Jump to content
Michel_1970

Hoe bedoel je, lekker zuinig

Recommended Posts

Afgelopen vrijdag de eerste tankbeurt na 900 km. De teller op de pomp gaf aan dat er "slechts" 39,90 ltr brandstof was afgenomen.
Uitgerekend komt dit op een verbruik van 1:22,5
Toch niet echt slecht te noemen als je van een auto af komt met een verbruik van 1:13 ( als ik het haalde ).
Op naar de volgende tankbeurt. :smileys-car-driving-920075:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg netjes hoor Michel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal ook wel helpen dat het al een week 25+ graden is ;)

Maar desondanks zeer nette waarde voor 1e tank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wacht maar af tot het winter wordt dan red je het bij lange niet.1: 16 is dan al knap.

ik rij in een executive die iets meer gebruiken,maar met deze temparatuur haal ik bijna :1:21 vind dit prima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren getankt en uitgerekend 1 : 21,9.

Netjes hoor, halve tank snelweg gereden. Rest allemaal 80 km wegen.

 

In de winter zitten wij rond de 1;18 a 1:19

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee weken geleden getankt en ik kwam uit op 1 op 22,9, wat inclusief de nodige korte ritjes was. Met een dergelijk verbruik en een tankinhoud van 45 liter, moet het dus mogelijk zijn om 1.000 kilometer op één tank te halen.

Benieuwd of iemand dat al is gelukt! Ik zelf durf het nooit zo goed aan om de tank helemaal leeg te rijden..... Heb dan ook nog nooit meer dan 40 liter getankt met de Niro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 25-6-2019 om 20:09, Michel_1970 zei:

Afgelopen vrijdag de eerste tankbeurt na 900 km. De teller op de pomp gaf aan dat er "slechts" 39,90 ltr brandstof was afgenomen.
Uitgerekend komt dit op een verbruik van 1:22,5
Toch niet echt slecht te noemen als je van een auto af komt met een verbruik van 1:13 ( als ik het haalde ).
Op naar de volgende tankbeurt. :smileys-car-driving-920075:

is nog allemaal nieuw , wordt nog naar alles gekeken en zachtjes gas geven , zal nog wat veranderen hoor :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net terug uit Spanje ik ben tevreden met het verbruik bij normale snelheden in Frankrijk dus rond de 130 135 een verbruik van 1:19,5 ook in de bergen heeft de Niro mijn aangenaam verrast,

heerlijke auto. als je echt op het verbruik let dan kan het veel zuiniger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuten geleden, henk smit zei:

ik heb het in een ander lijntje gezegd. dat ik van kirsch berg oosten rijk. met een volle tank. van 45 liter 60 euro  1000 km .

met een gemil de snel heit van 110-120 km . naar nederland. vleuten ben gereden. 

Klopt niet helemaal Henk, Kirchberg/Vleuten ligt tussen 928 en 945 km., dus toch nog even terugrekenen!

Edited by Rob18
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 75% snelweg, 1 op 22,5 met airco. Vindt ik redelijk. Hiervoor had ik een VW golf, 3 cilinder, 950 cc met 1 op 17.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Niro bijna een jaar en rijd nu ook weer ca. 1 op 22/23 . Ik zeg "weer"omdat inderdaad mij in de wintermaanden dat niet lukte. Toen kwam ik gemiddeld uit op 1 op 18,5/20. Deels door de winterbanden met label C t.o.v. de zomerbanden met label A, maar ook omdat de benzinemotor langer meedraaide om de motor zelf, maar ook de kachel op temperatuur te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoewel ik er zelf ook een sport van maak zo zuinig mogelijk te rijden, is verbruik feitelijk niet zo relevant. In de winter is mijn Niro net zo onzuinig als een gewone benzineauto, in de zomer is hij onwijs zuinig. Maar of je nu 1:15 rijdt of 1:25, op de totale kosten van autorijden maakt dat voor de gemiddelde automobilist met iets van 10.000-15.000 km/j niets uit. Al blijft het leuk, ook al gaat het om iets van €25 per maand. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook een Golf, 3 cilinder. Inderdaad niet beter dan 1 op 17, soms nog slechter. Heb er nu 5.000 km op zitten en verbruik is 1 op 23. Airco aan en  115/120 op snelweg met ACC aan. Met dit weer wordt er regelmatig op de electro motor overgeschakeld, mits voldoende vol. (Op of over de helft). Ben benieuwd hoe het verbruik is als de temperaturen gaan zakken. Volgens mij heeft de Niro ook de voorziening dat de luchtinlaat voor, dicht gaat als het kouder wordt, zodat de motor temperatuur sneller warm is en blijft. Gebruik van Stuur en stoelverwarming zal ook uit maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vervangende leen-Niro via de dealer. Die auto staat op 16" wielen, mijn auto staat op 18" wielen. Ideaal om het verbruik te vergelijken (en de herrie van de banden). Inmiddels kan ik na een paar dagen wel stellen dat 16" wielen veel zuiniger zijn en dat de herrie van de banden bij 18" ook veel groter is. En toch hoop ik ooit m'n eigen Niro weer terug te krijgen, al was het maar vanwege het open dak, stoel- en stuurverwarming en de led-verlichting. Halogeen is ook wel een grote stap terug :no: Maar ik overweeg sterk om andere 16" wielen te laten monteren na deze ervaring. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

16" zal ongetwijfeld een heel stuk zuiniger zijn, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om de 18" eronder vandaan te halen ; het oog wil namelijk ook wat, en 16" ziet er imho gewoonweg niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, JeroenV zei:

16" zal ongetwijfeld een heel stuk zuiniger zijn, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om de 18" eronder vandaan te halen ; het oog wil namelijk ook wat, en 16" ziet er imho gewoonweg niet uit.

Ben het met je eens dat 18 inch mooier staat ( het oog wil ook wat....), maar het nadeel is de bredere banden maat 225 ipv 205 die voor een hoger verbruik zorgt. Ook na de 2e proefrit ben ik toch tot de conclusie gekomen, dat 16 'voor mij een betere optie is: niet alleen vanwege het verbruik ( De Niro kocht ik vanwege het zuinige gebruik: gem. rijd ik in de zomer 1:23) maar ook zeker voor het comfort. De 16'maken minder geluid en rijden niet zo stuiterig als de 18' ( wanghoogte 45 of 60 maken nu eenmaal een groot verschil), dus merkbaar comfortabeler.........dus vaak ook een kwestie van compromissen sluiten!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, JeroenV zei:

het oog wil namelijk ook wat

Och, als ik rij zie ik het niet en ik koop geen auto voor wat anderen zien of er van vinden :innocent:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, HenkM zei:

Och, als ik rij zie ik het niet en ik koop geen auto voor wat anderen zien of er van vinden :innocent:

 

Precies, de tijd dat ik mij druk maakte van wat een ander ergens van vond heb ik gelukkig achter mij gelaten.

Maakt het voor jezelf af en toe stukken makkelijker.... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lastig topic. Ik heb bewust voor de executive line gekozen voor een aantal zaken zoals de bode installatie, leer, etc. Ik vond de velgen ook mooi en neem dan het iets hogere verbruik op de koop toe. Toch probeer ik erg zuinig te rijden. Maar om de velgen nu in te ruilen naar andere. Wat ook weer kosten met zich mee brengt. Vind ik wellicht te ver  Maar ik snap de discussie.  

De vraag is dan ook waar ligt de grens. Je kan ook de achterbank er uit halen, 14 inc wielen monteren, alle overige luxe eruit halen, je vrouw met de bus laten gaan :hammer:, enz. 

Denk dat het er allemaal op neer komt wat je er voor over hebt om zuinigere te rijden. En dat verschilt per persoon. 

Dat moeten we dan maar respecteren ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hetgeen waar deze topic mee begon wordt aardig opgeblazen met allerlei randverschijnselen wat uiteraard invloed heeft op het verbruik. Wat mij gewoon opviel was de eerste tankbeurt. Onze vorige auto had ondanks zijn magere 900cc toch een slokje meer nodig. Verder zou ik aan een ieder willen aangeven, geniet van uwen aanschaf en rijgedrag.

Edited by Michel_1970

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk wel, dat nu het wat frisser wordt, het verbruik ook iets toeneemt. Het is nog niet veel meer, maar als het rond 10 graden of minder wordt, verwacht ik wel nog minder positief verbruik. Het wordt mijn eerste winter met de Niro Hybride.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, R.J. zei:

Ik merk wel, dat nu het wat frisser wordt, het verbruik ook iets toeneemt. Het is nog niet veel meer, maar als het rond 10 graden of minder wordt, verwacht ik wel nog minder positief verbruik. Het wordt mijn eerste winter met de Niro Hybride.

Voor korte ritjes kan het veel schelen om de verwarming niet te gebruiken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen weekend zwager gesproken, die heeft sinds kort een Auris hybride van een jaar of 4 oud.

Zijn lange termijn gemiddelde staat nu 1:24. Netjes.

Hoewel ik hem er wel sterk van verdenk dat hij rijd als een vent van 94.

Rijd overal max de aangegeven snelheid, max 100 op de snelwegen. En gevraagd naar het geloei in de aandrijving bij een beetje door trekken van de motor, zei dat je inderdaad hoort als je wat meer gas geeft, maar dat hij altijd rustig op trekt dus er ook geen last van heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, dropje zei:

Afgelopen weekend zwager gesproken, die heeft sinds kort een Auris hybride van een jaar of 4 oud.

Zijn lange termijn gemiddelde staat nu 1:24. Netjes.

Hoewel ik hem er wel sterk van verdenk dat hij rijd als een vent van 94.

Rijd overal max de aangegeven snelheid, max 100 op de snelwegen. En gevraagd naar het geloei in de aandrijving bij een beetje door trekken van de motor, zei dat je inderdaad hoort als je wat meer gas geeft, maar dat hij altijd rustig op trekt dus er ook geen last van heeft.

Maar met de cq.mijn Niro is het ook niet moeilijk om onder die omstandigheden 1 op 24 te rijden of soms nog zuiniger: ook ik hou mij redelijk aan de maximum snelheid en gezien op het traject Ede-Utrecht-Amsterdam overdag nagenoeg nooit harder dan 100 gereden mag worden, kom ik geregeld ook aan dergelijke waarden.........vertel dat je zwager maar!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Kia de Niro zei:

Maar met de cq.mijn Niro is het ook niet moeilijk om onder die omstandigheden 1 op 24 te rijden of soms nog zuiniger: ook ik hou mij redelijk aan de maximum snelheid en gezien op het traject Ede-Utrecht-Amsterdam overdag nagenoeg nooit harder dan 100 gereden mag worden, kom ik geregeld ook aan dergelijke waarden.........vertel dat je zwager maar!

Hij rijd redelijk veel km, en ook op hele stukken waar je 130 mag, ik neem aan dat u daar geen 100 rijd?

Mar goed, ik wil geen Auris.We hebben niet voor niks voor de Niro gekozen (trekgewicht + normale versnellingsbak + ik vind de Auris niet mooi)

 

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Ronkia
      Hai
      In mij KIA Sportage uit 2015 zit het Infinity Soundsystem, tezamen met navigatie.
      Stel, ik ben muziek aan het draaien van USB en tegelijkertijd gebruik ik de navigatie.
      Als ik mijn muziek niet meer wil horen draai ik het volume weg. De muziek loop dan wel echter door.
      Wil ik mijn muziek helemaal stoppen, dan moet ik op de knop linksonder drukken.
      Echter, dan wordt het scherm zwart en is de navigatie ook weg.

      Is er een manier om de navigatie te blijven tonen en de USB te laten stoppen, zodat hij niet verder gaat met muziek afspelen?
      Dank
      Ron
       
       

    • By Don66
      Hoi leden,
      Nu heb ik een nieuwe Sportage en tot nu toe 3x getankt.
      Maar het verbruik komt nog niet in de buurt van de fabrieksopgave. (7,6l/100km) (1:13,16)
      Nu weet ik dat de fabrieksopgave een heel positief getal is, maar dan nog kom ik daar niet bij in de buurt.
      1e tankbeurt 1:8,4
      2e tankbeurt 1:10,41
      3e tankbeurt 1:9,96
      Heb nu een goeie 2100 kilometer op de teller staan en moet dus nog verder inrijden. (Auto is geleverd met ongeveer 520 km op de teller).
      Ik tank alleen Shell V-Power, ondanks dat de dealer aangaf E5 en E10 ron91 te kunnen tanken.
      Gaat het verbruik nog verbeteren of moet ik rekening houden met gemiddeld 1:10??
    • By pdakkerman
      Nav wat opmerkingen in een ander topic maar een eigen topic over dit onderwerp.
       
      Ook ik ben mezelf al een paar keer tegengekomen met inpakken met een weekendje weg, naar ook met de boodschappen.
      De koffer Proceed is aan de achterzijde erg laag. Dus een klapkratje komt al snel tegen de achterklep en dan gaat mijn elektrische klep vaak weer open.
      In april hebben wij onze lange vakantie en dat wordt de grote uitdaging met 2 kinderen van 11 en 13.
      Wij hebben 4 grote weekendtassen gekocht. Voor ieder een.
      Deze tassen zet ik links in lengterichting. 2 onder en 2 erop. Rechts tegen de achterbank komen 2 klapkratjes op elkaar. Die zullen iets boven de achterbank uitkomen. Meer dan de 4 tassen. Maar het zicht naar achter en de linkerbaan is vrij.
      Zo heb ik nog wat ruimte voor een een grote boodschappen (Action) tas voor de klapkratjes. Zo kan de klep gewoon dicht.
      Voor de tassen kan nog een toilettas of koeltas met drinken en broodjes bijvoorbeeld.
      In het 'onderruim' komen vaak zaken zoals boeken, een sixpack bier voor bij aankomst, schoenen en ander klein spul.
       
       
    • By JelteV
      Hi allemaal,
      Ik rij in een Kia Venga uit 2010 (vandaar dat deze categorie heb gekozen), maar mijn vraag gaat over de RVS strip onder mijn rechter achter portier. Deze is namelijk losgekomen en er zit een knik in. Ik ben naar de Kia dealer geweest om een nieuwe te bestellen, maar... Deze strips worden niet meer geleverd. Het is ook niet origineel, zeggen ze. Terwijl wij de auto daar gekocht hebben met de strips. In heel Nederland kan niemand (volgens de dealer) deze strips meer leveren.
      Nu is mijn vraag: heeft iemand van jullie ervaring met een soortgelijk probleem en belangrijker is er een alternatief...
      De onderdelen-man bij de dealer noemt het trouwens een raamsnor. Het gaat mij echter enkel om de RVS strip. Alhoewel een sloop raamsnor, ook volstaat. Helaas kan ik het onderdeel online ook niet vinden. Hopelijk kan iemand me verder helpen in mijn speurtocht. Alvast bedankt!
      Groet,
      Jelte
    • By Wutroe
      Gisteren was ik mijn auto aan het wassen en wilde ik de ruitenwissers omhoog zetten. Dit wilde ik doen door de ruitenwissers bij contact uit met 1 tikje op de hendel omhoog te laten zetten, zoals dat bij veel auto's werkt. Bij mijn (Pro)Ceed gebeurde echter niets. In het boekje kon ik hier ook niets over vinden.
      Iemand enig idee hoe je dat doet?
×
×
  • Create New...