Sigmasailor Geplaatst 22 Maart, 2019 Geplaatst 22 Maart, 2019 Ga jij niet redden in 10 minuutjes; zal iets meer werk zijn . Wel het behoud van je velgen. Als je het meteen doet heb je er, als je het twee maal per jaar even bijhoudt, echt jaren plezier van. Schoonmaken wordt hierna gewoon leuk! Quote
King Niro Geplaatst 22 Maart, 2019 Geplaatst 22 Maart, 2019 37 minuten geleden, Sigmasailor zei: Ga jij niet redden in 10 minuutjes; zal iets meer werk zijn . Wel het behoud van je velgen. Als je het meteen doet heb je er, als je het twee maal per jaar even bijhoudt, echt jaren plezier van. Schoonmaken wordt hierna gewoon leuk! Nee, dat denk ik ook niet, maar heb het extra werk er wel voor over :) Quote
Hippe lip Geplaatst 22 Maart, 2019 Geplaatst 22 Maart, 2019 1 uur geleden, Sigmasailor zei: Poorboys Wheel Sealant. Ik zo'n potje al bijna 10 jaar en het is nog niet leeg (wel bijna, heb al een nieuwe): https://www.carclean.com/nl/wheel-sealant-235ml.html?gclid=Cj0KCQjwj9LkBRDnARIsAGQ-hUc0cVT64KpNd1u3McDmXyPGdblV27ERxRTVJSMioXVscXI3h3t7sO8aA Ik bestel dat spul altijd bij Carclean maar heb er geen aandelen; is vast ergens anders ook wel te koop. Ik heb er nu 3 laagjes opzitten. (doe je nog geen 10 minuten per keer over door de makkelijk wielen). Komende half jaar doe ik er niets aan (alleen af en toe wassen). Ah, dank! Tijdje geleden al eens wat onrust gezaaid daar op het forum. Mss wel gezien? Lang getwijfeld, ben niet zo’n poetser. Maar ik ga het toch proberen. Niet te vaak, maar jij doet het dus ook maar eens in het half jaar? Quote
korsowito Geplaatst 23 Maart, 2019 Geplaatst 23 Maart, 2019 Eindelijk wat foto’s van je ride! Ziet er goed uit! Donkere kleur op auto’s is toch net wat mooier maar vraagt meer onderhoud. Quote
Sigmasailor Geplaatst 23 Maart, 2019 Geplaatst 23 Maart, 2019 17 uur geleden, Hippe lip zei: Ah, dank! Tijdje geleden al eens wat onrust gezaaid daar op het forum. Mss wel gezien? Lang getwijfeld, ben niet zo’n poetser. Maar ik ga het toch proberen. Niet te vaak, maar jij doet het dus ook maar eens in het half jaar? Echt poetsen is twee maal per jaar echt wel voldoende. Wassen doe ik wel vaker (om de twee weken?); dan even snel extra waslaagje met QD+ in 10 minuutjes: heel de auto insprayen en snel even uitpoetsen en klaar. Ben je tegelijk van die witte 'droog' vlekken af. Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 23 Maart, 2019 Geplaatst 23 Maart, 2019 On 3/22/2019 at 1:07 PM, Sigmasailor said: Zo, vandaag eindelijk lekker weer, dus de Kia even wat laagjes was gegeven (2 uurtjes leuk werk). Bij aflevering heb ik geen Waxoyl genomen maar de poetser heeft wel het eerste laagje EXP aangebracht. Zat al in de prijs; anders was er een willekeurig laagje wax opgekomen. Omdat EXP ook 'easy-on, easy-off' is was het absoluut geen meerwerk. Net even de auto gewassen en tweede laagje EXP aangebracht. Even extra mijn best gedaan en ook alle sponningen meegenomen. Vervolgens afgetopt met Natty's paste wax Black (gaat prima bij donkerblauw). Ook de velgen nog een laagje of 2 sealer gegeven. Ik gebruik al een paar jaar spul van Poor Boys. Het gaat er makkelijk op, het poets makkelijk uit en heeft geen last van in de zon je ding doen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Resultaat: Ziet er goed uit! (en precies hetzelfde als mijn auto, tot het laatste cijfer op het kenteken aan toe). Gisteren ook staan poetsen, maar met ouderwetse turtle wax. Heb wel al een klein steenslag deukje in de motorkap. Nooit gehad met andere auto's, maar ik denk dat dat gewoon pech hebben is. Quote
Sigmasailor Geplaatst 23 Maart, 2019 Geplaatst 23 Maart, 2019 Mooi blauw is niet lelijk ........ Ai, dat is pech, een deukje zelfs; als het vaker voorkomt (even afwachten op dit forum) is een blanke wrap/folie misschien een goede preventieve maatregel? Bedenk eigenlijk nu pas dat de auto zonder lakstiftje (op kleur) geleverd is; is dat bij iedereen? Quote
Hippe lip Geplaatst 23 Maart, 2019 Geplaatst 23 Maart, 2019 30 minuten geleden, Sigmasailor zei: Bedenk eigenlijk nu pas dat de auto zonder lakstiftje (op kleur) geleverd is; is dat bij iedereen? Ja, bij mij ook zonder nu. Aanvankelijk had de dealer een afleverpakket van over de 100 euro op de order staan. Toen ik die inhoudelijk ging vergelijken kwam ik tot maar twee verschillen: die lakstift (die koop ik wel los als die nodig is) en een lampenset. En met LED-lampen denk ik niet dat ik daar veel aan heb. Bovendien heb ik daar nog een paar exemplaren van liggen van vorige auto’s. Ook nooit gebruikt..... Da’s snel verdiend dus. Quote
Ton van Hout Geplaatst 23 Maart, 2019 Geplaatst 23 Maart, 2019 O, reservelampen... daar heb ik ook een bakje van vol, heb er recentelijk een heleboel weggegooid omdat je ze inderdaad nooit nodig hebt met een halogeenlampen auto, laat staan als er LED's inzitten voor en achter. Quote
Fralamjo Geplaatst 9 April, 2019 Geplaatst 9 April, 2019 (aangepast) Netjes gedaan @Sigmasailor! Zelf een paar weken geleden de auto gewassen en in de Collinite 915 gezet. Lekker lange standtijd als je niet te dik smeert en op tijd uitpoetst prima te verwerken. Meestal zet ik de auto in de was bij het omschakelen van zomer naar wintertijd en omgekeerd: ben nu ook weer niet zo'n poetser En dan een half jaar alleen af en toe wassen. Misschien moet je 'm eigenlijk 3x per jaar in de wax zetten, maar de 915 houdt het lekker lang uit. 9 April, 2019 aangepast door Fralamjo Quote
Fralamjo Geplaatst 9 April, 2019 Geplaatst 9 April, 2019 Vorige post aanpassen lukte niet meer, dus hier een plaatje: 2 Quote
Hippe lip Geplaatst 9 April, 2019 Geplaatst 9 April, 2019 (aangepast) Wow, jij weet je foto wel te maken! Mooie achtergrond en die spiegelende zon in de auto: echt blinkend schoon! [small]Alleen jammer van dat paaltje rechts op de foto.[/small] 9 April, 2019 aangepast door Hippe lip Quote
MartinMV Geplaatst 11 Augustus, 2019 Geplaatst 11 Augustus, 2019 @Hippe lip hoe staat het met de lakbescherming? Heb dit topic even doorgelezen en ben eigenlijk wel benieuwd welke keuzes je hebt gemaakt qua product. Quote
Hippe lip Geplaatst 12 Augustus, 2019 Geplaatst 12 Augustus, 2019 (aangepast) Via wat tips ben ik terechtgekomen op http://carclean.com. Daar heb ik me eerst aangemeld op het forum en er wat vragen gesteld om wat meer te leren over de do's en don'ts. Uiteindelijk heb ik er het volgende besteld: Monello Dolce Verde klei - voor het (zonodig) schoonmaken van de lak, vóórdat er een beschermlaag op gaat. Niet nodig als je de auto net hebt gekregen, daarna wel aan te bevelen. PBW Spray and Wipe - 473ml - als glijmiddel voor de klei (met alleen water werkt dat niet zo goed) en om ongerechtigheden zoals vogelpoep tussen de wasbeurten door van de auto af te (kunnen) halen. In de praktijk doe ik dat maar zelden. Q²M Prep - 500ml - voor het zo nodig ontvetten, vóór het aanbrengen van de beschermlaag; zeker gebruiken na het kleien! PBW EXP Pure Sealant - 473ml - beschermlaag (sealant); makkelijk aan te brengen, ook voor mij als beginner . Koos dit boven een waslaag, omdat ik denk dat dit langer houdt dan een waslaag en omdat was zacht is en er dus iets meer vuil in blijft hangen. Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad - voor het aanbrengen van de beschermlaag. Heeft ook een polijstende kant, waardoor je tijdens het werk nog wat kunt corrigeren. Q²M Bathe+ 400ml - te gebruiken om de auto op de hand te wassen of als foam; geeft de lak een waterafstotende laag, waardoor er minder vuil aan de auto blijft hangen. Gebruik je het als foam, dan kras je de lak niet met het vuil dat op de auto zit. Je hebt dan wel een foamlans voor je HD-spuit nodig. Daarna niet wrijven, maar even laten inweken en alleen afspoelen. Dit heb ik over de sealant aangebracht en dat werkt erg goed! Ik ben geen poetser, dus ik ga niet elke twee weken aan de auto werken. Dat wist ik tevoren en dat leverde me op het forum daar ook de nodige kritiek op, zoals opmerkingen dat ik dan net zo goed (of zelfs beter?) door de wasstraat kon gaan rijden. Nou, dat laatste betwijfel ik eerlijk gezegd, zeker omdat de lak van de e-Niro nogal zacht is. Tot nu toe heb ik alleen de eerste beurt na de aflevering gedaan. Binnenkort is het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Het resultaat van de sealant + waterafstotende laag valt me niet tegen, om het voorzichtig te zeggen. Natuurlijk blijft de auto niet brandschoon omdat er met de regen vaak ook heel fijn stof en zand meekomt, maar het lijkt erop dat dit er bij het door de regen rijden ook grotendeels weer afspoelt. De auto ziet er nog erg schoon uit nu na een kleine drie maanden. Precies wat mijn bedoeling was! 12 Augustus, 2019 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 18 Augustus, 2019 Geplaatst 18 Augustus, 2019 (aangepast) Inmiddels kan ik jullie melden dat de keuze van de poetsmaterialen en -wijze me erg goed bevalt. De auto ziet er na drie maanden en 5000 km nog prima schoon uit en het water ligt er nog in parels op; kijk zelf maar. Ik kan dit iedereen aanraden! Komende week een paar dagen naar Luxemburg stad en daarna zal ik ‘m z’n eerste onderhoudspoetsbeurt geven. Tegen die tijd zal ik melden wat ik eraan heb moeten doen en hoeveel moeite het me kostte. 18 Augustus, 2019 aangepast door Hippe lip 1 1 Quote
jwv Geplaatst 18 Augustus, 2019 Geplaatst 18 Augustus, 2019 Mooi @Hippe lip! Ik doe elke 2 weken wassen in en wasbox, daar doe ik ook altijd even een laagje was erop spuiten. Geeft ook als effect dat het water er mooi afloopt of druppels vormt. Wel zie ik soms achteraf dat ik bepaalde delen niet goed genoeg had meegenomen, lastig te zien als de auto nat is waar je al bent geweest, ben iets te ongeduldig in zo’n box met zo’n bedrag wat snel naar 0 tikt Mijn Niro nu in een halfjaar tijd al vaker gewassen dan alle auto’s die ik hiervoor had, haha. Quote
JaapW Geplaatst 19 Augustus, 2019 Geplaatst 19 Augustus, 2019 19 uur geleden, jwv zei: Mooi @Hippe lip! Ik doe elke 2 weken wassen in en wasbox, daar doe ik ook altijd even een laagje was erop spuiten. Geeft ook als effect dat het water er mooi afloopt of druppels vormt. Wel zie ik soms achteraf dat ik bepaalde delen niet goed genoeg had meegenomen, lastig te zien als de auto nat is waar je al bent geweest, ben iets te ongeduldig in zo’n box met zo’n bedrag wat snel naar 0 tikt Mijn Niro nu in een halfjaar tijd al vaker gewassen dan alle auto’s die ik hiervoor had, haha. Wat goed dat je de auto iedere 2 weken wast. Zo blijft die altijd in een nette staat! Gebruik je wel een washandschoen inplaats van die borstels? Quote
jwv Geplaatst 19 Augustus, 2019 Geplaatst 19 Augustus, 2019 (aangepast) Ja die borstel is sowieso niks (al staat ie wel in een spoelbak dus zand spoelt er wel uit), je komt niet overal goed bij. Hoe anders is zo’n handschoen dan een normaal microvezeldoekje? Werkt dat fijner? Denk dat een van de redenen van het veel vaker wassen is dat het met Gravity Blue heel erg snel smerig oogt, zo smerig dat je het eigenlijk niet meer kan maken. Hiervoor had ik lichtgrijze auto’s, dat was wat dat betreft toch een stuk praktischer 19 Augustus, 2019 aangepast door jwv Quote
Hippe lip Geplaatst 19 Augustus, 2019 Geplaatst 19 Augustus, 2019 4 minuten geleden, jwv zei: Ja die borstel is sowieso niks (al staat ie wel in een spoelbak dus zand spoelt er wel uit), je komt niet overal goed bij. Hoe anders is zo’n handschoen dan een normaal microvezeldoekje? Werkt dat fijner? Denk dat een van de redenen van het veel vaker wassen is dat het met Gravity Blue heel erg snel smerig oogt, zo smerig dat je het eigenlijk niet meer kan maken. Hiervoor had ik lichtgrijze auto’s, dat was wat dat betreft toch een stuk praktischer Dan zou je toch die coating en die Bathe+ (let op: die met het plusje!) eens moeten proberen. Het vuil spoelt er met de regen al af. En als je dan elke twee weken langs de wasbox gaat, dan is het helemaal een fluitje van een cent! Heb je mss niet eens die borstel of handschoen nodig...? 1 Quote
JaapW Geplaatst 19 Augustus, 2019 Geplaatst 19 Augustus, 2019 15 minuten geleden, jwv zei: Ja die borstel is sowieso niks (al staat ie wel in een spoelbak dus zand spoelt er wel uit), je komt niet overal goed bij. Hoe anders is zo’n handschoen dan een normaal microvezeldoekje? Werkt dat fijner? Denk dat een van de redenen van het veel vaker wassen is dat het met Gravity Blue heel erg snel smerig oogt, zo smerig dat je het eigenlijk niet meer kan maken. Hiervoor had ik lichtgrijze auto’s, dat was wat dat betreft toch een stuk praktischer Persoonlijk vindt ik de handschoen fijner werken dan een microvezeldoekje, omdat je met de handschoen sneller en makkelijker kan werken. Misschien een keertje zo'n coating proberen zoals Hippe Lip zegt? Spullen zijn te bestellen bij carclean.nl Quote
JaapW Geplaatst 19 Augustus, 2019 Geplaatst 19 Augustus, 2019 1 uur terug, Hippe lip zei: Dan zou je toch die coating en die Bathe+ (let op: die met het plusje!) eens moeten proberen. Het vuil spoelt er met de regen al af. En als je dan elke twee weken langs de wasbox gaat, dan is het helemaal een fluitje van een cent! Heb je mss niet eens die borstel of handschoen nodig...? Hippe Lip, laatst heb ik jouw handelingen zelf ook uitgevoerd, alleen ik loop tegen de velgen aan. Die wil ik eigenlijk ook met een soort coating doen. Nu heb ik het volgende gevonden: Zal dat zo goed zijn denk je? Voor de rest ben ik nog steeds erg tevreden over de coating op mijn lak. Eerst de velgen reinigen met: https://www.carclean.com/nl/auto-wheel-velgenreiniger-1000ml.html. Velgen hier mee in spuiten en daarna met hoge druk afspuiten in bijvoorbeeld een wasbox. Dan de velgen beschermen met wheelwax: https://www.carclean.com/nl/wheelwax-256gr.html Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.