Ga naar inhoud

Op weg naar 2030


Hawk

Aanbevolen Berichten

Alhoewel dit niet direct te maken heeft met de Kia Niro, lijkt het me wel interessant om te weten hoe hier over wordt gedacht.

Even een artikel, wat de meesten waarschijnlijk wel weten:
In 2030 rijd je zeker in een elektrische auto. Althans, dat staat geschreven in een van de kabinetsplannen. Omdat iedereen dan geruisloos rijdt, schaft de overheid langzaam maar zeker deze belastingvoordelen af.

Bron: https://www.essent.nl/content/particulier/kennisbank/stroom-gas/het-nieuwe-regeerakkoord.html#

Nu wordt er volgens zeggen in de auto-industrie volop gewerkt aan elektrische auto's, ik vraag me wel af of de hybride / plug-in ook afgeschaft gaat worden voor nieuwe auto's. Dan zijn er natuurlijk ook waterstofauto's die wellicht in 2030 ook goed inzetbaar zijn. Maar goed, ik ben waarschijnlijk niet de enige wie al bezig is met de vraag, wat ga ik doen met mijn volgende auto (over meer dan 11 jaar). Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de volgende vragen:

Kan ik mijn huidige auto dan nog goed verkopen?
Wordt de benzine erg duur?
Komt het kabinet nog terug op wellicht hybride of plug-in hybride auto's, die op dat moment ook nog mogen / kunnen worden verkocht vanwege verlaagde co2 uitstoot?
Zal Kia in 2030 ook andere modellen elektrische auto's verkopen?
Wie zou er graag in bijvoorbeeld een Kia Ceed EV willen rijden?

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


als er alleen elektrische auto's verkocht mogen worden gaat elk automerk meerdere modellen leveren, dus ook kia.

en omdat ik me inderdaad afvraag wat er de komende jaren allemaal veranderd vond ik het wel een goed plan om geen dure auto meer te kopen, maar moest op dat moment wel een betrouwbare auto hebben, dus renault opgeruimd en niro private lease gek8zen en over 4 jaar zie ik dan wel weer hoe de vlag er bij hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ga eens proefrijden in een elektrische auto en kom dan nog eens terug om je ideeën over een elektrische Ceed te uiten.

Benzine wordt niet goedkoper, kijk maar naar de laatste 40 jaren. Auto's zijn wel relatief goedkoper geworden (netto prijzen) en elektriciteit werk je deels thuis op, dus tel uit je winst. Ook de motor heeft minder onderhoud nodig waardoor je daar op bespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is allemaal wat moeilijk te voorspellen vind ik, ze kunnen wel willen dat iedereen elektrisch gaat rijden, maar volgens mij is de hybride auto nog steeds een betere oplossing. Er zullen nog wel wat dingen veranderen of moeten veranderen wil de elektrische auto de hybride voorbij streven. En misschien is over 10 jaar wel de waterstof auto de beter keuze. De tijd zal het ons leren denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hou eens op met dat spammen @art moh , dit bericht hoef je echt niet meerdere keren te plaatsen. Daarnaast is dit geen nieuws want de auto is vorig jaar al aangekondigd en er rijden duizenden van, over de hele wereld gerekend. Het is nogal cliché om te roepen dat het belgen zijn en daarmee wat traag maar daar doe ik de Belgen geen recht mee.

Het nadeel van waterstof (FCEV) is dat je het via de Shell's van de wereld moet inkopen en daarmee jezelf afhankelijk maakt van deze leverancier, dat is zeer onverstandig. Je BEV kan je via je eigen zonnepanelen opladen en daarmee is dit voor de consument een veel betere keuze, zeker als je weet dat Honda bezig is een accu te ontwikkelen die 600km bereik in de grootte van een normale benzinetank heeft.

FCEV gaat het echt niet worden... Full-electric is eenvoudiger ivm minder onderdelen en daarmee goedkoper te produceren en te onderhouden/repareren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waterstof gaat hem echt niet worden, het enige voordeel is dat je vlot zou kunnen tanken(en daar heb ik al mijn twijfels bij, moet op paar honderd bar gebracht worden) 

Waterstof is heel inefficiënt tov full Electric. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor mij was dit één van de redenen om geen nieuwe auto meer te kopen, maar voor de komende jaren te gaan leasen. Voor mij was elektrisch nu nog niet weggelegd, ik moet af en toe een aanhanger/vouwwagen kunnen trekken en wil maar 1 auto voor de deur. Daarom nu een Niro geleased. Anders was het waarschijnlijk de e-Niro geworden.

Maar de ontwikkelingen gaan snel, niet alleen technisch (wordt het elektrisch, waterstof of iets anders) maar ook wat betreft mobiliteisconcepten. Ik weet zo net nog niet of ik over 10-15 jaar nog de beschikking heb over een 'eigen' auto, of dat de deelautoconcepten in combinatie met zelfrijdende voertuigtechniek dan al zo ver zijn dat een eigen auto helemaal niet interessant meer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, Ton van Hout zei:

en elektriciteit werk je deels thuis op

Dit geeft alleen voordeel als je meer produceert als dat in huis verbruikt wordt, anders kost dit ook gewoon Euri's. Aangezien overproductie geld oplevert is deze energie niet gratis.

aangepast door HenkM
Link naar reactie
Delen op andere sites


30 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Je stelling klopt dus slechts voor de komende twee jaar.

Uiteraard is dit weer afhankelijk van de mate van overproductie. De meeste (particuliere) eigenaren van zonnepanelen hebben relatief weinig of geen overproductie. Een dak heeft gewoon een bepaalde afmeting. De tijd zal het inderdaad leren, 2021 is immers ook nog steeds geen zekerheid (net als de regering).

Verder is de vraag of onze infrastructuur e.e.a. wel aankan. Rond 17.00 uur komt iedereen thuis, prikt zijn auto in, gaat koken en begint de piekbelasting van het net terwijl de zon minder effectief is of begint te worden. Dit is waar de energie boeren hun hart voor vasthouden.

aangepast door HenkM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Daarom dus worden laders slimmer, niet iedereen gaat meteen volle mep laden, maar het wordt verdeeld over de tijd die je hebt tot de volgende rit enz enz, of als er toevallig wel stroom over is.

Er gaan ook ale berichten rond van lokale (wijk) opslag van energie. Eerst maar eens iedereen aan de stekker, dan kommen de oplossingen ook wel, er moet eerst behoefte zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is inderdaad een kwestie van netbalanceren, dat klopt. Thuis accu's worden nu ook al gepushed, ik heb ook net een offerte gevraagd voor een LG bij Eneco (https://www.eneco.nl/energieproducten/crowdnett/) en daarmee haal je de pieken eraf.

Een andere ontwikkeling is dat zonnepanelen steeds hogere opbrengsten krijgen, waar 250Wp de standaard was 5 jaar geleden is het nu 380Wp. Je krijgt dus steeds meer energie van je dak af. Ook zullen er meer laadpalen komen waardoor je niet perse thuis hoeft te laden 's-nachts maar gewoon als je 'ergens' je auto neerzet zal je kunnen aankoppelen. En als je dan terugleverende voertuigen hebt om de boel te balanceren inclusief een systeem dat ervoor zorgt dat je auto weer vol komt op de juiste tijd help je het net te stabiliseren.

Ik zie de toekomst zonnig tegemoet in ieder geval en heb er het volste vertrouwen in.

@gjcvro Google maar eens op Elestor, zij hebben een flow-accu die modulair en daarmee min of meer oneindig uitbreidbaar is en is in te zetten als buurtaccu. Doordat er geen LiPo techniek inzit is de levensduur ook veel interessanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


54 minuten geleden, gjcvro zei:

Daarom dus worden laders slimmer, niet iedereen gaat meteen volle mep laden, maar het wordt verdeeld over de tijd die je hebt tot de volgende rit enz enz, of als er toevallig wel stroom over is.

Duurt het laden nog langer, zit niet iedereen op te wachten.

54 minuten geleden, gjcvro zei:

Eerst maar eens iedereen aan de stekker, dan kommen de oplossingen ook wel, er moet eerst behoefte zijn. 

Eerst zorgen dat de infrastructuur op orde is, als de oplossingen achter de behoefte aan lopen worden een hoop mensen gedupeerd.

De meesten willen de auto gebruiken als dit nodig is en niet als hij op enig moment voldoende geladen is.

Noem mij maar een doemdenker maar:

Mijn huis is optimaal geïsoleerd, maximaal mogelijke panelen op het dak, verwarming (en koeling) deels op basis van warmtepomp techniek en rij nu (nog) een hybride auto. Ik denk dat ik al veel in duurzaamheid heb geïnvesteerd (voor de lange termijn).

De auto is voor mij een (kapitaal vernietigend) noodzakelijk kwaad waar ik zo weinig mogelijk in wil investeren. Met mijn huidig (berperkte 10.000 km/j) auto gebruik is een volledig elektrische auto gewoon niet te doen gezien de laad-tijden (en dat terwijl ik naast de auto ook een motor ter beschikking heb waar ook 10.000 km/j mee wordt gereden). Tuurlijk waar een wil is is een weg maar zeker niet ten koste van alles en ter amusement van Den Haag.

Economisch kom ik hier al helemaal niet mee rond omdat de km-prijs dit al zeker niet zal rechtvaardigen t.o.v. welke benzine of hybride auto dan ook. Puur economisch zou ik eigenlijk LPG moeten rijden (en dan ook nog in België gaan tanken ;-) ).

aangepast door HenkM
Link naar reactie
Delen op andere sites


19 minuten geleden, Ton van Hout zei:

@gjcvro Google maar eens op Elestor, zij hebben een flow-accu die modulair en daarmee min of meer oneindig uitbreidbaar is en is in te zetten als buurtaccu. Doordat er geen LiPo techniek inzit is de levensduur ook veel interessanter.

Dat bedoel ik dus, eerst moet er vraag komen dan komen de oplossingen ook..

Link naar reactie
Delen op andere sites


44 minuten geleden, HenkM zei:

Duurt het laden nog langer, zit niet iedereen op te wachten.

Als je accu toch de volgende ochtend maar (voldoende) vol zit zal het je toch aan je derriere oxideren wanneer dat dat gebeurt?

En niet iedereen zal met een compleet lege accu thuiskomen dus het gros zal in een uurtje of 2 - 3 opgeladen zijn.

En in mijn geval juist andersom: overdag kan de auto mooi volgetankt worden door de zon (overschot) en als ik dan uit mijn werk kom met de fiets kan ik de auto pakken, staat dan netjes volgetankt klaar.

Mensen die problemen kunnen roepen hebben we meer dan genoeg, ik hoor liever mensen die oplossingen geven.

aangepast door gjcvro
Link naar reactie
Delen op andere sites


35 minuten geleden, gjcvro zei:

ik hoor liever mensen die oplossingen geven.

Hoeft niet, gebeurd toch vanzelf:

56 minuten geleden, gjcvro zei:

Dat bedoel ik dus, eerst moet er vraag komen dan komen de oplossingen ook.. 

Het zijn je eigen woorden.

Ik loop zelf liever op de feiten vooruit in plaats van er achter aan. Voorkomt een hoop problemen. Voor mij is er gelukkig al een oplossing.

aangepast door HenkM
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, HenkM zei:

Met mijn huidig (berperkte 10.000 km/j) auto gebruik is een volledig elektrische auto gewoon niet te doen gezien de laad-tijden

Je slaat hier de plank volkomen mis, dat is niet erg zolang je er maar van leert.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Om een grote sprong naar elektrisch rijden te maken zal er eerst een oplossing moeten komen voor al die automobilisten die geen eigen oprit hebben, en dus gedwongen aan de openbare laadpaal moeten staan. De Nederlandse steden staan vol met rijwoningen en appartementen, allemaal automobilisten zonder de mogelijkheid om met eigen zonnepanelen te kunnen laden. Als de netbeheerders nu eens in dat gat zouden springen en het mogelijk zouden maken om aan een openbare laadpaal eigen stroom te tappen, dan wordt het voor veel mensen ineens snel interessanter. Dat zou technisch toch mogelijk moeten zijn met die slimme meters achter de voordeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 minuten geleden, Ton van Hout zei:
1 uur geleden, HenkM zei:

Met mijn huidig (berperkte 10.000 km/j) auto gebruik is een volledig elektrische auto gewoon niet te doen gezien de laad-tijden

Je slaat hier de plank volkomen mis, dat is niet erg zolang je er maar van leert.

Een uitermate gefundeerde opmerking bij gebrek aan informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee hoor, want als je auto de meeste tijd stilstaat heb je meer dan genoeg tijd om te laden. Er zijn e-Niro rijders die 6 a 7 duizend per maand rijden en dat gaat prima aangezien de auto laadt als jij aan het werk bent of thuis zit. Zelf rij ik ongeveer 4dkm per maand in stukken van 220 tot 250 per dag en de auto heeft een uur of vijf nodig om bij te laden. Aangezien er ongeveer 12uur tijd tussen aankomst na werk en vertrek naar werk zit is het dus geen enkel probleem.

Als je de Schuko lader zou gebruiken met je +- 30 uur bezig om de accu van leeg naar vol te laden maar een Schuko lader is een backup voor wanneer je geen laadpaal kan vinden, of op de camping staat. Ik zie geen enkel bezwaar.

aangepast door Ton van Hout
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Te simpel voor mijn onregelmatige rij en werk omstandigheden (bedoelde ik met gebrek aan informatie).

Ga er maar van uit dat ik e.e.a. goed heb uitgezocht. Buiten het praktische is er ook een economisch aspect dat ik zeker niet kan (en wil) negeren, ik moet alles privé betalen dus de middelen zijn niet onbeperkt.

De investeringen aan mijn huis zijn weloverwogen en leveren mij zelf ook nog wat op. Zou het praktisch al mogelijk zijn (wat dus niet zo is) zou een elektrische auto me te veel geld (extra) kosten. Aangezien een auto is gewoonweg niet mijn hobby is heb er dus minimaal geld voor over. Vanwege milieu overweging vind ik een duurzaam huis een betere investering dan iets waar ik ook een hoop op moet afschrijven. Gewoon een kwestie van de tering naar de nering zetten en de keus is voor mij simpel. Ergo: mijn (weloverwogen) leermoment.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor jullie reacties. Interessant om te lezen.
Ik kan zeggen dat ik zelf in een Niro Plug-in Hybrid rij en ik kom net terug van 2 weken vakantie in de Baltische staten, voornamelijk Estland en Litouwen. In een Plug-in rijden is natuurlijk al zeer efficiënt. Je bouwt al ervaring op met openbare laadpalen en je loopt geen risico stil te staan vanwege je benzinetank. Wat ervaring betreft, daar hoop ik dat er nog wel wat aan gebeurt. Zo vond ik het erg prettig om net als in de (Nederlandse) supermarkt gewoon met je pinpas en code te kunnen betalen, maar voor laden had je nog altijd een pas, of zoals ik heb begrepen een smartphone app nodig welke geschikt is in het land zelf, dat was een minpuntje. Of ik heb nog iets moeten doen met de ANWB, nou ja.. het zij zo en hopelijk kan je in de toekomst, net als bij betaald parkeren je pinpas gebruiken.

Wat betreft het laden op Zonnepanelen, dat doe ik zelf ook. Ik ga waarschijnlijk dit jaar mijn balkon overkappen voor o.a. extra panelen. Dan komt er echter wel bij dat we allemaal in de winter een onderproductie hebben, als je momenteel energie neutraal bent in de winter... dan maak je je jaarproductie wel heel erg bont.

Ik hoop echter wel dat voor 2030 niet alleen in Nederland maar dus in Europa goede afspraken worden gemaakt voor elektrisch rijden zodat de mogelijkheden niet "lastiger" worden over de grens.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Selandus zei:

De Nederlandse steden staan vol met rijwoningen en appartementen, allemaal automobilisten zonder de mogelijkheid om met eigen zonnepanelen te kunnen laden.

Als automobilist ben je ook steeds minder welkom in de stad, Komt er een geweldig transferium aan de rand van de stad met allemaal laadpalen.

En inderdaad zal het voor lang niet iedereen een oplossing zijn om elektrisch te gaan rijden, voor mij nu ook nog niet, maak nog te veel gebruik van de trekhaak. En om nou elke rit met aanhanger met de trekker te doen is ook weer zo iets. Neemt niet weg dat ik wel hoop dat er binnen korte tijd iets betaalbaars op de markt komt met trekhaak, zoals de https://sonomotors.com/en/sion/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...