Jump to content
Ton van Hout

Ton's aanstaande e-Niro

Recommended Posts

@Hippe lip ik denk dat jouw accu leger was want bij ons is dit de tweede keer dat hij flink leeg is, eerst met mijn vrouw en nu bij mij maar met 11km op de guess-o-meter kon ik nog meekomen met het verkeer op het trage optrekken na, al was dat niet langzamer dan de rest van het verkeer. Je zal dus wel onder de 3% SOC gezeten hebben.

Vandaag is er een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd vandaag door de dealer in Zwolle voor het bedrag van € 160.63 inclusief een nieuw interieurfilter.

factuur01.thumb.png.72cf81757c4ef56d6178f852783d9629.png

factuur02.thumb.png.c86c21189ea6a4a6f4eebc4dafd7d890.png

Helemaal prima! Zelfs de RSV is gratis, helemaal top. In zo'n geval hoor je mij ook niet over een filtertje.

2 uur geleden, Ton van Hout zei:

Vandaag is er een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd vandaag door de dealer in Zwolle voor het bedrag van € 160.63 inclusief een nieuw interieurfilter.

factuur01.thumb.png.72cf81757c4ef56d6178f852783d9629.png

factuur02.thumb.png.c86c21189ea6a4a6f4eebc4dafd7d890.png

Een grote beurt, en tóch geen remolie vervangen? Opvallend. Wanneer is je remolie voor het laatst vervangen? Dat hoeft natuurlijk niet vaker dan eens per jaar. Omdat ik zo’n 25k per jaar rijd zal het wel jaarlijks gebeuren, maar als jij meer dan 60k per jaar doet, dan kan het prima eens in de 2 grote beurten?

@Hippe lip De remolie is 30dkm terug vervangen en dat is ongeveer een jaar terug geweest.

volgens mij is om de 2 jaar verversen van rem olie voldoende elk jaar wordt bij normale auto's ook niet om het jaar gedaan . 

Voor zo ver ik weet verouderd remvloeistof door hoge temperatuur (belasting) en door vocht (tijd).

Bij de Picanto is na 2 jaar de vloeistof gemeten door de dealer, was OK. Gezien de lage kilometerstand is deze toen niet vervangen. Na 3 jaar wel.

Bij mijn Motorfiets vervang ik de remvloeistof na 2 jaar (volgens schema).

Na 1 jaar lijkt me wat overdreven zeker omdat de remmen bij een E-voertuig minder worden belast.

Edited by HenkM

Het is ook overdreven maar dit is mijns inziens gedaan ter funding van de garantiegrootboekrekening, al weet ik niet hoe en of er verrekening naar Kia NL plaatsvindt of dat het ter afdekking van een eigen risico is van de dealer igv het indienen van een garantieclaim bij Kia NL. Niemand adviseert om bij deze doorlooptijden/kilometrages remolie te wisselen.

En inderdaad, ik zou de remschijven eens op moeten meten zodat ik kan zien hoeveel er afgesleten is in die 65.600 km, ik vermoed bijzonder weinig. In mijn vorige auto's deed ik al lang met remschijven ivm (1) veel snelweg en (2) weinig remmen / eco rijden.

3 open issues:

1. BT-koppeling telefoon ongedaan: vreemde activiteit van het entertainment systeem; vorige week raakte de autoradio de drie gekoppelde telefoons kwijt en moesten ze middels de BT-koppelprocedure opnieuw toegevoegd worden. En dat kan alleen in de parkeerstand wat ik een kleine irritatie vind. De auto heeft een software update gehad maar dat is weken voordat de telefoons ontkoppeld werden door de auto, daar zit geen causaliteit blijkbaar.
  2. Hemelverlichting passagiers was uitgevallen. Is gerepareerd bij de vorige beurt maar hij doet het nog steeds niet, alleen als je het glaasje omhoog drukt gaat het lampje aan, daar mag de garage binnenkort nogmaals naar kijken.
  3. De auto gaat binnenkort ivm een ratelgeluid uit de aandrijving naar de garage. De ratel zit er al sinds het begin in maar omdat ik de auto uit de folder besteld heb en dus geen vergelijkingsmateriaal had tot ik de e-Soul als leenauto meekreeg dacht ik er niet veel van.

1 gesloten issue:

1. De accuspanning was 4 Volt, accu was als defect gediagnosticeerd, is niet meer teruggekomen maar gezien het topic over startboosters hou ik het wel in de gaten, al ga ik niet met een booster rondrijden.

Verder zit de auto rond de 70.000 km en bevalt hij nog steeds bijzonder goed.

• Like 1

Goed om te horen dat de auto ook na 70.000 km nog steeds goed bevalt, Ton!

En dan nu op naar het nieuwe jaar...

Dankje @Hippe lip, wat me nog niet tegenviel is dat we toch nog iets van 22.000 km gereden hebben dit jaar terwijl we beiden veel thuis hebben gewerkt.

Thuis hebben we 3247kWh in de auto geladen en tijdens de vakanties misschien ook nog eens 120 en 80 via de snelladers. Al met al valt het qua kosten ook enorm mee.

Gisteren de auto weggebracht naar de dealer en vanmiddag weer opgehaald;

1. hemelverlichting is nu in orde, er moest iets worden toegeknepen in de houder of iets dergelijks
  2. de auto heeft een nieuwe motor gekregen ivm de ratelende aandrijving. Km-stand 69.541 bij wegbrengen, 69.546 bij ophalen.
  3. ik kreeg een nieuwe e-Niro mee als leenauto en ben blij met mijn matte dashboard. Die nieuwe glimt te hard en dat betekent in de zomer schitteringen in je ogen. En dat driefasenladen is voor mij toch niet interessant want ik heb een enkelfase aansluiting thuis en dat gaat altijd goed.

En wat bijzonder fijn aan Van Mossel in Zwolle is, en dat je de auto altijd keurig gewassen en gestofzuigd terug krijgt, bijzonder prettig allemaal. Complimenten! Volgende afspraak bij de dealer zal over 10.000km zijn voor de volgende kleine onderhoudsbeurt.

Screenshot_20210105-094158.thumb.jpg.0a3711b62550b75345a26c2db958736d.jpg

IMG_20210105_095304.thumb.jpg.5eb04f396c2aa94f84d321e7413d4e70.jpg IMG_20210106_120446.thumb.jpg.69c433a69137165b97fe65c126102dfd.jpg

Posted (edited)

Weer vele happy kilometers gewenst, Ton!

Enneh, als je zo doorgaat kun je straks de titel van dit draadje opnieuw actueel maken met je volgende e-Niro :roll:. Of wordt het hierna iets anders? Wat zou je nu kopen als je huidige auto nu pardoes in de prak gereden wordt?

Edited by Hippe lip

Thanks! Ik zou gewoon weer een e-Niro terugkopen en matteerfolie op het dashboard plakken.

Geen andere auto is zo zuinig als de e-Niro in relatie tot de aanschafprijs en de grootte. En Tesla hoef ik niet want ik lees teveel dramatische verhalen over afbouwkwaliteit en software, en iets als een Audi eTron is me te duur en verbruikt veels te veel, iets van 260Wh/km, waar wij nu 154Wh/km hebben over de totale afstand berekend.

En als de bijtelling overgaat naar 22 of 25%, wat het in 2025 maar zijn mag rij ik dan ofwel geen privekilometers en schrijf hem snel af en doe hem over naar prive of ik koop in prive en belast mezelf voor de zakelijke kilometers. De elektra kostprijs is toch bijna nihil dus ik ga er op verdienen.

Mijn karretje afgelopen vrijdag bij de dealer in Assen geweest voor grote beurt met 96.000 km op de teller. Tot nu toe volledig probleemloos, de beurten bestaan alleen nog maar uit navigatie updates, de wasstraat en een half rondje over de ring van Assen wat ik zo in de app zie. Sinds 5 maart werk ik alleen nog maar thuis, dus geen 1200 km/week meer. Mijn dochter rijdt er momenteel nog het meeste mee met haar bijbaantje in de thuiszorg. Vind ik ook niet erg om zo iets langer van de 4% te mogen genieten, die gelegenheid komt nooit weer. 
Tot nu toe nog vol tevreden met de e-Niro, maar of de volgende lease weer eentje wordt zal ik nog moeten zien. Er is nu meer aanzienlijk meer aanbod, de Enyaq spreekt mij ook wel erg aan. We zullen dan wel zien. Ik overweeg wel serieus om de e-Niro na lease te gaan overnemen als tweede auto ipv van onze benziner. Ik ben benieuwd wat de lease er nog voor gaat vragen.

Ik vermoed dat er flink geld voor gevraagd zal worden aangezien de vraag naar gebruikte BEV's met een flink bereik hoog is.

Maar misschien kan.je het leasecontract verlengen tot eind 2024 en.blijven genieten van de lage bijtelling en dan wordt de auto ook goedkoper. 

Posted (edited)
9 uur geleden, Ton van Hout zei:

Ik vermoed dat er flink geld voor gevraagd zal worden aangezien de vraag naar gebruikte BEV's met een flink bereik hoog is.

Maar misschien kan.je het leasecontract verlengen tot eind 2024 en.blijven genieten van de lage bijtelling en dan wordt de auto ook goedkoper. 

Het leuke van Kia is de garantietermijn van 7 jaar, dus na een lease termijn van 5 jaar heeft de auto nog steeds 2 jaar garantie en blijft daarmee interessant voor een particulier. 
overigens: allemaal de beste wensen voor 2021!

Edited by Sigmasailor

Posted (edited)
13 uur geleden, Ton van Hout zei:

Geen andere auto is zo zuinig als de e-Niro in relatie tot de aanschafprijs en de grootte. En Tesla hoef ik niet want ik lees teveel dramatische verhalen over afbouwkwaliteit en software, en iets als een Audi eTron is me te duur en verbruikt veels te veel, iets van 260Wh/km, waar wij nu 154Wh/km hebben over de totale afstand berekend.

Dat verbruik was me ook al opgevallen. Ik ben lang (1,94) en vind de instap wat aan de krappe kant en de vering nogal stug. Maar ja, ik heb hiervoor alleen maar Citroën met hydraulische vering gereden, dus ben een beetje verwend. Maar om die twee redenen kijk ik wel eens naar wat er nog meer op de markt komt. Zo heb ik een proefrit in de Polestar 2 gemaakt, maar die is te laag voor me. Ik heb een hoge instap nodig.

Maar al die andere auto’s gebruiken echt fors meer. Ik rijd met mijn e-Niro hetzelfde als jij, @Ton van Hout. En er is er geentje met hoge instap (en idd een bereik in deze range) die zo zuinig rijdt. Dat is toch echt een USP! En verder is-ie redelijk ruim van binnen. Ik kan met mijn lengte bijvoorbeeld goed achterin zitten en er zijn niet veel auto’s die dat nadoen, zelfs niet bij de ICE’s.

En de Tesla leek in het begin wel wat, maar die heeft voor mij op meerdere punten afgedaan. Te groot risico op beroerde afwerking, als er iets is kun je niet gewoon bij een dealer of gewone vakgarage een beetje in de buurt terecht en er wordt veel teveel met het touchscreen gedaan. Ik vind dat levensgevaarlijk. Je moet je aandacht op de weg houden en als je voor essentiële dingen (bijvoorbeeld ventilatie, ruitontwaseming) naar dat scherm moet turen en misschien zelfs door menu’s moet bladeren, om nog maar te zwijgen van het op de juiste plek aantikken, dan gaat dat zwaar ten koste van de veiligheid. Nee dank je. 
Er is in Duitsland al eens iemand daarvoor beboet. Die was tijdens het rijden bezig op dat scherm om de ventilatie bij te stellen en in Duitsland mag je helemaal geen touchscreen bedienen tijdens het rijden, of dat nou je mobiel is of iets anders zoals je auto. En terecht! alleen vraag ik me dan wel af hoe zo’n auto dan een typegoedkeuring kan krijgen, want als je ruit beslaat, moet je dan eerst de vluchtstrook op om stil te staan, dan die ventilatie aan te passen en dan weer de weg op gaan? Dat lijkt me ook niet de bedoeling....

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Winterbanden gemonteerd bij 69.617 km aangezien het voelbaar is dat er beperkt grip is op een koude natte weg. Ook beginnen de voorbanden wat kaal te raken met misschien nog een goede 3mm profiel erop, goede reden om te wisselen want ik wil niet in de berm belanden, of erger. Nu begrijp ik ook dat de kou wellicht niet lang zal aanhouden maar veiligheid -grip met het wegdek- boven alles.

Ooit overwogen om gebruik te (gaan) maken van vierseizoenenbanden, Ton?

@Hippe lip Daar begin ik nu wel aan te denken inderdaad want de winters zijn niet heel sneeuwachtig tegenwoordig. Maar goed, voorlopig heb ik deze banden en laat ik eerst maar wachten tot ze aan vervanging toe zijn.

Ik kan het je van harte aanbevelen. Ik heb direct (voor mij ook voor het eersts sinds vele jaren) voor Cross Climates gekozen. Doen het prima en geen gewissel of opslag gedoe meer.

• Like 1

Op 14-1-2021 om 19:20, Sigmasailor zei:

Ik kan het je van harte aanbevelen. Ik heb direct (voor mij ook voor het eersts sinds vele jaren) voor Cross Climates gekozen. Doen het prima en geen gewissel of opslag gedoe meer.

Dat is ook waarom ik direkt na aflevering van de auto linea recta naar de bandenboer ben gereden en de originele banden heb ingeruild (kreeg er 70% van de nieuwprijs voor terug) voor vierseizoenenbanden. Geen gedoe meer met wisselen en nooit meer piekeren of in de piepzak zitten wannéér je dan heen of terug moet wisselen, om twee dagen na de wissel te ontdekken dat het weer onverwacht is omgeslagen......:death:

Edited by Hippe lip

@Ton van Hout Jij ook al een nieuwe elektromotor? Ben benieuwd bij hoeveel auto's dit al voorgekomen is. Vraag me af hoe zoiets kan ontstaan. Een duur grapje voor KIA.

Heb zelf een e-soul van November 2019 met 59,500 op de teller en ook rij al een bijna een jaar met een ratelende auto. De eerste dealer vondt het niet zorgwekkend en heeft er niks aan gedaan/willen doen.

Bij de 45.000km beurt een ander dealer geprobeerd en constateerde het probleem en heeft het gelijk opgepakt. Ook bij mij wordt de elektromotor vervangen zodra die gearriveerd is. 

@Richard40 Klopt, er zit een nieuwe motor in. Overigens verdient de dealer er aan hoor, het wordt namelijk gewoon vergoed door de Kia organisatie. Dat het Kia zelf geld kost inderdaad snap ik, maar in iedere verkochte auto zit marge om hier de accruals voor te vullen. Kia legt vervolgens een claim neer bij de fabrikant van de motoren... Uiteindelijk betaal je er dus zelf een beetje voor. En die anderen die geen aanspraak maken op de garantie omdat daar de motor wel goed was.

Wel irritant dat de eerste dealer er geen zin in had, door dat soort acties zijn ze jou nu wel als toekomstige klant kwijt.

Edited by Ton van Hout