Jump to content
  • Sign Up

Recommended Posts

Niceeee

Op 1-2-2019 om 23:20, Ton van Hout zei:

Zojuist bericht gekregen van de dealer dat er een kenteken is; over een week ga ik de auto ophalen.

En? Heeft de dealer hem al geleverd?

Hij zal aan het rijden zijn :tank:

Nee, vanmiddag om 16:30 uur ophalen maar gelijk uit eten daarna, en dan is het alweer donker. Morgen zal ik meer met de auto bezig gaan. Hij zal worden geleverd op Michelin Alpin winterbanden op de originele velgen. Over een tijdje koop ik er een set 18" zomervelgen bij, maar moet nog onderzoek doen wat fatsoenlijk eruitziet onder de e-Niro. Mijn voorkeur gaat uit naar zeer open velgen waar je de remmen goed kan zien.

Kijk dan ook naar de luchtweerstand van die nieuwe velgen. Ik begreep dat de standaard velgen speciale dingen zijn met lagere luchtweerstand. En je rijdt ws het meest op die zomerbanden en dus die nieuwe velgen. 

Eigenlijk kijk ik daar niet naar aangezien het maar een paar km op een volle lading zal schelen, net als de cameraspiegels van de Audi eTron 6km extra range geven. Of ik dan 20km minder ver kom, dan is dat maar zo. Ik rij naar mijn werk en terug en dat is makkelijk op een volle lading meerdere keren te doen.

Veel plezier met de levering straks!

Mijn Kia E-Niro (Pearle White) komt pas in juli of augustus. Bij de bestelling gaf ik aan dat ik er graag zwarte 18 inch-velgen onder wil met all-seasons-banden. De dealer raadde mij dat af, naar zijn zeggen zou de actieradius daarmee ca 30% (!) lager worden. Dat lijkt me wel wat veel...Ik lees dat jij ook 18 inch velgen overweegt Ton, wat denk jij hierover?

Ps: veel plezier met de aflevering vanmiddag!

Als de totale roterende massa van de wielen gelijk blijven en de breedte / rolweerstand niet al te drastisch veranderen zie ik er geen problemen in, daarom doe ik straks een leuk setje 18" eronder. Nu nog iets beschaafds opzoeken...  Die witte die ik gespot had heeft overigens wel mooie wielen: 5-spaaks, anthraciet van kleur, alleen was dat 17".

30% kan ik me ook niet voorstellen. de rolweerstand wordt iets groter en waarschijnlijk de luchtweerstand langs de velgen ook. 

Hier heb je er nog een paar: https://www.online-velgen.nl/zoeken/kia-velgen/niro/18-inch/

Qua prijs behoorlijk concurrerend met de Kia webshop.

Bedankt Sigmasailor! Ik neem aan dat alle velgen die op een 'gewone' Niro passen, ook geschikt zijn voor een E-Niro?

Geen idee eigenlijk, maar denk van wel. Ik kan me niet voorstellen dat Kia het onderstel aanpast. Met de banden moet je wel oppassen, de 'e' is een stukje zwaarden dan de gewone. Er kan dus best verschil inzitten. Ik heb me daar niet in verdiept omdat ik de bestaande velgen blijf gebruiken. Ik ga wel vragen om er direct CrossClimates op te laten zetten. Ik ga stoppen met de hype van bandenwissels. Omdat ik niet op wintersport ga zie ik de noodzaak er niet meer van in.

Zodra ik er een setje 18" onder heb en ik heb een paar tankjes leeggereden laat ik wel weten wat het verbruik is, inclusief de afwijkingen in omstandigheden tov de referentiewaarden met de 17" Michelin Alpin winterbanden.

Vanmiddag heb ik de auto opgehaald, we zijn er met ons gezin heengereden en na een kwartier is mijn vrouw met de kinderen weggegaan naar mijn broer en zijn gezin, waarmee we later die avond uit eten zijn gegaan. Ondanks dat Gravity Blue relatief saai is vind ik het mooier dan verwacht want hij neigt tegen zwart aan, met een twist. Ik zal niet snel voor een zwarte kiezen want ieder stofje zie je er op. Wit idem dito en iedere week dat je een witte auto niet wast wordt hij 1 tint donkerder. Wellicht dat daar de inspiratie voor het vrouwenromannetje '50 Shades of Grey' vandaan komt.

IMG_20190209_165330.jpg.fcbd43f2f9396b4fd9a76a7c3e3bf6fb.jpg

IMG_20190209_165343.jpg.a86a4ab303cf1057ceec6a375df9abee.jpg

IMG_20190209_165400.jpg.b10dfc11aa5ba2a81c160553a8d75ed7.jpg

IMG_20190209_165416.jpg.0518a735ad810fac86af88866224e60c.jpg

Nadat we van Huis ter Heide naar Maarssen zijn gegaan en daar gegeten hebben ben ik weer naar huis gereden, de cruisecontrol kreeg ik niet gelijk aan, pas na een tijd op knopjes drukken deed hij het. Iedere keer kwam de melding 'CCS conditions not met' of iets dergelijks. RTFM! Jaja, morgen...  De dealer heeft het wel verteld maar hij heeft nog honderd andere dingen verteld en dit ben ik vergeten...

IMG_20190209_223154.jpg.bb19bd49dc696bfd0c2caf02bafeb132.jpg

Een verbruik van 167Watt per km vind ik zeer acceptabel, dat komt op een svelte € 3.49 per 100km rijden, brandstoftechnisch. Voor een flinke gezinsauto die 1712 kilo weegt vind ik dit zeer netjes. Voor mijn werk rij ik meestal met de stroom mee op de snelweg en echt veel boven de 110km/u haal ik niet. Rijden doe ik doorgaans op de rechterbaan want op de 50 km scheelt het wel drie hele minuten als ik ga jakkeren. Als je mijn leeftijd hebt vind je dat gewoon niet meer relevant...

IMG_20190209_223236.jpg.a1b468f05c9e29c959b5dbd8cd094a91.jpg

IMG_20190209_223317.jpg.895b5aed9dabe3b040a340c403c6944e.jpg

Bij aankomst na wat regeneratie de woonwijk door was het verbruik op 164W uitgekomen. Prima.

IMG_20190209_223325.jpg.997f88fe4d079150be2946364221c3ae.jpg

De nieuwe aanwinst in de voortuin, waar binnenkort de Zappi ook afgemonteerd zal worden, tot die tijd laad ik wel via de 230V aansluiting.

IMG_20190209_224948.thumb.jpg.67a2067848f040c95af81078e360a0ab.jpg

Mijn bevindingen tot nu toe zijn 100% positief - op de verschrikkelijke geur na die nieuwe auto's hebben - en ik ben tevreden. Het enige is dat de OEM-velgen lelijk zijn, maar die zie ik niet als ik in de auto zit. Dussss.........

• Like 1

Mooi hoor, veel plezier met de E-niro Ton!

Dank je @DoubleUP. Wat ik erg comfortabel vond van de cruisecontrol is de combinatie met Lane Assist; Ik ben van Maarssen naar Zwolle gereden zonder te hoeven sturen omdat de auto dat zelf deed. Het enige dat ik heb hoeven doen was mijn hand tegen het stuur houden en om dit nog makkelijker te maken zal ik binnenkort de 'Orange trick' gaan uitproberen, dat is dat je een sinaasappel in je stuur klemt die jouw hand simuleert en het systeem laat denken dat je het stuur vasthoudt.

** disclaimer: ja, op mijn eigen risico. Blabla.

Edited by Ton van Hout
typo

Feli met de aito veel plezier ermee!

Ik denk dat de sinaasappel truuk niet gaat werken. Kia verwacht wat input aan je stuurwiel. Veel plezier met het ontdekken van je auto. Mooie kleur trouwens!

Wat ook fijn is, is autohold. Niet constant de rem vasthouden.
Die melding bij de cruisecontrol is als je het knopje naar boven beweegt zonder dat je eerder een snelheid had ingesteld. Het is de resume kant. Snelheid vastzetten is naar beneden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

17 uur geleden, DoubleUP zei:

Bedankt Ton, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen als je straks 18 inch-wielen hebt. Die anthraciete die jij gezien hebt, zijn denk ik de volgende:

https://webshop.kia.nl/accessoires/winterwielen/0/ZKDEEWSARA17IG/

Deze wielen had ik gezien: Link naar gespot

Knipsel.PNG.c042dc8da6abbb8ff33f680f0aecbb51.PNG

En de wielen uit jouw link zijn deze: het zijn inderdaad dezelfde, ik vind ze mooi om te zien.

Knipsel.thumb.PNG.f92991cca342be3f1c050a9afa984334.PNG

1 uur terug, Veefer zei:

Wat ook fijn is, is autohold. Niet constant de rem vasthouden.
Die melding bij de cruisecontrol is als je het knopje naar boven beweegt zonder dat je eerder een snelheid had ingesteld. Het is de resume kant. Snelheid vastzetten is naar beneden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Autohold is zeker prettig, al stond het uit toen ik er mee wegreed. In mijn andere auto zit het ook en het went enorm, al word ik soms moe van het gegeven dat ik in de andere auto zelf moet remmen in de file, iets dat de Kia zelf doet blijkbaar.

Aha, knopje naar beneden is aan, dank je.

Edited by Ton van Hout

als de sinaasappel truc niet werkt, een flesje water kan blijkbaar ook, en dat geeft iets meer beweging. Ik vind het systeem te onbetrouwbaar om het uit te willen proberen.

Zojuist heb ik de 230V AC lader in gebruik genomen en kan ik zien hoe lang het duurt voordat de auto vol is met 2.1kWh vermogen. Duurt wel een tijdje maar dat hindert niet want die tijd heb ik.

IMG_20190210_103919.thumb.jpg.fd10eabaa688c21ee526d55568770c53.jpg

Het laadsnoer gaat mooi onder een kier door van de garagedeur waardoor hij gewoon buiten kan blijven liggen zonder diefstal risico. Van binnen trek ik hem wel even los, ik verwacht niet dat er mensen stroom gaan stelen overigens.

IMG_20190210_104014.jpg.800e47c027b35551990e660d23170bcc.jpg

IMG_20190210_104050.jpg.ecc80eed04a8395c0b3436e9d1c3fa09.jpg

IMG_20190210_105725.jpg.3b9d84bf919ffccd69b5ffe41717d839.jpg

1 uur terug, gjcvro zei:

als de sinaasappel truc niet werkt, een flesje water kan blijkbaar ook, en dat geeft iets meer beweging. Ik vind het systeem te onbetrouwbaar om het uit te willen proberen.

Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan experimenten.

Gefeliciteerd Ton. Fraaie wagen!

Ben benieuwd wat je nog allemaal aan techniek gaat uitvinden...

@Hippe lip Dank je ik ben ook benieuwd! Ik ben vooral erg tevreden over hoe de wagen rijdt, echt fantastisch!