Jump to content
  • Sign Up
JaapW

Kia E Niro VS Tesla Model 3

Recommended Posts

LFA is een heerlijk “tooltje”. Vanuit Groningen tot aan Utrecht stuurt de Niro bij mij bijna geheel zelfstandig. Ik tik af en toe, als de Niro erom vraagt, even met mijn bovenbeen tegen de onderkant van het stuur en hij rijdt mij soepel naar waar ik wil. Ik ben er erg tevreden over.

Het LKA is slechts een hulpmiddel om niet per ongeluk over het lijntje te rijden en is dan wat “houterig” maar kan je een hoop ellende besparen.

52 minuten geleden, Hippe lip zei:

Ah. LFA is dus passief, het laat een lampje (symbooltje) zien, maar corrigeert niet, ook niet subtiel. 

Dit bevestigt wat ik zei: LKA stelt niets voor t.o.v. Tesla. Ik wou dat ik wist hoe je die permanent uit kon zetten, want op deze manier irriteert die meer dan dat hij goed kan doen.  

Deze discussie bevestigt nog maar weer eens waar wij het in ons draadje LKA perikelen onlangs over hadden. Spraakverwarring en onduidelijkheid alom over wat nu precies LFA en LKA doen.

Zag trouwens ergens dat je ook van de C5 komt. Fantastische auto waarvan ik na 275000 km over 2 weken ook met enige pijn afscheid neem ten faveure van een Niro. 

Ik heb eigenlijk altijd de ACC aan staan, heerlijk als je daar eenmaal (weekje) aan gewend bent. Op smalle wegen en wegen met van die nepfietspaden (vaak 60 km) kan je het beter, zeker bij tegenliggers, even uitzetten. Daar heb je een handig knopje voor. Verder vind ik het helemaal prima. Tuurlijk kan het beter maar het Kia systeem voldoet aan mijn verwachtingen. Het lijkt op het systeem van de Leaf, ook daar was ik snel aan gewend. LKA is inderdaad wat houteriger maar volgens mij ook alleen bedoeld als waarschuwing, ook die kan je tijdelijk in voorkomende gevallen makkelijk uitzetten.

Edited by Sigmasailor

Ik rij liever op de Speed Limiter dan op de ACC (behalve op lange stukken in het buitenland of als het rustig is op de weg). ACC vind ik persoonlijk niet zo prettig, maar ik ben dan ook een controlfreak. Je voet ligt te ver van de rem/gas voor mijn smaak. Als er iets gebeurd ben je altijd later dan met de speedlimiter...

Dat is ook een van de redenen dat ik geen Tesla rijd, die hebben geen speedlimiter....

En het feit dat het rempedaal bij de Model 3 niet met de regeneratie is gekoppeld is voor mij ook een gemis. Ik houd niet van one-pedal driving (pedalen moeten slechts 1 functie hebben in mijn beleving), ik wil gewoon kunnen remmen met mijn voet, maar wél meer regenereren in dat geval. Dus bij mij de regeneratie op standje Auto+2 en met de voet bijremmen.

En dat is een van de leuke dingen van de e-Niro; iedereen (bijna) kan het instellen en gebruiken zoals hij (of zij) het graag ziet. Mogelijkheden (en knopjes) genoeg. Ik heb zelf geen Tesla ervaring maar twijfel toch wel wat aan het bedienen van bijna alle functies via dat scherm in het midden. Als je de knopjes eenmaal kent weet je waar ze zitten en kan je ze zonder te kijken (op de tast) bedienen. Lekker old school; yep: ben 'oude lul' :-).

• Like 1

4 uur geleden, jwv zei:

Nee de LFA is niet passief, waar zeg ik dat?

Dat zeg jij niet, dat zijn mijn woorden. Maar bedoel je te zeggen dat LFA actief iets doet? In de zin van actief sturen? Daar heb ik namelijk nog nooit iets van gemerkt. Een lampje laten branden noem ik daarom passief, maar dat is ook een kwestie van woordkeuze. 

4 uur geleden, jwv zei:

De LFA stuurt juist proactief mee om in midden te blijven rijden en wacht niet af tot je de lijnen over gaat om dan ineens abrupt in te grijpen. Dus continu en subtiel.

Dat LFA iets met mijn stuur doet heb ik nog nooit gemerkt. Als die mijn auto een beetje subtiel bijstuurt om min of meer midden tussen de lijntjes te blijven, dan is dát iets waar je wat aan hebt. 

Maar om het even specifiek te maken: kun jij LKA uitschakelen en LFA aan, zodat de auto actief en subtiel bijstuurt? En dan laten we in deze context even buiten beschouwing dat je je stuur niet lang los kan laten voordat de auto daarover gaat piepen.

4 uur geleden, jwv zei:

Als jouw idee is dat Kia LKA vergeleken zou kunnen worden met de Autopilot (LFA + SCC) van Tesla, tja.. dat is inderdaad geen vergelijk. Weet ook dat het systeem van Tesla dat ook alleen maar doet in de cruisecontrol mode.

Nee, ik wil het niet echt vergelijken met het systeem van Tesla, anders dan om aan te geven dat ik die LKA van Kia niet erg bruikbaar, niet erg zinvol vind. Maar zoveel zielen, zoveel meningen. :smile:

4 uur geleden, Doublebogey5 zei:

Zag trouwens ergens dat je ook van de C5 komt. Fantastische auto waarvan ik na 275000 km over 2 weken ook met enige pijn afscheid neem ten faveure van een Niro. 

Geinig; bij mij ook bij 275k weggedaan. Wat krijg je er nog voor terug? Inruilen bi de dealer?

47 minutes ago, Hippe lip said:

Dat zeg jij niet, dat zijn mijn woorden. Maar bedoel je te zeggen dat LFA actief iets doet? In de zin van actief sturen? Daar heb ik namelijk nog nooit iets van gemerkt. Een lampje laten branden noem ik daarom passief, maar dat is ook een kwestie van woordkeuze. 

De LFA (staat standaard aan bij de ACC) stuurt inderdaad zelf en houdt de auto precies tussen de lijntjes. Ook bij bochten. Als de jouwe dat niet doet is er of iets mis, of iets niet goed ingesteld (staat het wel aan in je instellingen??).

48 minutes ago, Hippe lip said:

Geinig; bij mij ook bij 275k weggedaan. Wat krijg je er nog voor terug? Inruilen bi de dealer?

Hier nog een oud C5/XM/BX/CX rijder. Eerste C5 werd bij 450k km in de prak gereden. Na flink wat km's in de Niro mis ik de vering toch nog wel eens, vooral bij drempels.

3 minuten geleden, JvdBosch zei:

De LFA (staat standaard aan bij de ACC) stuurt inderdaad zelf en houdt de auto precies tussen de lijntjes. Ook bij bochten. Als de jouwe dat niet doet is er of iets mis, of iets niet goed ingesteld (staat het wel aan in je instellingen??).

Hier ga ik vanmiddag maar eens mee aan de slag. Dan heb ik een langere rit en zal voor vertrek nog eens door alle instellingen lopen om me ervan te overtuigen dat LKA uit staat en LFA aan staat. Ik rijd bijna alles op ACC, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Alleen op de snelweg heb ik wel eens de neiging  om om te schakelen naar CC omdat de auto naar mijn mening wat vroeg inhoudt als ik inloop op een voorligger maar nog even wacht met naar links gaan vanwege iemand die daar nog rijdt en me voorbij komt.

Werkt die LFA ook bij CC, of alleen bij ACC?

57 minuten geleden, Hippe lip zei:

Maar bedoel je te zeggen dat LFA actief iets doet? In de zin van actief sturen? Daar heb ik namelijk nog nooit iets van gemerkt. Een lampje laten branden noem ik daarom passief, maar dat is ook een kwestie van woordkeuze. 

Jazeker! Probeer het eens op de snelweg, zet de SCC aan en je handen los en observeer dat het stuur dan subtiele bewegingen maakt om in het midden van de baan te blijven. Flauwe bochten ook geen probleem. Bij scherpere bochten op hoge snelheid wel. En als de strepen minder goed zichtbaar zijn dan zie je het groene stuurtje knipperen, dan moet je ook zelf sturen. Sowieso niet aan te raden om zonder handen te rijden, ook niet in een Tesla.

LKA kan ook uit met LFA aan als het goed is (LKA lampje is dan uit maar groene stuurtje blijft branden).
LFA werkt alleen met SCC (of ACC zoals jij het noemt).

Als ik de verhalen van beide kampen lees dan is de LFA+SCC van de e-Niro zo slecht nog niet: minder geavanceerd, maar heel erg betrouwbaar en voorspelbaar door de eenvoud. Heb nog nooit een noodstop meegemaakt, van Tesla rijders hoor je wel eens dat ie uit het niets vol in de ankers gaat omdat ie "schrikt" van schaduw. Dat levert dan gevaarlijke situaties op als er achterliggers zijn.

Edited by jwv

5 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Hier nog een oud C5/XM/BX/CX rijder. Eerste C5 werd bij 450k km in de prak gereden. Na flink wat km's in de Niro mis ik de vering toch nog wel eens, vooral bij drempels.

Ha ha, hier bijna hetzelfde rijtje. Die CX had ik bijna gekocht als eerste, maar daar zag ik van af na een goed gesprek met een monteur: de boel zat teveel volgebouwd daar voorin, waardoor het vervangen van een waterpomp meer dan een dag werk kost... Had 2x BX, 2x Xantia, 2x C5. Alleen maar hydrauliek dus tot nu toe, dus die opmerking over drempels kan ik volmondig onderschrijven!

Edited by Hippe lip
... tikvoud

3 minutes ago, Hippe lip said:

Hier ga ik vanmiddag maar eens mee aan de slag. Dan heb ik een langere rit en zal voor vertrek nog eens door alle instellingen lopen om me ervan te overtuigen dat LKA uit staat en LFA aan staat. Ik rijd bijna alles op ACC, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Alleen op de snelweg heb ik wel eens de neiging  om om te schakelen naar CC omdat de auto naar mijn mening wat vroeg inhoudt als ik inloop op een voorligger maar nog even wacht met naar links gaan vanwege iemand die daar nog rijdt en me voorbij komt.

Werkt die LFA ook bij CC, of alleen bij ACC?

Bij CC werkt de LFA niet volgens mij, de LKA wel denk ik, die werkt altijd als je die niet actief uitzet. Maar misschien moet LKA wel aan staan voor LFA om te functioneren, wie weet, ik heb er niet in die mate mee gespeeld of het boekje erop nageslagen...

53 minuten geleden, Hippe lip zei:

Vanmiddag samen met echtgenote heel de binnenkant leeg- en schoongemaakt. Paar schaafplekjes buitenkant met wat verf bijgewerkt. Morgen naar wasstraat en dan gaat de dealer in Groningen (Havik) foto's maken en proberen de C5 aan de man/vrouw te brengen. Had paar weken geleden ook 'n lijntje uitgeworpen naar Wil van Mijn Auto Af of zoiets en kreeg een bod van 538. Had al begrepen dat je beter niet met deze mensen in zee moet gaan. Marktplaats zie ik ook niet zitten. Te veel gedoe. Afwachten dus maar. Maar auto rijdt nog prima en ziet er voor zijn leeftijd van 15 jaar goed uit. Niet vreemd, want hij heeft al die jaren bij ons in de parkeergarage van het appartementencomplex onder dak gestaan. Is een bedrag tussen 600 en 750 een beetje reeel?

Ken je c5club.nl? Daar zou je het eens kunnen proberen. Ik zit daar al vanaf eind 2006 en heb vis dat forum de mijne goed kunnen verkopen aan een liefhebber die ‘m weet te waarderen. 

Edited by Hippe lip

@jwv & @JvdBosch

en anderen

Gevonden! Bleek dat de LFA uit stond! Nu doet-ie het idd geweldig! Dit is echt ontspannen rijden; geen gestuiter meer, heerlijk. 

Hoe/waarom die LFA uit stond? Geen idee. Maar nu heb ik ook geen behoefte meer om die LKA uit te zetten. 

Hè, wat is zo’n forum toch heerlijk. Fijn om dingen te kunnen delen en om van anderen dingen te leren.

Dacht dat ik m’n auto kende.... :innocent:

Edited by Hippe lip
  • Like 1

20 minuten geleden, Hippe lip zei:

@jwv & @JvdBosch

en anderen

Gevonden! Bleek dat de LFA uit stond! Nu doet-ie het idd geweldig! Dit is echt ontspannen rijden; geen gestuiter meer, heerlijk. 

Hoe/waarom die LFA uit stond? Geen idee. Maar nu heb ik ook geen behoefte meer om die LKA uit te zetten. 

Hè, wat is zo’n forum toch heerlijk. Fijn om dingen te kunnen delen en om van anderen dingen te leren.

Gelukkig maar en nu lekker genieten van het ontspannen rijden.

Benieuwd hoe de dealer gaat reageren :wink:

35 minuten geleden, Hippe lip zei:

@jwv & @JvdBosch

en anderen

Mooi zo! Ik vond het al zo vreemd dat het bij jou niet goed werkte terwijl anderen (ik ook) er juist best tevreden over waren. Er zijn zoveel instelling dat ze soms niet allemaal direct duidelijk zijn.

55 minuten geleden, Hippe lip zei:

Ken je c5club.nl? Daar zou je het eens kunnen proberen. Ik zit daar al vanaf eind 2006 en heb vis dat forum de mijne goed kunnen verkopen aan een liefhebber die ‘m weet te waarderen. 

Is een optie. Dank voor de tip.

@Hippe lip mooi! Nu ook alles verklaard, maar jeetje nu ga je het pas echt ervaren! 

Jammer dat je dealer het systeem niet goed genoeg kent om de LFA even te checken of die wel aan stond. Het groene stuurtje zag je dan dus ook niet??

3 uur geleden, jwv zei:

@Hippe lip mooi! Nu ook alles verklaard, maar jeetje nu ga je het pas echt ervaren! 

Jammer dat je dealer het systeem niet goed genoeg kent om de LFA even te checken of die wel aan stond. Het groene stuurtje zag je dan dus ook niet??

Nee, dat witte/groene stuurtje was er helemaal niet (nooit) en dan kun je het ook niet missen.

Ik heb er onderweg natuurlijk ook even mee gespeeld. LFA werkt alleen met SCC, niet met CC. Dan is dat stuurtje er niet.

En als het stuurtje groen is en je gebruikt je knipperlicht, dan knippert het stuurtje twee keer en daarna is het wit. Dan is het dus uit. Nog vóórdat je aan je stuur hebt gedraaid.

En het maakt niet uit of je LKA (met de schakelaar links van het stuur) aan of uit hebt staan.

Er schuilt nu wel één gevaar: dat dit zó goed werkt dat je niet meer goed oplet en dat het daardoor een keertje mis gaat. Maar laten we daar maar niet van uitgaan.

Nogmaals dank, jongens!

Edited by Hippe lip

Dat van dat groene stuurtje had je kunnen weten; is al diverse malen in dit forum over geschreven (zelfs met verwijzing naar de instructiefilmpjes) . Wat mij vooral verbaasd is dat de dealer die het systeem gekalibreerd zou hebben ook niet even de boel voor je aangezet heeft of heeft uitgelegd hoe het werkt. Zouden ze het daar snappen?

Enfin; eind goed al goed en, inderdaad, geniet ervan!

• Thanks 1

Misschien gemist, maar heeft de dealer uberhaupt met je meegereden om te ervaren wat het probleem was?

Misschien weet de dealer het verschil tussen LFA en LSA ook niet.

19 uur geleden, Hippe lip zei:

Nee, dat witte/groene stuurtje was er helemaal niet (nooit) en dan kun je het ook niet missen.

Ik heb er onderweg natuurlijk ook even mee gespeeld. LFA werkt alleen met SCC, niet met CC. Dan is dat stuurtje er niet.

En als het stuurtje groen is en je gebruikt je knipperlicht, dan knippert het stuurtje twee keer en daarna is het wit. Dan is het dus uit. Nog vóórdat je aan je stuur hebt gedraaid.

En het maakt niet uit of je LKA (met de schakelaar links van het stuur) aan of uit hebt staan.

Er schuilt nu wel één gevaar: dat dit zó goed werkt dat je niet meer goed oplet en dat het daardoor een keertje mis gaat. Maar laten we daar maar niet van uitgaan.

Nogmaals dank, jongens!

Ben wel benieuwd hoevaak je dat de melding krijgt met lfa dat je je handrn aan het stuur moet houden