Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Ton's aanstaande e-Niro

Ga naar de oplossing Opgelost door LC88,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Ton van Hout

Je maakt me erg nieuwsgierig naar hoe jij dat geregeld hebt met het terugleveren van je elektra. Met welke partij doe jij zaken daarvoor en is dat voor iedereen (desnoods zakelijk) weggelegd?

Geplaatst

Ik zie een fout:

Incorrect: YMvKas

Correct: YMvK

Daar de edit functionaliteit na een paar uur foetsie is dan maar zo.

Wat de bekabeling aangaat, die kan flinke ampèrages aan want over x jaar zijn de panelen weer beter en komt er nog meer power vanaf en ik ga niet nog eens kabels trekken, nu liggen ze in een 40 of 50 mm mantelbuis in de grond tussen huis en tuinhuis, +- 33 meter en dat gaat prima.

Geplaatst (aangepast)
12 uur geleden, zei Hippe lip:

@Ton van Hout

Je maakt me erg nieuwsgierig naar hoe jij dat geregeld hebt met het terugleveren van je elektra. Met welke partij doe jij zaken daarvoor en is dat voor iedereen (desnoods zakelijk) weggelegd?

Ik ga met Allinpower in zee. Kijk maar op de site wat ze voor jou kunnen betekenen, de toekomst is aan ons en de Eneco's worden steeds minder belangrijk.

aangepast door Ton van Hout
YouTube ingevoegd
  • Thanks 1
  • 1 maand later...
Geplaatst

Vandaag heeft de garage een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd bij 99.365 km, de kosten waren € 161,56 inclusief BTW. Er zit weer nieuwe firmware op, nieuwe kaarten en de schermen hebben nu paars/roze icons. Snoezig :)59529846-115d-40e4-9e3f-e0f859b8b3c0.jpg.d9518a81ff21318b8cb1b3e523370d1b.jpg 

8af407ee-7c86-42f2-a765-a517f899a212.jpg.99e915871989ebfc4c370ddff5865f1e.jpg

• Like 1
Geplaatst

Ah, als je die paarse tinten nog niet in je menu’s had, dan is er meer veranderd.

De navi werkt nu compleet anders. Je moet nu (helaas) het complete adres invoeren en niet meer eerst de plaats, dan straat kiezen, dan huisnummer invoeren. En als je alleen straat en plaats invoert, dan kun je niet in een tweede stap het huisnummer toevoegen. Ik gebruik Waze, maar mijn vrouw gebruikt de navi van de auto en voor haar is dit een flinke achteruitgang.

En gisteravond zag ik toevallig dat als je de climate-knop indrukt, dat je een visuele weergave krijgt van wat er uit welke openingen (voeten, front, raam) stroomt.

En nog wat wijzigingen links en rechts.
Voor mij had dat allemaal niet gehoeven, ik vind het een achteruitgang, zoals dat bij wel meer software-updates (o.a. OS vd computer) vaak het geval is. Er wordt niet alleen ge-update, er wordt ook gewijzigd

Geplaatst

Hallo @Hippe lip dat is niet fijn, ik heb ook Waze aanstaan maar net als bij jou gebruikt ook mijn vrouw de Kia navigatie. Hopelijk zetten ze dat weer terug naar hoe het hoort, en dat is wat mij betreft een selector die van groot naar klein gaat waarbij hij de keuzes versmalt adhv de invoer. Vul je de "K" in bij plaats toont hij alle plaatsen die met K beginnen, toets je daarna een "E" zie je alle plaatsen die met "KE" beginnen.

* land

* plaats

* straat

* huisnummer

Dat werkt prima, of ze moeten net als Google of Waze een wildcard search doen op alle invoer, dat werkt ook prima. Maar niet het volledige adres intoetsen voordat hij iets vindt, dat is vervelend.

• Like 1
Geplaatst

het is een soort van wildcard search a la google, maar nog steeds werkt het slecht. De beste manier die ik nu gevonden heb is of postcode huisnummer of het adres inspreken. typen = drama.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Ik neem aan dat er feedback naar Kia gaat inzake deze verslechtering? Ik heb in ieder geval in de feedback mail van Kia nav het onderhoud gezegd dat ik er niet blij mee ben en dat het ongedaan moet worden gemaakt.

Geplaatst
12 uur geleden, zei Ton van Hout:

Ik neem aan dat er feedback naar Kia gaat inzake deze verslechtering? Ik heb in ieder geval in de feedback mail van Kia nav het onderhoud gezegd dat ik er niet blij mee ben en dat het ongedaan moet worden gemaakt.

Ongedaan maken, tja, dat is een leuke!

Weet iemand of het überhaupt mogelijk is om te downgraden? De meeste systemen die ik ken kunnen dat niet en voor onze e-Niro verwacht ik niet veel anders…

• Like 1
Geplaatst

Ik was vorig jaar juni onaangenaam verrast dat de software die op mijn e-niro stond helaas al de aangepaste versie was t.o.v. de auto waar ik 2 weken ervoor had proefgereden. De dealer gaf zelf meteen al aan dat het zeker geen verbetering was en ik heb meteen een klacht hierover ingediend bij de dealer en de importeur.

De importeur gaf aan dat ze er inderdaad een aantal klachten over hadden ontvangen en dit doorgegeven aan Kia Korea. Verder heb ik er nooit meer wat van gehoord en ik denk niet dat Kia die moeite gaat nemen voor een oud model. In Korea schijnen ze gek te zijn op het inspreken van navigatie opdrachten en dat werkt misschien in het Koreaans perfect, maar ik vind het de grootste tegenvaller van de e-niro.

• Like 1
Geplaatst
On 5/18/2022 at 1:45 PM, Hippe lip said:

En gisteravond zag ik toevallig dat als je de climate-knop indrukt, dat je een visuele weergave krijgt van wat er uit welke openingen (voeten, front, raam) stroomt.

Dit zit ook al in de software versie van mei vorig jaar. Overigens wordt het donkerblauw (op zwart) getoond, eigenlijk niet te zien als het licht is in de auto.

• Sad 1
Geplaatst
Op 25-5-2022 om 22:08, zei Rokil:

Ik was vorig jaar juni onaangenaam verrast dat de software die op mijn e-niro stond helaas al de aangepaste versie was t.o.v. de auto waar ik 2 weken ervoor had proefgereden. De dealer gaf zelf meteen al aan dat het zeker geen verbetering was en ik heb meteen een klacht hierover ingediend bij de dealer en de importeur.

De importeur gaf aan dat ze er inderdaad een aantal klachten over hadden ontvangen en dit doorgegeven aan Kia Korea. Verder heb ik er nooit meer wat van gehoord en ik denk niet dat Kia die moeite gaat nemen voor een oud model. In Korea schijnen ze gek te zijn op het inspreken van navigatie opdrachten en dat werkt misschien in het Koreaans perfect, maar ik vind het de grootste tegenvaller van de e-niro.

Ik ben er ook niet echt blij mee. Maar het inspreken gaat verrassend vaak goed. Stad, straat. Die volgorde is wel belangrijk. Helaas gaat het vooral fout in gemeentes die uit meerdere dorpen bestaan. Die dorpen ken ik wel, maar Kia niet. Met de gemeente namen is het vaak andersom. 😂

Geplaatst

Dat inspreken kan ook nog leuk zijn bij sommige uitspraken... Zo woon ik in de gemeente Alphen-Chaam. Chaam spreek je uit met een K, maar mijn TomTom snapt het ook pas als ik Ch uitspreek...

Geplaatst

Zelfde met onze Peugeot e208; die heeft een slechtere spraakherkenning dan de Kia, dan moet je een naam 'vreemd' uitspreken om het te laten werken. Sowieso is de Kia qua software stukken beter dan de Peugeot.

Geplaatst (aangepast)
Op 31-5-2022 om 14:52, zei gjcvro:

Kort offtopic, en omdat ik het model wel erg fraai vind: Hoe bevalt de e208 t.o.v. de Niro?

Prima auto, comfortabel en voldoet waar hij voor bedoeld is; mijn woon-werkverkeer (alleen) en naar sport rijden (met 2 passagiers). Ik heb wel de meest luxe versie want ik hou van gadgets :)

Het verbruik van deze auto vind ik wel hoger liggen dan de e-Niro, de e208 heeft namelijk een 'ouderwetse' open grille en dat kan voor een lagere Cw-waarde zorgen dan een dichte neus, dat er gekoeld moet worden lijkt mij quatsch want bijkans alle EV's hebben een dichte neus.

IMG-20220406-WA0009.thumb.jpg.ef42ed74597e14c51a3f673e9e5c998b.jpg   Screenshot_2022-06-01-16-46-04-08_f8eb68cc10ba57c44e45c4ec57661977.thumb.jpg.d3f247a1ad329be0f7c2ec2bb8e35921.jpg

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Hier nog een foto van het interieur van de Peugeot:

IMG20220601223109.thumb.jpg.9c13bed1f7f32be847bfb3437ef71682.jpg IMG20220601223136.thumb.jpg.a1ad382c70ce384ec837d1da4ded3079.jpg

En om weer ontopic te gaan keer ik weer terug naar de Kia:

Zoals gesteld laad ik normaal gesproken tot 80% maar deze week rijden we het hele land door (vandaag Culemborg, vrijdag Utrecht, zaterdag Assen, zondag Maarssen) naast het gebruikelijke woon-werkverkeer en wil ik de opwek van de zonnepanelen zoveel mogelijk ten gunste van het laden inzetten, daarom deze week even op 100% AC gezet. Mocht de auto morgen boven de 80% uitkomen is het meegenomen want hij wordt vrijdag toch weer leeggereden, de accu krijgt capaciteitsverlies van langere tijd op 100% SoC te staan, niet door 'm naar  de 100% te laden en vrijwel gelijk weer onder die 80% te komen met een goede rit.

Snel was ik niet vandaag, dat had een doel want ik wilde een Joe Rogan podcast luisteren en die duren drie uur, goede reden om rustig aan te doen. Het is ook goed voor je verbruik...  :)

IMG20220601221504.thumb.jpg.4a44b08671ad7cd51ac45e0f06d9c118.jpg   IMG20220601221517.thumb.jpg.3dcdce140afb68a25d92e6c29169efdc.jpg

Geplaatst

Bedankt voor de e-208 info. Verbruik is wel opvallen, want het is toch een kleinere lichtere auto.

Ik zie al vaker dat Kia het niet heel slecht voor elkaar heeft vwb gebruik. Alleen de Ioniq en de Tesla model 3 zitten dacht ik nog wat gunstiger. Al met al niet slecht, zeker omdat de Niro nooit als puur EV bedoeld is geweest.

Geplaatst

@Hippe lip De auto is weer volledig van de zon geladen, ik begon op 42% SoC, nu 100.

64kWh * .42 = 26.88 kWh beschikbaar in de aaccu

64 - 26.88 = 37.12kWh te laden tot 100% SoC

43.11 / 37.12 = 1.16 oftewel 16% laadverlies

Of dat dit tot achter de komma allemaal klopt weet ik niet aangezien ik de SoH niet weet, wel vind ik het goed te weten dat ik deze acculading voor 98% uit de zon heb geoogst. Uiteraard hangt de e208 nu aan de lader, hij heeft denk ik rond de 18kWh netto nodig dus rond de 20 a 21 kWh inclusief laadverliezen. En na komend weekend gaan we weer veel minder rijden waardoor ik flink ga terugleveren om de winter te compenseren.

Screenshot_2022-06-03-12-54-33-26_95bd5c4b2a7bbe6ddb4e7d39d4ecfe60.thumb.jpg.1e171375dcdce9fc4bf5a94f980ef549.jpg  IMG20220603125450.thumb.jpg.c8e49b400316955010938b6a28688153.jpg

Het jaar saldo zit nu op net geen 600kWh af te rekenen en dat zal einde zomer flink in de min zijn en hoop ik dit jaar rond de nul uit te komen, zoals gezegd komen er zonnepanelen bij (+- 7MWh) en zal ik per 2023 flink  geld toe gaan krijgen.

2022-06-03_13h38_47.thumb.png.ac00f766c5b4f77a02e9440a8c509514.png

• Like 1
Geplaatst

@Ton van Hout

Ben wel een beetje jaloers op het aantal PV-panelen waar je ruimte voor hebt.

Mijn dak is Oost-West en het ligt aan beide kanten vol; totaal 40 panelen. Meer gaat helaas niet lukken. En omdat het gas sinds half december de deur uit is (over op WP) ga ik het met de opbrengst van die 40 panelen helaas niet redden.

Misschien nog een aantal op het platte dak van de schuur, maar daar staat aan de zuidkant een bomenrij, dwars op het dak. Dat betekent alleen ochtend- en middagzon, en nooit vanuit het zuiden. Ook daar zou een Oost-West-opstelling dus het beste zijn. Als ik daar iets neer ga leggen overweeg ik tweedehands panelen, eventueel met microconverters. Tweedehands omdat het rendement van de locatie minder is en ik bang ben dat er anders wel heel veel geld in moet. Ik ben nog aan het twijfelen hoeveel nut die panelen op dat dak kunnen hebben.

Een ander puntje trouwens: hoe kan jij je panelen in 2 jaar al terugverdiend hebben? De terugverdientijd hangt samen met de opbrengst van de panelen. Je rekent dan ws met de geldende stroomprijs (rond 25, max 30 cent per kWh inclusief BTW)? Dan kan je toch nooit na 2 jaar je investering eruit hebben?

Geplaatst (aangepast)

@Hippe lip: mijn nog te plaatsen panelen kosten € 0.65 per Wp wat op zo'n € 0.70 - 0.75 per kWh neerkomt, de stroomprijs is voor mij nu € 0.33 / 0.26 (hoog /  laag tarief),  bevestigingsprofielen herbruik ik, er komt alleen een omvormer bij en ik kan alle geladen kWh's als kosten opvoeren tegen het geldende tarief*. Montage is in eigen beheer en daarmee kom ik rond de twee jaar uit. De panelen zijn zonder BTW en de stroomprijs wordt tegen elkaar verrekenend (levering/afname) waardoor de BTW ook tegen elkaar wegvalt. De panelen liggen op een schuin plat dak vol in de zon.

* tot nu toe geladen YTD: 1.995 kWh, geextrapoleerd is dat (1.995 / 5 * 12) 4.788 kWh a € 0.33 = € 1580 van de winst af te halen tegen 50% IB = € 790 netto aan jaarlijkse opbrengst -naar rato van geladen kWh en tarief, totdat de fiscale regels veranderen-  uit na 2 jaar terugverdiende panelen naast de saldering en het verkopen van overschotten.

• Like 1
Geplaatst

Ik woon in een flat en heb dus helemaal geen zonnepanelen om van te profiteren.🙁

Maar dan nog betaal ik nu voor wat ik laad maar de helft van wat ik voor m’n diesel betaalde.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...