Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
6 hours ago, Derrek said:

Dat waterstof de toekomst heeft als energiedrager is m.i. wel duidelijk, ondanks, inderdaad, het (nu nog) relatief slechte rendement in het omzettingsproces. Maar de ontwikkeling in waterstof staat niet stil. Niet alleen voor auto's maar ook voor de industrie is waterstof volop in ontwikkeling. Er zijn nadelen, maar die zijn er voor accu's ook (laadtijden, stroomnetaanpassingen, ed.). Milieutechnisch is er veel te winnen door het gebruik van een waterstofcel t.o.v. accu's in een auto voor de opwekking van elektriciteit.

https://www.ad.nl/auto/autorijden-op-waterstof-is-niet-zo-groen-als-we-vaak-denken~abd06f16/

Bij gebruik van een waterstofcel heb je nog steeds een flinke accu nodig omdat de cel geen piekvermogen kan leveren. Een auto die op waterstof rijdt is dus eigenlijk een electrische auto met een kleinere accu dan een normale EV, waarbij de accu continu wordt bijgeladen door de waterstofcel.

Een waterstofcel, eigenlijk een brandstofcel, maakt gebruik van zeldzame en dure edelmetalen zoals platinum als katalysatoren. Nu is het een eigenschap van katalysatoren dat ze niet verbruikt worden bij de chemische reactie. Maar de brandstofcel als geheel vermindert wel in efficiency gedurende het gebruik. En een nieuwe is niet goedkoop.

Waterstof maakt metalen broos. Dat is bij opslag van waterstof(gas) onder zeer hoge druk geen positief iets, vooral niet in een voertuig waar alles trilt en beeft. Bij het onderhoud moet dan ook regelmatig eea gecontroleerd worden en de tanks moeten verplicht en relatief vaak preventief vervangen.

Waterstof is het kleinste molecuul dat er bestaat. Dat betekent dat een metalen tank een soort van vergiet is voor waterstof: het sijpelt er letterlijk uit, tenzij je de wanden van de tank dikker maakt. En dan wordt die tank erg zwaar, wat weer slecht is voor het rendement van de auto.

Waterstof is een broeikasgas. Wat was het nu ook al weer dat we wilden bereiken? Iets met minder temperatuur stijgingen?

Waterstof tanken gaat helemaal niet zo snel als veel mensen denken. Het duurt in ieder geval langer dan benzine tanken. En als er bij het tanken wat waterstofgas ontsnapt mengt het met de zuurstof in de lucht en vormt knalgas. Iedereen die scheikunde heeft gehad kan zich de demonstratie van de scheikundeleraar herinneren.

Bij iedere omzetting van energie heb je rendementsverliezen. Electriciteit naar waterstof, waterstof naar electriciteit... Daarnaast moet het waterstofgas ook nog eens onder druk gebracht worden en gekoeld, wat weer extra energie vraagt. Dat alles vermindert het rendement zodanig dat het alleen zinnig is voor momenten dat we bijvoorbeeld meer electriciteit opwekken uit windenergie dan we op dat moment kunnen verbruiken.

Dit alles maakt dat voorlopig waterstof geen grote rol zal spelen. En waterstof voor auto's zal het niet worden ivm de afmetingen en gewicht van de tanks. Misschien liggen er wel wat kansen voor vrachtwagens, treinen en scheepvaart.

Geplaatst
4 uur geleden, Kekke-auto zei:

Waterstof is een broeikasgas

Nee, natuurlijk niet. Bij het omzetten van waterstof in energie komt water vrij, niet meer en niet minder. Dat bij het produceren van waterstof broeikasgassen vrij komen kan best maar dat geldt voor het merendeel van de energie die we gebruiken.

Waterstof is het kleinste molecuul dat er bestaat. Dat betekent dat een metalen tank een soort van vergiet is voor waterstof: het sijpelt er letterlijk uit

Nou dat met het vergiet valt echt wel mee, in de industrie is het verlies bij een druk van > 200 bar verwaarloosbaar.

Waterstof maakt metalen broos.

Bij het verkeerd gebruik inderdaad. Het beitsen van de metalen met een inhibitor voorkomt dit.

Een waterstofcel, eigenlijk een brandstofcel, maakt gebruik van zeldzame en dure edelmetalen zoals platinum als katalysatoren.

Weliswaar niet zo edel maar de accu's van onze hybrides en EV's zijn nu ook niet bepaald van joepie.

Waterstof tanken gaat helemaal niet zo snel als veel mensen denken.

Kan best maar vele malen sneller als welke accu dan ook opladen (vele seconden vs minuten).

• Like 1
Geplaatst

Kip-ei verhaal….

Zolang er geen waterstof auto’s zijn, zijn er ook geen tankstations en zolang er geen tankstations zijn, zijn er ook geen waterstof auto’s…

Mvg
Nia Kiro

Geplaatst (aangepast)

Gezien de aanschafprijs verwacht ik wel dat ik uit de keukenkraan kan tanken :lol:.....
Maar dat zal wel niet.

update:
Zit net verder te lezen maar wel een gekke procedure tot het verkrijgen en het uiteindelijk verbruik van waterstof.
Om waterstof te winnen is elektriciteit nodig en om een voertuig in beweging te krijgen wordt waterstof omgezet tot elektriciteit.
Hmmmmm, vreemd fenomeen.....

aangepast door Michel_1970
Geplaatst

Om stroom op te wekken worden hoofdzakelijk koolstofhoudende spullen (bio massa, fossiele brandstoffen enz.) verbrand. Hierbij komt (oa) CO2 en water vrij.

CO2 wordt weer (deels) opgenomen door bomen. Hiervan wordt bio massa gemaakt en als je lang genoeg wacht (miljoenen jaren) wordt dit weer een fossiele brandstof.

Ook een strak cirkeltje.

Geplaatst
16 uur geleden, Kekke-auto zei:

Bij gebruik van een waterstofcel heb je nog steeds een flinke accu nodig omdat de cel geen piekvermogen kan leveren. Een auto die op waterstof rijdt is dus eigenlijk een electrische auto met een kleinere accu dan een normale EV, waarbij de accu continu wordt bijgeladen door de waterstofcel.

Waterstof tanken gaat helemaal niet zo snel als veel mensen denken. Het duurt in ieder geval langer dan benzine tanken. En als er bij het tanken wat waterstofgas ontsnapt mengt het met de zuurstof in de lucht en vormt knalgas. Iedereen die scheikunde heeft gehad kan zich de demonstratie van de scheikundeleraar herinneren.

Bij iedere omzetting van energie heb je rendementsverliezen. Electriciteit naar waterstof, waterstof naar electriciteit... Daarnaast moet het waterstofgas ook nog eens onder druk gebracht worden en gekoeld, wat weer extra energie vraagt. Dat alles vermindert het rendement zodanig dat het alleen zinnig is voor momenten dat we bijvoorbeeld meer electriciteit opwekken uit windenergie dan we op dat moment kunnen verbruiken.

Dit alles maakt dat voorlopig waterstof geen grote rol zal spelen. En waterstof voor auto's zal het niet worden ivm de afmetingen en gewicht van de tanks. Misschien liggen er wel wat kansen voor vrachtwagens, treinen en scheepvaart.

Het meeste van dit verhaal van nagativisme over waterstof is al weerlegd door Henk M. waarvoor dank.

Ik heb zelf een jaar of 5 geleden al mogen rijden in een Mirai waarvoor we tevens een workshop hebben gehad. Ik was onder de indruk van de techniek toen al was het een geweldig rijdende auto van de eerste generatie wat natuurlijk nog veel verder ontwikkeld moest en moet worden.

Het is niet zo dat de waterstof- of brandstofcel de accu oplaadde maar wel degelijk direct de elektromotoren van stroom voorzag. Omdat de stroomtoevoer nog niet nauwkeurig genoeg te tegelen was naar gelang de stroomvraag ten gevolge van de lastwissels wordt inderdaad een accu gebruikt om de teveel omgezette stroom tijdelijk op te slaan. De even teveel geproduceerde stroom werd dus tijdelijk in de accu opgeslagen zoals ook voor de geregenereerde remenergie gebruikelijk is en dan zo snel mogelijk daarna weer gebruikt voor de aandrijving. De accu was ongeveer zo groot als in een hybride (HEV), dus veel kleiner dan in een PHEV en nog veel kleiner als een EV.

Tevens heb ik jaren een LPG-auto gereden. Het tanken van waterstof is vergelijkbaar. Dat het IETS langer duurt dan benzine tanken zou kunnen, maar In ieder geval oneindig veel korter dan het (snel)laden van een accu

Bij het omzetten van bewegingsenergie (van windmolens) heb je rendementsverliezen of je die energie stopt in een accu of in waterstof. En de stroom weer terug naar beweging geeft ook rendementsverliezen. Daar zijn momenteel de accu’s inderdaad nog sterk in het voordeel, maar dat is nu en die ontwikkeling staat niet stil.

wat verder te denken van het transport van stroom van de bron naar de snel laadpalen. Overal meer en dikkere kabels, meer hoogspanningsmasten, etc. etc. Daarvoor worden momenteel enorm veel kosten gemaakt. Terwijl we in NL een goed bruikbaar gasleidingnetwerk hebben tot in de woningen toe die overigens ook voor verwarming gebruikt kan worden (in plaats van die probleem gevende en dure warmtewisselaars. Ik zie het gebruik van waterstof in de toekomst ook breder.

En of waterstof inderdaad een grote rol zal spelen in de toekomst?

We wachten het af.

• Like 1
Geplaatst

Eens.

Ontopic: Probeer voor jezelf zo goed mogelijk te kijken waar de voor en de nadelen zitten, en maak dan je keuze. Ik maak meestal een excel waar ik zoveel mogelijk gegevens meeneem, en ook nog een soort puntentelling voor de voor en nadelen van de shortlist auto's.

En dan kiezen. 't is toch altijd net de verkeerde achteraf ;-) Alhoewel de laatste keuze ging tussen een volvo V60 en de Niro, en ik heb nog steeds het idee dat het de juiste keuze was.. alleen niet de juiste Niro, maar in 2017 was de keuze ook niet zo groot.

Geplaatst (aangepast)

Ik ben in Nov 2019 met een Niro HEV MY 2017 begonnen en nu in Juni overgestapt naar een Niro HEV MY 2020 ... dat is toch een enorm positief verschil ...

aangepast door Gerd Bartels
Geplaatst
2 hours ago, Gerd Bartels said:

Ik ben in Nov 2019 met een Niro HEV MY 2017 begonnen en nu in Juni overgestapt naar een Niro HEV MY 2020 ... dat is toch een enorm positief verschil ...

Vertel!

Geplaatst

Na ja, nu met UVO, EPB, SCC met Start/Stop, LFA, AH, HBA, DAB+,  breed display, betere Rekuperatie, veel betere kamera achter. Ik rij veel korte afstanden en da zie ik toch en verschill in de bezine verbruik von erder rond 1 op 16 en nu 1 op 19. De SOC was vroeger tussen 50% en 75% en is nu tussen 40% en 75%.

Er zijn veel kleine dingen, die het rijden aangenamer maken ... tenminste voor mij ...

• Like 1
Geplaatst
er zijn al vracht wagens die op waterstof reiden. in nieuwengein staat een tankstation waar je kan laden

In Groningen en Drenthe kun je ook H2 tanken, net als in Den Haag, maar dat is off topic mbt HEV of PHEV...
  • 2 jaar later...
Geplaatst

Toch maar een schopje na bijna drie jaar.

In Scandinavie kan je nu gratis de Mirai's ophalen. Maar je moet wel een auto ambulance meenemen want tanken kan niet meer. Ook in Nederland is de proef mislukt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...