Hippe lip Geplaatst 10 Maart, 2019 Geplaatst 10 Maart, 2019 Ja, daar was ik ook wel nieuwsgierig naar: wat geeft de auto zelf aan als je aan het laden bent; het bruto laadvermogen uit de lader (dus vóór de omvormer) of het netto laadvermogen dat de accu in gaat (dus ná de omvormer)? Quote
gjcvro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Bied enelogic nog meer voordelen dan een uitlezing en een dashboard? Ik lees de data zelf uit met een arduino knutselproject en dump de data naast de data van de zonnepanelen in een mysql database. Dasboard maak ik dan met highcharts. Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 1 uur terug, gjcvro zei: Bied enelogic nog meer voordelen dan een uitlezing en een dashboard? Ik lees de data zelf uit met een arduino knutselproject en dump de data naast de data van de zonnepanelen in een mysql database. Dasboard maak ik dan met highcharts. Plaatje? Quote
gjcvro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Zelfbouw he : https://www.highcharts.com/demo Data van afgelopen dagen is incompleet, ben de boel aan het ombouwen. Quote
gjcvro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Ik log per minuut de meterstand en per 5 minuten de helft van de zonnepanelen. De 2e helft wordt ook gelogd (andere omvormer), maar daar moet ik handmatig de verbinding mee optuigen, dus dat doe ik een keer per week/maand. Quote
gjcvro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Als je googled op uitlezen P1 poort slimme meter kom je verschillende projectjes tegen, ik heb gekozen voor arduino, Draait nu vanaf ongeveer 2013 en aanschaf was denk ik 8 euro voor de arduino en 12 euro voor de netwerkaansluitng en overige electronica. Quote
King Niro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 (aangepast) Ik heb thuis Homewizard domotica; Bediening licht, camera's, CV-ketel, temperatuur in verschillende ruimtes en buiten, weerstation + regenmeter, brandmelders, slimme meter uitlezen, met aparte opgave teruglevering stroom. (incl. dag- en nachtstroom). Helaas niet voor 12 euri Zonnepanelen opbrengst tevens apart via Solaredge app. Zonnepanelen brengen genoeg op om E-niro "gratis" te rijden :) 11 Maart, 2019 aangepast door King Niro Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 16 minuten geleden, King Niro zei: Zonnepanelen brengen genoeg op om E-niro "gratis" te rijden Tja, dat soort redenering vind ik altijd moeilijk. Want eerst brachten de panelen genoeg op om je huisverbruik (huishouden) op te brengen en nu is het genoeg voor je auto. Maar ook geneog voor allebei? Of was eerst je huishouden ‘gratis’ en nu de auto ‘gratis’, maar moet je het volle pond betalen voor het huishouden? Zo is mijn huis goed genoeg geïsoleerd om over te stappen op een warmtepomp. Ik heb zonnepanelen die bijna mijn huisverbruik compenseren (zolang saldering werkt). Dat zou ook genoeg zijn voor de warmtepomp, maar dus niet voor allebei. De energie voor die warmtepomp moet ik dus tegen het gewone nettarief berekenen en dan weet ik het nog niet.... 1 Quote
King Niro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Zojuist, Hippe lip zei: Tja, dat soort redenering vind ik altijd moeilijk. Want eerst brachten de panelen genoeg op om je huisverbruik (huishouden) op te brengen en nu is het genoeg voor je auto. Maar ook geneog voor allebei? Of was eerst je huishouden ‘gratis’ en nu de auto ‘gratis’, maar moet je het volle pond betalen voor het huishouden? Zo is mijn huis goed genoeg geïsoleerd om over te stappen op een warmtepomp. Ik heb zonnepanelen die bijna mijn huisverbruik compenseren (zolang saldering werkt). Dat zou ook genoeg zijn voor de warmtepomp, maar dus niet voor allebei. De energie voor die warmtepomp moet ik dus tegen het gewone nettarief berekenen en dan weet ik het nog niet.... Tenzij je de zonnepanelen hebt aangeschaft voor eerdere auto's (PHEV en GTE tegelijk) en nu alleen nog de E-Niro moet "bijtanken"....................... Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Vandaar mijn vraag: heb je genoeg voor allebei? Quote
King Niro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Nee, maar daar had ik de panelen dus ook niet voor aangeschaft. Genoeg voor huis OF auto. Panelen aangeschaft voor 2 hybride auto, nu alleen nog E-Niro (straks). Kan ik wel mezelf een vergoeding geven voor prive gebruikte stroom voor zakelijke auto, en hiermee de stroom voor het huis betalen................ Quote
gjcvro Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 We dwalen af, maar dat was voor mij de reden om gewoon maximaal per vlak zonnepanelen te leggen. Waarschijnlijk houden we daar dit jaar aan over, maar met een warmtepomp en elektrische auto's in gedachte komt dat wel weer goed. En anders later nog een keer een zonnepaneel weide aanleggen 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 11 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2019 23 uur geleden, Sigmasailor zei: Jammer wel dat je bijna (helemaal?) geen olie meer hoeft te verversen, anders kon je tegelijk zo’n handig oliebijvul pistool regelen. We hebben ook nog twee brandstofauto's dus dat zou best kunnen 23 uur geleden, Prlwytzkofsky zei: Ziet er goed uit!. Uit nieuwschierigheid: wat geeft het dashboard aan als de zappi 6,9kW zegt? 23 uur geleden, Hippe lip zei: Ja, daar was ik ook wel nieuwsgierig naar: wat geeft de auto zelf aan als je aan het laden bent; het bruto laadvermogen uit de lader (dus vóór de omvormer) of het netto laadvermogen dat de accu in gaat (dus ná de omvormer)? Zal ik vanavond naar kijken als de auto thuis is en aan de lader hangt. Ik was er mee naar Groningen vandaag en mijn vrouw heeft de auto nu mee voor haar werk. 11 uur geleden, gjcvro zei: Bied enelogic nog meer voordelen dan een uitlezing en een dashboard? Ik lees de data zelf uit met een arduino knutselproject en dump de data naast de data van de zonnepanelen in een mysql database. Dasboard maak ik dan met highcharts. Het kost mij geen tijd, dat is vooral handig. Quote
Ton van Hout Geplaatst 11 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2019 Er is zaterdag 32.98kWh in de auto gepompt volgens de Zappi, volgens Enelogic heb ik een kleine 38kWh aan stroom afgenomen in die periode. Ons huis verbruikt ongeveer 333kWh per uur waardoor ik +- 5 1/2 uur er af moet trekken, er is gekookt op een keramische kookplaat en de oven heeft aangestaan. Laat het dus 37,88 - (5,5*.333) = +- 36kWh. Haal de kookplaat eraf met 30 minuten op 5kWh gemiddeld, 36 - 2,5 = 33,5 wat voor de Niro verbruikt is. Lijkt me sterk ivm laadverliezen... Zal eens in de gaten houden wanneer ik kan laden zonder dat er andere verbruikers aanstaan, naast het stationaire verbruik van het huis. Quote
JvdBosch Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 Als ik mijn auto heb zal ik ook eens meten. Ik ga een MID gecertificeerde meter op de groep zetten, die ik via RS485 uit ga lezen. Dan weet ik het precies. Lengte en diameter van de kabels maakt uiteraard ook een verschil. Quote
Ton van Hout Geplaatst 11 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2019 Voor mezelf ga ik eens wat rijstijl-weersomstandigheden-verbruik getallen noteren wanneer ik er aan denk. Vanmorgen een ritje Zwolle - Groningen, 108km. Gestart met een bereik van 380km en 97km lang met 120 op de teller gereden, dat is +- 114 op de GPS. De laatste 10 heb ik ongeveer 100 op de teller gereden en het laatste stukje rond de 90. Temp was 2 a 3 graden, bijna de hele weg regen. Regeneratie op standje 2. Stuurverwarming: aan Stoelverwarming: 1 stoel op stand 2 Verwarming op 'driver only, airco uit. Rijtijd +- 70 minuten Restbereik bij aankomst was 260km Verbruik was exact 200W per km bij aankomst Invloed op bereik: beginbereik 380- eindbereik 260 = 120 km bereik eraf gesnoept met 108km rijden. Gemiddeld verbruik over alle ritten is nu 171W/km. Vanmiddag weer terug, zelfde rit maar dan omgekeerd. De eerste 35km gereden met 100kmu op de teller, weer op de dynamische cruisecontrol, vanaf km 36 tot +- 97 achter de vrachtwagen gehangen op +- 50 meter afstand, dichter dan dat laat de radar niet toe. De stad door zo rustig mogelijk, veel uitrollen. Snelheid was 91 op de teller / 85 op de GPS. Foto / screenshots gemaakt bij afrit Ruinen/Pesse op de A28 zuidwaarts. Stoelverwarming: 1 stoel op stand 2. Verwarming op 'driver only, airco uit. Rijtijd: 85 minuten Verbruik bij aankomst was 153W/km Restbereik bij aankomst 159km. Invloed op bereik: beginbereik 260- eindbereik 159 = 101 km bereik eraf gesnoept met 108km rijden. Voor degenen die dit overkill vinden. Ik doe dit voor mezelf. Quote
Ton van Hout Geplaatst 11 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2019 En de andere pics: Verbruikers: GPS: Bij aankomst: Quote
Ton van Hout Geplaatst 11 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 11 Maart, 2019 (aangepast) 45 minuten geleden, JvdBosch zei: Als ik mijn auto heb zal ik ook eens meten. Ik ga een MID gecertificeerde meter op de groep zetten, die ik via RS485 uit ga lezen. Dan weet ik het precies. Lengte en diameter van de kabels maakt uiteraard ook een verschil. Goed plan. Ik heb ongeveer 14,5 meter draad liggen tussen de groepenkast en de Zappi laadpaal, het is 6mm2 kabel. En dan nog de 5 meter van de Zappi naar de auto, ook 6mm2. Hier de foto's: Binnenkort de Zappi nog even zo instellen dat hij pas gaat laden om 23:00 uur, nu kopen we nog 'dure' stroom. Scheelt ongeveer € 0.02 per kWh, dat is over een jaar - laten we zeggen 5000kWh - toch € 100 dat we minder betalen. Kan ik weer uit eten met de vrouw. De accu heeft 36% restlading waardoor er netto +- 41kWh bij moet, hoeveel dat bruto is kan ik wel even bekijken morgen en daar het gemiddelde huisverbruik afhalen. 41 / 6 = 6 uur 45 minuten laden ongeveer, en aangezien ik om 06:15 wegrij vanuit huis kan ik dus mooi tussen 23:00 en 06:15 laden. 41kWh + 10% (??) = 45kWh * € 0.21 = € 9.47 voor de vandaag weggereden kilometers. (108 + 108 + 15+ 15) = 246km. Dan zijn de kosten dus € 9.47 / 246 = € 0.0385 per km, en dat kan goedkoper want over een jaar zijn de zonnepanelen terugverdiend. Later zal ik nog eens kijken of hij die lange laadtijd nog weergeeft, of dat hij uitgaat van de +- 6.5kWh. 11 Maart, 2019 aangepast door Ton van Hout Quote
DoubleUP Geplaatst 11 Maart, 2019 Geplaatst 11 Maart, 2019 2 uur geleden, Ton van Hout zei: Gemiddeld verbruik over alle ritten is nu 171W/km. Netjes @Ton van Hout, gemiddeld is dat toch een bereik 374,27 km en een groot deel van de tijd is de temperatuur niet ideaal geweest. In de lente/zomer moet een range van >400 km dan toch mogelijk zijn, zou je zeggen. Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 12 Maart, 2019 Geplaatst 12 Maart, 2019 10 hours ago, Ton van Hout said: 41kWh + 10% (??) = 45kWh * € 0.21 = € 9.47 voor de vandaag weggereden kilometers. (108 + 108 + 15+ 15) = 246km. Dan zijn de kosten dus € 9.47 / 246 = € 0.0385 per km, en dat kan goedkoper want over een jaar zijn de zonnepanelen terugverdiend. Bedoel je met die 10% het laadverlies? Ik heb er een beetje aan zitten meten en kwam op 13-14%, maar met best grote variaties. Meet jij ongeveer hetzelfde Ton? Quote
Geronimo81 Geplaatst 12 Maart, 2019 Geplaatst 12 Maart, 2019 Ik heb zelf ook een beetje zitten rekenen (niet zo gedetailleerd als hierboven) en kwam ook rond de €0,04/km aan brandstofkosten uit. hierin zit overigens niet de laadpaal meegerekend, die toch aangeschaft moet worden. als die in 5 jaar afgeschreven moet worden, kot er zomaar 1 à 2 cent/km bij. Nog steeds geen vergelijk met benzine of diesel natuurlijk... Snap ik je foto niet goed, of is de laadtijd wel erg lang? van 36% naar 100% laden, met 6,4 kW in 33 uur lijkt me wat overdreven. Grappige sidenote: van 36 naar 100% is 64%... 64% bijladen van een 64kWh accu, met een snelheid van 6,4 kW duurt 6,4 uur Quote
Hippe lip Geplaatst 12 Maart, 2019 Geplaatst 12 Maart, 2019 12 minuten geleden, Geronimo81 zei: Ik heb zelf ook een beetje zitten rekenen (niet zo gedetailleerd als hierboven) en kwam ook rond de €0,04/km aan brandstofkosten uit. hierin zit overigens niet de laadpaal meegerekend, die toch aangeschaft moet worden. als die in 5 jaar afgeschreven moet worden, kot er zomaar 1 à 2 cent/km bij. Nee, dat zijn vaste kosten. Brandstofkosten zijn variabele kosten. Anders moet je de auto ook meerekenen, want die is immers ook nodig om te kunnen laden. Quote
JvdBosch Geplaatst 12 Maart, 2019 Geplaatst 12 Maart, 2019 16 minutes ago, Geronimo81 said: Snap ik je foto niet goed, of is de laadtijd wel erg lang? van 36% naar 100% laden, met 6,4 kW in 33 uur lijkt me wat overdreven. De auto berekent de laadtijd met de laadstroom in de eerste seconden. De Zappi begint echter op een lagere stroom en loopt dan op. Dat kun je corrigeren door in het zappi-menu iets te veranderen met compatibility mode oid. Dan kloppen de tijden wel. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.