Jump to content
Ton van Hout

Ton's aanstaande e-Niro

Recommended Posts

1 minuut geleden, Ton van Hout zei:

In de meterkast zal ik de bekabeling via deze buis naar de groepenkast toeleiden:

Zaag dan meteen een sleufje naast die blauwe kabel zodat je daar die oranje glasvezelkabel door kan leiden. Wel zo netjes en zeker zo veilig (tegen beschadigen)...

Link to post
Share on other sites

De fundering is 35cm dik en aan de garagezijde zit er nog een voorzetwand van 15cm en de boor is 22mm en heeft een totale lengte van 40cm. Hiermee zal ik dus niet door de muur komen en moet ik daardoor zelf een gereedschap maken.

Om de laatste 15cm te overbruggen moet ik een langere boor hebben maar die heb ik niet. Daarom besluit ik van een stuk verwarmingsbuis een verlengboor te maken.

IMG_20190129_113422.thumb.jpg.574b3763c38e159d5349c50c3181f540.jpg

Met de haakste slijper slijp ik een sleuf in de buis en zet er een houtboor in om hem aan te drijven.

IMG_20190129_113446.thumb.jpg.9bf7eccecbf29435730be8bb6ef81494.jpgIMG_20190129_113916.thumb.jpg.09d86dded643d9a454d1a3757f2d9a49.jpgIMG_20190129_113937.thumb.jpg.24d12a185bb5a22ba255438abf2a18a6.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Om door de gipswand te komen veil ik met de platte veil er tanden in.

IMG_20190129_114950.thumb.jpg.31a70ee14555c654e819486a17799e52.jpg

Succes! De houtboor heb ik met twee spijkers al opvulmateriaal in de holle buis middels een slangenklem vastgezet en hiermee heb ik een koppeling tussen de boormachine en de ad-hoc boor. Ducttape eromheen zodat alles echt op z'n plek blijft en de boor komt zonder problemen de voorzetwand door.

IMG_20190129_115400.thumb.jpg.3c09987a78aed5635b55f9ab1c0cfc36.jpgIMG_20190129_115411.thumb.jpg.93447c1650487ad155292a1290d8f220.jpg

IMG_20190129_115431.thumb.jpg.1d73efacbf29b246fb98133dedf3d861.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Het gat aan de garagezijde in de gipswand veil ik met een ronde veil iets ruimer en ook veil ik een stukje van de wand af, naar beneden om de buigradius van de 16mm dikke YMvK kabel te respecteren. De kabel gaat vanuit de garage de kruipruimte in, hierdoor heb ik slechts 4 meter kabel door te voeren. Vanaf de kabeldoorvoer achter de vriezer in de garage naar het laadpunt is ongeveer 7 meter.

IMG_20190129_120413.thumb.jpg.01e5af2ae51203d2353670e418631943.jpg

Nu is het tijd voor lunch en om de Petzl even op te laden. Hij is nog niet leeg maar tijdig laden heeft zo zijn voordelen. (Oja?)

IMG_20190129_120705.thumb.jpg.3496dfa37cc14d23c20a69cfad99a06a.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Nu de kabel in de kruipruimte ligt moet hij naar de meterkast toe in de daarvoor aangegeven standbuis.

IMG_20190129_123350.thumb.jpg.b6f6f412d3e8b61dc7318545305dc05d.jpg

Met de dremel maak ik daar een ovalen gat en haal de scherpe randen er af. De mantel van de YMvK kabel kan er wel tegen maar de zachte mantel van de Cat6 kabel niet.

IMG_20190129_123402.thumb.jpg.4baddf19eb89cdf5a817029a95fe22b1.jpg

 

Link to post
Share on other sites

De standbuis is open en de randen zijn veilig:

IMG_20190129_123943.thumb.jpg.e8e722f0113fdf8d535a4db34234340a.jpg

En de YMvK en ethernetkabels gaan er voorzichtig doorheen. Steeds een beetje om de kabel 100% heel te houden.

IMG_20190129_124432.thumb.jpg.e2df87ae5a78480c01fdfe5aa73480e8.jpg

En zoals te zien piept de ingetapete kabel al door de buis heen.

IMG_20190129_124442.thumb.jpg.3ffda6bbc2739a0c13fbca3dd0cb794b.jpg

Link to post
Share on other sites

Uiteindelijk heb ik twee meter YMvK kabel en 3 meter ethernetdraad in de meterkast.

IMG_20190129_125210.thumb.jpg.7e5abc389d567c34d764bc578f321581.jpg

En nog een stukje voorzetwand, dat is zeer netjes uitgeboord:

IMG_20190129_132820.thumb.jpg.5940181f40e1ae98d7dc0addfad5394f.jpg

IMG_20190129_132842.thumb.jpg.9d1d0ce83d83b6a12925c3628e8bde49.jpg

Link to post
Share on other sites

In in de kruipruimte is alles ook weer netjes, ik heb de kabels met kleine tie-wraps aan elkaar gebonden. Afknippen doe ik niet want daar worden ze scherp van met mogelijke kleine open wondjes aan de handen tot gevolg.

De reden dat ik ethernetdraad heb neergelegd is omdat daar vier strengen van twee inzitten voor de drie potentiaalklemmen die nodig zijn als ik over vijf naar overga naar 3x 25A. Nu met 1x 35A heb ik slechts 1 potentiaalklem nodig alleen is de meegeleverde draad slechts vijf meter lang. Ook heb ik geen zin om dubbel werk te doen dus is alles voorbereid op de volgende auto die wel met drie fasen kan laden.

IMG_20190129_133423_Bokeh.jpg.58953f043fa32a9d86cbff86905b3de8.jpg

IMG_20190129_133448_Bokeh.jpg.aed47c441a976537a98853cd6f1c1788.jpg

Link to post
Share on other sites
31 minuten geleden, Hippe lip zei:

Zaag dan meteen een sleufje naast die blauwe kabel zodat je daar die oranje glasvezelkabel door kan leiden. Wel zo netjes en zeker zo veilig (tegen beschadigen)...

Dat had de internetmonteur al gedaan. Overigens vertelde hij niet over dat hij geen huis kon krijgen. Voor de mensen die dit niet vatten: het is een grapje op Twitter.

Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Hippe lip zei:

Let je er wel ff op dat je hiervoor een speciale aardlekschakelaar nodig hebt? Tegenwoordig is de type B aardlekschakelaar voorgeschreven. Dat is een model dat ook afschakelt op gelijkstroomfouten. 

Let op: die B-aanduiding is iets heel anders dan de zekering met B-karakteristiek.

Zie dit artikel: https://www.laadpunt.nl/waarom-type-b-aardlekbeveiliging/

 

1 uur geleden, Hippe lip zei:

Even verder gezocht en kom op dit artikel, wat de strekking van den NEN1010 hierover uitlegt: http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/bijzondere-ruimten/laadinrichtingen-voor-elektrische-voertuigen

Zie helemaal onderaan bij "Beveiligingsmaatregelen'. Alternatief lijkt dus een aardlekschakelaar die al op 6 mA aanspreekt. Dat doen normale aardlekschakelaars niet. Die spreken pas aan op 30 mA.

Dank je Hippe Lip,

dit is informatie waar ik iets aan heb. De elektricien vertelde mij dat het voor hem ook nieuw is en het nog niet helemaal wist qua traagheden enzo. Ik zal dit even doorsturen zodat hij het ook kan lezen.

Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Sigmasailor zei:

Wow, da's een serieuze boor! Lekker bezig hoor.

Om de boor te sparen heb ik er vrij lang over gedaan, twee centimeter boren en daarna de boor koelen in het klamme zand van de kruipruimte. Ook de boormachine - een Bosch uit de consumentenlijn - zal op deze manier niet overhit raken. Met oordoppen in en een theedoek voor mijn mond was het allemaal prima te doen. En qua overlast hebben alleen de buren aan een zijde last gehad want die zijn gepensioneerd. De rest uit het rijtje werkt allemaal doordeweeks en heeft er niets van gemerkt.

Link to post
Share on other sites

Ton McGuyver... 

Ik krijg ineens beelden in m'n hoofd van the A-team die met een rolletje ducttape en wat Tiewraps naar binnen gaan en in een pantservoertuig uit Ton z'n kruipluik komen...

Knap dat je dit allemaal zelf uit durft te voeren. Zeker je verlengde boor is een gevalletje 'roeien met de riemen die je hebt'!

Ik ben halverwege afgehaakt en blij dat ik dit laat doen, maar kudos voor jou dat je dit kan!

Link to post
Share on other sites

Gefeliciteerd, volgens mij ben je er helemaal klaar voor. Verzekering geregeld en laadkastje geïnstalleerd. Ik neem maar aan dat je het boekje ook al doorgelezen hebt?

Link to post
Share on other sites

Spannend!

En dan beginnen de dagen van leren hoe het allemaal werkt. Ik kan me voorstellen dat je daar wéken mee zoet kan zijn.....

Link to post
Share on other sites

Een boekje heb ik nog niet doorgelezen maar dat lijkt me handiger met de auto er bij zodat ik gelijk op de knopjes kan drukken om te zien hoe het in de praktijk werkt. Het laadstation hangt er nog niet maar dat wordt binnenkort gedaan. 100 meter verderop staat een Allegro laadpaal waar ik de auto aan kan hangen in de eerste week, tot ik de kast aangesloten heb. Allegro rekent € 0.38 per kWh en thuis betaal ik rond de € 0.21. Fastned rekent zelfs € 0.65 als je haast hebt en geen abonnement hebt, ik ga dus lekker thuis laden. Vooral in het weekend zal ik hem laden want dan kunnen mijn 20 zonnepanelen hem vullen, mits het zonnig is.

Aan de grafiek kan je zien wanneer bij mij er opwekking is, ik zal deze maand al een klein beetje kunnen laden overdag in de weekends.

Knipsel.thumb.PNG.1c2bc4b7b7f0b39a12fb6f0e828da535.PNG

Link to post
Share on other sites

Heb je nog geen Maingau kaartje? Daarmee kost het bij Fastned maar 30 cent (en ik heb nog nooit een rekening gezien). Ik zie dat je ook zo'n Enelogic kastje hebt. Mooi die plaatjes.

Link to post
Share on other sites

Telekom werkt (nog ) niet bij Fastned. Vanochtend nog geprobeerd. Ik gebruik sinds december de Maingau pas en nog geen factuur gezien. 

Vanochtend in de sneeuw na een kort stukje van 15km gereden te hebben 75kwh geladen met de Ioniq op een 175kwh Fastned lader. Geen “Coldgate” isssues. 

Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Ton van Hout zei:

Nee, ik heb wel een Telekom kaartje besteld en die Plugsurfing ook. Is Maingau de beste oplossing voor de Fastned stations dan?

Yep, de beste die ik kan vinden. Telekom werkt niet met Fastned, Maingau wel. Ik kan Fastned overal waar ik jet nodig heb vinden.  Allefro is een stuk lastiger (werkt wel met Telekom heb ik gelezen).

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Erikkoudijs
      Misschien is het een domme vraag maar ivm get aanschaffen van een wireless CarPlay dongle moet
      ik de versie weten van mijn 2019 versie  E-niro weten en ik kan het niet vinden in het menu.
      iemand een idee?
    • By Flying_Dutchman
      Omdat mijn Niro PHEV in reparatie was (vervangen display) kreeg ik een e-Niro mee.
      Wat een feest, wat een power. In één woord: zalig.
      Ik reed op de limiter door Staphorst (30 km) en schakelde die uit bij einde 30-zone. Mijn rechtervoet was blijkbaar ongemerkt naar beneden gegaan want ik kreeg me daar een felle acceleratie. Oeps.
      Bij het begin van de rijbaan naar de A28 dacht ik: wat gebeurt er bij plank gas ...... . Ik heb 15 jaar een turbo diesel gehad en die kon erg snel accelereren. Maar deze e-Niro doet het nog veel feller. Wat een kracht!
      Het is jammer dat de auto geen caravan kan trekken, anders zou ik aan inruilen denken .... 
    • By OkiDoki_1968
      Goedemorgen, ik heb een vraag en ben een leek,
      Ik moet volgende week voor mijn werk ondanks de corona maatregelen naar Duitsland. Nu heb ik mijn E-Niro 64 nog maar net en ben huiverig om naar Duitsland te reizen ivm het laden. De afstand vanaf huis is ongeveer 600 km. Ik heb wat zitten googlen maar vind het lastig de juiste info te vinden.
      - Hoe lang duurt het laden via een 3 fase lader ? (Laten we zeggen dat er nog 20 procent in zit).
      - Is het makkelijk een laadstation te vinden op de snelweg/binnenwegen (moet richting Kassel/Erfurt) ?
      - Werken mijn pasje/druppel van Newmotion op de duitse laadstations ?
      Ik twijfel enorm en denk erzelf over om maar een benzineauto van mijn collega te lenen om geen stress te hebben.
      Sorry, voel mezelf een beetje dom maar ik zie toch echt door de bomen het bos niet meer door al die verschillende pasjes/druppels/aanbieders e.d.
      Alvast veel dank...
       
    • By Leentje
      Ik heb dus zo een apparaat besteld om een sleutel met afstands bediening in mijn auto te plaatsen, omdat ik er gek van wordt om elke keer weer die sleutel om te draaien... Hoe moet ik zon apparaat installeren? Groetjes Leni!
    • By yvdhaak
      Goede morgen allen,
      Ik kreeg gistermiddag een mail van KIA met deze boodschap:
      Kia Motors heeft voor uw Kia een belangrijke aanpassing doorgevoerd om de compatibiliteit met moderne laadpalen te verbeteren. Deze aanpassing betreft een software update voor de interne laadeenheid van uw elektrische Kia. 
       
      Deze update is reeds beschikbaar voor uw elektrische Kia. Wij verzoeken u een afspraak met uw Kia-dealer te maken, zodat uw Kia op de korte termijn kan worden gemodificeerd. Vanzelfsprekend zijn hieraan voor u geen kostenverbonden.
      Weet iemand hier meer van en welk 'probleem' gaat dit oplossen?



×
×
  • Create New...