Jump to content
Michel_1970

Hoe bedoel je, lekker zuinig

Recommended Posts

Afgelopen vrijdag de eerste tankbeurt na 900 km. De teller op de pomp gaf aan dat er "slechts" 39,90 ltr brandstof was afgenomen.
Uitgerekend komt dit op een verbruik van 1:22,5
Toch niet echt slecht te noemen als je van een auto af komt met een verbruik van 1:13 ( als ik het haalde ).
Op naar de volgende tankbeurt. :smileys-car-driving-920075:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg netjes hoor Michel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal ook wel helpen dat het al een week 25+ graden is ;)

Maar desondanks zeer nette waarde voor 1e tank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wacht maar af tot het winter wordt dan red je het bij lange niet.1: 16 is dan al knap.

ik rij in een executive die iets meer gebruiken,maar met deze temparatuur haal ik bijna :1:21 vind dit prima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren getankt en uitgerekend 1 : 21,9.

Netjes hoor, halve tank snelweg gereden. Rest allemaal 80 km wegen.

 

In de winter zitten wij rond de 1;18 a 1:19

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee weken geleden getankt en ik kwam uit op 1 op 22,9, wat inclusief de nodige korte ritjes was. Met een dergelijk verbruik en een tankinhoud van 45 liter, moet het dus mogelijk zijn om 1.000 kilometer op één tank te halen.

Benieuwd of iemand dat al is gelukt! Ik zelf durf het nooit zo goed aan om de tank helemaal leeg te rijden..... Heb dan ook nog nooit meer dan 40 liter getankt met de Niro

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 25-6-2019 om 20:09, Michel_1970 zei:

Afgelopen vrijdag de eerste tankbeurt na 900 km. De teller op de pomp gaf aan dat er "slechts" 39,90 ltr brandstof was afgenomen.
Uitgerekend komt dit op een verbruik van 1:22,5
Toch niet echt slecht te noemen als je van een auto af komt met een verbruik van 1:13 ( als ik het haalde ).
Op naar de volgende tankbeurt. :smileys-car-driving-920075:

is nog allemaal nieuw , wordt nog naar alles gekeken en zachtjes gas geven , zal nog wat veranderen hoor :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net terug uit Spanje ik ben tevreden met het verbruik bij normale snelheden in Frankrijk dus rond de 130 135 een verbruik van 1:19,5 ook in de bergen heeft de Niro mijn aangenaam verrast,

heerlijke auto. als je echt op het verbruik let dan kan het veel zuiniger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
40 minuten geleden, henk smit zei:

ik heb het in een ander lijntje gezegd. dat ik van kirsch berg oosten rijk. met een volle tank. van 45 liter 60 euro  1000 km .

met een gemil de snel heit van 110-120 km . naar nederland. vleuten ben gereden. 

Klopt niet helemaal Henk, Kirchberg/Vleuten ligt tussen 928 en 945 km., dus toch nog even terugrekenen!

Edited by Rob18
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 75% snelweg, 1 op 22,5 met airco. Vindt ik redelijk. Hiervoor had ik een VW golf, 3 cilinder, 950 cc met 1 op 17.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Niro bijna een jaar en rijd nu ook weer ca. 1 op 22/23 . Ik zeg "weer"omdat inderdaad mij in de wintermaanden dat niet lukte. Toen kwam ik gemiddeld uit op 1 op 18,5/20. Deels door de winterbanden met label C t.o.v. de zomerbanden met label A, maar ook omdat de benzinemotor langer meedraaide om de motor zelf, maar ook de kachel op temperatuur te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoewel ik er zelf ook een sport van maak zo zuinig mogelijk te rijden, is verbruik feitelijk niet zo relevant. In de winter is mijn Niro net zo onzuinig als een gewone benzineauto, in de zomer is hij onwijs zuinig. Maar of je nu 1:15 rijdt of 1:25, op de totale kosten van autorijden maakt dat voor de gemiddelde automobilist met iets van 10.000-15.000 km/j niets uit. Al blijft het leuk, ook al gaat het om iets van €25 per maand. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook een Golf, 3 cilinder. Inderdaad niet beter dan 1 op 17, soms nog slechter. Heb er nu 5.000 km op zitten en verbruik is 1 op 23. Airco aan en  115/120 op snelweg met ACC aan. Met dit weer wordt er regelmatig op de electro motor overgeschakeld, mits voldoende vol. (Op of over de helft). Ben benieuwd hoe het verbruik is als de temperaturen gaan zakken. Volgens mij heeft de Niro ook de voorziening dat de luchtinlaat voor, dicht gaat als het kouder wordt, zodat de motor temperatuur sneller warm is en blijft. Gebruik van Stuur en stoelverwarming zal ook uit maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een vervangende leen-Niro via de dealer. Die auto staat op 16" wielen, mijn auto staat op 18" wielen. Ideaal om het verbruik te vergelijken (en de herrie van de banden). Inmiddels kan ik na een paar dagen wel stellen dat 16" wielen veel zuiniger zijn en dat de herrie van de banden bij 18" ook veel groter is. En toch hoop ik ooit m'n eigen Niro weer terug te krijgen, al was het maar vanwege het open dak, stoel- en stuurverwarming en de led-verlichting. Halogeen is ook wel een grote stap terug :no: Maar ik overweeg sterk om andere 16" wielen te laten monteren na deze ervaring. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

16" zal ongetwijfeld een heel stuk zuiniger zijn, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om de 18" eronder vandaan te halen ; het oog wil namelijk ook wat, en 16" ziet er imho gewoonweg niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, JeroenV zei:

16" zal ongetwijfeld een heel stuk zuiniger zijn, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om de 18" eronder vandaan te halen ; het oog wil namelijk ook wat, en 16" ziet er imho gewoonweg niet uit.

Ben het met je eens dat 18 inch mooier staat ( het oog wil ook wat....), maar het nadeel is de bredere banden maat 225 ipv 205 die voor een hoger verbruik zorgt. Ook na de 2e proefrit ben ik toch tot de conclusie gekomen, dat 16 'voor mij een betere optie is: niet alleen vanwege het verbruik ( De Niro kocht ik vanwege het zuinige gebruik: gem. rijd ik in de zomer 1:23) maar ook zeker voor het comfort. De 16'maken minder geluid en rijden niet zo stuiterig als de 18' ( wanghoogte 45 of 60 maken nu eenmaal een groot verschil), dus merkbaar comfortabeler.........dus vaak ook een kwestie van compromissen sluiten!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, JeroenV zei:

het oog wil namelijk ook wat

Och, als ik rij zie ik het niet en ik koop geen auto voor wat anderen zien of er van vinden :innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, HenkM zei:

Och, als ik rij zie ik het niet en ik koop geen auto voor wat anderen zien of er van vinden :innocent:

 

Precies, de tijd dat ik mij druk maakte van wat een ander ergens van vond heb ik gelukkig achter mij gelaten.

Maakt het voor jezelf af en toe stukken makkelijker.... 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lastig topic. Ik heb bewust voor de executive line gekozen voor een aantal zaken zoals de bode installatie, leer, etc. Ik vond de velgen ook mooi en neem dan het iets hogere verbruik op de koop toe. Toch probeer ik erg zuinig te rijden. Maar om de velgen nu in te ruilen naar andere. Wat ook weer kosten met zich mee brengt. Vind ik wellicht te ver  Maar ik snap de discussie.  

De vraag is dan ook waar ligt de grens. Je kan ook de achterbank er uit halen, 14 inc wielen monteren, alle overige luxe eruit halen, je vrouw met de bus laten gaan :hammer:, enz. 

Denk dat het er allemaal op neer komt wat je er voor over hebt om zuinigere te rijden. En dat verschilt per persoon. 

Dat moeten we dan maar respecteren ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hetgeen waar deze topic mee begon wordt aardig opgeblazen met allerlei randverschijnselen wat uiteraard invloed heeft op het verbruik. Wat mij gewoon opviel was de eerste tankbeurt. Onze vorige auto had ondanks zijn magere 900cc toch een slokje meer nodig. Verder zou ik aan een ieder willen aangeven, geniet van uwen aanschaf en rijgedrag.

Edited by Michel_1970

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk wel, dat nu het wat frisser wordt, het verbruik ook iets toeneemt. Het is nog niet veel meer, maar als het rond 10 graden of minder wordt, verwacht ik wel nog minder positief verbruik. Het wordt mijn eerste winter met de Niro Hybride.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, R.J. zei:

Ik merk wel, dat nu het wat frisser wordt, het verbruik ook iets toeneemt. Het is nog niet veel meer, maar als het rond 10 graden of minder wordt, verwacht ik wel nog minder positief verbruik. Het wordt mijn eerste winter met de Niro Hybride.

Voor korte ritjes kan het veel schelen om de verwarming niet te gebruiken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen weekend zwager gesproken, die heeft sinds kort een Auris hybride van een jaar of 4 oud.

Zijn lange termijn gemiddelde staat nu 1:24. Netjes.

Hoewel ik hem er wel sterk van verdenk dat hij rijd als een vent van 94.

Rijd overal max de aangegeven snelheid, max 100 op de snelwegen. En gevraagd naar het geloei in de aandrijving bij een beetje door trekken van de motor, zei dat je inderdaad hoort als je wat meer gas geeft, maar dat hij altijd rustig op trekt dus er ook geen last van heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, dropje zei:

Afgelopen weekend zwager gesproken, die heeft sinds kort een Auris hybride van een jaar of 4 oud.

Zijn lange termijn gemiddelde staat nu 1:24. Netjes.

Hoewel ik hem er wel sterk van verdenk dat hij rijd als een vent van 94.

Rijd overal max de aangegeven snelheid, max 100 op de snelwegen. En gevraagd naar het geloei in de aandrijving bij een beetje door trekken van de motor, zei dat je inderdaad hoort als je wat meer gas geeft, maar dat hij altijd rustig op trekt dus er ook geen last van heeft.

Maar met de cq.mijn Niro is het ook niet moeilijk om onder die omstandigheden 1 op 24 te rijden of soms nog zuiniger: ook ik hou mij redelijk aan de maximum snelheid en gezien op het traject Ede-Utrecht-Amsterdam overdag nagenoeg nooit harder dan 100 gereden mag worden, kom ik geregeld ook aan dergelijke waarden.........vertel dat je zwager maar!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Kia de Niro zei:

Maar met de cq.mijn Niro is het ook niet moeilijk om onder die omstandigheden 1 op 24 te rijden of soms nog zuiniger: ook ik hou mij redelijk aan de maximum snelheid en gezien op het traject Ede-Utrecht-Amsterdam overdag nagenoeg nooit harder dan 100 gereden mag worden, kom ik geregeld ook aan dergelijke waarden.........vertel dat je zwager maar!

Hij rijd redelijk veel km, en ook op hele stukken waar je 130 mag, ik neem aan dat u daar geen 100 rijd?

Mar goed, ik wil geen Auris.We hebben niet voor niks voor de Niro gekozen (trekgewicht + normale versnellingsbak + ik vind de Auris niet mooi)

 

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...