Jump to content
Michel_1970

Hoe bedoel je, lekker zuinig

Recommended Posts

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar  ik heb een picanto uit 2011automaat  

Als ik 1:13 haal knijp ik in mn handen  hij is van mn moeder geweest  die reed er alleen kleine stukjes mee  ik heb er een ton bij gezet ben een keer  naar een dealer geweest  en die zij dat hij hem kon resetten  ik merk geen verschil   ik rij niet byzonder hard regelmatig  rond 90  af en toe bekeuring rond 130  ha ha kan iemand het hoge verbruik uitleggen  groet John 

IDat is appels met peren vergelijken, van een Picanto uit 2013 met een “ouderwetse benzinemotor ” kan je toch onmogelijk een zelfde verbruik verwachten als van een Niro met hybride techniek

Edited by Frank ME
Taalfout

Hier rijdt ook een Picanto die beduidend meer drinkt als zijn grotere "huisgenoot".

Edited by HenkM

1 uur geleden, John vd k zei:

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar  ik heb een picanto uit 2011automaat  

Als ik 1:13 haal knijp ik in mn handen  hij is van mn moeder geweest  die reed er alleen kleine stukjes mee  ik heb er een ton bij gezet ben een keer  naar een dealer geweest  en die zij dat hij hem kon resetten  ik merk geen verschil   ik rij niet byzonder hard regelmatig  rond 90  af en toe bekeuring rond 130  ha ha kan iemand het hoge verbruik uitleggen  groet John 

Ik wil hem ook niet vergelijken met een niro maar wat is de reden dat er vergelijkbare auto's die 1:20 of nog zuiniger rijden uit het zelfde jaar tuurlijk heeft het te maken met de automaat   maar dat kan toch niet het verschil maken?

Op 11-9-2019 om 22:49, Frank ME zei:

Vandaag de eerste 1000 km volgemaakt met mijn nieuwe Dynamic Plus Line. Het verbruik valt me erg tegen. Ik heb op 1 dag zo’n 250 km gereden met het fietsenrek met 2 e-bikes. Het verbruik op die dag was 1 op 12.  Met de vorige auto, Seat Ibiza St, redelijk veel met fietsenrek gereden maar het verbruik met die auto was zelfs niet zo hoog. Mede door die dag is het gemiddeld verbruik nu slechts 1 op 16.  Ik ben een rustige rijder en veel trainingen volgens de principes van “het nieuwe rijden”  gevolgd.

De auto rijdt het zuinigst binnen de bebouwde kom. Met stadsritjes lukt het me soms de 1 op 20 te halen maar daar moet ik wel mijn best voor doen. Op de snelweg rijd ik eigenlijk nooit harder dan 120 km en dan rijdt de auto gemiddeld tussen de 1 op 17/18.  Valt me toch wat tegen. Ik weet dat 18 inch velgen het verbruik wel negatief beïnvloeden en dat het continu gebruik van de airco tijdens de warme dagen ook niet bijdragen aan een zuinig verbruik. De komende tijd ga ik toch proberen het verbruik terug te dringen door een aantal aanpassingen in rijstijl. Voor tips en adviezen sta ik open

Zuinig rijden is . sinds ik de Niro rijd, voor mij een sport geworden, maar is inderdaad op 16 inch met breedte 205, ipv 18 met breedte 225 zuiniger: stadsritjes (met warme motor) haal ik soms 1;25 op zomerbanden en nu op winterbanden 1;22, maar snelweg zonder moeite 1;21. Heel uitzonderlijk is het verbruik wel eens op lang rijden op binnenwegen met 60 tot 80 km/u waar bij ik 1;26/27 haal (zie foto's)

Ik probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden: eenmaal op snelheid heel even gas los laten en kijk op de (middelste) boordcomputer of de aandrijving op groen (ipv. blauw) over gaat en geef dan heel rustig weer gas bij en 9 van de 10 keer blijft hij dan op groen elektrisch verder rijden (mits de accu meer dan 50% is gevuld).

Ik heb mijzelf ook aangeleerd om op de snelwegen niet harder dan ca. 105 km/u te rijden als ik geen haast heb en gebruik dan ook heel veel de cruisecontrol en heb ook gemerkt dat deze veel langer aan kan blijven staan bij die snelheid ipv bijv 120 of 130. Maar sowieso gebruik ik de cruisecontrol in de Niro met automatische versnellingsbak meer dan in de Skoda Octavia met 6 bak (die ik voor mijn werk rijd ) omdat deze nu eenmaal bijna bij elke snelheid te gebruiken blijft, of je nu 50 , 80 of 100 km/u (en meer) er mee rijdt. Wellicht dat dat ook tot vermindering van het verbruik leidt  Tegen de tijd (16-03-2020) dat max. 100 km/u verplicht is, ben ik er al helemaal aan gewend en zo ook aan het gemiddelde gebruik van ca. 1:23 in de zomer en 1;21 in de winter........

IMG_2828.PNG

IMG_2829.PNG

IMG_2827.PNG

Vandaag mijn wekelijks ritje autosnelweg 120km/uur , 94 km , verbruik 6.5 l/100 km , 4° en regen ....

28 minuten geleden, bert111bel zei:

Vandaag mijn wekelijks ritje autosnelweg 120km/uur , 94 km , verbruik 6.5 l/100 km , 4° en regen ....

Kan me hier meer bij voorstellen dan waardes van 1 op 20 of nog beter. Bij ongeveer de zelfde omstandigheden kon ik het recent op gemiddeld 5.8 l/100 km houden. Wel 16" banden en cruise control.

Toch wordt het verbruik vooral bepaald door de rechtervoet.. En de afstanden die je rijdt.

Voorheen reed ik veel ritten van +- 30 km met bijna alleen maar 100km wegen. (20k per jaar) Toen haalde ik met gemak de 1:20. Tegenwoordig wordt de auto meer ingezet voor kortere stukken, en dan merk je wel dat het verbruik omhoog springt, zeker nu met de kou. Elke keer warmstoken en afkoelen is funest. Toch staat het gemiddelde altijd nog op de 1:17

(en als er dan een keer een snelwegrit tussenzit trap ik nu nog even door zolang het mag..)

Op 5-12-2019 om 15:44, dropje zei:

3.9 op de 100 .... dat is 1:25,6.....  Dat is geen langdurig gemiddelde neem ik aan?

in mei gaat ik naar oosten rijk dan rij ik op een volle tank van 45 liter met een snel heit van 105 km op cruis control 1000 km het verbruik 

is dan gemiddeld een op 25  L.100 km 

52 minuten geleden, henk smit zei:

in mei gaat ik naar oosten rijk dan rij ik op een volle tank van 45 liter met een snel heit van 105 km op cruis control 1000 km het verbruik 

is dan gemiddeld een op 25  L.100 km 

Nou dan heb jij het wel bijzonder getroffen met je Niro. Als ik stapvoets ga rijden dan kan ik zulke waardes misschien ook gaan halen. Anders echt niet!

Vandaag totaal 260 km gereden, vrijwel helemaal snelweg, op de AAC  en niet harder dan 102 km per uur. Het verbruik was 1 op 19,2, op 18 inch winterbanden. Beetje saai was het wel maar met mijn favoriete muziek op Spotify viel het nog wel mee.

Ik ben wel tevreden met dit verbruik maar 1 op 25 gaat me echt niet lukken

5 uur geleden, Frank ME zei:

Wacht maar tot het zomer wordt, verbruik gaat dan echt omlaag. Ik rij nu ook 1 op 20, in de zomer zelfde traject 1 op 25.

22 uur geleden, Doublebogey5 zei:

Nou dan heb jij het wel bijzonder getroffen met je Niro. Als ik stapvoets ga rijden dan kan ik zulke waardes misschien ook gaan halen. Anders echt niet!

Henk heeft ook een speciale Niro. Die kan dingen die niemand hier kan. :winkiss:

• Like 2
  • Haha 1

15 uur geleden, Frank ME zei:

Vandaag totaal 260 km gereden, vrijwel helemaal snelweg, op de AAC  en niet harder dan 102 km per uur. Het verbruik was 1 op 19,2, op 18 inch winterbanden. Beetje saai was het wel maar met mijn favoriete muziek op Spotify viel het nog wel mee.

het gebruik is nu5,8 L100km geef mij maar de zomer dan rijd je lekker zuinig

Gisteren vanuit Den Haag heen en weer Emmerich e.o. Boodschappen gedaan bij div winkels. Totaal 280 km met gemiddeld  verbruik 4.7 liter op 100 km. Snelweg gemiddeld 110 km op de CC. Voor de overige wegen de Max snelheid aangehouden. 

ik vind dit netjes

Op 6-12-2019 om 12:33, Kia de Niro zei:

Zuinig rijden is . sinds ik de Niro rijd, voor mij een sport geworden, maar is inderdaad op 16 inch met breedte 205, ipv 18 met breedte 225 zuiniger: stadsritjes (met warme motor) haal ik soms 1;25 op zomerbanden en nu op winterbanden 1;22, maar snelweg zonder moeite 1;21. Heel uitzonderlijk is het verbruik wel eens op lang rijden op binnenwegen met 60 tot 80 km/u waar bij ik 1;26/27 haal (zie foto's)

Ik probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden: eenmaal op snelheid heel even gas los laten en kijk op de (middelste) boordcomputer of de aandrijving op groen (ipv. blauw) over gaat en geef dan heel rustig weer gas bij en 9 van de 10 keer blijft hij dan op groen elektrisch verder rijden (mits de accu meer dan 50% is gevuld).

Ik heb mijzelf ook aangeleerd om op de snelwegen niet harder dan ca. 105 km/u te rijden als ik geen haast heb en gebruik dan ook heel veel de cruisecontrol en heb ook gemerkt dat deze veel langer aan kan blijven staan bij die snelheid ipv bijv 120 of 130. Maar sowieso gebruik ik de cruisecontrol in de Niro met automatische versnellingsbak meer dan in de Skoda Octavia met 6 bak (die ik voor mijn werk rijd ) omdat deze nu eenmaal bijna bij elke snelheid te gebruiken blijft, of je nu 50 , 80 of 100 km/u (en meer) er mee rijdt. Wellicht dat dat ook tot vermindering van het verbruik leidt  Tegen de tijd (16-03-2020) dat max. 100 km/u verplicht is, ben ik er al helemaal aan gewend en zo ook aan het gemiddelde gebruik van ca. 1:23 in de zomer en 1;21 in de winter........

IMG_2828.PNG

IMG_2829.PNG

IMG_2827.PNG

Ik ben er vergeten bij te vermelden, dat ik op 16 inch "Eco"banden rijd, die ik goed op spanning houd (2,5/2,6 bar) en niet op "crossclimates" of ander soort vier seizoenenbanden, die ook (net als 18'/225) meer brandstof verbruiken!

3 uur geleden, HansHo zei:

Gisteren vanuit Den Haag heen en weer Emmerich e.o. Boodschappen gedaan bij div winkels. Totaal 280 km met gemiddeld  verbruik 4.7 liter op 100 km. Snelweg gemiddeld 110 km op de CC. Voor de overige wegen de Max snelheid aangehouden. 

ik vind dit netjes

Zeker netjes! Dus net als ik: ruim 1 op 21..........zo zie je maar, het kan best!

1 uur geleden, Kia de Niro zei:

Zeker netjes! Dus net als ik: ruim 1 op 21..........zo zie je maar, het kan best!

Het kan best misschien, maar je kunt ook 80 op de snelweg gaan rijden, wedden dat dat nog zuiniger is. Half maart wordt het overal 100 km. Tot die tijd wil ik absoluut niet achter allerlei vrachtwagens, caravans en een paar Niro's op de rechterbaan voortsukkelen. 

• Sad 1

Vandaag werd mij duidelijk dat het weer ook een sterke invloed op het verbruik heeft. Vanochtend in de regen met veel wind tegen van Almere naar Tilburg gereden (123 km), snelheid weer op de ACC op 102 km. Verbruik 1 op 15,4. Vond ik een tegenvaller. Vanmiddag de terugweg onder betere weersomstandigheden, zonnetje en wind mee onder dezelfde condities. Totaal over de 260 km 1 op 17,5. 

Maar ik ben het wel met Doublebogey eens. Autorijden moet ook leuk en actief blijven en niet te saai worden. Ik blijf de komende tijd proberen het verbruik op een mooi niveau te houden maar wel met een beetje pit. 15 december gaan we voor een korte vakantie naar het Sauerland en op de Duitse autosnelweg ga ik, als de omstandigheden het toelaten, ook eens kijken hoe hard de Niro kan. Tenslotte is de benzine daar ook goedkoper dus dat geeft wat compensatie.

11 uur geleden, Frank ME zei:

Vandaag werd mij duidelijk dat het weer ook een sterke invloed op het verbruik heeft. Vanochtend in de regen met veel wind tegen van Almere naar Tilburg gereden (123 km), snelheid weer op de ACC op 102 km. Verbruik 1 op 15,4. Vond ik een tegenvaller. Vanmiddag de terugweg onder betere weersomstandigheden, zonnetje en wind mee onder dezelfde condities. Totaal over de 260 km 1 op 17,5. 

Maar ik ben het wel met Doublebogey eens. Autorijden moet ook leuk en actief blijven en niet te saai worden. Ik blijf de komende tijd proberen het verbruik op een mooi niveau te houden maar wel met een beetje pit. 15 december gaan we voor een korte vakantie naar het Sauerland en op de Duitse autosnelweg ga ik, als de omstandigheden het toelaten, ook eens kijken hoe hard de Niro kan. Tenslotte is de benzine daar ook goedkoper dus dat geeft wat compensatie.

Je refereert naar de reactie van Doublebogey? Oké, zoals hij , kan je het ook overdrijven, 80 km/u op de snelweg (zonder aanhanger?) zal niemand rijden, maar altijd dat gejakker om 5 minuten eerder op de plaats van bestemming te zijn, vind ik echt niet meer van deze tijd, vooral met het oogpunt op het milieu, nu bekent is hoeveel C02 rustiger rijden scheelt en hoe belangrijk onze jeugd klimaatmaatregelen vindt. Maar er blijven altijd groepen mensen over, die daar geen barst om geven en zelf ook een dwangmaatregel zoals de max.100 km/u per 16-03-2020 zullen blijven negeren.

Ik begrijp dan ook niet degenen die gekozen hebben voor een Kia Niro als zij het "niet saai"rijden zo belangrijk vinden: ik kan mij minder "saaie"auto's bedenken die ook 1 op 17.5 rijden. Niet dat ik de Skoda Octavia Combi (met 6 bak), die ik dagelijks voor mijn werk rijd, zo spannend vind, met deze auto rijd ik 1000 km per week op CNG en dan 1 op 18 á 19 met een liter (kg) prijs van ca. €1.10 , waarmee ik op de Duitse Autobahn 200 km/u zou kunnen rijden i.p.v. 165 met de Niro. Maar daar heb ik de Niro niet voor gekocht, wel vanwege zijn lage uitstoot en verbruik en verbruik dan gemiddeld dan ook 1; op 21 's winters en 1 op 23 s zomers.........

1 uur terug, Kia de Niro zei:

Je refereert naar de reactie van Doublebogey? Oké, zoals hij , kan je het ook overdrijven, 80 km/u op de snelweg (zonder aanhanger?) zal niemand rijden, maar altijd dat gejakker om 5 minuten eerder op de plaats van bestemming te zijn, vind ik echt niet meer van deze tijd, vooral met het oogpunt op het milieu, nu bekent is hoeveel C02 rustiger rijden scheelt en hoe belangrijk onze jeugd klimaatmaatregelen vindt. Maar er blijven altijd groepen mensen over, die daar geen barst om geven en zelf ook een dwangmaatregel zoals de max.100 km/u per 16-03-2020 zullen blijven negeren.

Ik begrijp dan ook niet degenen die gekozen hebben voor een Kia Niro als zij het "niet saai"rijden zo belangrijk vinden: ik kan mij minder "saaie"auto's bedenken die ook 1 op 17.5 rijden. Niet dat ik de Skoda Octavia Combi (met 6 bak), die ik dagelijks voor mijn werk rijd, zo spannend vind, met deze auto rijd ik 1000 km per week op CNG en dan 1 op 18 á 19 met een liter (kg) prijs van ca. €1.10 , waarmee ik op de Duitse Autobahn 200 km/u zou kunnen rijden i.p.v. 165 met de Niro. Maar daar heb ik de Niro niet voor gekocht, wel vanwege zijn lage uitstoot en verbruik en verbruik dan gemiddeld dan ook 1; op 21 's winters en 1 op 23 s zomers.........

Toen ik na 15 jaar C5 gereden te hebben op zoek ging naar een nieuwe auto kwam ik na me goed georienteerd te hebben al snel uit bij de Kia Niro. Veel goede beoordelingen, een aardig model, een wat hogere zit, automaat, de nodige veiligheidsystemen, best wat luxe en redelijk qua prijs. Ja, en tot slot ook nog best zuinig ook. Heb er nu dik twee maanden in gereden en ben uitermate tevreden met de auto. Op de wat tegenvallende navigatie na alleen maar pluspunten. Rij nu gemiddeld zo 1 op 17 en dat vind ik niet verkeerd. Ik jakker niet, gebruik geen sportstand, hou me zo veel mogelijk aan de maximumsnelheid, maar heb een broertje dood aan slakken op de weg. Het moge duidelijk zijn, ik ga er geen wedstrijdje van maken wie de beste verbruikscijfers kan overleggen. Onbelangrijk. Daar voor heb ik de Niro in ieder geval niet aangeschaft.

Het is duidelijk dat Doublebogey en ik hierover hetzelfde denken. Ik ben heel blij met onze Kia Niro en rij er met veel plezier in. Een comfortabele goede en modern uitgeruste auto. Vooraf had ik wat hogere verwachtingen over het verbruik maar met de 1 op 17 waar ik nu op sta, kan ik best leven en de navigatie is ook wat minder. Maar met een nieuwe smartphone en een werkende Android Auto zal dit wel verbeteren.

Ik vind het knap dat er mensen zijn die veel betere verbruikscijfers halen maar met het door mij gekozen type en mijn rijstijl ga ik dat dus niet realiseren. Ik houd me overigens altijd aan de geldende maximum snelheden en als dat straks 100 km is zal ik dat ook zeker doen. Maar met tips als de verwarming uitschakelen en vrijwel constant op het toerental letten, ga ik niets doen. Ik zal zo af en toe nog wel wat berichten plaatsen over mijn ervaringen met de Niro maar zeker niet met de bedoeling om een wedstrijd “wie is de zuinigste Nirorijder” te houden.

• Like 1

5 uur geleden, Kia de Niro zei:

En hoeveel scheelt het nou ECHT om rustiger te rijden? Want het ene onderzoek is nog belabberder dan het andere, als het maar CO2 bevat zal het wel goed zijn, 

Het zal me allemaal worst wezen inderdaad en ja als de regels zeggen max 100 zal ik me daar aan houden, simpelweg omdat ik geen zin heb in de boete. Dat het zoveel voor het milieu scheelt geloof ik ondertussen geen barst meer van,

Als we echt zo veel om het milieu geven kunnen we beter beginnen met het uitdelen van condooms.. minder kinderen = minder bevolking = minder vervuiling ;-) 

Met mijn rustige rijstijl haal ik ook de fabrieksopgave niet. Zomer 1 op 22 en met dit weer 1 op 18. Mocht het kouder worden zal het verbruik wel verder oplopen. Ik zet gewoon de stoel/stuurverwarming aan als ik dat prettig vindt en met de verwarming ga ik ook niet experimenteren.

Ook ik verbaas mij over een verbruik van 1 op 25 en 1 op 15,5. Deze verbruikscijfers heb ik nooit gehaald, wat ik ook doe.