkt dat de niro bij een dubbele laadpaal stopt met laden als er een andere auto staat of aankomt en aansluit. Iemand bekend met dit probleem? en /of oplossing? 

Groet, 

Dave

Geplaatst

De laatste keer dat ik bij een dubbele laadpaal stond te laden en er een andere auto bij kwam, werd de snelheid gehalveerd. Ik kon dus nog maar laden met 5,4 kW i.p.v. 10,9 kW bij de start. Het duurt dan dus ook 2x zo lang, maar hij bleef wel laden.

Geplaatst

Ik had ook al in het andere topic waar je deze vraag stelde gereageerd, maar een andere reden zou kunnen zijn dat de laadspanning (even) onder de 6A kwam, en dan stopt het laden soms.

Meestal hervat het wanneer de spanning weer op peil is.

Geplaatst

Laadstroom, dat is niet zo moeilijk te raden dat dat wordt bedoeld..

En daar kan hij misschien onder komen omdat de paal door nog een andere auto gebruikt wordt. Alletwee op een 11Kw paal op 1 fase, dan krijgt in theorie ieder 8 amper (de helft) Misschien dat dan een dipje genoeg is om het laden te stoppen of zo.. Of misschien is de paal zelf nog meer beperkt.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...