Jump to content
  • Sign Up
Sigmasailor

e-Niro - Levertijden en bestellingen

Recommended Posts

@427v8 Ik begrijp je helemaal. Lijkt me erg frustrerend, zeker als je beloofd is dat je snel geleverd krijgt.

Ik redeneer het andersom en denk dat je nu niet teveel betaald, maar dat je al die jaren hebt kunnen genieten van een korting. Maar linksom of rechtsom, het scheelt jou 300 euro per maand. 

vind trouwens de redenering van de belastingdienst om je nu 25% te laten betalen, ipv 22% heel krom. Ik ben de discussie ook met ze aangegaan, maar ondanks dat ze het zelf niet uit kunnen leggen, is de wet gewoon zo en heb je het maar te slikken...

Ik hoop dat je toch snel je e-niro krijgt, want buiten het kostenplaatje is het ook gewoon een hele leuke auto om in te rijden! :P

bekijk het positief, je hebt over 8 jaar een auto van 7 jaar oud, die levert een stuk meer op dan mijn zelfde auto van 8 jaar oud! plus je schrijft nu minder af op je Outlander! :-) 

In principe is de besteldatum én de kleur bepalend. Je reserveringsvolgorde bepaalde de volgorde van benaderen door de dealers. Ik ben op 22 november gebeld en heb 3 dagen later getekend. Op 12 december liepen de besteldata dus al vanaf 22 november. Al 3 weken dus. Als je weet hoeveel er de eerste drie weken daadwerkelijk zijn besteld? En de kleur speelt ook een grote rol. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de rode kleur. Is ook langere levertijd. De eerste leveringen waren hoofdzakelijk wit, zwart en antraciet. Kleuren waar ze geen buil aan kunnen vallen om op voorraad te produceren. Misschien eens informeren of je van kleur kunt ruilen? Ik snap dat je baalt, maar het is niet anders.

Voor mij kostte de Outlander 574 euro per maand aan netto bijtelling.......

Ik had juist een gangbare kleur, gravity blue, besteld om zo sneller geleverd te kunnen krijgen. Ik vermoed dat er naast de reserveringsdatum, besteldatum en kleur nog een factor een rol heeft gespeeld: het aantal door de importeur toegekende e-Niro's per dealer. Deze laatste factor is echter nooit gecommuniceerd door KIA Nederland of de KIA dealer.

Over de bijtelling van de Outlander: die zou inderdaad ook wel eens meer dan 500 euro kunnen zijn.

4 minuten geleden, 427v8 zei:

Over de bijtelling van de Outlander: die zou inderdaad ook wel eens meer dan 500 euro kunnen zijn.

die van mij was toen 53000 euro *25%*51,75%/12=......

aan de andere kant, bijtelling krijg je toch ook als je deze annuleert en geen volledige EV terugkoopt. Enige in de buurt komende EV is dan de Leaf denk ik , alleen een veel kleinere actieradius.

Ik heb 23 november een rode besteld.

"En de kleur speelt ook een grote rol. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de rode kleur."

Vorige week was bij de dealer in het systeem te zien dat de auto gemaakt was (er was al een chassisnummer), en stond de verwachte leverdatum (bij de dealer) op 2 maart.

"Voor mij kostte de Outlander 574 euro per maand aan netto bijtelling......."

Daar heb ik het voordeel dat ik mijn auto in de eenmanszaak heb. Dan wordt de bijtelling nooit meer dan de werkelijke kosten; en met de afschrijving al helemaal gedaan...

Ik heb 23 november een rode besteld.

"En de kleur speelt ook een grote rol. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de rode kleur."

Vorige week was bij de dealer in het systeem te zien dat de auto gemaakt was (er was al een chassisnummer), en stond de verwachte leverdatum (bij de dealer) op 2 maart.

Maar ik ga er wel van uit dat er in verhouding veel minder rode dan zwarte of witte geproduceerd worden. Dus sneller een langere leveringstermijn

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

2 uur geleden, Geronimo81 zei:

@427v8 vind trouwens de redenering van de belastingdienst om je nu 25% te laten betalen, ipv 22% heel krom. Ik ben de discussie ook met ze aangegaan, maar ondanks dat ze het zelf niet uit kunnen leggen, is de wet gewoon zo en heb je het maar te slikken...

Is niet leuk maar zijn wel gewoon de spelregels. In 2013 kreeg je voor 60 maanden 25% korting op de bijtelling. De 60 maanden zijn om dus betaal je 'gewoon' 25%. De oplossing is natuurlijk hem op 'privé' te zetten. Ik denk dat de dagwaarde nog iets van 10k euro is. Als je er een jaartje mee gaat rijden krijg je dat er misschien ook weer voor terug. het voordeel is 10x500= 5000 euro.

Als ik begin december 2018 geweten had dat ik een jaar zou moeten wachten, had ik nooit een bestelling gedaan. Ik had dan waarschijnlijk een Outlander uit 2015 gekocht om daar dan nog 2 jaar mee te rijden voor 7% bijtelling. Iets meer bijtelling, maar veel minder afschrijving. Ook minder laadstress op vakantie.

Tsja, ‘als’, waarom niet gewoon je Outlander even op Prive zetten? Ik rij nu even Prive in een Optima omdat ik vrij plotseling mijn Leaf weer teruggebracht heb. Niet optimaal maar wel een oplossing!

3 uur geleden, 427v8 zei:

Als ik begin december 2018 geweten had dat ik een jaar zou moeten wachten, had ik nooit een bestelling gedaan. Ik had dan waarschijnlijk een Outlander uit 2015 gekocht om daar dan nog 2 jaar mee te rijden voor 7% bijtelling. Iets meer bijtelling, maar veel minder afschrijving. Ook minder laadstress op vakantie.

Als je de Outlander in je BV hebt, kun je hem het best z.s.m. in privé overnemen, en je km's bij de BV declareren. Zit de auto in een eenmanszaak, dan is je bijtelling laag, want nooit meer dan de werkelijke kosten. Die paar maanden extra kosten dan dus niet zo veel.

Edited by Case

9 hours ago, Case said:

Als je de Outlander in je BV hebt, kun je hem het best z.s.m. in privé overnemen, en je km's bij de BV declareren. Zit de auto in een eenmanszaak, dan is je bijtelling laag, want nooit meer dan de werkelijke kosten. Die paar maanden extra kosten dan dus niet zo veel.

Bedankt voor het meedenken over de Outlander. Mijn situatie is wat anders dan bij de meeste zakelijke rijders. Ik rij namelijk zeer weinig zakelijke kilometers, maar wel veel privé kilometers. Ik heb dus niet zoveel om te declareren. In een eenmanszaak kun je een zakelijke auto overigens niet  naar privé overbrengen.

50 minuten geleden, 427v8 zei:

Ik rij namelijk zeer weinig zakelijke kilometers, maar wel veel privé kilometers.

is het dan uiteindelijk een zakelijke auto die je prive gebruikt of een priveauto die je af en toe zakelijk gebruikt...... dat is dan de vraag de je jezelf kunt stellen.

1 uur geleden, 427v8 zei:

Bedankt voor het meedenken over de Outlander. Mijn situatie is wat anders dan bij de meeste zakelijke rijders. Ik rij namelijk zeer weinig zakelijke kilometers, maar wel veel privé kilometers. Ik heb dus niet zoveel om te declareren. In een eenmanszaak kun je een zakelijke auto overigens niet  naar privé overbrengen.

Is het niet mogelijk om de auto op paper aan een particulier te verkopen, maar dat je er zelf in blijft rijden? Het is toch ook een tijdelijke kwestie. 

11 uur geleden, Sigmasailor zei:

Tsja, ‘als’, waarom niet gewoon je Outlander even op Prive zetten?

Dat heb ik destijds ook gedaan; eventueel aan je partner verkopen. En als je dan langs een opkoper gaat en die een (schriftelijk) bod laat doen heb je meteen een onderbouwing voor een vrij lage dagwaarde. Die opkopers geven er nooit veel voor. 

Zo kun je voordelig overstappen en er straks bij werkelijke verkoop mss zelfs nog wat ‘winst’ op maken. 

Als je in de zaak een nieuwe auto koopt, bijvoorbeeld een KIA e-Niro, kun je de Outlander gewoon naar privé overhevelen, ook in een eenmanszaak (gewijzigde omstandigheden, omdat je immers je zakelijke km's met de nieuwe auto gaat rijden).

• Thanks 1

even voorstellen; ik ben Eric, vorige week E-Niro besteld, zwart met 18" velgen. Levering waarschijnlijk volgende maand (sorry :) )

Ik kon gebruik maken van een aanbieding leasemaatschappij, deze hadden er een stapel van besteld.

reed eerst een Outlander en nu een Golf GTE (was van mijn vrouw die nu een nieuwe Tiguan heeft).

was na een proefrit met E-Niro verkocht, rijdt zalig en lekker vlot. Ik rijd niet veel km's en laad alleen thuis. Gunstige bijtelling en kosten voor een uitzonderlijke auto hebben mij over de streep getrokken. Heb me al redelijk ingelezen op dit forum (en andere plekken) en verheug me op puur elektrisch rijden.

bijgevoegd een impressie van de auto met velgen (van een velgen configurator, misschien niet geheel realistisch)

kia klein 4.png

• Like 1
  • Thanks 1

Wow dat ziet er wel goed uit!

Mooi, aan deze kant draaien de wielen ook nog eens de goede kant op. Wel jammer van de andere kant.

Lol, weet eigenlijk niet wat "de goede kant" is. :) 

Je Avatar hoort absoluut links gemonteerd te worden, geen twijfel mogelijk! :-|

Mooi King Niro! Heb je een link van die configurator-site?

• Like 1

Thanks. hieronder de link.

https://www.brooklyn-wheels.com/velgenconfigurator/

Bedankt King Niro!:dup:

4 uur geleden, Sigmasailor zei:

Je Avatar hoort absoluut links gemonteerd te worden, geen twijfel mogelijk! :-|

Helemaal mee eens, @Sigmasailor. Dit ziet er het meest logisch uit aan de linker kant. 

Zal wel te duur zijn om het spiegelbeeld voor de andere kant te maken. 

ziet er ook niet slecht uit toch ?

kia-niro r2.png

• Thanks 1