Derrek Posted May 4, 2022 Posted May 4, 2022 Beste Kia Niro rijders. Kia geeft als verkoopargument aan dat ze vaste onderhoudsprijzen hanteren. Nu heb ik een Niro HEV uit 2016 en die is bijna weer toe aan een volgende onderhoudsbeurt. In "Mijn Kia" kan ik het boekje met de vaste onderhoudsprijzen downloaden. Echter, deze is van 1 januari 2020! Ik wist niet of KMNL op de hoogte is, maar het is imiddels toch echt ruim in 2022. Daarom via de chat gevraagd om een up-to-dat borkje met prijzen. lijkt me een simpele vraag, maar dan wordt ik naar de dealer doorverwezen. Dat is blijkbaar het standaard antwoord bij de chat van KMNL, maar de dealer heeft deze boekjes niet. Het lijkt me ook vreemd dat elke dealer zijn eigen boekjes zou moeten laten drukken... Waarom publiceerd Kia niet open en eerlijk deze "vaste" onderhoudsprijzen voor haar klanten in "Mijn Kia"? Maar hoe dan ook, heeft iemand het boekje met vaste onderhoudsprijzen van de Kia Niro 2022? Of een link hiernaar? Of een andere officiuele Kia lijst met onderhoudsprijzen? Quote
Bernd Posted May 5, 2022 Posted May 5, 2022 (edited) Ik heb alleen een document van 2018 kunnen vinden en het lijkt erop dat ze gestopt zijn met publiceren van onderhoudsprijzen. reparatie-onderhoudskosten2018.pdf Edited May 5, 2022 by Bernd Quote
gjcvro Posted May 5, 2022 Posted May 5, 2022 Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als ik via mijnkia.nl een afspraak in plan staat duidelijk bij elke beurt de kosten 1 Quote
Bernd Posted May 5, 2022 Posted May 5, 2022 Klopt inderdaad. De prijzen staan nu in mijn Kia: 1 Quote
gjcvro Posted May 5, 2022 Posted May 5, 2022 Hm, meteen duidelijk war het verschil in onderhoud is Quote
gjcvro Posted May 9, 2022 Posted May 9, 2022 Op 4-5-2022 om 17:12, zei Derrek: Beste Kia Niro rijders. Kia geeft als verkoopargument aan dat ze vaste onderhoudsprijzen hanteren. Nu heb ik een Niro HEV uit 2016 en die is bijna weer toe aan een volgende onderhoudsbeurt. In "Mijn Kia" kan ik het boekje met de vaste onderhoudsprijzen downloaden. Echter, deze is van 1 januari 2020! Ik wist niet of KMNL op de hoogte is, maar het is imiddels toch echt ruim in 2022. Daarom via de chat gevraagd om een up-to-dat borkje met prijzen. lijkt me een simpele vraag, maar dan wordt ik naar de dealer doorverwezen. Dat is blijkbaar het standaard antwoord bij de chat van KMNL, maar de dealer heeft deze boekjes niet. Het lijkt me ook vreemd dat elke dealer zijn eigen boekjes zou moeten laten drukken... Waarom publiceerd Kia niet open en eerlijk deze "vaste" onderhoudsprijzen voor haar klanten in "Mijn Kia"? Maar hoe dan ook, heeft iemand het boekje met vaste onderhoudsprijzen van de Kia Niro 2022? Of een link hiernaar? Of een andere officiuele Kia lijst met onderhoudsprijzen? Heb je nou al een keer op de kia site gekeken? Probleem opgelost? Quote
Derrek Posted May 10, 2022 Author Posted May 10, 2022 16 uur geleden, zei gjcvro: Heb je nou al een keer op de kia site gekeken? Probleem opgelost? Op de Kia site kijken heeft geen zin; KMNL wil de vaste onderhoudsprijzen helemaal niet publiceren. Dat is wel duidelijk. Je kunt het, als je mazzel hebt, pas inzien als je een Kia gekocht hebt in “Mijn Kia”. En zelfs dan vind je nog oude historische niet meer van toepassing zijnde prijzen. Als je in de markt bent voor een nieuwe auto en de diverse merken en modellen wil vergelijken (zo heb ik nu een HEV en denk aan de overstap naar een EV) dan maakt Kia wel mooie reclame met vaste onderhoudsprijzen, maar wil deze vervolgens niet bekend maken. Een typisch voorbeeld van een wassen neus dus. Of zelfs een oneerlijke reclame? Ik heb een antwoord van KMNL gekregen op mijn vraag om een overzicht van de HUIDIGE zogenaamde “vaste onderhoudsprijzen” te krijgen. Dit is het antwoord: Dank voor het bericht aan Kia Nederland. Goed dat je dit navraagt! De brochures van onderhoudstarieven 2022 zijn op dit moment nog in ontwikkeling. Wij verwachten deze binnen een aantal weken op MijnKia te kunnen plaatsen. Nog in ontwikkeling….. Het aanpassen van de prijzen in een bestaand pdf document kost hooguit 5 minuten en voor een amateur misschien 10 minuten. Dat had op 1 januari natuurlijk al gebeurd kunnen zijn. Als KMNL dat zouden willen. KMNL doet nu net alsof ze boeken hiervoor moeten drukken en de Grafisch ontwerpers het te druk hebben, maar in feite misleidt, zo niet verloochent KMNL de klanten. Mij dus. En jullie! Quote
gjcvro Posted May 10, 2022 Posted May 10, 2022 Goed, je hebt duidelijk de berichten hierboven niet gezien? 1 Quote
chippie777 Posted May 11, 2022 Posted May 11, 2022 Probleem blijft dat wanneer je in de markt bent voor een andere auto het lastig is om achter de prijzen van een onderhoudsbeurt te komen. Ik rij met ontzettend veel plezier mijn Kia Niro en ben eigenlijk wel benieuwd wat een beurt kost bij een Niro full electric, daar is niet achter te komen. Je hoort alleen maar dat het goedkoper is maar wat het verschil is ten op zichtte van de hybride uitvoering is niet achter te komen. Waarschijnlijk moet je dan in het Niro electric forum deel gaan vragen of daar leden genegen zijn om in mijn kia te kijken wat een beurt kost. Quote
gjcvro Posted May 11, 2022 Posted May 11, 2022 sorry, maar kijk even een paar berichten naar boven naar een bericht van mij, zoals ik er bij schrijf zijn dat de prijzen van een e-niro. meteen er onder staan de prijzen van een hybride.. simpeler vergelijken dan dat kunnen we het niet maken. 1 Quote
Derrek Posted May 12, 2022 Author Posted May 12, 2022 8 uur geleden, zei gjcvro: sorry, maar kijk even een paar berichten naar boven naar een bericht van mij, zoals ik er bij schrijf zijn dat de prijzen van een e-niro. meteen er onder staan de prijzen van een hybride.. simpeler vergelijken dan dat kunnen we het niet maken. Lees het bericht van chippie77 en van mij nu eens goed. Quote
gjcvro Posted May 12, 2022 Posted May 12, 2022 Ik lees het goed, maar wij hebben blijkbaar een verschil van mening over de term "moeilijk" of "niet te vinden".. 1 Quote
Derrek Posted May 12, 2022 Author Posted May 12, 2022 4 uur geleden, zei gjcvro: Ik lees het goed, maar wij hebben blijkbaar een verschil van mening over de term "moeilijk" of "niet te vinden".. Het gaat er om dat Kia reclame maakt met "vaste onderhoudsprijzen" en vervolgens geen inzicht geeft, zo niet wil geven in deze "vaste" prijzen en oude niet meer geldige en dus onbruikbare prijslijsten van jaren geleden publiceert aan besgtaande klanten waarvoor je de auto wel eerst reeds aangeschaft moet hebben om deze in "Mijn Kia" uberhoupt te kunnen vinden. KMNL geeft zelfs toe dat ze in de maand mei nog werken aan de vaste onderhoudsprijzen op "Mijn Kia" die op 1 januari in hadden moeten gaan. Die reclame en de zogenaamde vaste onderhoudsprijzen zijn dan ook een wassen neus en dat is niet netjes. En ja, als ik een prijs van een of ander onderhoud wil weten dan kan ik een dealer bellen. Maar dat is dus niet het punt. Quote
R.J. Posted May 22, 2023 Posted May 22, 2023 Ik heb nu 24.000 km op de teller. Volgende week ga ik naar Oostenrijk. Komen er zeker 5000 bij. Afspraak gemaakt. Kan pas 24 juni. Naar verwachting ben ik dan over de 30.000 km. Ik heb toch echt op tijd een afspraak proberen te maken. Hoe zit het met overschreden beurt km en garantie? Quote
Derrek Posted May 23, 2023 Author Posted May 23, 2023 Het is niet zo dat de dealer alle garantie mag weigeren als je iets over het geadviseerde onderhoudsinterval gaat. Alleen als de dealer kan bewijzen/aannemelijk kan maken dat het defect/probleem is ontstaan door het uitgestelde onderhoud dan kin je een probleem hebben. Wellicht even je oliepeil even goed controleren. Anders moet de dealer gewoon garantie geven. De consument is in Nederland (en Europa) best goed beschermd. Laat je niet bang maken. Toch is het ook voor andere juridische problemen altijd goed voor je nachtrust om een rechtsbijstandverzekering te hebben… Quote
R.J. Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 Rechtsbijstand heb ik. Zal allemaal dus wel meevallen. Denk zo'n 1000 km er boven te zitten Quote
Murcielaygo Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 Ik heb mijn Picanto afgelopen week service laten doen, die had ik twee maanden geleden afgesproken, maar heb ondertussen enkele zakelijke ritten moeten maken waardoor ik ruim 1000km boven interval zat. Maar dat was bij mijn garage geen enkel probleem.Sowieso zit ik opgeteld over de afgelopen 11 jaar alles bij elkaar ook al ruim 2000km boven wat het "eigenlijk" had moeten zijn.Ik maak me er niet druk om; je hebt geprobeerd het op tijd af te spreken, dus dan is jou niets verwijtbaar.Die rechtsbijstand zul je niet nodig hebben. Quote
Fred Von Weyhrother Posted February 26 Posted February 26 goedemorgen blije KIA rijders, heb binnenkort een tweejaars beurt (Pro) volgens mijn KIA Niro HEV 2023. Daar komen ze op een bedrag van rond de € 600,- Wie weet of dit normaal is? Ik vind het wat veel... Met hartelijke groet, Fred 51 Quote
Rob18 Posted February 26 Posted February 26 In Mijn Kia vind je adviesprijzen. Maar alleen zichtbaar als je afspraak daarin staat gepland. Quote
Derrek Posted February 27 Author Posted February 27 Dat hangt ervan af wat er allemaal aan gedaan wordt. In je instructieboekje kun je het onderhoudsschema vinden. Zo kun je hierin zien dat je na 2 jaar 30.000 km. niet alleen een kleine beurt nodig hebt (€425,-) maar elke 2 jaar dient ook de remvloeistof en de koppelingsvloeistof vervangen te worden (+€60,-) alsmede het interieurfilter (+€28,50) en dat zijn extra kosten bovenop de oliebeurt. Je komt dan op €513,50. Kia hanteert vaste prijzen die je dealer vooraf met je bevestigd en die je ook bij het maken van de afspraak vooraf op Mijn Kia kunt zien. Dat is natuurlijk zonder extra kosten voor het noodzakelijk vervangen van banden etc. Vaak worden er ook nog nieuwe ruitenwissers geadviseerd maar dat is doorgaans onzin. En ook wordt bij “All-Season” banden geadviseerd deze te vervangen zodra het profiel onder de 4 mm. komt maar trap daar niet in! Dit is erop gebaseerd dat ook all season banden in bepaalde landen minimaal 4 mm. moeten zijn bij winterse omstandigheden. Maar als je niet in de winter naar een wintersportland gaat (de meeste mensen gaan niet) en in Nederland blijft dan is dat dus helemaal niet nodig en kun je de banden afrijden tot het wettelijk minimum van 1,6 mm. Ook in die landen is het wettelijk minimum in de andere seizoenen gewoon 1,6 mm. Quote
Fred Von Weyhrother Posted February 27 Posted February 27 Hartelijk dank, derrek! het verhaal klopt dus wel... vr.groet Fred 51 Quote
Recommended Posts