Wilfredjeuh Posted January 25, 2022 Posted January 25, 2022 Beste Ceed 3 rijders, Ik rijd sinds afgelopen november in een nieuwe Ceed SW GT-Plusline met een 1.5 T-GDi automaat. Nu haal ik in de praktijk een verbruik van 1 op 14.5 gemiddeld wat me wel iets tegenvalt. Bij een volle tank geeft de auto aan dat ik zo'n 750 km zou kunnen rijden, maar in de praktijk na ca 600km gaat het 'lampje' al branden en staat er nog 40km actieradius in beeld. Als ik dan vol tank, gaat er 42 liter in. Volgens de specificaties zou er 50 liter in gaan, dus zou ik in theorie nog ongeveer 100-120 km moeten kunnen rijden. Die 40km is dus helemaal niet accuraat. Toch durf ik het niet aan om die 80km meer te rijden dan de boordcomputer aangeeft. Zijn er meer Ceed eigenaren die dit ervaren? Hoeveel liter is het maximale wat jullie er in de praktijk in de tank hebben gekregen? Bedankt voor de input! Quote
marijn.hak Posted January 25, 2022 Posted January 25, 2022 Beste Ceed 3 rijders, Ik rijd sinds afgelopen november in een nieuwe Ceed SW GT-Plusline met een 1.5 T-GDi automaat. Nu haal ik in de praktijk een verbruik van 1 op 14.5 gemiddeld wat me wel iets tegenvalt. Bij een volle tank geeft de auto aan dat ik zo'n 750 km zou kunnen rijden, maar in de praktijk na ca 600km gaat het 'lampje' al branden en staat er nog 40km actieradius in beeld. Als ik dan vol tank, gaat er 42 liter in. Volgens de specificaties zou er 50 liter in gaan, dus zou ik in theorie nog ongeveer 100-120 km moeten kunnen rijden. Die 40km is dus helemaal niet accuraat. Toch durf ik het niet aan om die 80km meer te rijden dan de boordcomputer aangeeft. Zijn er meer Ceed eigenaren die dit ervaren? Hoeveel liter is het maximale wat jullie er in de praktijk in de tank hebben gekregen? Bedankt voor de input!Herkenbaar. Ook mijn Ceed meldt zich al bij zo'n 39-40 liter. Kia heeft dit blijkbaar nogal veilig ingeregeld, want de tank heeft inderdaad een grotere inhoud. Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk Quote
René D Posted January 25, 2022 Posted January 25, 2022 Ik heb dat ook. ceed sw is van november en hoogste wat ik getankt heb is nu 43 liter en daar heb ik veel km’s met waarschuwingslampje brandend voor gereden. Vreemde was wel dat hij na 0 ineens weer een klein aantal te rijden km’s aan gaf. overigens qua verbruik zit ik met mijn 1,5 t-gdi mhev dct gemiddeld op 16.5 km per liter (gebaseerd op inmiddels 5500 km op de teller) Staat wel standaard op eco en meestal rij ik netjes. Trap ik door en met korte stukjes dan kom ik ook slechts uit op 1 op 14,5(als ik geluk heb) Quote
Vinz3nt Posted January 27, 2022 Posted January 27, 2022 Ik heb de 1.4 turbo op benzine, hier rijd ik gemiddeld 1:14.5 mee dus dat je met een diesel hetzelfde rijdt snap ik niet helemaal. Ik had hiervoor jarenlang een Renault Mégane 1.5 dci, dus beetje vergelijkbaar, en daar reed ik gemiddeld 1:20 mee, daarna heb ik een jaar in een Skoda Octavia 1.0 benzine 3 cilinder gereden (wat overigens geen straf was, echt een veel sterkere motor dan je zou vermoeden) en die reed bij normaal gebruik ruim 1:20. De auto is wel vreselijk zwaar, als ik naar de puinstort ga moet ik op de weegbrug en als ik er uit ga, weegt de brug 1630 kilo, met mijn 80 kilo erbij. Ik denk dat dit wel een oorzaak kan zijn van het relatief hoge verbruik van deze auto, wat je wel vaker leest trouwens. Ik heb ook dat ik bij een echt lege tank op het dashboard, 0 km op de resterende teller dat er dan 43 liter in gaat. Meestal laat ik het niet zover komen. En zeker met diesel zou ik je aanraden ruim voor het lampje brandt al te tanken want juist Diesels zijn erg gevoelig voor vuil in de brandstof. Er zitten uiteraard wel filters in maar ik heb zelf een keer problemen gehad met de injectors en ik kan je melden dat je van die reparatie erg verdrietig wordt en ja, ik reed altijd door, en verder, als het lampje brandde. Dat doe ik op dringend advies van de garage destijds niet meer. Quote
Peter-036 Posted January 27, 2022 Posted January 27, 2022 @Vinz3nt Misverstand? Dat 'gdi' staat voor 'gasoline direct injection', maar daarmee wordt in de VS benzine aangeduid. En hier bij Kia dus ook. Overigens is dat 'diesel vroeger tanken' verhaal in Nederland onzin! De diesel is hier dermate weinig vervuild dat ik met een Renault Clio 1.5 dci zonder problemen 320000 km gereden heb, en altijd pas tankte wanneer het lampje aan was, en af en toe nog een 50 km reed met dat lampje aan. Dus dan was 'ie echt ver leeg. 1 Quote
meeder Posted January 30, 2022 Posted January 30, 2022 Fun fact is dat Ford intern de Ecoboost motoren ook T-GDI noemt. Het dekt de lading perfect. Turbocharged Gasoline Direct Injection.Nissan draait het weer om met DIG-T. Allemaal variaties op hetzelfde thema Quote
van deursen Posted February 9, 2022 Posted February 9, 2022 Beste, Ik rij ook de Ceed SW GT-Plusline met een 1.5 T-GDi automaat, ook hier merk ik een hoog verbruik 1: 15. tankinhoud is idd vrij klein. Verder merk ik met tanken dat wanneer de pomp afslaat de tank eigenlijk niet helemaal vol is. De wijzer staat niet of niet geheel op vol en begint al snel te dalen wanneer je een stukje hebt gereden. Ook het vulpistool omlaag houden, deels eruit halen enz enz mag niet helpen en ik ga echt niet 20x knijpen om toch dat laatste beetje erin te kunnen krijgen Quote
SmurfenB Posted February 14, 2022 Posted February 14, 2022 Op 9-2-2022 om 18:58, zei van deursen: Beste, Ik rij ook de Ceed SW GT-Plusline met een 1.5 T-GDi automaat, ook hier merk ik een hoog verbruik 1: 15. tankinhoud is idd vrij klein. Verder merk ik met tanken dat wanneer de pomp afslaat de tank eigenlijk niet helemaal vol is.... Ik herken mij in 42Liter. Ik vermoed wel dat mijn tank vol is na uitslaan. Gezien de slok benzine, die ik op mijn schoen kreeg na xx aantal keer doortanken na het uitklikken van het vulpistool. Ik heb nog niet geprobeerd om de tank echt leeg leeg te rijden. (Als in 100Km op een lege tank.) Daarnaast lijkt mijn brandstof indicator wel geheel vol te staan na tanken, maar begint ook ?bijna? direct met aflopen. Dit in tegenstelling tot de oude auto's die ik eerder had. Quote
Wilfredjeuh Posted February 15, 2022 Author Posted February 15, 2022 Iedereen heeft dus min of meer dezelfde ervaring. Gisteren heb ik weer getankt met 1km actieradius over, en kreeg er met veel pijn en moeite 44,5 liter in. Dat zou dus inhouden dat de reservetank een ruime 6 liter moet zijn. Op 25-1-2022 om 20:51, zei René overigens qua verbruik zit ik met mijn 1,5 t-gdi mhev dct gemiddeld op 16.5 km per liter (gebaseerd op inmiddels 5500 km op de teller) Staat wel standaard op eco en meestal rij ik netjes. Trap ik door en met korte stukjes dan kom ik ook slechts uit op 1 op 14,5(als ik geluk heb) Het verschil is denk ik te verklaren doordat ik geen MHEV variant heb. Kijk jij naar het boardcomputer verbruik, of berekend adhv gereden kilometers en getankte liters? Ik doe dat laatste. Nu gemiddeld zo i op 14.5. Boardcomputer geeft meestal rond de 1 op 16 aan. 23 uur geleden, zei Bart Burger: Daarnaast lijkt mijn brandstof indicator wel geheel vol te staan na tanken, maar begint ook ?bijna? direct met aflopen. Dit in tegenstelling tot de oude auto's die ik eerder had. Ik denk zelf ook dat hij echt vol is bij die 42 liter. Het feit dat hij gelijk begint te dalen, heeft meer te maken met de berekening verbruik en actieradius dat de boardcomputer maakt dan dat er echt een brandstofmeter in zit die exact kan vertellen hoeveel er nog in zit. Welkom in de wereld van de digitalisering Is er toevallig nog iemand die exact kan vertellen wat de tankinhoud is? 50L wordt genoemd, maar wat is het werkelijk? Staat dat ergens? Quote
SmurfenB Posted February 15, 2022 Posted February 15, 2022 1 uur geleden, zei Wilfredjeuh: ... Is er toevallig nog iemand die exact kan vertellen wat de tankinhoud is? 50L wordt genoemd, maar wat is het werkelijk? Staat dat ergens? In de specificaties vanuit Kia op de prijslijst van de ceed3 als de facelift ceed3 en op autoweek staat 50Liter. Ik zie niet in dat hierover gelogen wordt. Maar voor de interesse heb ik het instructie boek doorgenomen (link), maar daarin vind ik niets over de reservetank. Wat wel interessant kan zijn is Pagina 4|63: "• Indien er minder dan 6 liter brandstof wordt getankt, wordt dat niet door de boordcomputer geregistreerd." Quote
marijn.hak Posted February 15, 2022 Posted February 15, 2022 In de specificaties vanuit Kia op de prijslijst van de ceed3 als de facelift ceed3 en op autoweek staat 50Liter. Ik zie niet in dat hierover gelogen wordt. Maar voor de interesse heb ik het instructie boek doorgenomen (link), maar daarin vind ik niets over de reservetank. Wat wel interessant kan zijn is Pagina 4|63: "• Indien er minder dan 6 liter brandstof wordt getankt, wordt dat niet door de boordcomputer geregistreerd."Kijk aan, op die manier stuurt Kia toch op een buffer / reserve. Slim.Verstuurd vanaf mijn DN2103 met Tapatalk 1 Quote
SmurfenB Posted February 15, 2022 Posted February 15, 2022 1 uur geleden, zei Bart Burger: In de specificaties vanuit Kia op de prijslijst van de ceed3 als de facelift ceed3 en op autoweek staat 50Liter. Pagina 4|63: "• Indien er minder dan 6 liter brandstof wordt getankt, wordt dat niet door de boordcomputer geregistreerd." 47 minuten geleden, zei marijn.hak: Kijk aan, op die manier stuurt Kia toch op een buffer / reserve. Slim. Ooooo, zo had ik het niet gelezen! Scherp Marijn. 0 tot 6 liter in de tank is reserve en 7 tot 50 liter in de tank is af te lezen van je brandstofmeter. Dat verklaart dat inderdaad, dat we maar 42Liter en beetje kunnen tanken aan de pomp. 50 - 7 is 43 liter. 2 Quote
Geer00 Posted March 19, 2022 Posted March 19, 2022 Dit is een reeds vaak besproken onderwerp. Als bij mij het vulpistool afslaat, dan is er in de tank nog ruimte voor zeker 10 liter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Als er niemand achter mij staat te wachten wil ik nog wel eens het volgende doen: trek het vulpistool iets uit de tankopening terug, en knijp voorzichtig zodat er maar een stroompje uitkomt. Iedere keer even het benzineniveau laten zakken en dit volhouden tot de benzine uiteindelijk tot aan de rand staat en niet verder terugzakt. Zo krijg je er echt nog zeker 10 liter bij. Duurt wel een minuut of 3 hoor. Zo heb ik al eens precies 50 liter getankt, terwijl ik toch heus rijdend het benzinestation binnen kwam (wel billenknijpend, dat geef ik toe omdat ik de meldingen al een tijdje negeerde). Ik vermoed dat de tank (incl. de vulbuis) zo'n 52 liter groot moet zijn. Ik zeg niet dat je dit altijd moet doen, en ik realiseer me dat het leegrijden van de tank niet slim is, maar het geeft mijns inziens wel antwoord op veel vragen. Quote
Ledie416 Posted March 19, 2022 Posted March 19, 2022 35 minuten geleden, zei Geer00: Dit is een reeds vaak besproken onderwerp. Als bij mij het vulpistool afslaat, dan is er in de tank nog ruimte voor zeker 10 liter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Als er niemand achter mij staat te wachten wil ik nog wel eens het volgende doen: trek het vulpistool iets uit de tankopening terug, en knijp voorzichtig zodat er maar een stroompje uitkomt. Iedere keer even het benzineniveau laten zakken en dit volhouden tot de benzine uiteindelijk tot aan de rand staat en niet verder terugzakt. Zo krijg je er echt nog zeker 10 liter bij. Duurt wel een minuut of 3 hoor. Zo heb ik al eens precies 50 liter getankt, terwijl ik toch heus rijdend het benzinestation binnen kwam (wel billenknijpend, dat geef ik toe omdat ik de meldingen al een tijdje negeerde). Ik vermoed dat de tank (incl. de vulbuis) zo'n 52 liter groot moet zijn. Ik zeg niet dat je dit altijd moet doen, en ik realiseer me dat het leegrijden van de tank niet slim is, maar het geeft mijns inziens wel antwoord op veel vragen. Dit is correct geschreven , heb zelf altijd 5 liter reserve bij me , als het lampje aangaat is er altijd nog genoeg tijd om te gaan tanken, denk er wel om niet de vul buis totaal vol dit in verband met overlopen Quote
Eric72 Posted August 31, 2022 Posted August 31, 2022 Hallo allemaal, Omdat is sinds kort een occasion Kia Ceed SW 1.4 T-GDi heb en mij bij de 1e tankbeurt verwonderde over het feit dat er maar 40 liter in ging kwam ik al zoekende op dit forum uit. En ja, zoals beschreven, past er echt wel meer in. Bij de tweede tankbeurt heb ik wat meer tijd genomen en de pomp rustig laten lopen. Er paste nog eens 8 liter extra in. De waarschuwing voor een lege tank komt dus niet overdreven ruim op tijd maar klopt gewoon qua reserve: waarschuwing is tijd om te tanken. Met de volle tank kwam de actieradius uit op ruim 850 km (wel veel snelweg gereden, overdag 100km/h). Het gemiddelde verbruik op de snelweg is volgens de boorcomputer 1:19. Bij de eerste tankbeurt kwam ik bij gevarieerd gebruik (snelweg-stad) op 1:16 uit. Mijn vorige auto haalde op zijn zuinigst hoogstens 1:15 dus was ik daar al heel blij mee. De exacte tankinhoud staat overigens gewoon in het instructieboekje in hoofdstuk 9, pagina 8. "Brandstof 50 l". (onderste rij in de tabel). Groeten, Eric 1 Quote
Recommended Posts