Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Toch maar even een kleine reactie m.b.t. de lege hulpaccu.

Mijn niro (feb 2019) heb ik inmiddels al 2 x gestart met de starthulp.

De eerste keer had ik geen flauw idee hoe dat kwam, maar alles was dood.
De hoofdaccu was volledig geladen, maar de hulpaccu was helemaal leeg.

Gisteren zeker 180 km gereden, de grote accu stond nog op 340 km.
Vanochtend blokje om gereden om bij de garage te komen.

Auto binnenin beetje gewassen en de matten gezogen.
Dan staan dus de deuren open. 

En ja hoor, de rem deed raar toen ik wilde starten, alles knipperde en uiteindelijk was ie weer dood.
Starthulp er op en voila.

Je kan dus in een half uurtje of zo met de deuren open ene probleem hebben.
Overigens stond de radio uit, geen dashcam enz.

Nog 1 ding:
De auto stond op een lichte helling en ik had m niet op de handrem gezet.
Zou dat er nog iets mee te maken kunnen hebben??

Groet, Nico

Geplaatst

De 12 volt accu in onze BEV's zijn heel licht omdat ze geen 'startaccu' zijn, en dus zijn ze ook heel snel zo leeg, dat de auto de electronica die nodig is om te kunnen gaan rijden niet kan inschakelen (relais voor de hoogspanningsaccu bijvoorbeeld).

Wanneer er een deur of achterklep open staat, blijft de auto (op 12 volt gebied) 'wakker', en kennelijk trekt dat teveel stroom voor het 12 volt accuutje.

• Like 2
Geplaatst
4 uur geleden, zei Nico deB:

En ja hoor, de rem deed raar toen ik wilde starten, alles knipperde en uiteindelijk was ie weer dood.

Nog 1 ding:

Groet, Nico

Die eerste keer heeft de accu misschien iets langer leeg gestaan. Daar kunnen loodaccu’s helemáál niet tegen. Een te lage spanning (ik dacht al onder de 10 V) is al erg slecht en diep ontladen al helemaal. Als zo’n ding dan ook nog een aantal uren leeg staat is het gedaan.

Er is dan waarschijnlijk een cel kaduuk. Dan lijk je de accu wel weer te kunnen laden, maar het kwaad is al geschied. Dan is-ie heel snel weer leeg. Ik heb dat ook gehad en achteraf weet ik dat na die eerste keer was het steeds snel gebeurd. Dan hoefde de deur niet lang open te blijven. Dat is dus wat er bij jou ook gebeurde. Dat komt dus niet omdat die deur te lang open stond, maar omdat de accu al kaduuk is.

Als je er een nieuwe accu in zet dan kan die deur gerust een uurtje open blijven zonder problemen. Dat kun je gewoon zelf doen en misschien wil je dan ook meteen een zwaardere accu erin zitten. Ik dacht hier gelezen te hebben dat sommigen dat ook al gedaan hebben.

• Like 1
Geplaatst
2 uur geleden, zei Hippe lip:

Dat kun je gewoon zelf doen en misschien wil je dan ook meteen een zwaardere accu erin zitten. Ik dacht hier gelezen te hebben dat sommigen dat ook al gedaan hebben.

Geen zwaardere maar wel een goedkopere Varta accu. Nu 4 jaar gelden na 2x deze problemen met de originele accu te hebben gehad sindsdien zonder problemen

• Like 3
Geplaatst
12 uur geleden, zei 8.3:

Kennelijk heeft KIA wat geleerd want in de nieuwe E-Niro zit nu wel een 60Ah AGM accu.

Knipsel.JPG

Is dit van een BEV? Waar haal je die foto dan vandaan?

Geplaatst
11 uur geleden, zei Hippe lip:

Is dit van een BEV? Waar haal je die foto dan vandaan?

E-Niro is toch altijd een BEV?

Ik heb geen idee waar ik die foto vandaan heb.

Ik zag wel die zelfde type accu ook in deze E-Niro SG2 en volgens de artikel schrijver is dat vierkante ding op de foto een cam (black box) hulpaccu. Zou dat de versterker zijn daar boven in de foto?

https://blog.naver.com/doohan500

kofferruimte.JPG

Geplaatst
12 uur geleden, zei 8.3:

E-Niro is toch altijd een BEV?

Ik heb geen idee waar ik die foto vandaan heb.

Ik zag wel die zelfde type accu ook in deze E-Niro SG2 en volgens de artikel schrijver is dat vierkante ding op de foto een cam (black box) hulpaccu. Zou dat de versterker zijn daar boven in de foto?

https://blog.naver.com/doohan500

kofferruimte.JPG

Ja, je zei wel e-Niro, maai ik vroeg me af of de foto wel werkelijk van een e-Niro kwam. Dat lijkt dis wel het geval. Hoewel, niet van een e-Niro maar van een Niro EV, maa das een detail.

En wat bedoel je met die SG2? Die afkorting of typeaanduiding ken ik niet.

Geplaatst
3 uur geleden, zei 8.3:

SG2 = second generation

Is SG2 dan niet wat dubbelop? SG = Second Generation en die 2…?

• Like 5
  • 2 maanden later...
Geplaatst (aangepast)

Gister voor het eerst een lege 12 V acc gehad in mijn eSoul Occasion uit mei 2020: al rijdend kreeg mijn vrouw allerlei waarschuwingen tot "parkeer nu uw auto op een veilige plek" en daarna begon de ellende. Zaterdagmiddag 16 uur; Bij Kia pechhulp ingesproken > we komen er aan, maar bellen u dan nogmaals en gem wachttijd 45 minuten. Nada dus na 5 kwartier nogmaals gebeld en een LEVEND PERSOON aan de lijn gekregen: "sorry, de hulpvraag is door het systeem niet doorgezet" > weer uur gewacht op de eerste koude en natte herfstdag en daarna yes, een auto van een bergingsbedrijf.....inmiddels was mijn geestes gesteldheid zover dat het bedrijf de auto tegen betaling zooo mee had mogen nemen. Maar even accu gemeten, leek in orde; de accu kon nog laden en toen met jumpstarter zomaar weer spanning op de systemen en konden we verder. Overigens alleraardigste monteur.

Maar een van de vervelende dingen was dat we de auto ook niet meer konden afsluiten.

1 Weet iemand of dat uberhaupt mogelijk is, de auro mechanisch sluiten of openen en zo ja hoe?

2 Wat is een betrouwbare jumpstarter of powerbank geschikt voor deze klus? (Hoef er dus geen vrachtwagen mee te starten).

aangepast door Hendrick
vraag veranderd
Geplaatst (aangepast)

Er zit in de sleutel een losse sleutelbaard die je volgens het instructieboekje kunt gebruiken.

De procedure hieronder geplaatst.

Ook kun je in de instellingen (op het dashboard) aanvinken dat de 12 v accu bij stilstand 'regelmatig' wordt bijgeladen uit de hoofdaccu. Kun je ook vinden in bovenvermeld boekwerkje.

noodsluiten.jpg

aangepast door Peter-036
edit.
  • Like 1
Geplaatst

@Hendrick Ja, das een vervelende zaak. Afsluiten lukt niet als je geen 12V meer hebt, want dat gaat elektrisch. Als alles afgesloten is kun je wel, zoals @Peter-036 hierboven zegt één deur open maken met de mechanische sleutel. Dat staat ook in het instructieboekje (RTFM 😜).

En zoek even op dit forum welke jumpstarter er geschikt is. Dat is meermalen voorbij gekomen en er zit een prima zoekfunctie op dit forum.

• Like 1
  • 2 maanden later...
Geplaatst
Op 4-5-2020 om 13:27, zei PimD:

Mijn auto staat nu bij de dealer met hetzelfde probleem. Afgelopen woensdag stond die met een lege accu. En vrijdag weer. Nu staat de auto sinds zaterdag bij de dealer. Ben benieuwd of hier iets uit komen.

Hoi, we zijn even nieuwsgierig wat hieruit is gekomen, het is al even geleden. Maar weer je al meer? Wij hebben nu hetzelfde probleem nl… 

• 1 maand later...
Geplaatst

Mijn e-Niro 2020 heeft 2 jaar zonder 12v accu problemen rond gereden. Opeens laatste 2 maanden tref ik regelmatig (niet elke dag) de auto 's ochtends (ook een keer overdag) helemaal dood aan. Bijladen vanuit hoofdaccu staat aan. Geen patroon in te herkennen (dag ervoor lange ritten/korte/geen ritten, achterbak wel/niet open gehad, usb telefoonkabel in/uit, gebruik geen dashcam). Na 2 maal de pechdienst van Kia te hebben ingeschakeld, een externe batterij aangeschaft (tip op dit forum👍). Dat werkt sneller dan de pechdienst, maar is natuurlijk geen oplossing. Ik ben telkens als het voorvalt naar de dealer gegaan. Eerste keer na controle geen probleem geconstateerd, kan een keer gebeuren. Tweede keer niks geconstateerd, 12v accu voor de zekerheid vervangen. Daarna na tweedaags onderzoek geen lekstroom gevonden, wel nieuwe Accusensor gekregen als mogelijke oplossing. Gisteren weer bij de dealer geweest, over kleine 3 weken pas plek om de auto opnieuw meerdere dagen te onderzoeken. Vanochtend auto weer helemaal uit. Weet één van jullie nog een mogelijke oorzaak / oplossingsrichting? Thx

Geplaatst

@Fietsp Helaas is dit een euvel dat een aantal rijders hier treft en waarvoor in het verleden maar één oorzaak is gevonden en dat is het slot van de achterklep. 

Daarbij wil ik duidelijk aantekenen dat dit weliswaar het (voor zover ik weet) enige bekende euvel is dat die lege accu veroorzaakt, maar dat je dat niet om moet draaien: een lege 12V-accu komt niet noodzakelijkerwijs door een defect slot van de achterklep.

Geplaatst
22 minuten geleden, zei Hippe lip:

@Fietsp Helaas is dit een euvel dat een aantal rijders hier treft en waarvoor in het verleden maar één oorzaak is gevonden en dat is het slot van de achterklep. 

Daarbij wil ik duidelijk aantekenen dat dit weliswaar het (voor zover ik weet) enige bekende euvel is dat die lege accu veroorzaakt, maar dat je dat niet om moet draaien: een lege 12V-accu komt niet noodzakelijkerwijs door een defect slot van de achterklep.

Dank voor jouw reactie @Hippe lip, ik waardeer jouw reacties altijd erg! Voor de duidelijkheid met het slot achterklep bedoel je niet of het lampje in de achterbak blijft branden, want die is bij mij zeker uit. Weet je daarnaast of de Kia Connect app aangeeft als slot stuk is: "Achterklep/kofferbak: Open". Bij mij geeft hij dat namelijk niet aan "Dicht". Thx

• Like 1
Geplaatst
Nog 1 ding:
Groet, Nico

Of gewoon even de auto inpakken voor vakantie is genoeg om niet meer te kunnen vertrekken…
Geplaatst

Gisteren bij KwikFit geweest om de maand oude 12volt accu te laten doormeten, deze is gewoon goed. Dus daar lijkt het niet aan te liggen. Vanochtend was de auto helaas wel weer dood. Ik heb een bluetooth battery monitor besteld voor op de 12v accu. Hopelijk krijg ik daarmee meer zicht wanneer en hoe de 12v accu telkens leeg raakt... Dan kan ik de dealer over drie weken gericht laten zoeken. Iemand nog andere ideeën?

Geplaatst
Op 24-1-2023 om 14:29, zei Fietsp:

Dank voor jouw reactie @Hippe lip, ik waardeer jouw reacties altijd erg! Voor de duidelijkheid met het slot achterklep bedoel je niet of het lampje in de achterbak blijft branden, want die is bij mij zeker uit. Weet je daarnaast of de Kia Connect app aangeeft als slot stuk is: "Achterklep/kofferbak: Open". Bij mij geeft hij dat namelijk niet aan "Dicht". Thx

@Fietsp

Zelf heb ik het niet meegemaakt, zo’n defect slot van de achterklep, dus wat je dan precies ervaart weet ik helaas niet. Misschien dat iemand met die ervaring het hier kan melden?

Je kunt het hoogstens je garage vragen, maar aangezien Kwik Fit zegt dat je accu prima in orde is zou het daar toch niet in zoeken. Er moet ergens iets anders aan de hand zijn.

Als het aan blijft houden zou ik in jouw geval aan de garage voorstellen dat ze de auto een weekje houden en dagelijks gebruiken. Als het euvel bij jou minstens eens per week voorkomt, dan zullen zij het ook ervaren en weten ze in elk geval dat het echt is.

• Like 1
Geplaatst
15 uur geleden, zei Fietsp:

Gisteren bij KwikFit geweest om de maand oude 12volt accu te laten doormeten, deze is gewoon goed. Dus daar lijkt het niet aan te liggen. Vanochtend was de auto helaas wel weer dood. Ik heb een bluetooth battery monitor besteld voor op de 12v accu. Hopelijk krijg ik daarmee meer zicht wanneer en hoe de 12v accu telkens leeg raakt... Dan kan ik de dealer over drie weken gericht laten zoeken. Iemand nog andere ideeën?

Het verbaast me niet dat het doormeten van de accu hier geen storing aangeeft. De accu doet het normaal goed is dan plotseling “dood”. Er gebeurt blijkbaar iets in deze accu’s waardoor het aantal kWh vermogen dat erin is opgeslagen plotseling weggelekt zou zijn. Dat is nogal wat. Als dat niet in “arbeid” weglekt dan moet het in warmte zijn, maar waar dan? Dat moet ergens blijven en dat zou je ergens op moeten merken. Mogelijk is dat vermogen wel in de accu, maar komt het er niet uit.

Ik zou gaan “changenieren” en voor die 70 Euri’s en een Varta inzetten met heet risico dat dit het toch niet is. Maar gezien de ervaring van anderen ook een redelijke kans dat dit wel het probleem oplost.

• Like 1
Geplaatst
6 uur geleden, zei Derrek:

Het verbaast me niet dat het doormeten van de accu hier geen storing aangeeft. De accu doet het normaal goed is dan plotseling “dood”. Er gebeurt blijkbaar iets in deze accu’s waardoor het aantal kWh vermogen dat erin is opgeslagen plotseling weggelekt zou zijn. Dat is nogal wat. Als dat niet in “arbeid” weglekt dan moet het in warmte zijn, maar waar dan? Dat moet ergens blijven en dat zou je ergens op moeten merken. Mogelijk is dat vermogen wel in de accu, maar komt het er niet uit.

Ik zou gaan “changenieren” en voor die 70 Euri’s en een Varta inzetten met heet risico dat dit het toch niet is. Maar gezien de ervaring van anderen ook een redelijke kans dat dit wel het probleem oplost.

Dank, er zijn nog 12V accu verbruikers als de auto helemaal uitstaat o.a. verschillende sensoren/communicatie zichtbaar in de Connect app. Misschien zijn er nog wel meer verbruikers. Echter dat alleen zou inderdaad de 12v accu niet zover mogen leegtrekken, dat ik de volgende ochtend de auto niet kan openen/starten. Met het op eigen initiatief wisselen van accu verspil je de garantie op de auto, las ik op een ander forum. De auto zou dan namelijk niet meer origineel zijn🙄 volgens dealer en is bevestigd door Kia NL. Dus ik wacht nog met die stap...

Geplaatst
22 uur geleden, zei Fietsp:

Met het op eigen initiatief wisselen van accu verspil je de garantie op de auto, las ik op een ander forum. De auto zou dan namelijk niet meer origineel zijn🙄 volgens dealer en is bevestigd door Kia NL. Dus ik wacht nog met die stap...

Wat een onzin. Pure manipulatie en bangmakerij van de dealer. Daar is geen enkele juridische grond voor te vinden. Integendeel. Net zoals de wettelijke garantie niet vervalt als een andere garage dan een dealer de auto onderhoudt mits vakkundig met goede onderdelen. Alleen als (het verwisselen van) de accu zelf de reden zou zijn voor een probleem waarvoor de bewijslast dan ook nog bij de verkoper (dealer) ligt, dan hebben ze een punt en alleen voor die specifieke storing. Garantie is een wettelijk recht, geen vrijblijvende "coulance" van de dealer/verkoper of zo en om de garantie op de hele auto te lagen vervallen snijdt dan ook geen hout.

• Like 2
Geplaatst
Op 26-1-2023 om 10:11, zei Fietsp:

D Met het op eigen initiatief wisselen van accu verspil je de garantie op de auto, las ik op een ander forum. De auto zou dan namelijk niet meer origineel zijn🙄 volgens dealer en is bevestigd door Kia NL. Dus ik wacht nog met die stap...

Het probleem is niet het onderdeel (die kan je zo origineel of OEM krijgen), maar het kunnen aantonen van vakkundige vervanging wanneer het juridisch oploopt. Bent u automonteur van beroep, dan is het aantonen van vakkundigheid relatief simpel.
Ik verbaasde mij zoiezo al toen de Kia dealer mij vertelde dat de onderhoudsbeurten binnen het maximaal aantal km's en/of maximale tijd moet gebeuren, volgens de spelregels. Voor mijn Ceed is dat binnen 15.000km of een jaar, wat als eerste komt. In totaal mag hij daarbij, in 7 jaar, niet meer dan 700Km over zijn beurten zijn gegaan. Dus elke keer tellen het aantal km's die je over je beurt bent mee voor dat totaal. Dit vormt vooral een probleem voor mensen die nog veel Kms maken, zoals ik. Er kan sporadisch in één week zo'n 500 a 1000km meer gereden worden. Gelukkig is mijn leasemaatschappij daar niet gevoelig voor. Ik kwam er pas te laat achter dat het onderhoud van mijn kia geen 25.000 of 30.000km is. 

Geplaatst
21 uur geleden, zei SmurfenB:

Het probleem is niet het onderdeel (die kan je zo origineel of OEM krijgen), maar het kunnen aantonen van vakkundige vervanging wanneer het juridisch oploopt. 

Denk niet dat er een rechter in Nederland te vinden is die beoordeeld dat je voor het vervangen van een accu een soort van HBO opleiding moet hebben. Dat is echt een klusje voor de hobbyist. We hebben het hier immers niet over een grote reparatie aan de motor. Daarbij is de bewijslast dat een probleem komt door het vervangen van de accu en daarmee de garantie zou vervallen aan de verkoper/dealer. Het is dus ook niet zo dat de verkoper/dealer zomaar de gehele garantie op de auto mag laten vervallen als je zelf een accu vervangt.

• Like 1
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...