Ga naar inhoud

Kia Niro hybrid of plugin hybrid


Saartje71

Aanbevolen Berichten

Op 18-9-2020 om 14:23, Murcielaygo zei:

Waarom zou je een PHEV onderweg willen bijladen?
Je kunt als EV maximaal zo'n 50km rijden, de tijd die je verdoet aan laden weegt IMHO niet op tegen het goedkoper electrisch rijden.

Het feit dat je met maximaal 3,6kW kunt laden onderstreept dit alleen maar; een PHEV kun je het beste thuis en eventueel op je bestemming (bij)laden en niet onderweg.

Klopt. Daarvoor zit er benzine in de tank. Maar goed, het antwoord op de vraag "waar kun je bijladen" klopt op zich wel.

Op 19-9-2020 om 09:06, gjcvro zei:

En als je niet het juiste abonnement hebt bij de laadpaal betaal je ook nog eens 1,5 tot 3 keer zo veel als thuis, wat het uiteindelijke voordeel bijna teniet doet.

Inderdaad. Thuis kost het je ongeveer 22 cent per kWh. Per kilometer heb je ongeveer 160 Wh nodig, dat is 3,5 cent met thuisstroom.
Op benzine rijdt de Niro ongeveer 1 op 20: dat is ongeveer 7,5 cent per kilometer met een literprijs van 1,50 euro. De stroom aan straat is dan al gauw net zo duur als de benzine.

aangepast door Flying_Dutchman
verduidelijking
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik snap de vraag nu, maar zo ontstaan dus wel de zogenaamde paalplakkers. Vaak plug-in hybrides die door aan de stekker te gaan gratis en/of dichtbij kunnen parkeren.
Maar daardoor wel de paal bezet houden voor BEV's die deze stroom wel echt nodig hebben omdat ze niet kunnen terugvallen op benzine

En ja, daarin zijn vele nuances, maar het is wel iets om rekening mee te houden...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, Martinus1957 zei:

Vaak kun je gratis parkeren als je een electrisch aangedreven auto hebt.
Vandaar mijn vraag of je een PHEV onderweg kunt bijladen.;-)

 

Gut ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Om te onthouden..... ;)
Maar vergis je niet, gratis parkeren is het niet wanneer de stroom veel duurder is als thuis. En bij veel palen krijg je een boete als je aangesloten blijft staan zonder dat die bijlaadt omdat de accu vol is.

aangepast door Flying_Dutchman
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden, Murcielaygo zei:

Ik snap de vraag nu, maar zo ontstaan dus wel de zogenaamde paalplakkers. Vaak plug-in hybrides die door aan de stekker te gaan gratis en/of dichtbij kunnen parkeren.
Maar daardoor wel de paal bezet houden voor BEV's die deze stroom wel echt nodig hebben omdat ze niet kunnen terugvallen op benzine

En ja, daarin zijn vele nuances, maar het is wel iets om rekening mee te houden...

Eensch!!

Zou ik denk ik als EV rijder niet blij van worden als alle plekken bezet zijn met Plug ins

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden, gjcvro zei:

Ohja, en bij de ikea, efteling en zo kun je lekker vooraan parkeren, vaak nog dichterbij dan met een invalidekaart .. Die was me nog niet te binnen geschoten.

Echt waar? En dat om elektrisch rijden te promoten? Moet niet gekker worden.

Ben het eens met @dropje dat dit geen wenselijke ontwikkeling zou zijn ....

 

aangepast door Flying_Dutchman
Aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites


Begrijp ik nou goed dat een PHEV ook lekkerder rijdt dan een HEV in de HEV stand.
Dwz dat je heuvels e.d. wat makkelijker kunt nemen ivm de sterkere accu en elektromotor ?

Dan mis ik nog wat over de verbrandingsmotor.
Als die maar bijv. voor de helft van de jaarlijkse 15.000 km in werking is wat heeft dat voor gevolgen ?
De motor komt minder vaak goed op temperatuur maar ook het onderhoudsschema zou m.i. niet meer kloppen.
Olie verwisselen na 7.500km lijkt mij een milieu delict..

Vragen, vragen..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Echt waar? En dat om elektrisch rijden te promoten? Moet niet gekker worden.
Ben het eens met [mention=18723]dropje[/mention] dat dit geen wenselijke ontwikkeling zou zijn ....
 

Het dichtbij gebouwen situeren van laadpalen heeft vaak niks te maken met gemak voor de gebruikers, maar met de kosten van aanleg.

Bij een bedrijfsgebouw komt de hoofdvoorziening vaak vlakbij de entree binnen. Dan is dus het plaatsen van de laadpalen vlakbij die entree het makkelijkst; je hoeft geen sleuven naar de andere kant van de parking te graven en je hebt ook VEEL minder meters aan kabel nodig...

Op mijn werk hebben ze nu twee Zoe's. Die laden in de kelder, maar er wordt verwacht dat "we" in de toekomst nog meer BEV's gaan rijden.
Dus is bij aanleg van de laadpalen gekozen voor een ZEER zware kabel vanaf de hoofdvoorziening aan de andere kant van het gebouw naar die kant van de kelder.
En dan een tussenkast aan die kabel, om vervolgens vanaf die kast naar de individuele palen te gaan.

Nu in gebruik; 2x 22kW (dacht ik), maar electrisch genoeg capaciteit voor 14 aansluitingen in de toekomst...
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 19-9-2020 om 09:06, gjcvro zei:

En als je niet het juiste abonnement hebt bij de laadpaal betaal je ook nog eens 1,5 tot 3 keer zo veel als thuis, wat het uiteindelijke voordeel bijna teniet doet.

Ik zou het zelf niet doen, dan kun je beter voor een echte EV gaan.. 

Kia niro E rijden word ook steeds duur de. de bij telling was in het begin 4% nu 8% in januari 2021 12&

bij telling.  

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 8 maanden later...

Toch nog even een topic kick. Ik ben ook een beetje aan het rondkijken. Ik rijd nu de normale Niro maar de plugin spreekt mij wel aan. Maar de meerprijs is behoorlijk, voor het prijsverschil kun je een behoorlijke hoeveelheid benzine tanken. Uiteraard heb je het voordeel van halve wegenbelasting maar dat is tot 2024(?) dus koop je nu de plugin dan heeft dat negatieve invloed op de inruil na 2024. Komt bij dat mijn woonwerk verkeer 40 km enkel reis is, en dat ik thuis lastig kan laden omdat ik geen parkeerplaats op eigen grond heb. Misschien toch maar wachten op de nieuwe normale Niro?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je niet makkelijk bij een (eigen) laadpaal kunt zou ik er nog niet aan beginnen, of je moet op je werk gratis kunnen laden, dat zou aardig compenseren, maar dat gaat dan ws ook een keer stoppen. En als je aan een publieke paal moet kaden is er niet zo heel veel voordeel. Momenteel wel nog een actie op de phev.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Laden gaat prima mbv het normale stopcontact. Ik heb aan mijn buitengevel een aparte wandcontactdoos gemonteerd en deze op een aparte groep in de meterkast aangesloten. Met de bijgeleverde Kia laadkabel kun je dan met 10 ampere laden (2,3kwh). 
Ik heb zelf via Amazon een 10/16 ampere thuislader gekocht om de laadtijd nog wat in te korten en met de maximale “snelheid” (3,7kwh) te kunnen laden. Al met al een totale investering van ongeveer 300 euro. Da’s een stuk goedkoper dan een laadpaal laten installeren.

Ik probeer zelf altijd zo veel mogelijk elektrisch te rijden en dan thuis meteen de auto weer vol te laden. Heb ook de mazzel dat ik op mijn werk (als ik daar al kom het afgelopen jaar…) de auto gratis kan opladen. 120 km retour waarvan zo’n 100 km elektrisch. Op die manier tank ik maar 1 x in de 2 a 3 maanden. De elektrische kilometers zijn per saldo veel goedkoper dan de benzine kilometers. Simpele rekensom: stel ik haal 50 km elektrisch op 1 lading dan kost me dat 8,9 kw x 0,22 euro = 1,96 euro. Dat is dus 3,9 cent per kilometer aan “brandstof”. Als ik op benzine rijd dan haal ik dat natuurlijk nooit.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


In theorie zou de hybride wat zuiniger moeten zijn (is immers lichter). In de praktijk merk ik er weinig van (ik ben geen fanatieke "inplugger").

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zal het morgen ff precies controleren maar zo uit m’n hoofd duurt het met de door mij aangeschafte 16a/3,7kwh lader ongeveer 2u 40min. Aangezien ik de bijgeleverde Kia 10a lader nooit gebruik, kan ik daar geen precies antwoord op geven maar ik schat dat het dan snel een uur langer duurt

wanneer ik op benzine rij dan is een verbruik van 1:20 tot 1:25 voor mij makkelijk haalbaar (ben wel gericht op zuinig rijden, lang uit laten rollen en de hybride accu zo veel mogelijk het werk laten doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites


55 minuten geleden, TvU zei:

Zal het morgen ff precies controleren maar zo uit m’n hoofd duurt het met de door mij aangeschafte 16a/3,7kwh lader ongeveer 2u 40min. Aangezien ik de bijgeleverde Kia 10a lader nooit gebruik, kan ik daar geen precies antwoord op geven maar ik schat dat het dan snel een uur langer duurt

wanneer ik op benzine rij dan is een verbruik van 1:20 tot 1:25 voor mij makkelijk haalbaar (ben wel gericht op zuinig rijden, lang uit laten rollen en de hybride accu zo veel mogelijk het werk laten doen)

Is dat met 16"of 18"velgen, ik bedoel dat de buitenmaat vd banden een afwijking kan geven in de werkelijk gereden KM's.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...