Ga naar inhoud

Waxoyl en wassen


Marcello75

Aanbevolen Berichten

17 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Niets is een groot woord, ik zie mijn auto graag schoon en glimmend maar als ik de afweging maak om de auto te wassen en ik zie hoeveel in mijn agenda staat kan ik zeggen dat dit geen prioriteit is.

Ik plan dat in mijn overvolle agenda :-)

Volgende week dinsdag om half 17.30 thuis, koken, eten, om 19:00 naar de kapper en daarna ga ik de auto nog wassen om woensdag mee naar Geneve te rijden.

Ik weet dat die dan toch weer vies is als ik daar aankom maar uit principe, op vakantie, weekendjes weg of dagtripjes, de auto wordt extra gewassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wel nee, na het wassen even heel de auto insprayen met QD+ (letterlijk een minuut werk) en snel even uitpoetsen (10 minuten-kwartiertje werk).

O, ja; ik vond dit nog over Waxoyl: https://forum.carclean.com/threads/test-waxoyl-100-lakpantser.6589/. Het houdt de gemoederen kennelijk al een tijdje bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 5-3-2019 om 10:46, henk smit zei:

ik koop altijd een metallic auto die hoef je niet te poezen.

Wow die kende ik nog niet. Metalic is gewoon lak met glitters en een clearcoat er over. Veel huidige non-metalics krijgen ook een clearcoat.

Het niet hoeven poetsen begrijp ik niet. als de auto vies is moet de troep er van af: poetsen????

Ik ben zelf van nature (selectief) lui, de auto gaat door de wasstraat en de motorfiets poets ik (helaas geen wasstraat voor motorfietsen).

Extra bescherming doe ik wel aan. Turtle Ice werkt prima en eenvoudig op de Niro (glimmend) en op mijn motorfiets (mat zwart).

aangepast door HenkM
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Gisteren bij de dealer geweest om de extra’s in de order wat bij te stellen. Gelukkig werd daar niet moeilijk over gedaan. De Waxoyl heb ik geschrapt. Voor (een deel van) dat geld heb ik spatlappen besteld. Ik begreep dat dit een nuttige toevoeging is. 

En dan ga ik de auto zelf wel goed in de was zetten voor een fractie van het uitgespaarde bedrag. :D

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden, Hippe lip zei:

Gisteren bij de dealer geweest om de extra’s in de order wat bij te stellen. Gelukkig werd daar niet moeilijk over gedaan. De Waxoyl heb ik geschrapt. Voor (een deel van) dat geld heb ik spatlappen besteld. Ik begreep dat dit een nuttige toevoeging is. 

En dan ga ik de auto zelf wel goed in de was zetten voor een fractie van het uitgespaarde bedrag. :D

Zeer verstandige beslissing!

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uur geleden, Hippe lip zei:

Gisteren bij de dealer geweest om de extra’s in de order wat bij te stellen. Gelukkig werd daar niet moeilijk over gedaan. De Waxoyl heb ik geschrapt. Voor (een deel van) dat geld heb ik spatlappen besteld. Ik begreep dat dit een nuttige toevoeging is. 

En dan ga ik de auto zelf wel goed in de was zetten voor een fractie van het uitgespaarde bedrag. :D

Wijs besluit, ik heb het geld dat ik bespaard heb uitgegeven aan een Kia puddle light: als het weer meezit morgen direct aan de slag :-|

3E631601-846E-4532-8DEE-1790EBBED436.jpeg

aangepast door Sigmasailor
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb hem gewoon gekocht. Ik geloof niet in zaken op afbetaling komen (op mijn huis na). Ik heb er ook geen zin in een Leasebedrijf te sponsoren; uiteindelijk betalen alle leaserijders het salaris van personeel in dienst van leasebedrijven (+ vette winst voor de eigenaar). Je hebt gelijk, het is mijn auto en ik mag er nu mee doen wat ik wil; als het weer beter wordt eerst even een goed beschermende laagje aanbrengen.

Ik heb er overigens niet veel aan laten doen:
Brodit telefoonhouder die ik nog had van de Leaf (de dealer vroeg netjes of ik bezwaar had tegen wat schroefgaatjes in het plastic):
De Kia Puddle Lights (komen van de gewone Niro maar passen er ook gewoon op; met dank aan meedenkende dealer);
De 6 LED set (zie ik niets van; lijkt wel gewoon gelig halogeen; moet ik nog even achteraan);
Michelin Cross Climates (direct geruild met kleine bijbetaling voor de Premacies die er op zaten):
en mijn Blackvue Dashcam (had ik ook nog van de Leaf).

Op mijn verzoek heeft de dealer de wielen aan de binnenzijde direct van een laagje goede velgenwas voorzien (waarvoor dank, geen rekening voor gekregen).

Net even mijn telefoon gekoppeld. Eigenlijk heel saai, het werkt gewoon direct op BT en Carplay. 

Eerste ervaring: prima, fijne auto, goede band met dealer en dus helemaal tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, dan ben ik wel jaloers op die bandendeal. Mijn dealer wil ‘m wel op die CrossClimates zetten, maar vraagt daar de hoofdprijs voor. Het lijkt wel of me de nieuwe banden aangerekend worden en ze de oude gewoon houden en er nix voor terugkrijgen!

Dat betelent dus dat ik naar de bandenboer ga en de fabrieksbanden op Marktplaats zet of zo. Iemand betere suggestie?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat lijkt de beste optie eigenlijk, ik heb iets bijbetaald om de auto op winterbanden te krijgen maar het heeft me niet superveel gekost. Had ik het buiten de dealer om gedaan was het wellicht goedkoper geweest maar had ik zelf moeten leuren met banden en ik had daar niet veel zin in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De banden die er origineel opzitten zijn erg gangbaar.  Mijn dealer deed er niet moeilijk over, uiteraard moet je betalen voor het omwisselen en het prijsverschil. Hoofdprijs is nergens voor nodig. Er zit nogal wat verschil in de opstelling van dealers.

Link naar reactie
Delen op andere sites


22 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat betekent dus dat ik naar de bandenboer ga en de fabrieksbanden op Marktplaats zet of zo. Iemand betere suggestie?

Een andere Kia dealer misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uur geleden, henk smit zei:

het lijk je vrouw wel ik bedoel de Kia  die je vertroetelt van mij krijg die eens per half jaar een was beurt.

Hij is toch niet van jezelf.....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb destijds mijn Sportage met waxoyl laten afleveren en ik heb er 4 jaar plezier van gehad (toen heb ik de auto verkocht). 

Het werkt heel goed maar je moet niet alsnog met agressieve reinigingsmiddelen (wasstraat) op de auto gaan want dan is de waxoyl zo weg. 

Gewoon afspuiten met warm water en daarna met een zachte shampoo van meguiars of poorboys ofzo nabehandelen. 

Mijn E-Niro krijgt zeker te weten weer waxoyl erop. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo, vandaag eindelijk lekker weer, dus de Kia even wat laagjes was gegeven (2 uurtjes leuk werk).

Bij aflevering heb ik geen Waxoyl genomen maar de poetser heeft wel het eerste laagje EXP aangebracht. Zat al in de prijs; anders was er een willekeurig laagje wax opgekomen. Omdat EXP ook 'easy-on, easy-off' is was het absoluut geen meerwerk. Net even de auto gewassen en tweede laagje EXP aangebracht. Even extra mijn best gedaan en ook alle sponningen meegenomen. Vervolgens afgetopt met Natty's paste wax Black (gaat prima bij donkerblauw). Ook de velgen nog een laagje of 2 sealer gegeven. Ik gebruik al een paar jaar spul van Poor Boys. Het gaat er makkelijk op, het poets makkelijk uit en heeft geen last van in de zon je ding doen. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Resultaat:

 

Kia 1.JPG

Kia 2.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Wauw, dat ziet er tiptop uit, @Sigmasailor! Nu zie ik voor het eerst een echt BLAUWE e-Niro!

Nou ben ik erg nieuwsgierig welk spul je precies op je velgen hebt gedaan, want ik wil het straks met mijn auto ook graag doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Poorboys Wheel Sealant. Ik zo'n potje al bijna 10 jaar en het is nog niet leeg (wel bijna, heb al een nieuwe):

https://www.carclean.com/nl/wheel-sealant-235ml.html?gclid=Cj0KCQjwj9LkBRDnARIsAGQ-hUc0cVT64KpNd1u3McDmXyPGdblV27ERxRTVJSMioXVscXI3h3t7sO8aA

Ik bestel dat spul altijd bij Carclean maar heb er geen aandelen; is vast ergens anders ook wel te koop. Ik heb er nu 3 laagjes opzitten. (doe je nog geen 10 minuten per keer over door de makkelijk wielen). Komende half jaar doe ik er niets aan (alleen af en toe wassen).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...