Derrek Geplaatst 28 Januari, 2023 Geplaatst 28 Januari, 2023 21 uur geleden, zei SmurfenB: Ik verbaasde mij zoiezo al toen de Kia dealer mij vertelde dat de onderhoudsbeurten binnen het maximaal aantal km's en/of maximale tijd moet gebeuren, volgens de spelregels. De dealer zegt..... Vaak pure bluf. Maar bluf dan zelf beter en sterker. De dealers "lullen" vaak maar wat (bijvoorbeeld ook over "coulance" terwijl ze gewoon verplicht zijn. Vraag hem bijvoorbeeld waar dat beschreven staat. Of anders of hij het zwart-op-wit op papier zet. Geef dan meteen aan dat je het gaat voorleggen bij de ANWB of de Consumentenbond. Wedden dat hij dan zijn keutel intrekt! 2 1 Quote
Fietsp Geplaatst 31 Januari, 2023 Geplaatst 31 Januari, 2023 Ik heb inmiddels de bluetooth accumeter geïnstalleerd. En kan nu zien wanneer de accu in een hoog tempo leegloopt (0,12V per uur afname) als de auto helemaal uitstaat. Dit gebeurt niet altijd (in mijn ogen steeds random). Want er zijn ook nachten bij waar dit uren achter elkaar 0,01V per uur is. Dus totaal onduidelijk wat mogelijk een trigger is. Quote
pe0lak Geplaatst 1 Februari, 2023 Geplaatst 1 Februari, 2023 Heb sterk vermoeden van dat "wintermodus" oorzaak is, heb deze al enige tijd uit staan. Kan d.m.v. Home Assistant de waarde van de hulpaccu in procenten zien, vandaar dat de k wintermode verdacht Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk Quote
Fietsp Geplaatst 2 Februari, 2023 Geplaatst 2 Februari, 2023 16 uur geleden, zei pe0lak: Heb sterk vermoeden van dat "wintermodus" oorzaak is, heb deze al enige tijd uit staan. Kan d.m.v. Home Assistant de waarde van de hulpaccu in procenten zien, vandaar dat de k wintermode verdacht Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk Bedoel je als de Wintermodus uit staat en het weer is kouder, je een lege of legere 12v accu hebt? Quote
pe0lak Geplaatst 2 Februari, 2023 Geplaatst 2 Februari, 2023 Nee, heb het vermoeden dat bij de wintermodus bij AAN soms de accu leeggedronken wordt.Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk Quote
Fietsp Geplaatst 3 Februari, 2023 Geplaatst 3 Februari, 2023 Op 2-2-2023 om 09:06, zei pe0lak: Nee, heb het vermoeden dat bij de wintermodus bij AAN soms de accu leeggedronken wordt. Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk De eerste resultaten van de zelf aangesloten Bluetooth accumonitor (kan 12v Accuspanning zien om de 2 minuten). Veelal blijft de spanning prima op de juiste hoogte start met 12,9 volt met een klein verval (0,01v per uur). Alleen soms maakt deze een "duikvlucht" (0,12v per uur) naar onder de 12volt in een paar uur tijd. Gevolg auto start niet meer, zonder booster. Helaas nog geen patroon in te herkennen. Gisteren beaamde de dealer, dat het heel goed mogelijk is dat als de auto bij hun over twee weken 2 dagen voor onderzoek gepland staat dat het juist niet gebeurt. Er was bij de dealer geen herkenning op de opmerking of de wintermodus een oorzaak zou kunnen zijn. Wel heb ik tijdelijk een nieuw kofferbak slot gekregen om de komende twee weken te testen of dat de mogelijke oplossing is. Afwachten dus... Quote
Derrek Geplaatst 3 Februari, 2023 Geplaatst 3 Februari, 2023 De accu heeft 52 Ah energie in zich als deze vol is. Dat betekent dat als deze accu geheel in 1 uur zijn energie voor 50% kwijtraakt de stroomsterkte 26 Ampere is. Maal 12 Volt = een verbruik van 302 Watt. Dat is nogal wat. Waar blijft deze energie? Ik denk niet in een deurslot. Dan zou de lak zwart moeten bladeren…. Als het deurslot de accu leeg zou trekken gebeurt dat langzaam, niet in een uur of minder. Denk nog altijd dat de accu niet door een of andere belasting langzaam wordt leeg getrokken maar er is dus iets anders aan de hand. Waarschijnlijk wordt de inwendige weerstand in de accu om de een of andere reden groter (defect) zodat, zodra je de accu belast, de spanning in elkaar stort. Meten met een meter in onbelaste toestand (nagenoeg geen stroom dus geen spanningsval) geeft dan wel 12 Volt, maar zodra je iets meer belast moet je een spanningsval op de meter zien. Quote
Fietsp Geplaatst 4 Februari, 2023 Geplaatst 4 Februari, 2023 (aangepast) 22 uur geleden, zei Derrek: De accu heeft 52 Ah energie in zich als deze vol is. Dat betekent dat als deze accu geheel in 1 uur zijn energie voor 50% kwijtraakt de stroomsterkte 26 Ampere is. Maal 12 Volt = een verbruik van 302 Watt. Dat is nogal wat. Waar blijft deze energie? Ik denk niet in een deurslot. Dan zou de lak zwart moeten bladeren…. Als het deurslot de accu leeg zou trekken gebeurt dat langzaam, niet in een uur of minder. Denk nog altijd dat de accu niet door een of andere belasting langzaam wordt leeg getrokken maar er is dus iets anders aan de hand. Waarschijnlijk wordt de inwendige weerstand in de accu om de een of andere reden groter (defect) zodat, zodra je de accu belast, de spanning in elkaar stort. Meten met een meter in onbelaste toestand (nagenoeg geen stroom dus geen spanningsval) geeft dan wel 12 Volt, maar zodra je iets meer belast moet je een spanningsval op de meter zien. Dank voor je reactie Derrek, Helaas ben ik qua technische berekeningen slecht onderlegd. Wat vind je van het volgende: Ik las op een website Mobileenergy.nl: "de Poolspanning is een maat voor de 'volheid' van de accu. Zo heeft een volle 12 volt accu een klemspanning van ongeveer 12,8 volt. Een min of meer lege accu 11,6 volt." Dit zou betekenen 1,2v daling (12,8v naar 11,6v) = 100% naar 0% leeg Bij mij in het slechtste geval 0,12v daling per uur = 10% leeg per uur Als ik jouw berekening hier naast leg: "De accu heeft 52 Ah energie in zich als deze vol is. Dat betekent dat als deze accu geheel in 1 uur zijn energie voor 50% kwijtraakt de stroomsterkte 26 Ampere is. Maal 12 Volt = een verbruik van 302 Watt." Dan denk ik, dat mij mijn situatie uit komt op: "De accu heeft 52 Ah energie in zich als deze vol is. Dat betekent dat als deze accu geheel in 1 uur zijn energie voor 10% kwijtraakt de stroomsterkte 5,2 Ampere is. Maal 12 Volt = een verbruik van 60,4 Watt" PS Ik lees op de nieuwe 12v accu die in mijn auto is geplaatst eind december 44Ah, 360A En 12v. Dan kom je misschien op 256 Watt (302*44ah/52ah). Klopt deze redenatie ruwweg? 4 Februari, 2023 aangepast door Fietsp Quote
Fietsp Geplaatst 4 Februari, 2023 Geplaatst 4 Februari, 2023 (aangepast) Als aanvulling op mijn vorige post, de juiste berekening aan het einde: PS Ik lees op de nieuwe 12v accu die in mijn auto is geplaatst eind december 44Ah, 360A En 12v. Dan kom je misschien in mijn situatie op 51,1 Watt (60,4*44ah/52ah). Klopt deze redenatie ruwweg? 4 Februari, 2023 aangepast door Fietsp Quote
Peter-036 Geplaatst 4 Februari, 2023 Geplaatst 4 Februari, 2023 Een min of meer 'lege' accu zal eigenlijk 'nog maar' half leeg zijn bij die 11,6 volt poolspanning. Maar een lood/zuur accu moet eigenlijk ook minimaal halfvol blijven om 'gezond' te blijven. En een EV heeft geen grote stroomvraag bij het 'starten', dus ook die 11,6 volt klemspanning zal waarschijnlijk nog voldoende zijn om de auto te 'wekken'. Maar het blijft raar, ik heb twee weken terug de 12 volt accu van mijn E-Soul moeten laten vervangen omdat 'ie in iets meer dan een etmaal schoon leeg was (gebeurde 2x in 4 dagen). De nieuwe accu had ook al 1 keer zo weinig 'prik' dat ik de (na de 1e keer met dat probleem aangeschafte) jumpstarter nodig had, terwijl ik met die nieuwe accu al een rit van ruim 100 km gemaakt had. Sindsdien helemaal geen problemen meer gehad....... 1 Quote
Derrek Geplaatst 5 Februari, 2023 Geplaatst 5 Februari, 2023 Die 11,6 Volt is een theoretische waarde waarbij de accu beter opgeladen kan worden om niet verder te ontladen en inderdaad de levensduur van de accu kan verminderen. Maar die spanning zal inderdaad genoeg zijn om de Niro te “starten”. De onbelaste klemspanning van de accu is dus waarschijnlijk (veel) lager dan die 11,6 Volt en ook niet veel lager worden door de belasting van het wakker maken van de Niro. Dat is bijvoorbeeld anders als bij een accu van een “normale” brandstofauto waar de accu een startmotor moet laten draaien. Een startmotor heeft veel vermogen nodig om de motor rond te laten draaien wat tot een hoge stroom leidt. De klemspanning tijdens het starten daalt dan ook aanzienlijk met enkele Volten. Dat momt door de interne weerstand in een accu. Een hoge stroom geeft een hoge spanningsval (U=I x R oftewel spanning is stroom maal weerstand) in de accu zelf waardoor de klemspanning daalt. Maar de Niro heeft geen startmotor rond te laten draaien bij het “starten” en de boordaccu dient alleen maar om de Niro wakker te maken en om verbruikers in de auto te voeden. Daarvoor is slechts weinig vermogen en dus weinig stroom nodig. Het punt is dat de accu soms heel snel leeg is. Binnen ½ uur soms en dat kan eigenlijk niet door een lekstroom (externe verbruiker) zijn. Een dergelijk snelle ontlading van een accu (verlies van opgeslagen vermogen) zou je moeten merken (rook….). Ik kan bijna niet anders dan dat het aan de accu zelf ligt. De opgeslagen energie zit blijkbaar nog wel in de accu, maar de klemspanning wordt toch zo laag dat de Niro niet “start”. Ik vermoed daarom dat de inwendige weerstand in de accu om de een of andere reden zeer hoog wordt waardoor een kleine stroom al tot een aanzienlijke verlaging van de klemspanning leidt. 3 Quote
Hippe lip Geplaatst 5 Februari, 2023 Geplaatst 5 Februari, 2023 (aangepast) Op 3-2-2023 om 14:25, zei Derrek: De accu heeft 52 Ah energie in zich als deze vol is. Dat betekent dat als deze accu geheel in 1 uur zijn energie voor 50% kwijtraakt de stroomsterkte 26 Ampere is. Maal 12 Volt = een verbruik van 302 Watt. Dat is nogal wat. Waar blijft deze energie? Ik denk niet in een deurslot. Dan zou de lak zwart moeten bladeren…. Dat is iets te kort door de bocht geredeneerd. Dat kan wel degelijk aan een defect deurslot liggen. Het is dan namelijk niet het deurslot dat al die energie opsoupeert, maar de auto die niet in slaap valt door het defecte slot. En dat die auto in rust (maar niet slapend) veel gebruikt weten we allemaal. Zet ‘m maar aan (gewoon met verwarming aan en zo) en wacht eens tien minuten met rijden. Als je daarna vertrekt zie je in het begin van die rit het enorme verbruik per gereden kilometer. 5 Februari, 2023 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Fietsp Geplaatst 17 Februari, 2023 Geplaatst 17 Februari, 2023 (aangepast) Hoogstwaarschijnlijk opgelost: We zijn nu ruim twee weken verder en heb geen enkele terugval gehad van de 12v accuspanning na het vervangen van het kofferbakslot (hendel). Het lijkt er dus op dat het oude slot met enige regelmaat ervoor zorgt dat de 12v accu leegloopt. En waarschijnlijk zoals @Hippe lip Quote niet het deurslot dat al die energie opsoupeert, maar de auto die niet in slaap valt door het defecte slot. beschreef ervoor zorgt dat de auto niet in 'slaap' valt. Voor degenen die hier ook last van hebben of gaan krijgen, in mijn situatie kreeg ik geen enkele melding dat de kofferbak niet gesloten was in de Kia Connect app, er bleef ook geen lampje in de achterbak branden en zelfs als ik de achterbak niet gebruikt had, kon de auto binnen een paar uur leeg zijn. Dit gebeurde met tussenpozen van soms een dag en soms bijna een week. Ik verwacht dat het probleem nu dus is opgelost. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal ik dat melden. Tot slot dank iedereen voor het meedenken! 17 Februari, 2023 aangepast door Fietsp 2 Quote
Derrek Geplaatst 18 Februari, 2023 Geplaatst 18 Februari, 2023 Goed nieuws dat het lek nu boven is. 1 Quote
Nico de Bruin Geplaatst 20 Februari, 2023 Geplaatst 20 Februari, 2023 (aangepast) Mij eNiro van 2019 heeft dit inmiddels 5x meegemaakt. Ook ik heb ern Nobo aan boord. De laatste keer bleek het batterijtje van de sleutel bijna leeg te zijn. Overigens de accu in juli 22 vervangen voor een iets zwaardere. Ik heb die vervangen en het lijkt nu beter te gaan. Kan er een verband zijn? 20 Februari, 2023 aangepast door Nico de Bruin Quote
Nico de Bruin Geplaatst 20 Februari, 2023 Geplaatst 20 Februari, 2023 2 hours ago, Nico de Bruin said: Mij eNiro van 2019 heeft dit inmiddels 5x meegemaakt. Ook ik heb ern Nobo aan boord. De laatste keer bleek het batterijtje van de sleutel bijna leeg te zijn. Overigens de accu in juli 22 vervangen voor een iets zwaardere. Ik heb die vervangen en het lijkt nu beter te gaan. Kan er een verband zijn? Ik heb dus in juli 22 de accu vervangen, en nu het batterijtje van de sleutel. dat lijkt verbetering te geven. Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 15 November, 2023 Geplaatst 15 November, 2023 Vandaag mocht ik eraan geloven: wilde naar het werk. De deur ging gewoon van het slot, ik ga zitten en druk op de startknop: geen welkomsdeun, wel knipperende koplampen, een radio die aan en uit gaat. Ik zet de versnellingspook in D maar helaas, niets. De achterklep ging ook niet open, dus kon ik niet bij de accu. KIW laten komen. Met een powerpack hebben ze via de zekeringsbox onder de motorkap de computer wakker gekregen. Viel helaas wel weer dood toen de motor afsloeg. Toen maar de kachel op max ingesteld, bleef de motor iig lopen. Later naar de garage gereden. Die constateerde een kapotte 12V accu. Een nieuwe Bosch-accu geplaatst. PHEV Niro heeft 70.000 km gelopen, is 3 jaar en 3 maanden. Afgelopen weekend nog 350 km op de benzinemotor gereden, dus accu zou vol moeten zijn geweest... Niet dus. Quote
Flying_Dutchman Geplaatst 4 December, 2023 Geplaatst 4 December, 2023 Kreun. Vanochtend om half 5 wilde ik naar het werk maar weer een dode auto. Gelukkig na de vorige keer een jumpstarter aangeschaft welke me binnen 10 minuten op weg hielp. Wel een storing van het motormanagement (geel motorsymbool) en de knoppen naast de volumedraaiknop deden het geen van allen. Vanmiddag naar de dealer gegaan. Die hebben alles gereset en gekeken of er lekstroom is. Resultaat: geen lekstroom. Waarom een nieuwe accu zo snel de geest geeft? Wie? Quote
Sander Vlotman Geplaatst 1 Maart, 2024 Geplaatst 1 Maart, 2024 (aangepast) Hoi, zelf ook al 4 keer met lege accu gestaan nadat ik hem zo'n 3 dagen aan laadpaal had staan. Dealer geeft aan dat dat te lang is.. zeer vreemd want rij al 5 jaar in Kia e-sould en e-niro en is nog nooit gebeurd. Maar goed alle posts hier lezend denk ik dat zo'n jumpstarter beter is. Nu de vraag of ik een NOCO Genius GB40 Jumpstarter - Starthulp - 1000A - 12V zal kopen of een Noco Genius GBX45 Noco Boost X Lithium Jumpstarter 1250A. Die eerste is voor Lithium batterijen die 2e voor Loodzuur accu's. Wie weet hoe ik dat kan bepalen? 1 Maart, 2024 aangepast door Sander Vlotman Quote
Sander Vlotman Geplaatst 5 Maart, 2024 Geplaatst 5 Maart, 2024 Vandaag officiele reactie van Kia gehad. Works a designed... wow dat is dan wel een prut design... Beste Sander, Hartelijk dank voor je bericht aan Kia Nederland. Wat vervelend dat je tot drie keer toe geconfronteerd bent geweest met een lege 12v startaccu. Het advies van jouw Kia-dealer is correct en hier sluiten wij ons ook bij aan, de auto moet van de lader af zodra deze vol is. Wanneer jouw Kia Niro aan de lader staat wordt de 12v batterij niet geladen, maar deze wordt wel actief gehouden door de lader. Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ga er vanuit dat het probleem zich niet meer zal voordoen wanneer je de lader loskoppelt zodra het laden klaar is. Uw laatste bericht: Geachte medewerker van Kia, Graag wil ik een probleem voorleggen betreffende mijn Kia e-Niro, waarbij ik de afgelopen maanden tot driemaal toe geconfronteerd ben met een lege 12v startaccu. Op alle drie de momenten was mijn auto aangesloten op een druppellader of laadpaal, waar hij telkens 3 tot 4 dagen aan verbonden bleef. Ondanks dat de deuren opengingen, was het onmogelijk om de auto te starten of enige functie te gebruiken. De ANWB heeft de auto telkens zonder veel moeite weer aan de praat gekregen met een startaccu. Na deze voorvallen heb ik twee keer contact opgenomen met mijn dealer, Frank Vaneman. Tijdens het eerste bezoek is mijn 12V accu vervangen, en bij het tweede bezoek werd mij verteld dat er niets aan de hand is en dat ik mijn auto niet zo lang aan de laadpaal moet laten staan. Dit antwoord vind ik opmerkelijk en ik ben ervan overtuigd dat dit wijst op een hard of softwarefout. Ik rijd al vijf jaar Kia modellen, zoals de e-Soul en e-Niro, zonder ooit dit probleem te hebben ervaren. Bovendien is de functie voor het bijladen van de hulpaccu geactiveerd, wat zou moeten inhouden dat de hoofdbatterij de 12v accu oplaadt. Op het Kia-forum lees ik vele soortgelijke klachten en wordt aangeraden een booster aan te schaffen. Echter, ik ontvang liever een officieel standpunt van Kia of dit probleem te herstellen is of dat het een ontwerpeigenschap betreft. Mocht er een oplossing zijn, dan verneem ik graag de details zodat ik deze informatie kan doorgeven aan mijn dealer. Met vriendelijke groet, Sander Vlotman Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.