Jump to content
Michel_1970

Hoe bedoel je, lekker zuinig

Recommended Posts

Op 10-9-2020 om 11:47, BarneyRubble zei:

Ja dat kan zeker, toen ik in 2018 met de Niro naar Oostenrijk ging en we diverse passen gereden hadden was na het afdalen van een pas de accu voor het eerst helemaal opgeladen, op die momenten kon ik beneden in het dal rond de 45 km elektrisch rijden, wel hartje zomer en climatcontroll aan.

Wat ik nu doe is, zodra ik op de snelweg rijd dan rijd ik op de sportstand, de accu laad dan een stuk sneller op en zodra ik een afrit neem dan is 20 km elektrisch rijden geen wonder.

Het is verrassend te zien dat het verschil in gereden elektrische kilometers tussen dezelfde Niro hybrides zo groot is!? 

Ik pas vaak dezelfde oplaadtruc toe, maar kom echt niet verder dan 10 km volledig elektrisch, zelfs niet in de zomer als de accu helemaal vol is. En ik heb zeker géén zware voet!

Het zou wel interessant zijn om van andere hybride-rijders te horen hoeveel volledig elektrische kilometers zij achtereen kunnen rijden.

Wie biedt er meer.... of minder?

Link to post
Share on other sites

Hi,

ik kan in mijn Niro rond 5 km elektrisch rijden, Die SOC blokjes gaan van midden-1 tot vol-1. Maar in principe maakt het niet uit, want het kan allen electriteit uit wat binnekwam.

Vol-1 lukt ook alleen in de koude tijd met korten afstanden. Is de motor warm, fluctueerd de SOC tussen midden-1 en midden +3.

De 45 km zie ik meer als 4,5 km ...

Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, gjklasens zei:

45 km lijkt me niet kunnen. Ik haal ook een 10km

Ik heb het deze zomer ook niet meer gehaald.

Ik red het nu in Nederland ook niet echt meer en zat van de zomer zo rond de 15 km elektrisch rijden met zo goed als volle accu.

Maar deze periode ( nu januari ) is het nu echt bijna Nihil geworden, bij het geringste beetje gas geven hoor je de verbrandingsmotor er bij aanslaan.

Elektrisch rijden werkt nu in mijn geval pas oke als de buitentemperatuur 20 graden of hoger is en de accu's niet koud zijn.

Maar als ik dan elektrisch rijd dan vindt ik het echt een verademing, het is dan zo heerlijk stil en voelt het alsof ik op schuimrubbere banden rijdt, zo'n gevoel krijg ik daar bij. Het zal ook niet lang meer duren dat ik volledig elektrisch ga rijden maar dan wel als ik weer de normale kilometers per maand ga rijden want op dit moment staat ie door de Corona meer stil dan dat ie rijdt.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
18 uur geleden, Vince zei:

Het zou wel interessant zijn om van andere hybride-rijders te horen hoeveel volledig elektrische kilometers zij achtereen kunnen rijden.

Wie biedt er meer.... of minder?

Bedankt voor de input! Het is bijna een opluchting te lezen dat andere hybride rijders ook niet verder dan 5 à 10 km volledig elektrisch kunnen rijden. 's Winters is dat uiteraard nog minder.

Ik was al bang dat er iets mis zou zijn met het Battery-Mangement-Systeem, maar die angst blijkt nu gelukkig ongegrond te zijn. De Niro HEV blijft een hele fijne hybride auto!

Link to post
Share on other sites
12 uur geleden, BarneyRubble zei:

Ik red het nu in Nederland ook niet echt meer en zat van de zomer zo rond de 15 km elektrisch rijden met zo goed als volle accu.

BarneyRubble,  15 km volledig elektrisch rijden is nog steeds een hele prestatie. Ben benieuwd bij welke snelheid je zo'n afstand haalt?

Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Vince zei:

BarneyRubble,  15 km volledig elektrisch rijden is nog steeds een hele prestatie. Ben benieuwd bij welke snelheid je zo'n afstand haalt?

Het meeste is dan op een N weg waar je dan 80 mag, ik rijd dan eerst naar de 84 toe, dan laat ik het gas los en zet dan bij 82 de cruisecontrol aan, dan rijd ik nagelang hoe vol de accu dan is zeker minimaal 15 km elektrisch.

Op een 60 km weg doe ik precies hetzelfde, eerst dan naar de 64 en dan de cruisecontrol op 62.  Nader ik dan een stoplicht of rotonde dan laat ik de accu door het uitrollen en zachtjes remmen weer wat op en geef dan rustig gas bij bij het weer wegrijden, op die manier kan ik dan zeker ook 10 km elektrisch rijden, het is echt aanvoelen hoe wat te doen en moet de temperatuur van de auto/accu wel eerst warm gelopen zijn wil ik " mijn techniek" goed kunnen uitoefenen.  

 

 

Link to post
Share on other sites

WoW,daar kan ik alleen maar van dromen een 5-tal km in de zomer zal misschien ook nog lukken nu met de kou valt de benzinemotor niet al te veel uit . 

Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Toby zei:

WoW,daar kan ik alleen maar van dromen een 5-tal km in de zomer zal misschien ook nog lukken nu met de kou valt de benzinemotor niet al te veel uit . 

Gelukkig is het bij mij geen droom, het is wel de reden geweest dat ik daarom deze Niro gekocht heb.

Afgelopen zomer niet onder de 1 op 22 gereden, maakte steeds bij aankomst een foto om te kunnen laten zien dat ik het niet verzon.( lol )

Heb ook het type Design Edition genomen vanwege het schuif/kantel raam, als die in de zomer helemaal open is en dan gelijkertijd elektrisch rijden dan is het echt volop genieten in deze Niro.

Link to post
Share on other sites

Ik lees het 45km electrisch rijden en dat kan ik niet geloven met een NIET-plug-in.
De HEV heeft volgens een snelle search een accu van 1,56kWh, de PHEV zou een accu van 8,9kWh hebben.

In het forum over de e-Niro lees ik met regelmaat dat men blij is met een verbruik van 15 kWh/100km, ofwel 1,5kWh/10km. Bijna precies de capaciteit van de HEV-accu...
45km op 1,56kWh zou neerkomen op een kleine 0,35kWh/10km. Met een dergelijk verbruik zou de PHEV rond de 250km puur electrisch kunnen rijden en de BEV komt dan zelfs 1800km ver op een lading!

Ja, er zijn verschillen tussen de HEV, PHEV en BEV in aandrijflijn, maar deze verschillen geloof ik niet. Zeker niet met de CC aan. 4,5km, ja. Maar 45km Full EV? No way!

Link to post
Share on other sites
23 uur geleden, BarneyRubble zei:

Het meeste is dan op een N weg waar je dan 80 mag, ik rijd dan eerst naar de 84 toe, dan laat ik het gas los en zet dan bij 82 de cruisecontrol aan, dan rijd ik nagelang hoe vol de accu dan is zeker minimaal 15 km elektrisch.

Op een 60 km weg doe ik precies hetzelfde, eerst dan naar de 64 en dan de cruisecontrol op 62.  Nader ik dan een stoplicht of rotonde dan laat ik de accu door het uitrollen en zachtjes remmen weer wat op en geef dan rustig gas bij bij het weer wegrijden, op die manier kan ik dan zeker ook 10 km elektrisch rijden, het is echt aanvoelen hoe wat te doen en moet de temperatuur van de auto/accu wel eerst warm gelopen zijn wil ik " mijn techniek" goed kunnen uitoefenen.  

 

 

15 km is ook al behoorlijk fors voor die kleine accu.

Als u dit weer eens probeert, zou u dan het schermpje open willen waarop de energiestromen te zien zijn? (of doet u dat altijd al?) 

Het is mij wel eens op gevallen dat de benzine-motor toch af en toe bij springt terwijl het EV lampje blijft branden.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Het is mij wel eens op gevallen dat de benzine-motor toch af en toe bij springt terwijl het EV lampje blijft branden.

Dat vermoeden had ik al; dat de auto EV rijdt, met de ICE als range extender. Maar ik ken de auto niet uit de eerste hand, dus dat wilde ik niet suggereren.

Dat bij 40% accu de ICE gaat bijladen wist ik niet, maar maakt de 45km nog onwaarschijnlijker...
Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden, dropje zei:

15 km is ook al behoorlijk fors voor die kleine accu.

Als u dit weer eens probeert, zou u dan het schermpje open willen waarop de energiestromen te zien zijn? (of doet u dat altijd al?) 

Het is mij wel eens op gevallen dat de benzine-motor toch af en toe bij springt terwijl het EV lampje blijft branden.

Ja,dat is zo ik woon in een wijk en als ik s’morgens vertrek zelfs bij deze temperaturen rijd ik elektrische de wijk uit maar de motor draait mee.

Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Toby zei:

Ja,dat is zo ik woon in een wijk en als ik s’morgens vertrek zelfs bij deze temperaturen rijd ik elektrische de wijk uit maar de motor draait mee.

Huh... zodra de motor meedraait rijdt je niet meer volledig elektrisch. De auto wordt dan aangedreven door de elektromotor én de verbrandingsmotor samen.

De verbrandingsmotor slaat ook aan omdat bij deze winterse temperaturen de kachel moet verwarmen. Bij wijze van proef kun je de verwarming op 15,5 graad instellen. De motor zal dan minder snel aanslaan. Als je de verwarming ónder de 15,5 graad instelt gaat de airco aan. Althans, zo werkt het in mijn auto.

Link to post
Share on other sites

Vanmiddag met warme motor zeker 15 min in een 30km wijk gereden en echt al die tijd op accu gereden en met het hybride schermpje aan en zag alleen de energiestroom van de accu afkomen en zo nu en dan bij het uitrollen en remmen het opladen verschijnen.

Totaal 38 km gereden en bij thuiskomst het gemiddelde op 1 op 22.6

Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, Vince zei:

Huh... zodra de motor meedraait rijdt je niet meer volledig elektrisch. De auto wordt dan aangedreven door de elektromotor én de verbrandingsmotor samen.

De verbrandingsmotor slaat ook aan omdat bij deze winterse temperaturen de kachel moet verwarmen. Bij wijze van proef kun je de verwarming op 15,5 graad instellen. De motor zal dan minder snel aanslaan. Als je de verwarming ónder de 15,5 graad instelt gaat de airco aan. Althans, zo werkt het in mijn auto.

Ik heb de indruk dat je bij langzaam (vooruit of achteruit) rijden in eerste instantie alleen op de elektromotor rijdt. Pas bij wat hogere (meer dan stapvoets) snelheden doet de benzinemotor ook echt mee. Op de lagere snelheden hoor je nl geen enkel verschil in belasting of toeren.

Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, gjcvro zei:

Ik heb de indruk dat je bij langzaam (vooruit of achteruit) rijden in eerste instantie alleen op de elektromotor rijdt. Pas bij wat hogere (meer dan stapvoets) snelheden doet de benzinemotor ook echt mee. Op de lagere snelheden hoor je nl geen enkel verschil in belasting of toeren.

Zo ervaar ik het ook op lage snelheid draait de motor gewoon stationeer mee.

Link to post
Share on other sites

Bij mij ook. En is volgens mij ook normaal gedrag.

En wat meet eigenlijk de waar kw in scherm
Die geeft soms 0 aan en dan weer 6kw
Wat wordt daar gemeten ? Verbruik batterij of opwekking? Ik ben nieuw in
hybride dus vergeef me de domme vraag

Link to post
Share on other sites

Mijn Niro is nu een jaar oud, en ik geniet nog elke keer als ik er in rijd.

Ik heb het gevoel dat bij het EV verhaal af en toe vergeten wordt dat in de HEV het elektrisch gedeelte primair bedoeld is als ondersteuning.

Ook ik gebruik de "truc" om op langere weggedeeltes de snelheid ongeveer 10 kilometer boven de grens te laten komen en dan het gas los te laten tot de maximum snelheid.

Dan de CC aan en vrijwel altijd rijd je dan EV. Dit is maar een paar kilometer in de HEV, maar het helpt echt wel.

Afgelopen voorjaar (tijdens een kort ritje) zelfs 1:29,5 gehaald!!

In winter op korte ritjes is het dramatisch (1:6 - 1:12) maar gemiddeld (en met een paar langere ritjes) nog steeds prima.

Hieronder een paar foto's.

 

IMG_20200120_142738.jpg

IMG_20200427_183735.jpg

IMG_20200613_174131.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Leentje
      Ik heb dus zo een apparaat besteld om een sleutel met afstands bediening in mijn auto te plaatsen, omdat ik er gek van wordt om elke keer weer die sleutel om te draaien... Hoe moet ik zon apparaat installeren? Groetjes Leni!
    • By Ronkia
      Hai
      In mij KIA Sportage uit 2015 zit het Infinity Soundsystem, tezamen met navigatie.
      Stel, ik ben muziek aan het draaien van USB en tegelijkertijd gebruik ik de navigatie.
      Als ik mijn muziek niet meer wil horen draai ik het volume weg. De muziek loop dan wel echter door.
      Wil ik mijn muziek helemaal stoppen, dan moet ik op de knop linksonder drukken.
      Echter, dan wordt het scherm zwart en is de navigatie ook weg.

      Is er een manier om de navigatie te blijven tonen en de USB te laten stoppen, zodat hij niet verder gaat met muziek afspelen?
      Dank
      Ron
       
       

    • By Don66
      Hoi leden,
      Nu heb ik een nieuwe Sportage en tot nu toe 3x getankt.
      Maar het verbruik komt nog niet in de buurt van de fabrieksopgave. (7,6l/100km) (1:13,16)
      Nu weet ik dat de fabrieksopgave een heel positief getal is, maar dan nog kom ik daar niet bij in de buurt.
      1e tankbeurt 1:8,4
      2e tankbeurt 1:10,41
      3e tankbeurt 1:9,96
      Heb nu een goeie 2100 kilometer op de teller staan en moet dus nog verder inrijden. (Auto is geleverd met ongeveer 520 km op de teller).
      Ik tank alleen Shell V-Power, ondanks dat de dealer aangaf E5 en E10 ron91 te kunnen tanken.
      Gaat het verbruik nog verbeteren of moet ik rekening houden met gemiddeld 1:10??
    • By pdakkerman
      Nav wat opmerkingen in een ander topic maar een eigen topic over dit onderwerp.
       
      Ook ik ben mezelf al een paar keer tegengekomen met inpakken met een weekendje weg, naar ook met de boodschappen.
      De koffer Proceed is aan de achterzijde erg laag. Dus een klapkratje komt al snel tegen de achterklep en dan gaat mijn elektrische klep vaak weer open.
      In april hebben wij onze lange vakantie en dat wordt de grote uitdaging met 2 kinderen van 11 en 13.
      Wij hebben 4 grote weekendtassen gekocht. Voor ieder een.
      Deze tassen zet ik links in lengterichting. 2 onder en 2 erop. Rechts tegen de achterbank komen 2 klapkratjes op elkaar. Die zullen iets boven de achterbank uitkomen. Meer dan de 4 tassen. Maar het zicht naar achter en de linkerbaan is vrij.
      Zo heb ik nog wat ruimte voor een een grote boodschappen (Action) tas voor de klapkratjes. Zo kan de klep gewoon dicht.
      Voor de tassen kan nog een toilettas of koeltas met drinken en broodjes bijvoorbeeld.
      In het 'onderruim' komen vaak zaken zoals boeken, een sixpack bier voor bij aankomst, schoenen en ander klein spul.
       
       
    • By JelteV
      Hi allemaal,
      Ik rij in een Kia Venga uit 2010 (vandaar dat deze categorie heb gekozen), maar mijn vraag gaat over de RVS strip onder mijn rechter achter portier. Deze is namelijk losgekomen en er zit een knik in. Ik ben naar de Kia dealer geweest om een nieuwe te bestellen, maar... Deze strips worden niet meer geleverd. Het is ook niet origineel, zeggen ze. Terwijl wij de auto daar gekocht hebben met de strips. In heel Nederland kan niemand (volgens de dealer) deze strips meer leveren.
      Nu is mijn vraag: heeft iemand van jullie ervaring met een soortgelijk probleem en belangrijker is er een alternatief...
      De onderdelen-man bij de dealer noemt het trouwens een raamsnor. Het gaat mij echter enkel om de RVS strip. Alhoewel een sloop raamsnor, ook volstaat. Helaas kan ik het onderdeel online ook niet vinden. Hopelijk kan iemand me verder helpen in mijn speurtocht. Alvast bedankt!
      Groet,
      Jelte



×
×
  • Create New...