Murcielaygo Geplaatst 6 Januari, 2020 Geplaatst 6 Januari, 2020 Nog een klein voordeel van de HAK hij mag 100 kg kogeldruk hebben ipv 75 tov de GDW en Kia . Maar daar heb je niks aan als de auto die 25kg extra niet mag dragen... Quote
Derrek Geplaatst 7 Januari, 2020 Geplaatst 7 Januari, 2020 18 uur geleden, Murcielaygo zei: Maar daar heb je niks aan als de auto die 25kg extra niet mag dragen... Ik zou niet weten waarom de Niro geen 100 kg. kogelgewicht mag dragen. Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Januari, 2020 Geplaatst 7 Januari, 2020 Ik zou niet weten waarom de Niro geen 100 kg. kogelgewicht mag dragen.Dat is dus aan Kia om te bepalen; dit staat op je kentekenbewijs. Als daar kogeldruk nul op staat kun je een trekhaak hebben die een ton druk kan hebben, het mag gewoon niet.Wanneer een Niro 100kg druk mag hebben snap ik niet waarom een trekhaakfabrikant een haak zou maken met lagere druk, anders dan kosten besparende onderdelen te hergebruiken.Maar dan heb je dus weer kans op wiebelhaak-constructies zoals hier wel bekend... Quote
HenryV Geplaatst 7 Januari, 2020 Geplaatst 7 Januari, 2020 Uit de FAQ van de e-Niro: Q: Heeft de e-Niro het vermogen om iets te trekken of een fietsendrager te kunnen dragen? A: De e-Niro heeft geen kogeldruk maar een laadgewicht van 75 kg dus ook geen trekgewicht en mag geen aanhangwagen of een lichte caravan trekken Quote
Derrek Geplaatst 7 Januari, 2020 Geplaatst 7 Januari, 2020 7 uur geleden, Murcielaygo zei: Dat is dus aan Kia om te bepalen; dit staat op je kentekenbewijs. Als daar kogeldruk nul op staat kun je een trekhaak hebben die een ton druk kan hebben, het mag gewoon niet. Wanneer een Niro 100kg druk mag hebben snap ik niet waarom een trekhaakfabrikant een haak zou maken met lagere druk, anders dan kosten besparende onderdelen te hergebruiken. Maar dan heb je dus weer kans op wiebelhaak-constructies zoals hier wel bekend... Op het kenteken staat het trekgewicht dat een auto mag trekken; een kogeldruk staat daar niet op. Quote
Derrek Geplaatst 7 Januari, 2020 Geplaatst 7 Januari, 2020 6 uur geleden, HenryV zei: Uit de FAQ van de e-Niro: Q: Heeft de e-Niro het vermogen om iets te trekken of een fietsendrager te kunnen dragen? A: De e-Niro heeft geen kogeldruk maar een laadgewicht van 75 kg dus ook geen trekgewicht en mag geen aanhangwagen of een lichte caravan trekken Is het laadgewicht van de E-Niro maar 75 kg? Dan ben ik al te zwaar om er in te mogen zitten.... Ik zie overigens niet het verband van het laadgewicht met het trekgewicht. Dat zijn mi twee verschillende dingen. Quote
Gerd_NL Geplaatst 7 Januari, 2020 Geplaatst 7 Januari, 2020 (aangepast) in duits heet het "Stützlast", hier een link naar een pdf met die daten "Dachlast/Stützlast", beide 100kg: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.ace.de/dokumente/ratgeber/td-kia-niro.pdf en nog een tweede link, ook 100 kg: https://www.greengear.de/elektroautos-plug-in-hybridautos-zulaessige-anhaengelast-maximale-zuglast-stuetzlast/ 7 Januari, 2020 aangepast door Gerd Bartels Quote
HenryV Geplaatst 8 Januari, 2020 Geplaatst 8 Januari, 2020 8 uur geleden, Gerd Bartels zei: in duits heet het "Stützlast", hier een link naar een pdf met die daten "Dachlast/Stützlast", beide 100kg: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/www.ace.de/dokumente/ratgeber/td-kia-niro.pdf en nog een tweede link, ook 100 kg: https://www.greengear.de/elektroautos-plug-in-hybridautos-zulaessige-anhaengelast-maximale-zuglast-stuetzlast/ Dit geldt voor de Niro, niet voor de e-Niro (waar dit topic over gaat). De e-Niro heeft een trekgewicht van 0 en een maximale kogeldruk van 75 kg (voor zover ik het uit de documentatie kan halen). Quote
Derrek Geplaatst 8 Januari, 2020 Geplaatst 8 Januari, 2020 8 uur geleden, HenryV zei: Dit geldt voor de Niro, niet voor de e-Niro (waar dit topic over gaat). De e-Niro heeft een trekgewicht van 0 en een maximale kogeldruk van 75 kg (voor zover ik het uit de documentatie kan halen). Dus je moet je een aap zoeken zelfs in buitenlandse documentatie om de kogeldruk te weten te komen. Volgens mij is dit nutteloos. Kogeldruk staan nergens in het kentekenbewijs. In de prijslijst van de E-Niro staat als optie een trekhaak voor fietsdragers en verderop een kogeldruk van 0 kg. Geef mij zo'n fietsdrager.... Quote
Bram E-Niro Geplaatst 8 Januari, 2020 Geplaatst 8 Januari, 2020 43 minuten geleden, Derrek zei: Dus je moet je een aap zoeken zelfs in buitenlandse documentatie om de kogeldruk te weten te komen. Volgens mij is dit nutteloos. Kogeldruk staan nergens in het kentekenbewijs. In de prijslijst van de E-Niro staat als optie een trekhaak voor fietsdragers en verderop een kogeldruk van 0 kg. Geef mij zo'n fietsdrager.... Volgens mij word de kogeldruk bepaald door de fabrikant van de trekhaak hij staat nl ook alleen vermeld op het typeplaatje van de trekhaak en niet op het kenteken . Als je in het op de kia website tegen komt zal het van toepassing zijn op de Kia trekhaak en die mag 75 kg hebben . Blijft natuurlijk lastig maar voor mij is het gegeven dat HAK 100 kg opgeeft een bevestiging dat het een stevige haak is die niet snel zal gaan wiebelen . Quote
Derrek Geplaatst 10 Januari, 2020 Geplaatst 10 Januari, 2020 Dat klopt wel wat je zegt. Ik heb zelf Auto-Hak trekhaken gemonteerd onder een Kia Picanto (model 2017) die dan een 750 kg. wegende aanhanger mag trekken (volgens kentekenbewijs) en 28 kg. kogeldruk...... Een fietsdrager met 2 fietsen weegt al snel zo'n 40 kg. De constructie van de trekhaak en de chassisbalken van de auto is echt wel sterk genoeg om dat te dragen en als ik met mijn hele gewicht (> 100 kg.) op de trekhaak ga staan dan scheurt hij er ook echt niet onderuit. Er zijn ook nog nooit problemen mee geweest. Zowel met het trekken van de aanhanger (wel beperkt tot de 750 kg. op het kenteken i.v.m. de remafstand) als met die fietsdrager met 2 fietsen. Quote
Hippe lip Geplaatst 10 Januari, 2020 Geplaatst 10 Januari, 2020 2 uur geleden, Derrek zei: [...] en als ik met mijn hele gewicht (> 100 kg.) op de trekhaak ga staan dan scheurt hij er ook echt niet onderuit. Vergeet niet dat dit een statische belasting is. Als je met een belasting van 100 kg gaat rijden, dan wordt de momentele belasting al snel een paar keer hoger.... 1 Quote
Gerd_NL Geplaatst 10 Januari, 2020 Geplaatst 10 Januari, 2020 2 hours ago, Hippe lip said: Vergeet niet dat dit een statische belasting is. Als je met een belasting van 100 kg gaat rijden, dan wordt de momentele belasting al snel een paar keer hoger.... Ja, zo is het ook, wanneer twee passagiers achter zitten en dan is het meestals nog meer als 100 kg ... Quote
Derrek Geplaatst 11 Januari, 2020 Geplaatst 11 Januari, 2020 19 uur geleden, Hippe lip zei: Vergeet niet dat dit een statische belasting is. Als je met een belasting van 100 kg gaat rijden, dan wordt de momentele belasting al snel een paar keer hoger.... Wat denk je dat de statische belasting is als je een aanhangwagen van 700 kg. trekt en over een van de in Nederland talrijke drempels rijdt? 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 12 Januari, 2020 Geplaatst 12 Januari, 2020 18 uur geleden, Derrek zei: Wat denk je dat de statische belasting is als je een aanhangwagen van 700 kg. trekt en over een van de in Nederland talrijke drempels rijdt? Precies. Dus op de kogel gaan staan "met mijn hele gewicht (> 100 kg.)" en zeggen dat die niet afscheurt, zegt helemaal niets.... 1 Quote
Derrek Geplaatst 12 Januari, 2020 Geplaatst 12 Januari, 2020 10 uur geleden, Hippe lip zei: Precies. Dus op de kogel gaan staan "met mijn hele gewicht (> 100 kg.)" en zeggen dat die niet afscheurt, zegt helemaal niets.... Sorry, foutje. ik bedoelde natuurlijk wat de dynamische belasting is als je een aanhangwagen van 700 kg. trekt en over een van de in Nederland talrijke drempels rijdt. 1 Quote
Simon Kay Geplaatst 22 April, 2020 Geplaatst 22 April, 2020 ik heb contact gemaakt met trekhaakcentrum.nl Zij hebben ook alleen een kogel met RMC pinnen....maar als je zou je fietsendrager meeneemen voor het installeren, dan zullen zij de kogel 'aanpassen' zodat het zou passen. helaas hun offerte is 965 eur dus duurder dan Kia 'dragerhaak' voor 949eur. Dus, het lijkt (voor nu!) de beste oplossing is Kia haak, en dan thuis 'modificeren'...tenzij iemand heeft iets beters gevonden(?) mvg Simon Quote
RedBa Geplaatst 20 Juli, 2020 Geplaatst 20 Juli, 2020 Heb inmiddels ook de trekhaak laten monteren. Had wel last van het pennetje (fietsenrek) wat door de trekhaak heen zit. Deze kun je er gewoon uit slaan. Eerst een paar klappen met een hamer en dan met een drevel verder... Mooiere oplissing dan slijpen denk ik. Plaats hem gewoon weer terug als ik de auto weer moet inleveren. :-) 1 Quote
RedBa Geplaatst 21 Augustus, 2020 Geplaatst 21 Augustus, 2020 Vraagje: Heeft er al iemand geprobeerd aan Kia Nederland of een dealer te vragen of het ook mogelijk is de auto te laten keuren zodat de trekhaak wel mag trekken? Ik bedoel weet iemand of het zin heeft de auto te laten keuren daarvoor, is de trekhaak zo bevestigd dat het mogelijk is? Ik heb namelijk met RDW gebeld en het is mogelijk om je auto met trekhaak te laten keuren, zij kijken dan of de trekhaak daarvoor goed is gemonteerd en of het chassis het aan kan. Ze gaven wel aan dat het handig was voor dat de auto gekeurd werd even te informeren of dit wel een haalbare kaart is bij Kia Nederland of dealer... Iemand hier al ervaring mee? Gr, Johnny 1 Quote
Bram E-Niro Geplaatst 21 Augustus, 2020 Geplaatst 21 Augustus, 2020 Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Bram E-Niro Geplaatst 21 Augustus, 2020 Geplaatst 21 Augustus, 2020 Vraagje: Heeft er al iemand geprobeerd aan Kia Nederland of een dealer te vragen of het ook mogelijk is de auto te laten keuren zodat de trekhaak wel mag trekken? Ik bedoel weet iemand of het zin heeft de auto te laten keuren daarvoor, is de trekhaak zo bevestigd dat het mogelijk is? Ik heb namelijk met RDW gebeld en het is mogelijk om je auto met trekhaak te laten keuren, zij kijken dan of de trekhaak daarvoor goed is gemonteerd en of het chassis het aan kan. Ze gaven wel aan dat het handig was voor dat de auto gekeurd werd even te informeren of dit wel een haalbare kaart is bij Kia Nederland of dealer... Iemand hier al ervaring mee? Gr, JohnnyBlijf graag op de hoogte . Ik heb een ( echte ) trekhaak dus geen fietsendrager haak van Hak klaar liggen nog geen tijd gehad om te monteren . Zou deze ook wel willen laten testen door de RDW . Heb je een idee wat deze test kost ? En geld ie dan voor al de E niros ? Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Hippe lip Geplaatst 21 Augustus, 2020 Geplaatst 21 Augustus, 2020 (aangepast) Zoek even hier op dit forum en bij Tweakers, want er is iemand die er al mee naar de RDW is geweest. Die heeft aan het eind van de keuring mondeling te horen gekregen dat de test met de trekhaak positief was verlopen, maar kreeg later de schriftelijke bevestiging dat het was afgewezen. Als ik het me goed herinner is die persoon nu met een rechtzaak hierover bezig. 21 Augustus, 2020 aangepast door Hippe lip Quote
RedBa Geplaatst 22 Augustus, 2020 Geplaatst 22 Augustus, 2020 11 hours ago, Hippe lip said: Zoek even hier op dit forum en bij Tweakers, want er is iemand die er al mee naar de RDW is geweest. Die heeft aan het eind van de keuring mondeling te horen gekregen dat de test met de trekhaak positief was verlopen, maar kreeg later de schriftelijke bevestiging dat het was afgewezen. Als ik het me goed herinner is die persoon nu met een rechtzaak hierover bezig. Denk dat je het over dit stukje hebt:https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58684926#58684926 Kan daar alleen geen vervolg op vinden... Denk dat het een moeilijk verhaal gaat worden als ik het zo allemaal lees.... Quote
Derrek Geplaatst 22 Augustus, 2020 Geplaatst 22 Augustus, 2020 (aangepast) 17 uur geleden, RedBa zei: Vraagje: Heeft er al iemand geprobeerd aan Kia Nederland of een dealer te vragen of het ook mogelijk is de auto te laten keuren zodat de trekhaak wel mag trekken? Ik bedoel weet iemand of het zin heeft de auto te laten keuren daarvoor, is de trekhaak zo bevestigd dat het mogelijk is? Ik heb namelijk met RDW gebeld en het is mogelijk om je auto met trekhaak te laten keuren, zij kijken dan of de trekhaak daarvoor goed is gemonteerd en of het chassis het aan kan. Ze gaven wel aan dat het handig was voor dat de auto gekeurd werd even te informeren of dit wel een haalbare kaart is bij Kia Nederland of dealer... Iemand hier al ervaring mee? Gr, Johnny Ik denk dat de importeur dan moet willen meewerken, ook om de kosten te dragen. Bovendien zal er waarschijnlijk een “trow-pak” (zwaardere mechanische remmen) op de E-Niro gemonteerd moeten worden omdat het regeneratieve remmen van de E-Niro waarschijnlijk onvoldoende zullen zijn om een bruikbaar trekgewicht te krijgen. Dat zal dan waarschijnlijk af fabriek op nieuwe E-Niro’s moeten worden gemonteerd. Niet de kracht van de elektromotor van een E-auto is het probleem, die is sterk zat en heeft enorm veel koppel vanuit stilstand, maar de maximale remkracht van het (regeneratieve) remsysteem. Aan een trekkracht van 100 kg. heb je immers ook niet veel... 22 Augustus, 2020 aangepast door Derrek Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 Augustus, 2020 Geplaatst 22 Augustus, 2020 een “trow-pak” (zwaardere mechanische remmen)Je bedoelt een TOW-pack. Tow = sleep, throw (met een h) = werpen.Ik zie deze term (verhaspeld) vaker voorbij komen nav het feit dat je een Tesla Model 3 met Tow Pack kunt kopen. Maar bij een Model 3 moet je die af-fabriek bestellen en is deze NIET naderhand nog te monteren.Als ik me niet vergist zijn de remmen zwaarder, maar ook de hoofdzekering EN de software is anders afgeregeld. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.