Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Het is wel zaak die 12V accu in de gaten te houden. Bij mij was het een totale verassing toen ie er mee ophield en dan is het toch lastig als je ergens staat, de auto niet meer reageert en je geen idee hebt wat er aan de hand kan zijn ... Ik heb nu zelf een lipo jumpstarter in de auto liggen voor het geval dat ...

Geplaatst

Met alle verhalen schrik je toch wel even als je die melding krijgt, maar, inmiddels staat in de app weer dat de accu 'goed' is, dus ik kijk het nog even aan.

Geplaatst

@Rokil uiteindelijk valt het wel mee hoor. Het is gewoon vervelend als je ineens stil staat, dat komt nooit goed uit. ik heb er zelf een nieuwe accu er in gezet, was nog geen 70 euro. Mijn advies is accu vervangen als dit blijft of voor een paar tientjes zo'n lipo charger in de auto leggen, niet in de achterbak want de achterklep gaat ook niet meer open ...

Geplaatst

Zou het in de gaten houden. Niet leuk om langs de weg te staan met een lege 12volt accu. Ook gelezen dat het slot van de achterklep wel eens defect kon zijn en op die manier de accu leeg trok. Hoort gewoon niet voor te komen. Ik heb het tot nu toe nog nooit gehad. 

Geplaatst

Ga het zeker in de gaten houden, want bij een auto van 2 maanden oud horen zulke dingen niet voor te komen!

Geplaatst
Op 24-8-2021 om 12:26, RonaldVisschers zei:

Het is wel zaak die 12V accu in de gaten te houden. Bij mij was het een totale verassing toen ie er mee ophield en dan is het toch lastig als je ergens staat, de auto niet meer reageert en je geen idee hebt wat er aan de hand kan zijn ... Ik heb nu zelf een lipo jumpstarter in de auto liggen voor het geval dat ...

Het is al vaker gezegd, maar hier dan nog maar eens: leg je die jumpstarter vóór in de auto, onder de klep van je armsteun bijvoorbeeld? Als je 12V-accu leeg is krijg je je achterklep nl niet open…. :cool:

• Like 2
Geplaatst
23 uur geleden, Hippe lip zei:

Als je 12V-accu leeg is krijg je je achterklep nl niet open…. :cool:

Het is vrij gemakkelijk om je klep open te maken met een lege accu.

Leuning van de achterbank naar voren klappen en er zit een gleufje in de binnenkant in de klep iets boven de sluiting. Met een klein mesje, schroevendraaiertje, of zo van links naar rechts in het gleufje en de klep springt (mechanisch) open.

Hoeft je geen jumpstarter voorin je auto te laten slingeren.

Leg een paar startkabels bij je reservewiel en je hoeft ook geen een jumpstarter te kopen maar kun je gebruik maken van de auto van je buurman (of buurvrouw......:tt1:).  

Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, Derrek zei:

Het is vrij gemakkelijk om je klep open te maken met een lege accu.

Leuning van de achterbank naar voren klappen en er zit een gleufje in de binnenkant in de klep iets boven de sluiting. Met een klein mesje, schroevendraaiertje, of zo van links naar rechts in het gleufje en de klep springt (mechanisch) open.

Hoeft je geen jumpstarter voorin je auto te laten slingeren.

Leg een paar startkabels bij je reservewiel en je hoeft ook geen een jumpstarter te kopen maar kun je gebruik maken van de auto van je buurman (of buurvrouw......:tt1:).  

Ach, alles is relatief, zoveel is duidelijk. Ik ben niet zo soepel meer om ‘even’ achterin te duiken en in het donker met een schroevendraaiertje (waar ligt die nou weer) een sleufje te zoeken om de achterklep te openen :roll:. En als er toevallig wat (grotere) spullen achterin liggen wordt het al helemaal lastg.

Mijn jumpsterter slingert gelukkig niet rond maar ligt netjes opgeborgen onder de klep van de middenarmsteun. Zo kan ik snel en makkelijk de auto weer aan de praat krijgen zonder er eerst anderen bij te moeten halen.

In de periode dat ik die jumpstarter vaker nodig had was dit de snelste methode voor mij. Maar iedereen heef zo zijn eigen voorkeuren gelukkig!

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
8 uur geleden, Hippe lip zei:

Ach, alles is relatief, zoveel is duidelijk.

Natuurlijk. Ik wilde alleen opmerkzaam maken dat het ook mogelijk is om de klep open te krijgen met lege accu. . En ik ben niet Epke Zonderland hoor. al is het maar voor het geval dat de jumpstarter ook leeg is....;)

• 1 maand later...
Geplaatst

Ook ik krijg sinds enige maanden in toenemende mate meldingen dat het voltage van de 12 volt accu te laag is. Ik heb het gemeten en het fluctueert van ca. 8,4 tot ca 10 volt. Direct na het laden is het echter minimaal 12,5 volt tot soms wel 14 volt. 
Morgen gaat de dealer er naar kijken of er een oorzaak is.  Ik vermoed een lekstroom. 

De auto is nu 2,5 jaar oud en een dergelijke 12 V accu gaat normaal gesproken 5-6 jaar mee. Kia heeft de garantie op de 12 volt accu beperkt tot 2 jaar, maar ik ga mij beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit artikel 1;17 BW.). 
De accu bij Kia kost zover ik weet € 177, -- maar ik ben alleen bereid om daar 50% van te betalen.  
il Kia dat niet,  dan zet ik er zelf wel een nieuw accu in:  bv. VARTA BLUE Dynamic 544402044 3132 B18 12Volt 44 Ah 440A/EN start accu.  Deze accu kost €  54.99 incl. BTW en gratis levering bij https://online-accu.nl/

Voor een discussie over € 177 of 50% van €177 ga ik niet het gevecht aan.
Dit heb ik wel eens bij VW / PON gedaan en uiteindelijk gewonnen. Dit ging toen om een juist na 2 jaar afgebroken star motor. Dit gaf ook vervolg schade omdat er een deel van de startmotor in de koppeling terecht kwam. totaal kosten ca. € 2000 waarvan ik uiteindelijk 1/3de , ca €670 betaald heb. 

Geplaatst (aangepast)

@Jos Bruin Er zit voor zover ik weet wettelijk nergens een langere garantie op 12V auto accu's dan 2 jaar.

Dat ze tegenwoordig beduidend langer meegaan is mooi, maar geeft m.i. geen rechten.

Edit:

Tijdens het laden hoort er tussen 13,5 en 14,5 Volt op de accu te staan, en wanneer de accu in rust minder geeft dan 12 volt, is 'ie aan vervanging toe.

Overigens zijn die on-line accuboeren inderdaad een stuk goedkoper dan dealers of zelfs automateriaalzaken, en die accu's zijn prima!

aangepast door Peter-036
  • 2 maanden later...
Geplaatst
On 10/12/2021 at 4:19 PM, Peter-036 said:

@Jos Bruin Er zit voor zover ik weet wettelijk nergens een langere garantie op 12V auto accu's dan 2 jaar.

Dat ze tegenwoordig beduidend langer meegaan is mooi, maar geeft m.i. geen rechten.

Edit:

Tijdens het laden hoort er tussen 13,5 en 14,5 Volt op de accu te staan, en wanneer de accu in rust minder geeft dan 12 volt, is 'ie aan vervanging toe.

Overigens zijn die on-line accuboeren inderdaad een stuk goedkoper dan dealers of zelfs automateriaalzaken, en die accu's zijn prima!

Er was 1 cel stuk van de accu en uiteindelijk kreeg ik een rekening van € 219 voor het testen en vervangen van de accu. Ik heb onderbouwd aangegeven dat een 12V accu gemiddeld 5,5 jaar = 66 maanden mee gaat en de feitelijke levensduur van de 12 V accu slechts 31 maanden was.  Derhalve was ik bereid om om 31/66 x € 219 te betalen = € 103,-- .
Dealer was het daar niet mee eens, maar is uiteindelijk uit "coulance" daarmee akkoord gegaan. Ik had het desnoods laten voorkomen en ik ben ervan overtuigd dat ik het had gewonnen, mede gezien de internationaal voorkomende frequentie van vroegtijdig uitvallen van deze accu. I
Nu rest de vraag wat de oorzaak feitelijk is. Zijn het gewoon slechte accu's of is het de methodiek van ontladen en opladen die bij de accu's een verkorte levensduur veroorzaakt.
Opvallend is dat op de nieuw geplaatste, originele Kia-accu is aangegeven dat de garantie 3 jaar is. 

• Like 1
Geplaatst
37 minuten geleden, zei Jos Bruin:

ik ben ervan overtuigd dat ik het had gewonnen, mede gezien de internationaal voorkomende frequentie van vroegtijdig uitvallen van deze accu. 

Ik vraag me dat af.

Wel fijn dat je een nieuwe accu hebt met 36 maanden garantie. Wat doe je als die stuk gaat na 37 maanden? 

• 4 weken later...
Geplaatst
On 12/21/2021 at 9:52 AM, Derrek said:

Ik vraag me dat af.

Wel fijn dat je een nieuwe accu hebt met 36 maanden garantie. Wat doe je als die stuk gaat na 37 maanden? 

Mocht hij stuk gaan na 36 maanden, dan zet ik er zelf een nieuwe in. 

Geplaatst
7 uur geleden, zei Jos Bruin:

Mocht hij stuk gaan na 36 maanden, dan zet ik er zelf een nieuwe in. 

👍

• 4 maanden later...
Geplaatst

Ik begrijp dat als het linker (gezien vanuit de auto, nr3 in de handleiding) groene 'laadindicatie'-lampje knippert de 12 V Hulpaccu laadfunctie actief is, dus dat de 12V geladen wordt vanuit de hoogspanningsaccu. En dat deze functie na 10 keer achter elkaar geactiveerd is, stopt (aanname defecte 12V hulp accu). Maar hoe kan ik zien of deze functie 10x geactiveerd is geweest? En wordt de functie altijd aangeschakeld als: de toest POWER (start) in de OFF stand staat en alle portieren, de motorkap en elektrische achterklep gesloten zijn? (cyclusmodus, pag 1-66 van de handleiding) (dus ik kan de functie niet zelf aan of uitzetten?)

Mijn e-niro staat soms 5 dgn stil, moet ik me nu zorgen gaan maken? Stel dat de auto vind dat de 12V accu geladen moeten worden en dat gebeurd meer dan 10x. Wat dan?

Geplaatst

Zolang je geen extra verbruikers hebt aangesloten die stroom blijven verbruiken als je de auto uitschakelt hoef je je geen zorgen te maken. Dan kan de auto rustig weken stilstaan.

Heb je echter bijvoorbeeld een dashcam zodanig aangesloten dat die aan blijft als je de auto uit zet, dan wordt het andere koek.

En dan heb je nog het gevalletje ‘achterklep’, zoals je hier op het forum vast wel hebt gelezen. Als je die niet goed dicht doet valt de auto niet in slaap en is het binnen 24 uur al mis.

Maar verder hoef je je geen zorgen te maken. 

Geplaatst

Bedankt voor je antwoord. Die achterklep is blijkbaar wel een dingetje. Hoewel de kia Connect app wel een bericht stuurt als de portieren niet gesloten zijn. Wat dan volgens mij het geval zou moeten zijn toch?

Geplaatst
Bedankt voor je antwoord. Die achterklep is blijkbaar wel een dingetje. Hoewel de kia Connect app wel een bericht stuurt als de portieren niet gesloten zijn. Wat dan volgens mij het geval zou moeten zijn toch?

Klopt, ik kreeg afgelopen weekend ook een bericht van de Connect app toen mijn vrouw boodschappen was doen. Achterklep niet goed afgesloten. Wel handig dat bericht

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst
21 uur geleden, zei Erik2:

Met de modernere e-Niro’s (en ik neem aan met de nieuwe Niro EV ook) krijg je dat inderdaad.

Ik rijd een MY19 en die heeft een houtje-touwtje communicatie. Het eerste jaar krijg je meldingen, maar daarna moet je daarvoor gaan betalen. En ik heb hier nog van niemand gelezen die er dat bedrag elke maand voor over heeft enkel om die meldingen te krijgen en real-time in de app uit te kunnen lezen waar je auto is.

Dat laatste kun je bovendien gratis doen, als je zoiets als Home Assistant gebruikt. De locatiegegevens zijn namelijk wel gewoon beschikbaar, alleen niet in de app zonder te betalen. Je betaalt dus alleen voor die meldingen en dat is het me (en vele anderen) echt niet waard…

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...