Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik lease momenteel één van de zeer vroege e-Niro's (maart 2019) waarvan het contract eind maart alweer afloopt. Er zullen tegen die schat ik zo'n 150.000 km op de teller staan (nu 130.000). Ondertussen heb ik al een waardige opvolger, ook weer van Kia, besteld: de EV6 Plus RWD. Hier kijk ik uiteraard zeer naar uit, wat een fantastische auto is dat om te zien en te rijden. 
Ik hoop dat dat net zo'n probleemloze auto wordt als dat de e-Niro tot nu toe was, behalve de 12V (binnen garantie vervangen) heb ik er nooit wat mee gehad. Nu heb ik de mogelijkheid om deze auto (incl 'trekhaak') over te nemen van de leasemaatschappij en heb daar een offerte voor ontvangen. Voor €28.200 mag ik hem overnemen. Nu vind ik dat nog een redelijk hoog bedrag voor zo'n km-stand waar niet over te onderhandelen valt. Ik vind op sites als gaspedaal en autotrack amper referenties met vergelijkbare km's. Zijn er al ervaringen met prijzen voor tweedehands e-Niro's?
De accu gedraagt zich momenteel nog erg goed, heb nog amper het gevoel dat daar merkbare degradatie in zit, maar dat kan natuurlijk naar wat meer 10.000 km's wel een keer gaan optreden. Geen idee. Ook aan de 7 jaar garantie heb ik dan niet veel meer, hij zal de 150.000 km bereikt hebben en dus geen fabrieksgarantie meer.

Posted (edited)

@Terp1234 Goh, een DRIEjarig leasecontract. Wat kort. En zeker voor een EV, waarbij je rustig het dubbele kan rijden voordat er problemen te verwachten zijn, lijkt me.

Heb je al eens naar de koerslijst van de ANWB gekeken? Als ik daar kijk voor mijn e-Niro (mei 2019) en er 150000 km invul, dan zie ik toch echt allemaal een stuk lagere bedragen…

Situatie bij het kopen van een auto

• Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie€ 19.800
  • Verkoop door merkdealer met garantie€ 20.800
  • Inkoop- of inruilprijs (aankoop door het autobedrijf)€ 17.600
  • Aan / verkoop tussen particulieren€ 18.100

Overige situaties

• Meeneemprijs€ 19.250
  • Veilingprijs€ 16.300

Dagwaarde

• Vervangingswaarde i.v.m. totall loss€ 19.450

Edited by Hippe lip
Posted

Ik heb deze zomer meer dan 30000 betaald voor mijn E-Soul van april 2019............maar daar stond toen 16000km op.

Dat geeft mij het gevoel dat je leasemaatschappij vrij hoog zit in de vraagprijs.

Posted
31 minuten geleden, zei Hippe lip:

@Terp1234 Goh, een DRIEjarig leasecontract. Wat kort. En zeker voor een EV, waarbij je rustig het dubbele kan rijden voordat er problemen te verwachten zijn, lijkt me.

Heb je al eens naar de koerslijst van de ANWB gekeken? Als ik daar kijk voor mijn e-Niro (mei 2019) en er 150000 km invul, dan zie ik toch echt allemaal een stuk lagere bedragen…

Situatie bij het kopen van een auto

• Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie€ 19.800
  • Verkoop door merkdealer met garantie€ 20.800
  • Inkoop- of inruilprijs (aankoop door het autobedrijf)€ 17.600
  • Aan / verkoop tussen particulieren€ 18.100

Overige situaties

• Meeneemprijs€ 19.250
  • Veilingprijs€ 16.300

Dagwaarde

• Vervangingswaarde i.v.m. totall loss€ 19.450

Sterker nog, het was een tweejarig contract met een jaar verlenging erbij. De 11 maanden voor corona reed ik er al 70.000 km mee, daarna kakte het in natuurlijk met alleen maar thuiswerken. Mijn nieuwe contract zal minder km/jaar zijn en ook wat langer.
Maar bedankt voor de hint naar ANWB, die kende ik nog niet. Is inderdaad wel een stuk lager dan de offerte. Ik ga een poging wagen wat er bij nog te onderhandelen valt met hun 'vaste prijs offerte'. Ik weet natuurlijk wel wat ik aan deze auto heb en hoe die behandeld is, maar dat hoeft van mij niet tegen elke prijs. Ik zou graag de benzine auto die we nog hebben staan vervangen voor een elektrieke, zeker nu onze jongste zoon ook net zijn rijbewijs binnen heeft en er meer gereden zal worden. Maar dan kan ik misschien beter gaan rondkijken naar een andere e-occasion als ik helmaal van fosiel af wil.

Posted

Als je bijv. op gaspedaal.nl kijkt, zie je toch hogere bedragen dan via de ANWB koerslijst. De goedkoopste Exec, van 2019 is daar €29940,-.

Ik weet niet precies hoeveel de wagen destijds heeft gekost, maar als ik van de huidige prijs uitga (€ 46000 zonder WP), dan is € 28000 toch een redelijk bedrag voor een drie jaar oude auto? 

Posted

Een EV behoudt zijn waarde beter van een benzine of dieselvoertuig.
Vergeet niet dat je vanaf 2025 wegenbelasting moet gaan betalen (het is een zware auto...) maar aan de andere kant: 7 jaar KIA garantie gaat ook over op een nieuwe eigenaar dus weinig risico. Aan een EV voertuig zit sowieso niet veel onderhoud.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Posted

Kia roept heel hard 7 jaar garantie, maar laat daar consequent de kleine lettertjes weg. De Kia garantie is namelijk eerste 2 of 3 jaar zonder kilometer beperking en daarna is 7 jaar of 150.000 km afhankelijk welke als eerste bereikt wordt. Kortom op basis van de info van de TS zal hij de auto overnemen met praktisch geen Kia garantie, het voordeel is uiteraard wel dat je de auto van voor tot achter kent en weet hoe er mee omgegaan is.

Mijn ervaring en van mensen in mn omgeving dat je meestal niet voor de spreekwoordelijke appel en een ei de auto kan overnemen van de leasemaatschappij, in mijn optiek betaal je een stuk premium bovenop de dagwaarde voor de uitgebreide kennis van de historie van de auto, de vraag is is deze kennis je deze meerprijs waard. Daarnaast zijn electrische autos vrij gewild en dat vertaald zich naaar hogere tweedehands prijzen.

• Like 1
Posted (edited)

@Marcel038 De 7 jaar KIA garantie gaat niet op, quote van de Kia site:

Elke nieuwe Kia geniet van 7 jaar volledige fabrieksgarantie met een beperking van 150.000 km. Voor de eerste 3 jaar geldt geen kilometerbeperking. 

Warrax was net iets sneller.

Edited by Beos
  • Like 1
Posted

Mijn ervaring en van mensen in mn omgeving dat je meestal niet voor de spreekwoordelijke appel en een ei de auto kan overnemen van de leasemaatschappij, in mijn optiek betaal je een stuk premium bovenop de dagwaarde voor de uitgebreide kennis van de historie van de auto, de vraag is is deze kennis je deze meerprijs waard.

Dat is mijn ervaring ook.

De prijs ter overname is hoger dan een opkoper ze ervoor zal betalen.

Ik denk dat lease maatschappijen dit doen om te voorkomen dat er door particulieren mee gehandeld wordt.
Posted
@Marcel038 De 7 jaar KIA garantie gaat niet op, quote van de Kia site:
Elke nieuwe Kia geniet van 7 jaar volledige fabrieksgarantie met een beperking van 150.000 km. Voor de eerste 3 jaar geldt geen kilometerbeperking. 
Warrax was net iets sneller.
Ah, die kilometerbeperking kende ik niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Posted

@Terp1234 Je zou je leasemaatschappij een tegenbod kunnen doen. Ja, ze hebben een ‘vaste prijs offerte’ gemaakt, maar soms zijn vaste prijzen boterzacht. Gewoon een redelijk bod doen, mss iets hoger dan de koerslijst van de ANWB (welke van al die prijzen moet je trouwens hebben?) en erbij vertellen dat dit voor eigen gebruik is.

Niet geschoten is altijd mis… 🤪

• Like 1