Jump to content
Michel_1970

Hoe bedoel je, lekker zuinig

Recommended Posts

Op 10-9-2020 om 11:47, BarneyRubble zei:

Ja dat kan zeker, toen ik in 2018 met de Niro naar Oostenrijk ging en we diverse passen gereden hadden was na het afdalen van een pas de accu voor het eerst helemaal opgeladen, op die momenten kon ik beneden in het dal rond de 45 km elektrisch rijden, wel hartje zomer en climatcontroll aan.

Wat ik nu doe is, zodra ik op de snelweg rijd dan rijd ik op de sportstand, de accu laad dan een stuk sneller op en zodra ik een afrit neem dan is 20 km elektrisch rijden geen wonder.

Het is verrassend te zien dat het verschil in gereden elektrische kilometers tussen dezelfde Niro hybrides zo groot is!? 

Ik pas vaak dezelfde oplaadtruc toe, maar kom echt niet verder dan 10 km volledig elektrisch, zelfs niet in de zomer als de accu helemaal vol is. En ik heb zeker géén zware voet!

Het zou wel interessant zijn om van andere hybride-rijders te horen hoeveel volledig elektrische kilometers zij achtereen kunnen rijden.

Wie biedt er meer.... of minder?

Hi,

ik kan in mijn Niro rond 5 km elektrisch rijden, Die SOC blokjes gaan van midden-1 tot vol-1. Maar in principe maakt het niet uit, want het kan allen electriteit uit wat binnekwam.

Vol-1 lukt ook alleen in de koude tijd met korten afstanden. Is de motor warm, fluctueerd de SOC tussen midden-1 en midden +3.

De 45 km zie ik meer als 4,5 km ...

2 uur geleden, gjklasens zei:

45 km lijkt me niet kunnen. Ik haal ook een 10km

Ik heb het deze zomer ook niet meer gehaald.

Ik red het nu in Nederland ook niet echt meer en zat van de zomer zo rond de 15 km elektrisch rijden met zo goed als volle accu.

Maar deze periode ( nu januari ) is het nu echt bijna Nihil geworden, bij het geringste beetje gas geven hoor je de verbrandingsmotor er bij aanslaan.

Elektrisch rijden werkt nu in mijn geval pas oke als de buitentemperatuur 20 graden of hoger is en de accu's niet koud zijn.

Maar als ik dan elektrisch rijd dan vindt ik het echt een verademing, het is dan zo heerlijk stil en voelt het alsof ik op schuimrubbere banden rijdt, zo'n gevoel krijg ik daar bij. Het zal ook niet lang meer duren dat ik volledig elektrisch ga rijden maar dan wel als ik weer de normale kilometers per maand ga rijden want op dit moment staat ie door de Corona meer stil dan dat ie rijdt.

• Like 1
18 uur geleden, Vince zei:

Het zou wel interessant zijn om van andere hybride-rijders te horen hoeveel volledig elektrische kilometers zij achtereen kunnen rijden.

Wie biedt er meer.... of minder?

Bedankt voor de input! Het is bijna een opluchting te lezen dat andere hybride rijders ook niet verder dan 5 à 10 km volledig elektrisch kunnen rijden. 's Winters is dat uiteraard nog minder.

Ik was al bang dat er iets mis zou zijn met het Battery-Mangement-Systeem, maar die angst blijkt nu gelukkig ongegrond te zijn. De Niro HEV blijft een hele fijne hybride auto!

12 uur geleden, BarneyRubble zei:

Ik red het nu in Nederland ook niet echt meer en zat van de zomer zo rond de 15 km elektrisch rijden met zo goed als volle accu.

BarneyRubble,  15 km volledig elektrisch rijden is nog steeds een hele prestatie. Ben benieuwd bij welke snelheid je zo'n afstand haalt?

2 uur geleden, Vince zei:

BarneyRubble,  15 km volledig elektrisch rijden is nog steeds een hele prestatie. Ben benieuwd bij welke snelheid je zo'n afstand haalt?

Het meeste is dan op een N weg waar je dan 80 mag, ik rijd dan eerst naar de 84 toe, dan laat ik het gas los en zet dan bij 82 de cruisecontrol aan, dan rijd ik nagelang hoe vol de accu dan is zeker minimaal 15 km elektrisch.

Op een 60 km weg doe ik precies hetzelfde, eerst dan naar de 64 en dan de cruisecontrol op 62.  Nader ik dan een stoplicht of rotonde dan laat ik de accu door het uitrollen en zachtjes remmen weer wat op en geef dan rustig gas bij bij het weer wegrijden, op die manier kan ik dan zeker ook 10 km elektrisch rijden, het is echt aanvoelen hoe wat te doen en moet de temperatuur van de auto/accu wel eerst warm gelopen zijn wil ik " mijn techniek" goed kunnen uitoefenen.  

WoW,daar kan ik alleen maar van dromen een 5-tal km in de zomer zal misschien ook nog lukken nu met de kou valt de benzinemotor niet al te veel uit . 

5 uur geleden, Toby zei:

WoW,daar kan ik alleen maar van dromen een 5-tal km in de zomer zal misschien ook nog lukken nu met de kou valt de benzinemotor niet al te veel uit . 

Gelukkig is het bij mij geen droom, het is wel de reden geweest dat ik daarom deze Niro gekocht heb.

Afgelopen zomer niet onder de 1 op 22 gereden, maakte steeds bij aankomst een foto om te kunnen laten zien dat ik het niet verzon.( lol )

Heb ook het type Design Edition genomen vanwege het schuif/kantel raam, als die in de zomer helemaal open is en dan gelijkertijd elektrisch rijden dan is het echt volop genieten in deze Niro.

Ik lees het 45km electrisch rijden en dat kan ik niet geloven met een NIET-plug-in.
De HEV heeft volgens een snelle search een accu van 1,56kWh, de PHEV zou een accu van 8,9kWh hebben.

In het forum over de e-Niro lees ik met regelmaat dat men blij is met een verbruik van 15 kWh/100km, ofwel 1,5kWh/10km. Bijna precies de capaciteit van de HEV-accu...
45km op 1,56kWh zou neerkomen op een kleine 0,35kWh/10km. Met een dergelijk verbruik zou de PHEV rond de 250km puur electrisch kunnen rijden en de BEV komt dan zelfs 1800km ver op een lading!

Ja, er zijn verschillen tussen de HEV, PHEV en BEV in aandrijflijn, maar deze verschillen geloof ik niet. Zeker niet met de CC aan. 4,5km, ja. Maar 45km Full EV? No way!

23 uur geleden, BarneyRubble zei:

Het meeste is dan op een N weg waar je dan 80 mag, ik rijd dan eerst naar de 84 toe, dan laat ik het gas los en zet dan bij 82 de cruisecontrol aan, dan rijd ik nagelang hoe vol de accu dan is zeker minimaal 15 km elektrisch.

Op een 60 km weg doe ik precies hetzelfde, eerst dan naar de 64 en dan de cruisecontrol op 62.  Nader ik dan een stoplicht of rotonde dan laat ik de accu door het uitrollen en zachtjes remmen weer wat op en geef dan rustig gas bij bij het weer wegrijden, op die manier kan ik dan zeker ook 10 km elektrisch rijden, het is echt aanvoelen hoe wat te doen en moet de temperatuur van de auto/accu wel eerst warm gelopen zijn wil ik " mijn techniek" goed kunnen uitoefenen.  

15 km is ook al behoorlijk fors voor die kleine accu.

Als u dit weer eens probeert, zou u dan het schermpje open willen waarop de energiestromen te zien zijn? (of doet u dat altijd al?) 

Het is mij wel eens op gevallen dat de benzine-motor toch af en toe bij springt terwijl het EV lampje blijft branden.

• Like 1
Het is mij wel eens op gevallen dat de benzine-motor toch af en toe bij springt terwijl het EV lampje blijft branden.

Dat vermoeden had ik al; dat de auto EV rijdt, met de ICE als range extender. Maar ik ken de auto niet uit de eerste hand, dus dat wilde ik niet suggereren.

Dat bij 40% accu de ICE gaat bijladen wist ik niet, maar maakt de 45km nog onwaarschijnlijker...
36 minuten geleden, dropje zei:

15 km is ook al behoorlijk fors voor die kleine accu.

Als u dit weer eens probeert, zou u dan het schermpje open willen waarop de energiestromen te zien zijn? (of doet u dat altijd al?) 

Ja,dat is zo ik woon in een wijk en als ik s’morgens vertrek zelfs bij deze temperaturen rijd ik elektrische de wijk uit maar de motor draait mee.

1 uur terug, Toby zei:

Ja,dat is zo ik woon in een wijk en als ik s’morgens vertrek zelfs bij deze temperaturen rijd ik elektrische de wijk uit maar de motor draait mee.

Huh... zodra de motor meedraait rijdt je niet meer volledig elektrisch. De auto wordt dan aangedreven door de elektromotor én de verbrandingsmotor samen.

De verbrandingsmotor slaat ook aan omdat bij deze winterse temperaturen de kachel moet verwarmen. Bij wijze van proef kun je de verwarming op 15,5 graad instellen. De motor zal dan minder snel aanslaan. Als je de verwarming ónder de 15,5 graad instelt gaat de airco aan. Althans, zo werkt het in mijn auto.

Vanmiddag met warme motor zeker 15 min in een 30km wijk gereden en echt al die tijd op accu gereden en met het hybride schermpje aan en zag alleen de energiestroom van de accu afkomen en zo nu en dan bij het uitrollen en remmen het opladen verschijnen.

Totaal 38 km gereden en bij thuiskomst het gemiddelde op 1 op 22.6

6 uur geleden, Vince zei:

Huh... zodra de motor meedraait rijdt je niet meer volledig elektrisch. De auto wordt dan aangedreven door de elektromotor én de verbrandingsmotor samen.

De verbrandingsmotor slaat ook aan omdat bij deze winterse temperaturen de kachel moet verwarmen. Bij wijze van proef kun je de verwarming op 15,5 graad instellen. De motor zal dan minder snel aanslaan. Als je de verwarming ónder de 15,5 graad instelt gaat de airco aan. Althans, zo werkt het in mijn auto.

Ik heb de indruk dat je bij langzaam (vooruit of achteruit) rijden in eerste instantie alleen op de elektromotor rijdt. Pas bij wat hogere (meer dan stapvoets) snelheden doet de benzinemotor ook echt mee. Op de lagere snelheden hoor je nl geen enkel verschil in belasting of toeren.

6 uur geleden, gjcvro zei:

Ik heb de indruk dat je bij langzaam (vooruit of achteruit) rijden in eerste instantie alleen op de elektromotor rijdt. Pas bij wat hogere (meer dan stapvoets) snelheden doet de benzinemotor ook echt mee. Op de lagere snelheden hoor je nl geen enkel verschil in belasting of toeren.

Zo ervaar ik het ook op lage snelheid draait de motor gewoon stationeer mee.

Bij mij ook. En is volgens mij ook normaal gedrag.

En wat meet eigenlijk de waar kw in scherm
Die geeft soms 0 aan en dan weer 6kw
Wat wordt daar gemeten ? Verbruik batterij of opwekking? Ik ben nieuw in
hybride dus vergeef me de domme vraag

Mijn Niro is nu een jaar oud, en ik geniet nog elke keer als ik er in rijd.

Ik heb het gevoel dat bij het EV verhaal af en toe vergeten wordt dat in de HEV het elektrisch gedeelte primair bedoeld is als ondersteuning.

Ook ik gebruik de "truc" om op langere weggedeeltes de snelheid ongeveer 10 kilometer boven de grens te laten komen en dan het gas los te laten tot de maximum snelheid.

Dan de CC aan en vrijwel altijd rijd je dan EV. Dit is maar een paar kilometer in de HEV, maar het helpt echt wel.

Afgelopen voorjaar (tijdens een kort ritje) zelfs 1:29,5 gehaald!!

In winter op korte ritjes is het dramatisch (1:6 - 1:12) maar gemiddeld (en met een paar langere ritjes) nog steeds prima.

Hieronder een paar foto's.

IMG_20200120_142738.jpg

IMG_20200427_183735.jpg

IMG_20200613_174131.jpg