Jump to content

Werking van AEB/FCA systeem

Maarten69

Recommended Posts

Mijn Kia Niro Executive line 2021 moet volgens beschrijving afgeleverd zijn met een AEB/FCA systeem, 

indien nodig moet de auto uit zich zelf een noodstop kunnen maken, daar ik hier aan twijfel of dit werkt heb ik een groot stuk karton in de parkeergarage neergezet en

met een snelheid van 35 km hier naar toe gereden, de Kia stopt echt niet en rijdt het karton zo omver.

Zijn er Kia eigenaren die dezelfde ervaring hebben ? 

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA)/Autonoom remsysteem (AEB)
Hier een informatieve video over de werking: YouTube 
Hier de test bij de NCAP: YouTube (begint bij 1:01)

Mijn systeem heeft al eens licht ingegrepen bij een auto. Maar dat doet pas in de nood situatie, ofwel het aller laatste moment.

Edited by Bart Burger

Ook bij mij een paar keer onnodig een bijna-noodstop gemaakt (oa een kliko langs de weg en een lantaarnpaal in de bocht) .
Maar één keer heel echt de auto gestopt, op een cm of 20 van mijn voorganger: ik lette even niet op in een rijdende file. Heeft een hoop ellende voorkomen!
De auto achter mij lette wel goed op: de camera-beelden van de gezichten van de vrouwen in die auto vergeet ik nooit meer. 
Ik vroeg en vraag me wel af of de remlichten dan oplichten .....

Edited by Flying_Dutchman

De AEB gebruikt beide , hierbij passage uit handleiding:

Beperkingen van het systeem
De AEB is een ondersteunend systeem voor de bestuurder onder bepaalde riskante rijomstandigheden en neemt de bestuurder niet alle verantwoordelijkheid uit handen.
De AEB bewaakt de rijsituatie met de radar en de camerasensor. Daarom werkt de AEB niet goed in een situatie die buiten het sensorbereik valt. In onderstaande situaties moet de bestuurder extra opletten. Dan is de werking van de AEB mogelijk beperkt.