Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Ton's aanstaande e-Niro

Ga naar de oplossing Opgelost door LC88,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)
15 uur geleden, gjcvro zei:

En zit jij nog steeds op 1x35A zekering? Gaat dat nog goed met zoveel zonnepanelen?

Nee, ik heb 1 x 40A en ik heb nu maximaal constant 7kW solar opwek, als ik de Zappi lader op 32A zet en de kookplaat aanzet kom ik rond de 10kW uit waarbij de Zappi het vermogen naar de auto terugregelt (stroomklem in groepenkast op hoofdader) adhv hoeveel solar ik produceer.

10 juni was een mooie zonnige dag met een opwek van bijna 47kWh maar helaas een demping toen de zon op z'n hoogst stond.

afbeelding.thumb.png.cc6502597f20d8ac9833a7b70aecab00.png

Op zondag 13 juni heb ik kortstondig een piek van 8kW gehad en dat kan in de winter ook wel eens gaan gebeuren want de panelen zijn dan lekker koud.

afbeelding.thumb.png.1249b52b351ddbe39dc01a6827d11234.png

Ik wil nog 7 panelen extra plaatsen maar dan op de westzijde en tegen de gevel aan zodat deze alleen na 12:00 uur vol in de zon staan en daardoor extra opwek verzorgen wanneer de huidige opwek na 12:00 uur alweer daalt. Ik zou dan op de 'getekende' lijn (7*390Wp) maximaal 2.4kW extra opwek hebben, gemaximeerd door de omvormers tot 20A per omvormer. Ik heb er twee dus max 40A en de 20*310Wp komen nooit aan hun volle vermogen ivm verkeerde orientatie om maximaal op te kunnen wekken, maar ze konden niet anders geplaatst worden dan dit.

Het heeft zin om in de middag extra opwek te hebben ivm koken en auto laden. Overdag staat de auto ongeveer 4 van de 3 dagen voor de deur aan de lader waardoor er redelijk veel elektriciteit in kan komen.

afbeelding.thumb.png.44f239660d1c918d1e6a68abc79e6012.png

aangepast door Ton van Hout
Geplaatst (aangepast)
14 uur geleden, Sigmasailor zei:

Dat brommen heb ik ook een paar keer gehad. Was zeer incidenteel (niet te reproduceren) en heb ik niets mee gedaan. Het leek op een vorm van resonantie ergens bij de blower. 

Dat idee had ik ook inderdaad, brommen onder het dashboard

15 uur geleden, Murcielaygo zei:

Beetje off topic misschien, maar is het niet 1x40A of 3x25A voor hetzelfde grondtarief? Mijn (huur)huis heeft iig 1x40A en een andere optie is er bij 1 fase voor mij niet.

Je hebt gelijk, tot 3x 25A kost beiden rond de € 225 aan jaarlijks vastrecht. Welke smaken het zijn verschilt misschien per netbeheerder, voortschrijdend inzicht en de markt.

13 uur geleden, 8.3 zei:

Hier blijft de linker flipper ook hangen. Is besteld.

Verder alle velgen zijn aan het oxideren terwijl de blanke lak die daarboven op zit intact is en scheurtjes in de oplaadklep.

De linker flipper is dus wel een kwaaltje dus. Ik zal eens kijken naar de OEM-velgen want daar zitten bij ons de winterbanden op (waarvan ik me afvraag of het niet handiger is om terug te gaan naar all-season ivm zachte winters). De oplaadklep zal ik ook eens inspecteren. Daarnaast lijkt het mij handig om de auto een einde-garantie inspectiebeurt te geven en er zaken op te laten lossen door de dealer wanneer het zover is.

Geplaatst

ik vind het geen meer waar de als partuqlier om een elektrische niro koop of private lease te nemen. Voor beide niro ben je over 48 maanden 500 euro per maand kwijt.

Geplaatst
3 uur geleden, Ton van Hout zei:

Nee, ik heb 1 x 40A en ik heb nu maximaal constant 7kW solar opwek, als ik de Zappi lader op 32A zet en de kookplaat aanzet kom ik rond de 10kW uit waarbij de Zappi het vermogen naar de auto terugregelt (stroomklem in groepenkast op hoofdader).

Ik dacht dat je het in je eerste berichten over 35A had, vandaar. En dan gezien de hoeveelheid panelen dacht ik dat het krap werd. Ik zie hier ook wel eens 6k de deur uit gaan, op topdagen 40kWh, die zijn alleen zeldzaam, helaas. In de winter door de lage zonstand kom ik zelden aan echt hoge waardes, meestal in het voorjaar.

Geplaatst (aangepast)

@gjcvro Het kan dat ik dacht dat het 1 x 35A was maar er later achterkwam dat het toch 1 x 40A is. Ik ben er in ieder geval tevreden over, alles op één groep is voor het opeten van je eigen opwek het beste.

De auto staat nu op de Eco++ stand te laden overigens maar omdat het niet de hele tijd zonnig is gaat het laden niet supersnel, ook heb ik regelmatig de magnetron en waterkoker aan om iets te eten en drinken.

Het huisje heeft een smiley want er hoeft zo goed als geen stroom gekocht te worden, nu leveren we 100W aan het net, over een paar seconden is dat andersom of iets meer. Kijk daarvoor op de elektra grafiek, plaatje 2.

IMG_20210825_125127.thumb.jpg.298c87c124db07e46924b2b4adcc1773.jpg

Zo ziet peak shaving eruit: inmiddels 10.53kWh aan de auto geleverd en het huis draait ook gewoon door. We hebben drie koelkasten, veel netwerkapparatuur etc dus er is altijd wel 350W aan continueverbruik met een piek van 540W.

afbeelding.png.fddfef766250e9c017d8d8380f5a157f.png

De auto stond vanmorgen op ongeveer 50% en zal einde dag hopelijk ergens rond de 75% uitkomen. Dan wordt er donderdag weer werk kilometers mee gereden en vrijdag staat de auto grotendeels weer stil. Ook rijden we we mee naar de winkel, sport en andere dingen tussendoor. In ieder geval is het voldoende om in de zomer op bijna alleen maar solar te kunnen rijden, dit jaar is het niet heel bijster zonnig dus hopen dat het volgend jaar beter is.

Screenshot_20210825-124655.thumb.jpg.b46f069297abb192da20c135f74ee547.jpg

Vanavond zal ik eens kijken hoeveel kWh er uiteindelijk in de accu terecht is gekomen.

Geplaatst

Wat minder fancy, maar het voldoet (ik log alleen de data, dit is een simpel zelfbouw schermpje) Dit is wel rechtsreeks uit de meter, dus wat er de deur uit gaat dus eigen verbruik is er al af. Zonder laden uiteraard, maar 3 continu draaiende vijverpompen slurpen best wat weg.

image.thumb.png.b2b6ade927dcad5cfa20e94b96944eab.png

Verder staat het idee van op eigen stroom rijden me wel aan, ideaal zou zijn als je ook de stroom ook weer uit de auto zou kunnen halen. dan zou je de auto als thuisaccu kunnen gebruiken. Als je dat doet zo tussen de 40 en 75% heeft de accu er ook niet zo heel veel last van.

Geplaatst (aangepast)

@gjcvro Ik verwacht dat er aftermarket V2G-modules gaan komen om terug te kunnen leveren aan het net, maar misschien is het goedkoper om gewoon een andere BEV te kopen die dat standaard al heeft. Maar dat zal de markt dicteren want hoe sneller salderen er af gaat des te interessanter het is om dit toe te voegen. Er zal wel weer een andere laadpaal moeten komen in dat geval, tenzij deze functionaliteit middels een firmware update toegevoegd kan worden.

De auto is nu foetsie (vrouw en kinderen naar het park toe) en er is tot nu toe 13.94kWh geladen vandaag.

IMG_20210825_135530.thumb.jpg.684c9fa9a63ec19fa8a4a52fea5be89b.jpg

Chargelog voor vandaag:

IMG_20210825_135548.thumb.jpg.e35d46ed5ce2f08a1e8646677e0fe98d.jpg

Chargelog voor augustus: ik heb wat lange ritten moeten doen kort op elkaar en het regende alleen maar en dan moet je bijkopen.

IMG_20210825_135618.thumb.jpg.9efce54c8fe796e4a1a59c239d85619e.jpg

Chargelog voor YTD: over het hele jaar is het slechts 36% groen en dat zal dalen, maar dat komt omdat ik pas in april extra panelen heb geplaatst waarmee ik de auto beter kan laden en de Eco++ functie meer gebruik. Over 2022 verwacht ik meer solarcharging te doen want ik ga meer met de instellingen spelen. Denk aan Eco++ laden overdag en 's-nachts bijkoop tot bv 20kWh indien de accu niet op 40% zit. Dan hebben we altijd een mix tussen grid en green waarbij we green maximaliseren.

IMG_20210825_135630.thumb.jpg.9b5874602a5d0191c8d42d377afa3582.jpg

Geplaatst

Dat doet hij nu, maar als je met 10% SOC staat en er is weinig zon, of andere verbruikers staan aan en kannibaliseren de stroom voor de auto heb je onvoldoende SOC als je weg wilt. Zeg je hebt 40% nodig om 07:00 uur de volgende ochtend, dan stel je de laadpaal zo in dat hij overdag laadt op overschot en in de nacht bijkoopt uit het net, zeg 15kWh, en daarmee je SOC tot je gewenste minimum aanvult.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Er is 82.131 - 82.118 = 13km gereden en de auto is van 13:40 tot 15:10 uur van de lader af geweest maar is toch nog naar 69% opgeladen waarbij er 34 kilometer bereik bijgekomen is. Morgen plaats ik even het 'dag laadlog' van vandaag. Nu heeft dat niet veel zin want de Eco++ laadsessie staat nog op overschot te wachten, die natuurlijk niet meer komt.

Screenshot_20210825-193217.thumb.jpg.1d660f8a42c6296751cf6b7be68e3d28.jpg

Het is te zien dat wanneer er geladen wordt er minimale belasting is op het net. Tot op nu heb ik 0.93kWh moeten kopen en koop en levering was ongeveer de helft van wat een gemiddeld huis verbruikt op een dag.

afbeelding.thumb.png.410f90391a2ee6c458e1f344352f280a.png

• Like 1
Geplaatst

Niet dat het super interessant is maar volgens mij zit er een bug in de firmware van de Zappi want gisteren heeft de auto nog na terugkomst geladen alleen is het niet als chargelog op gisteren te vinden -wel als event- maar op vandaag.

Vandaaag 26-08-2021: niks geladen

IMG_20210826_103732.thumb.jpg.eb1bab6127c390e9327a18e879499cff.jpg

25-08-2021: namiddag, je ziet dat er wel geladen is.

IMG_20210826_103809.thumb.jpg.f2029057c690a22ef71a50dae0b582fa.jpg

IMG_20210826_103801.thumb.jpg.f98d790594d11931185bbaa13e1b7deb.jpg

Dit chargelog was eigenlijk van gisteren want in de namiddag is er nog een paar procenten SOC bijgeplust. De url van dit bericht ga ik ook bij de  melding indienen bij Zappi UK, de bouwers van de laadpaal.

IMG_20210826_103827.thumb.jpg.3cfb5eb15dab542da00414d5bc337005.jpg

En nog de variatie in Voltage over de tijd heen.

IMG_20210826_103608.thumb.jpg.0cb2818addcc27ff746f447714738ce9.jpg

• 6 maanden later...
Geplaatst

km-stand 96.120

Vandaag staat de auto bij een garage ivm gecupte banden, zij gaan uitlijnen, balanceren en de banden weer rond maken en er komen 2 nieuw zomerbanden want 1 heeft een lek in de wang.

Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, zei Ton van Hout:

km-stand 96.120

Vandaag staat de auto bij een garage ivm gecupte banden, zij gaan uitlijnen, balanceren en de banden weer rond maken en er komen 2 nieuw zomerbanden want 1 heeft een lek in de wang.

Dan heb je er lang over gedaan voordat uitlijnen nodig was bij jou, Ton! 👍

En je heb dus gecupte banden. Na hoeveel km (van die banden)?

En hoe lang doe jij met je banden trouwens? Ik heb nog steeds mijn eerste (Michelin CrossClimates) nu na 62k km. Er zit nu nog 4,0 (LA), 4,1 (RA), 5,3 (LV) en 5,4 (RV) mm profiel op de banden. Hij heeft net een beurt gehad; vandaar dat ik dat zo weet. 😎

Voor deze zomer is dit profiel nog prima. Ik denk dat ik tegen de winter er nieuwe op laat zetten. Dat is dan na ca. 70k km en dat vind ik een net bereik met een set banden. We rijden rustig. Ter referentie: we verbruiken (jaargemiddelde) 15,5 kWh/100km en we gaan meestal echt rustig door een bocht (maar niet alsof er een doos eieren op de stoel naast me ligt). 😜

Ik heb in november de boel laten uitlijnen en opnieuw balanceren omdat de banden steeds meer herrie gingen maken. De achterbanden zijn toen ook naar voren verhuisd en vice versa. Daarna was het geluid niet over, maar wel minder. Dit verwisselen is ook waarom er nu vóór ruim een millimeter meer profiel op zit dan achter. Dan zijn ze straks aan het eind misschien gelijk gesleten?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

ik denk dat wij vergelijkbare standen hebben qua banden, ons gemiddelde is iets hoger met 15.7. Ik had in december 2 nieuwe zomerbanden voor laten monteren want ze waren best glad, denk rond de 2mm. De extra slijtage is denk ik te wijten aan de eerste paar maanden dat we de auto hadden waarin ik soms flink wegtrok want het is leuk. Nu is de nieuwheid eraf en  rij ik weer zeer anticiperend, ik probeer namelijk nooit stil te komen te staan maar rol flink uit en hoop dat het verkeerslicht op groen gaat wanneer ik aan kom rollen. Dat scheelt een hoop energie. En de laatste maanden heeft mijn vrouw vooral gereden want ik had de auto slechts enkele malen per week nodig om naar sport te rijden en verder niet.

Mijn banden waren aan de binnenzijde flink versleten wegens verkeerde wielvlucht.

Ik wil de achterzijde van de auto, de kofferbakvloer gaan beplakken met audio bitumen matjes om het afrolgeluid van de banden te verlagen, dat valt nu extra op omdat de dubbele vloer eruit gehaald is. De onderste box ligt nu op de motor en daar zit de type2 laadkabel dan ook in. Als ik bitumen plak en de vloer weer terugplaats wordt de auto ook weer stiller.

Oja, nog een nieuwtje, ik ga mijn bestaande zonnepanelen vervangen door nieuwe en er ook meer plaatsen, ook ga ik over naar driefasen (3*25A) van 1*40A. We gaan over op een warmtepomp en daarvoor wil ik ook extra opwek hebben, alsmede voor onze tweede electrische auto. We zijn dan volledig fossielvrij en de stroom die ik over heb kan ik aan de buren verkopen. De stap daarna is de Zappi vervangen door een driefasen apparaat wanneer dat ooit nodig is, of een DC-lader plaatsen. Dat scheelt 2 keer conversie, DC naar AC in de omvormer bij de panelen en AC naar DC in de auto. Kostentechnisch moet ik dat over een paar jaar maar aanzien, maar je moet toch kosten maken of meer belasting betalen. Dan kies ik ervoor om het huis te upgraden ipv extra geld naar de regering te doneren.

• Like 3
Geplaatst

Als ik het me goed herinner kun je de bak van onder de kofferbakvloer relatief makkelijk op de kappen onder de motorkap klikken. Volgens mij is dat wat hij bedoelt.

Geplaatst (aangepast)
13 uur geleden, zei gjcvro:

Die snap ik even niet.

Onder de vloer achterin je auto heb je op twee niveau’s kunststof bakken. De onderste van die twee (waar theoretisch het reservewiel kan liggen) kun je eruit halen en die past dan precies vóórin de auto onder de motorkap. Wel even dat zwarte dekje boven de motor van zijn steuntjes halen.

Dat is de goedkoopste manier om een frunk te maken. Ook voor leaserijders, want je wijzigt nix aan de auto. De bak kun je zó weer achterin leggen.
Dit is vooral handig als je tijdens vakanties bijvoorbeeld je laadkabels nodig hebt. Dan zijn ze altijd bij de hand en ligt er nooit iets anders bovenop, zoals bagage achterin.

Het nadeel is wat Ton zegt: je krijgt meer geluid in de auto. Bovendien heb je in de winter kans op condens onderin direct op het staal. Maar met de isolatiematjes van Ton erin zal dat vast wel over zijn.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

@Ton van Hout
Je bewandelt hetzelfde pad als ik hier. Afgelopen najaar zijn onze CV-ketels (huis en bijgebouw) vervangen door twee warmtepompen. Een kleine L/W voor de ‘schuur’ (atelier van mijn vrouw en kleine werkplaats van mij) en een W/W voor het huis. Bevalt prima. En geheel gasloos nu dus.

In 2020 had ik al PV-panelen bij laten plaatsen, zodat we er nu bij elkaar 40 hebben. En je merkt de vooruitgang in de techniek: de 19 panelen op Oost (uit 2020) leveren een stuk meer op dan de 21 panelen op West (2015/16). 

In de periode zomer 2020 tot zomer 2021 waren we min of meer energieneutraal; we genereerden evenveel stroom als dat we verbruikten, inclusief de auto die in 80-90% van de tijd thuis opgeladen wordt. Vanaf april tot september stond mijn Zappi op ECO+, zodat ik vrijwel uitsluitend geladen heb op eigen zonnestroom die anders aan het net teruggeleverd zou worden. Geheel voorbereid op de afbouw van de saldering dus!

Nu ben ik benieuwd hoe ons totale energieverbruik gaat zijn met de warmtepompen erbij.

Ovewrigens Ton: is jouw Zappi een V1? Tja, die kan maar één fase aan. Ik heb destijds met de aanschaf eventjes gewacht tot versie 2 uitkwam en die meteen op 3 fasen aangesloten.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Inderdaad, de bak ligt voorin op de motor en de zwarte afdekkap ligt in de garage. Wij gaan naar een Daikin 8kW Wandmodel Altherma 3 EHBX08E6V + ERGA08EV toe met 300L warm water opslag voor de douche en 100L voor de verwarming. De reden dat we toch naar 3-fasen gaan is dat ik geld kan verdienen met elektraverkoop. Ik ga niet via de Eneco's afrekenen maar via een tussenhandelaar, dan zal ik dus meer krijgen dan bij Eneco en concullega's en iets minder dan salderen, maar het is in ieder geval gunstiger voor mij. Aangezien ik de panelen zelf demonteer en nieuwe monteer is er geen uitgave voor arbeid. Ander voordeel is dat een 3-fase warmtepomp 9kW aan warmte (COP1) kan opwekken mocht voor wat voor reden dan ook de buitenunit het niet meer doen, dat kan een te lage buitentemparatuur zijn, kouder dan +- -7 graden of een storing. De meerprijs van 1-fase naar 3-fase binnenunit is slechts € 160 en dat verschil verdien ik snel terug aangezien ik die power van mijn dak haal.

En ja, ik zal de Zappi V1 moeten vervangen door een V2, er ligt al een vijfaderige YMVKas 6mmm2 kabel en een ethernetkabel waarin ik nog 3 aderparen over heb, en die ik dus in kan zetten voor de twee extra stroomklemmen. De Zappi V1 plaats ik wellicht bij mijn ouders want daar ga ik ook het dak volgooien.

Mijn 20*250Wp panelen zijn uit 2014 en de 20*310Wp uit 2021, die oudsten gaan er af en er komt 27*460Wp bi-facial voor terug. Ik ga dan naar een maximaal te verwachten opwek van 12.420 + 6.100 = 18.520kWh per jaar. Ik zal een 4MWh per jaar kunnen verkopen denk ik. Het hybride werken help hierbij, alsmede dat we nu twee elektrische auto's hebben. Mijn diesel stationwagen heb ik weggedaan voor een kleine auto want de e-Niro is een goede vervanger van de SW, iets kleiner maar het voldoet. Ook kostentechnisch was het niet vol te houden om een diesel bijna werkeloos voor de deur te hebben staan, zeker als er een goudmijn op het dak ligt. Ik realiseer me dat ik vreselijk gelukkig ben want ik heb een groot huis met veel oppervlakte voor panelen en een eigen oprit met laadpaal. Hierdoor heb ik nadat de panelen terugverdiend zijn, gratis stroom. En omdat de panelen zo idioot goedkoop zijn heb ik ze na 1 jaar reeds terugverdiend, en de omvormer in een half jaar. Dit en het gegeven dat ik daarna veel geld ga terugkrijgen voor de overproductie is zeer gunstig. Een volgende stap is een thuisaccu, maar die moet betaalbaar zijn, en ik wil dan ook liefst minimaal 50kWh aan opslag hebben, dat kan met een zoutaccu bijvoorbeeld. Helaas zijn die ontwikkelingen pas net gestart en duurt dat nog wat jaren voordat het op de markt is. De toekomst voor groene energie ziet er goed uit, en de toekomst voor de Eneco's iets minder rendabel. Prima vind ik, gezien dat ik vind dat nutsvoorzieningen tegen kostprijs uitgeleverd dienen te worden, al mag er wel een innovatieopslag op worden gezet. Ik hoef de directie daar geen miljonair te maken en dat doe ik al niet sinds 2014. Erg lekker gevoel is dat, geld dat naar MIJ gaat ipv naar een directie die bonussen van tonnen per jaar krijgen.

typo
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...