Ga naar inhoud

Kia Niro hybrid of plugin hybrid


Saartje71

Aanbevolen Berichten

Wij overwegen de aanschaf van een Kia Niro Dynamicline. Gisteren bij de dealer geweest met het idee voor een plugin hybrid te gaan. Maar door dealer al snel naar de hybrid geloodst, de plugin hybrid zou nauwelijks verkocht worden.

Wij dachten, onze dagelijkse ritjes woon-werkverkeer zijn 12 km per reis op 80 km wegen. Dus we kunnen vrijwel volledig (en voordelig) elektrisch rijden. De hybrid is natuurlijk heel zuinig en goedkoper in aanschaf (en laadt zichzelf op, gemak). Maar dan moet je toch vaker tanken, volledig elektrisch rijden voor ons dagelijks gebruik kan dan niet. 

Wat is wijsheid... weet iemand waar het omslagpunt ligt?

En, ook niet onbelangrijk. In de zomer trekken we met onze caravan van 1100 kg naar t zonnige zuiden en doorkruisen we de Alpen. Is dit haalbaar?Ik lees wel dat ie 1300 kg kan trekken, maar lees ook dat het vermogen op langere hellingen ineens terugvalt omdat de accu leeg is. Of is dat kwestie van anders rijden in de bergen?

Weinig verstand van auto's, dus hopelijk op dit forum ervaringsdeskundigen die antwoord hebben op mijn vragen. Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met kou wordt volgens mij alsnog de motor gestart, om warmte te maken. En met de huidige benzinemeuk (e10) die met een maand of 3 begint te vergaan moet je in ieder geval wat benzine blijven gebruiken. Ik denk dat het dan moeilijk wordt om de meerprijs terug te besparen. Anders toch kijken naar een vol elektrisch auto en dan in de vakantie een trekauto huren?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch zou ik ook wel eens willen weten waar die omslag ligt. Ik ben me ook voorzichtig aan het oriënteren voor een vervanger voor de Picanto.
Mijn werk ligt op ca.40km, waarvan 1/3e snelweg, de rest 80, 60, 50 en 30km wegen. Totaal rij ik nu tegen de 30.000km/jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind die berekening een beetje optimistisch.
Bovendien gaat het hier om de omslag brandstof/EV, terwijl ik benieuwd ben naar de omslag hybride/plug-in.

Ik denk dat ik met mijn dagelijks verkeer 100% EV zou kunnen rijden, met 1x laden per dag. Maar kan ik dan die kilometers berekenen als puur electrisch, deze aftrekken van mijn totale kilometers en die op brandstof berekenen? Niet dus, want ik lees hier telkens dat de verwarming alsnog vanaf de ICE komt, dus in de winter is je electrisch voordeel veel minder.

Een full-EV zit er qua budget (voorlopig) echt niet in, terwijl een (plug-in)hybrid tegen de tijd dat ik ga vervangen tweedehands te doen moet zijn.
En ik ben aardig tevreden met mijn Kia, dus neig ernaar bij Kia te blijven. Toyota heeft een grote naam mbt hybrides, maar ze hebben momenteel geen modellen als hybride die me aanspreken en andere merken weet ik (nog) niet genoeg van.

Overigens heb ik GEEN eigen oprit, maar huur ik nu wel BG, met een parkeerplaats voor de deur. Thuis laden met een wallbox in de voortuin is daarmee dus wel een optie geworden, ook al moet de kabel dan (illegaal) over de stoep...

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de bergen heb je weinig aan de accu van de gewone hybride. Het helpt natuurlijk wel als hij vol is, maar de accu is klein en dus snel leeg zeker met een caravan er achter. Hier zou de capaciteit van een stekker hybride zeker kunnen helpen.

De PHEV is circa 4,5K duurder. Stel je rijdt 20K per jaar (zonder elektrisch laden), dan gebruik je bij 1/20 1000 liter benzine, dat is 1.600 Euro (ongeveer).  Stel dat je daarvan 1/3 elektrisch rijdt, dan bespaar je 533 euro aan benzine en gebruik je ongeveer 200 Euro aan stroom. Daarbij ga ik uit van een lading van 8.9 kWh a 0,2 Euro per Kw, waarmee je 60 Km rijdt. Dit is allemaal erg globaal en met een dikke natte vinger.

Per jaar bespaar je dan 333 Euro.  Het omslagpunt ligt dan bij 13,5 jaar, ervan uitgaande dat alle andere kosten het zelfde zijn. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, Brat Pit zei:

In de bergen heb je weinig aan de accu van de gewone hybride. Het helpt natuurlijk wel als hij vol is, maar de accu is klein en dus snel leeg zeker met een caravan er achter. Hier zou de capaciteit van een stekker hybride zeker kunnen helpen.

De PHEV is circa 4,5K duurder. Stel je rijdt 20K per jaar (zonder elektrisch laden), dan gebruik je bij 1/20 1000 liter benzine, dat is 1.600 Euro (ongeveer).  Stel dat je daarvan 1/3 elektrisch rijdt, dan bespaar je 533 euro aan benzine en gebruik je ongeveer 200 Euro aan stroom. Daarbij ga ik uit van een lading van 8.9 kWh a 0,2 Euro per Kw, waarmee je 60 Km rijdt. Dit is allemaal erg globaal en met een dikke natte vinger.

Per jaar bespaar je dan 333 Euro.  Het omslagpunt ligt dan bij 13,5 jaar, ervan uitgaande dat alle andere kosten het zelfde zijn. 

Vergeet daarbij niet dat de PHEV in benzine stand iets minder zuinig is dan de HEV. Ook in de koude maanden start de PHEV de motor (ook voor verwarming interieur) wat niet echt meehelpt. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij hadden ook met een half oog naar de plug in gekeken, beetje aan gerekend, maar het verschil is te groot, dat haal je niet zo maar even terug (ook al hebben wij eigen oprit en panelen). Ik denk dat de in dit topic rekenvoorbeeld aardig klopt.

En inderdaad des morgens toch starten op benzine vanwege de kachel. En verder is de plug in ook weer zwaarder dus ligt het verbruik ook weer minder gunstig.

Op zich best jammer want vrouwlief zou haar ww verkeer in principe ook electrisch kunnen doen met de plug in.

En hoewel ik mij (persoonlijk) niet voor kan stellen dat iemand vrijwillig met een caravan rond gaat rijden, hoor ik heel veel positieve verhalen over de Niro als caravantrekker, ik zou mij daar niet te druk over maken.
Ik rijd dan (godzijdank) niet met een caravan maar wel met enige regelmaat met echt forse aanhangers, en daar heeft de Niro echt weinig moeite mee.

 

 

aangepast door dropje
Link naar reactie
Delen op andere sites


volgens mij bespaar je ook nog t/m 2024 de helft op de wegenbelasting (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/belasting-elektrische-auto) wat ongeveer 350 euro extra besparing per jaar is

Wij hebben vorige week de knoop doorgehakt en de PHEV besteld. Afgaande op 21000 km, 45% benzine en 55% elektrisch rijden (waarvan ik bij mijn werkgever kosteloos kan laden) scheelt het ons ongeveer 900 per jaar en hebben we de meerprijs na 5 jaar terugverdiend. En we proberen natuurlijk de km verhouding benzine/elektrisch nog meer richting elektrisch te laten schuiven ;-)

aangepast door TvU
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je 75% van je ritten minder dan 50 km per dag zijn, zal het voordeel waarschijnlijk heel groot worden. Omdat je dan bijna volledig elektrisch kan rijden. 
Alleen voor de verwarming zal de motor dan gebruikt worden.  Maar ook bij lange afstanden is de PHEV zuiniger dan de HEV. 
Ben dan ook benieuwd of ik mijn verbruik kan verbeteren. Heb nu nog een Quashqai Diesel en mijn verbruik afgelopen weekend naar Kerkrade vanuit Purmerend was 4,4L / 100km.

Auto is aangekomen bij de dealer, nog even een weekje wachten en dan ga ik de overcapaciteit van mijn zonnepanelen inzetten om schoner en met minder kosten te rijden.

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, TvU zei:

volgens mij bespaar je ook nog t/m 2024 de helft op de wegenbelasting (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ons-allemaal/belasting-elektrische-auto) wat ongeveer 350 euro extra besparing per jaar is

Wij hebben vorige week de knoop doorgehakt en de PHEV besteld. Afgaande op 21000 km, 45% benzine en 55% elektrisch rijden (waarvan ik bij mijn werkgever kosteloos kan laden) scheelt het ons ongeveer 900 per jaar en hebben we de meerprijs na 5 jaar terugverdiend. En we proberen natuurlijk de km verhouding benzine/elektrisch nog meer richting elektrisch te laten schuiven ;-)

 

Hé, dat wist ik niet moet ik eerlijk toe geven..... Dat helpt de keuze voor een plug-in wel wat bereikbaarder te maken.... mmmmm... misschien toch nog eens kijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Helaas geven heel veel mensen een antwoord die niets te maken hebben met een PHEV model. Überhaupt dat HEV,  PHEV of EV totaal verschillende auto's zijn.
De rede dat PHEV minder verkocht wordt ligt aan de dealers. Zij willen graag snel verkopen en op de PHEV zit een levertijd van 4 maanden. Als dom excuus geven ze dan het antwoord dat er weinig van verkocht worden of geen vraag naar is. Dit heb ik zelf ervaren na een behoorlijk rondje langs verschillende dealers. 
Wel goed is te weten dat de PHEV bij de top 3 van best verkochte auto's hoort in Scandinavië. 

Mijn PHEV heeft nu een gemiddeld verbruik van 3,8 en ben een stevige doorrijder. Al mijn ritten zijn ver onder de 100 km per dag en daarom geniet ik van de gratis stroom van mijn zonnepanelen.
460 km verder zijn mijn Electra kosten tot nu toe € 4,67 (thuis laden op normaal stopcontact) en heb nog geen 10 liter brandstof verbruikt. 
Bloemen aan de finish maar ik denk dat ik minimaal een tank per maand ga besparen ten opzichte van een gewone hybride.  

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Rob Lezer zei:

daarom geniet ik van de gratis stroom van mijn zonnepanelen

Helemaal gratis is die stroom natuurlijk niet. Je hebt moeten investeren in de panelen en als de de auto niet zou laden wordt de geproduceerde stroom (nog) verrekend en levert dus Euries op.

Zelf heb ik geen stekker Niro maar vang ieder jaar geld voor de extra geproduceerde energie uit mijn zonne plaatjes..

aangepast door HenkM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 16-2-2020 om 12:42, Rob Lezer zei:

Helaas geven heel veel mensen een antwoord die niets te maken hebben met een PHEV model. Überhaupt dat HEV,  PHEV of EV totaal verschillende auto's zijn.
De rede dat PHEV minder verkocht wordt ligt aan de dealers. Zij willen graag snel verkopen en op de PHEV zit een levertijd van 4 maanden. Als dom excuus geven ze dan het antwoord dat er weinig van verkocht worden of geen vraag naar is. Dit heb ik zelf ervaren na een behoorlijk rondje langs verschillende dealers. 
Wel goed is te weten dat de PHEV bij de top 3 van best verkochte auto's hoort in Scandinavië. 

Mijn PHEV heeft nu een gemiddeld verbruik van 3,8 en ben een stevige doorrijder. Al mijn ritten zijn ver onder de 100 km per dag en daarom geniet ik van de gratis stroom van mijn zonnepanelen.
460 km verder zijn mijn Electra kosten tot nu toe € 4,67 (thuis laden op normaal stopcontact) en heb nog geen 10 liter brandstof verbruikt. 
Bloemen aan de finish maar ik denk dat ik minimaal een tank per maand ga besparen ten opzichte van een gewone hybride.  

Helaas klopt bovenstaande ook niet helemaal. Je zonnepanelen leveren gedurende de 5 werkdagen de zonnestroom aan het net. Je auto staat op dat moment op het werk, tenzij je in de nacht werkt natuurlijk. Bovendien gaat over een paar jaar de saldering eraf. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Brat Pit zei:

Helaas klopt bovenstaande ook niet helemaal. Je zonnepanelen leveren gedurende de 5 werkdagen de zonnestroom aan het net. Je auto staat op dat moment op het werk, tenzij je in de nacht werkt natuurlijk. Bovendien gaat over een paar jaar de saldering eraf. 

Aan het eind van de periode  (jaar) wordt er verrekkend - afname minus geleverd. 
Dus overdag uploaden en in de nacht downloaden - het verschil betaal je.
In mijn geval was het een overcapaciteit waardoor we € 580,= terug kregen over 2019.
Over één jaar zal ik deze post een update geven. 

Nu krijg ik 8ct terug per KW van Vattenfal voor de overcapaciteit. De PHEV rijd c.a. 45 km zonder benzine verbruik. Oftewel het kost mij nu € 0,68
Dat is € 1,51 per 100 km 

Bij geen overcapaciteit of geen zonnepanelen kost je een rit van 100 km je dus € 4,15 aan stroom (22ct p.KW)
(= 2,6 liter brandstof kosten). Een PHEV verbruikt als Hybride ongeveer 4 liter, als de batterij 10% restcapaciteit heeft, dus rijdt dan als een normale zuinige hybride. 
De eerste 45 km zijn bijna volledig op stroom. 

Kan nog niet alles juist inschatten en rijd nu precies 2 weken met mijn PHEV (20.000 km is de verwachting per jaar)!

verbruik 2020-02-19 at 21.00.01.jpeg

aangepast door Rob Lezer
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 16-2-2020 om 12:42, Rob Lezer zei:

Helaas geven heel veel mensen een antwoord die niets te maken hebben met een PHEV model. Überhaupt dat HEV,  PHEV of EV totaal verschillende auto's zijn.
De rede dat PHEV minder verkocht wordt ligt aan de dealers. Zij willen graag snel verkopen en op de PHEV zit een levertijd van 4 maanden. Als dom excuus geven ze dan het antwoord dat er weinig van verkocht worden of geen vraag naar is. Dit heb ik zelf ervaren na een behoorlijk rondje langs verschillende dealers. 
Wel goed is te weten dat de PHEV bij de top 3 van best verkochte auto's hoort in Scandinavië. 

Mijn PHEV heeft nu een gemiddeld verbruik van 3,8 en ben een stevige doorrijder. Al mijn ritten zijn ver onder de 100 km per dag en daarom geniet ik van de gratis stroom van mijn zonnepanelen.
460 km verder zijn mijn Electra kosten tot nu toe € 4,67 (thuis laden op normaal stopcontact) en heb nog geen 10 liter brandstof verbruikt. 
Bloemen aan de finish maar ik denk dat ik minimaal een tank per maand ga besparen ten opzichte van een gewone hybride.  

Een andere reden dat PHEV's minder worden verkocht is omdat ze niet beschikbaar zijn in de private lease. De HEV is in de private lease een hele sterke aanbieding, echter de PHEV wordt nergens aangeboden.
Kijk je bij het zustermerk Hyundai, daar wordt de Ioniq wel aangeboden als HEV en PHEV. De PHEV is daar 21 euro (bij 10.000 km / jaar - contractuur 60 maanden) duurder. Voor dat verschil zou ik wel voor de PHEV gaan in plaats van de HEV. 

De PHEV is vooral interessant als je ritten tussen de oplaadmogelijkheden door 50 kilometer zijn. Rij je veel langere afstanden, dan kun je net zo goed voor de HEV gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een nadeel van de meeste PHEV's is dat je in de periode dat de kachel nodig is je niet puur in EV modus kan rijden. Voor de verwarming moet de ICE draaien. Dus in de helft van het jaar heb je mogelijk bijna geen EV bereik.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/kia-komt-met-bonus-voor-plug-in-hybrides/

 

Voor wie nog overweegt mogelijk een plug-in te nemen. .... Met deze actie wordt het wel heel aantrekkelijk...

Zelfs vrouwlief begon te twijfelen..:lol:  ... vooral als we naar de XCeed zitten te kijken, wat een fraai kar is dat zeg !!

 

En ze haalt haar ww-verkeer precies met zo'n plug in, op haar werk kan ze evt ook nog gratis laden.

aangepast door dropje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...