Jump to content
Michel_1970

Hoe bedoel je, lekker zuinig

Recommended Posts

En hoeveel scheelt het nou ECHT om rustiger te rijden? Want het ene onderzoek is nog belabberder dan het andere, als het maar CO2 bevat zal het wel goed zijn, 
Het zal me allemaal worst wezen inderdaad en ja als de regels zeggen max 100 zal ik me daar aan houden, simpelweg omdat ik geen zin heb in de boete. Dat het zoveel voor het milieu scheelt geloof ik ondertussen geen barst meer van,
Als we echt zo veel om het milieu geven kunnen we beter beginnen met het uitdelen van condooms.. minder kinderen = minder bevolking = minder vervuiling ;-) 
 

Maar dan wel het rubber verantwoord inleveren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is mij gelukt. Ritje naar Duitsland en terug 1 op 14,35. Snelheden tot 150 km/uur en sneller dan gebruikelijk optrekken. Motor is dus even schoongeblazen. De meter van de accu had soms nog maar 2 streepjes. Minder kan niet, denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren koud ritje door de stad met een forse tandemasser er achter, doet je verbruik ook geen goed....:innocent:

Kreeg compliment van collega bij het aan koppelen, de trekhaak er keurig onder gereden. Andere collega had hem wel door "jij hebt zeker een camera !?";-)

Edited by dropje

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uur geleden, R.J. zei:

De meter van de accu had soms nog maar 2 streepjes. Minder kan niet, denk ik.

Ik heb deze zomer in een lange beklimming in de Alpen de accu compleet leeg gekregen.
Gewoon in de sportstand blijven rijden tijdens het klimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mij nu, inmiddels de Niro 6 mnd in bezit, wel opvalt, is dat er verschillen zit in de gereden km's het verbruik ervan en dan de dagteller welke aan geeft hoeveel km's nog gereden kunnen worden tot aan de pomp.
Vandaag bijvoorbeeld : een rit van 32km, met een verbruik van 4,7/100km ( wordt door de boardcompie aangegeven dus niet verkeerd, gezien de temperatuur en file rijden "A15 - A16 - A20" ), maar de rit begint met een stand op de dagteller van 190km en na de rit staat ie op 154km. ( effe rekenen.......precies 36km ).
RARA, politie pet, wie kan mij dit uitleggen :no:

Gelukkig is de km vergoeding dusdanig dat 3x tanken per maand rustig gedaan kan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De auto berekend het nog te kunnen rijden kilometers naar de pomp afhankelijk van je rijstijl. Heb je met een zware voet gereden staat de teller b.v. op 100 km. tot aan de pomp. Ga je daarna erg zuinig rijden, kan het opeens 120 km worden.

Jij hebt dus zuinig gereden.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, R.J. zei:

Ga je daarna erg zuinig rijden, kan het opeens 120 km worden.

Jij hebt dus zuinig gereden.

ja, dan word het ineens meer km dat je kan rijden maar de teller gaat niet naar omhoog , hij blijft gewoon 10km of meer op het zelfde getal staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

100 km per uur dan gaat de Kia niro. zuinig van     reiden die 100 km is bedoeld om meer bekeuringen uit teschryven  als je hart wil rijden

ga je naar Duitsland wand daar mag het. zij hebben geen last van stikstof . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuten geleden, henk smit zei:

100 km per uur dan gaat de Kia niro. zuinig van     reiden die 100 km is bedoeld om meer bekeuringen uit teschryven  als je hart wil rijden

ga je naar Duitsland wand daar mag het. zij hebben geen last van stikstof . 

Ach ja, ik moet zeggen dat ik op de snelweg sowieso al een tijdje rustiger rijd dan toen ik 20 was. Veel relaxter en tijdswinst bij snel rijden minimaal.

Blazen doe ik wel op de motor (hoewel snelweg rijden met de motor ook niet echt leuk is ofzo, nogal saai)

En verder is het een kwestie van tijd dat Duitsland gaat volgen,het rommelt daar af en toe al over de max snelheid, op den duur gaat het een keertje door. (en geef toe, waar kun je nog echt hard rijden in Dtsland?)
Overigens hebben ze in Duitsland idd minder last van stikstof dan wij, komt omdat ze daar veel meer ruimte hebben itt het op elkaar gebouwde landje genaamd Nederland.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuten geleden, dropje zei:

Ach ja, ik moet zeggen dat ik op de snelweg sowieso al een tijdje rustiger rijd dan toen ik 20 was. Veel relaxter en tijdswinst bij snel rijden minimaal.

Blazen doe ik wel op de motor (hoewel snelweg rijden met de motor ook niet echt leuk is ofzo, nogal saai)

En verder is het een kwestie van tijd dat Duitsland gaat volgen,het rommelt daar af en toe al over de max snelheid, op den duur gaat het een keertje door. (en geef toe, waar kun je nog echt hard rijden in Dtsland?)
Overigens hebben ze in Duitsland idd minder last van stikstof dan wij, komt omdat ze daar veel meer ruimte hebben itt het op elkaar gebouwde landje genaamd Nederland.

 

in Duitsland mag je van af maart in het hele land 120 km reiden. plus de benzine wort net zo duur als in nederland.

dat is nog er niet door. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

120 in Duitsland is nog helemaal niet zeker al is op een groot deel van de snelwegen in Duitsland de maximum snelheid al 120.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

.. als je geluk hebt Mijn ervaring in duitsland is dat de snelheid 120 -> onbeperkt -> 90 -> 60 -> onbeperkt is... en dat elke 3 kilometer..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Frank ME

Wij hebben deze week een trip naar het Sauerland gemaakt. Totaal zo’n 1000 km gereden waarvan zo’n 700 op autosnelwegen. Het is inderdaad zo dat de trajecten waarop geen snelheidslimiet geldt ook in Duitsland veel beperkter zijn geworden. Veel stukken met afwisselend 130, 120 en zelfs 100 km p.u. De omstandigheden waren ook niet optimaal voor hoge snelheden en daarom overwegend rond de 120 km gereden, wel zo ontspannen rijden. Gemiddeld verbruik 1 op 18, heel tevreden. In het Sauerland op dagtripjes van zo’n 70 km door het mooie landschap haalde ik deze keer zelfs de 1 op 25.  Tijdens deze vakantie werd nog meer duidelijk dat de Niro een heerlijke auto is qua zit- en rijcomfort. Overigens heb ik op het stuk Oberhausen-Arnhem de auto een keer kort doorgetrokken naar 160 km. Was nog niet zijn top maar ik kwam er eigenlijk direct achter dat dat voor mij niet meer hoeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zomer verbruik, 1 op 23. Winter verbruik 1 op 18. Scheelt toch 200 km bij 40 liter tanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij even een update:

Nu, na 2 maanden, ritten gemaakt te hebben van elk 32km (incl. de nodige oponthoud op de A15, in de ochtend), geeft de infotainment aan dat het verbruik schommelt tussen de 4,7L/100km en de 5.3L/100km.
Komt neer op 1 op 21 en 1 op 18 (eerlijk gezegd, alles naar beneden afgerond). Netjes toch?!
Tijdens het filerijden heerlijk gebruik makend van het hybride systeem.........

Edited by Michel_1970

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu in de winter rijd ik tussen de 19,5 en 21,0 km per liter (berekend bij het tanken). Erg tevreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, Cor Wit zei:

Nu in de winter rijd ik tussen de 19,5 en 21,0 km per liter (berekend bij het tanken). Erg tevreden.

Dat krijg ik dus echt niet voor elkaar. Ik rij over het algemeen 115 km/uur op de snelweg en kom niet verder dan 1 op 18.

ik vraag mij af hoe zuinig je dan wel rijdt in de zomer.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb sinds 3 weken een Dynamic Plus Line en krijg op een woon werk rit van 20 kilometer het niet voor elkaar om zuiniger dan 1 op 17 te rijden.
Trek erg rustig op en laat het gas al vroegtijdig los. Op de rijksweg niet boven de 120.
Is dit nog nieuwigheid?

Of rijd een Plus Line (bredere banden en 18" velgen) een stuk minder zuinig dan degene die schijnbaar moeiteloos 1 op 20 rijden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@arjens, het gegeven van rijden op velgen 18" en brede banden is wel een bekend fenomeen. Deze samenstelling rijd (dat lees je wel vaker op het forum) minder zuiniger dan 16".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf denk ik dat het verschil bij de velgen 16 of 18" verwaarloosbaar is. Het zit hem voornamelijk in de totale luchtweerstand van de auto. Die is dan bij de 16" met velddoppen een fractie gunstiger. 

Mijn woonwerk verkeer is 10km heen en 10 terug. 13 Stoplichten helpt ook niet echt. Het gemiddelde verbruik zit dan rond de 1/17 in de winter. Zodra de motor een beetje op temperatuur is, ben ik er.  Dus, ik pak meestal de fiets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... de 18" banden zijn breder, dus meer luchtweerstand ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Breder is ook meer rolweerstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rolweerstand bij een breder wiel is minder bij gelijke bandenspanning, maar bij grotere wielen is er vaak minder wang en worden ze wat harder opgepompt, om te voorkomen dat een obstakel de velg raakt.
Helaas staat op die wiki niet of hogere bandenspanning meer of minder rolweerstand geeft.

Hoe dan ook, of het nu rolweerstand is of wrijving, effect op brandstofverbruik is negatief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uit de Wiki pagina: : ... Dit contactoppervlak is bepalend voor de rolweerstand.  ...

en die is groter bij de 18" banden dan bij de 16" ..., of? (die, die bij de Niro  horen ...)

Edited by Gerd Bartels
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Ronkia
      Hai
      In mij KIA Sportage uit 2015 zit het Infinity Soundsystem, tezamen met navigatie.
      Stel, ik ben muziek aan het draaien van USB en tegelijkertijd gebruik ik de navigatie.
      Als ik mijn muziek niet meer wil horen draai ik het volume weg. De muziek loop dan wel echter door.
      Wil ik mijn muziek helemaal stoppen, dan moet ik op de knop linksonder drukken.
      Echter, dan wordt het scherm zwart en is de navigatie ook weg.

      Is er een manier om de navigatie te blijven tonen en de USB te laten stoppen, zodat hij niet verder gaat met muziek afspelen?
      Dank
      Ron
       
       

    • By Don66
      Hoi leden,
      Nu heb ik een nieuwe Sportage en tot nu toe 3x getankt.
      Maar het verbruik komt nog niet in de buurt van de fabrieksopgave. (7,6l/100km) (1:13,16)
      Nu weet ik dat de fabrieksopgave een heel positief getal is, maar dan nog kom ik daar niet bij in de buurt.
      1e tankbeurt 1:8,4
      2e tankbeurt 1:10,41
      3e tankbeurt 1:9,96
      Heb nu een goeie 2100 kilometer op de teller staan en moet dus nog verder inrijden. (Auto is geleverd met ongeveer 520 km op de teller).
      Ik tank alleen Shell V-Power, ondanks dat de dealer aangaf E5 en E10 ron91 te kunnen tanken.
      Gaat het verbruik nog verbeteren of moet ik rekening houden met gemiddeld 1:10??
    • By pdakkerman
      Nav wat opmerkingen in een ander topic maar een eigen topic over dit onderwerp.
       
      Ook ik ben mezelf al een paar keer tegengekomen met inpakken met een weekendje weg, naar ook met de boodschappen.
      De koffer Proceed is aan de achterzijde erg laag. Dus een klapkratje komt al snel tegen de achterklep en dan gaat mijn elektrische klep vaak weer open.
      In april hebben wij onze lange vakantie en dat wordt de grote uitdaging met 2 kinderen van 11 en 13.
      Wij hebben 4 grote weekendtassen gekocht. Voor ieder een.
      Deze tassen zet ik links in lengterichting. 2 onder en 2 erop. Rechts tegen de achterbank komen 2 klapkratjes op elkaar. Die zullen iets boven de achterbank uitkomen. Meer dan de 4 tassen. Maar het zicht naar achter en de linkerbaan is vrij.
      Zo heb ik nog wat ruimte voor een een grote boodschappen (Action) tas voor de klapkratjes. Zo kan de klep gewoon dicht.
      Voor de tassen kan nog een toilettas of koeltas met drinken en broodjes bijvoorbeeld.
      In het 'onderruim' komen vaak zaken zoals boeken, een sixpack bier voor bij aankomst, schoenen en ander klein spul.
       
       
    • By JelteV
      Hi allemaal,
      Ik rij in een Kia Venga uit 2010 (vandaar dat deze categorie heb gekozen), maar mijn vraag gaat over de RVS strip onder mijn rechter achter portier. Deze is namelijk losgekomen en er zit een knik in. Ik ben naar de Kia dealer geweest om een nieuwe te bestellen, maar... Deze strips worden niet meer geleverd. Het is ook niet origineel, zeggen ze. Terwijl wij de auto daar gekocht hebben met de strips. In heel Nederland kan niemand (volgens de dealer) deze strips meer leveren.
      Nu is mijn vraag: heeft iemand van jullie ervaring met een soortgelijk probleem en belangrijker is er een alternatief...
      De onderdelen-man bij de dealer noemt het trouwens een raamsnor. Het gaat mij echter enkel om de RVS strip. Alhoewel een sloop raamsnor, ook volstaat. Helaas kan ik het onderdeel online ook niet vinden. Hopelijk kan iemand me verder helpen in mijn speurtocht. Alvast bedankt!
      Groet,
      Jelte
    • By Wutroe
      Gisteren was ik mijn auto aan het wassen en wilde ik de ruitenwissers omhoog zetten. Dit wilde ik doen door de ruitenwissers bij contact uit met 1 tikje op de hendel omhoog te laten zetten, zoals dat bij veel auto's werkt. Bij mijn (Pro)Ceed gebeurde echter niets. In het boekje kon ik hier ook niets over vinden.
      Iemand enig idee hoe je dat doet?
×
×
  • Create New...