Ga naar inhoud

Trekhaak voor fietsendrager


Eds
Ga naar de oplossing Opgelost door GerrieT,

Aanbevolen Berichten

Dealer heeft vandaag de afspraak voor mijn draaghaak morgen, gecanceld:hammer: ongelooflijk, ze hebben natuurlijk te laat besteld (JIT) en de voorraad bij de importeur is opgesoupeerd.  Dat wordt zonder fietsen op vakantie!! 

Afspraak blijkt dus niets waard te zijn!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is natuurlijk een oplossing van niks...

Die zoemer zit er niet zomaar, door 'm weg te knippen voldoet je auto nu feitelijk niet meer aan de wettelijke eisen...
Ze hadden beter op kunnen zoeken hoe het aan te passen is dat de zoemer enkel klinkt bij defecte verlichting, want DAAR is 'ie voor...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag mijn dealer gebeld en die gaf aan nog geen antwoord van de fabrikant te hebben gehad. Het is inderdaad voor een defect knipperlicht. Ik heb gevraagd of ik de connector uit de Jaeger control module kan halen totdat er een antwoord is. Hij gaf aan dat dit kon maar wel even moet checken of dan de achterlampen van de auto het nog wel doen. Anders kon ik kabeltje van de zoemer doorknippen. Dat hebben ze bij een collega dealer ook gedaan om dit te verhelpen en als ze weten hoe ze het kunnen oplossen maakte ze dat weer netjes. 

Ik kijk dus straks wel even wat er gebeurt als ik connector eruit haal. Anders wacht ik wel even op antwoord vanuit Brink die zullen dit moeten oplossen met Kia. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dealer heeft teruggebeld en geeft aan dat ze contact hebben gehad met Brink en dat deze configuratie voor de Duitse modellen is. Ze moeten kleine aanpassing doen van 15 minuutjes werk en dan is het opgelost dus van de week even langs en dan is dat ook opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites


34 minuten geleden, Verminder zei:

Dealer heeft teruggebeld en geeft aan dat ze contact hebben gehad met Brink en dat deze configuratie voor de Duitse modellen is. Ze moeten kleine aanpassing doen van 15 minuutjes werk en dan is het opgelost dus van de week even langs en dan is dat ook opgelost.

Twee dingen:

1. Hoezo "voor de Duitse modellen"? Die hebben vast geen ander onderstel, toch. Of is de aanpassing dan in het elektrische deel?

2. Ik hoop dat die aanpassing niet het mechanische deel betreft. En dan heb ik het over het verlengen van de balk/buis waaraan de haak zit. Zie de discussie over wiebelhaken....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn dealer heeft ook het zoemertje er uit gehaald. Dat daarmee de auto niet meer aan wettelijke eisen zou voldoen, lijkt me onzinnig. Maar ik ben wel met iedereen eens dat het een merkwaardige gang van zaken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn haak zit er sinds vandaag ook mooi op. Ben er erg blij mee dat ik mijn fietsjes weer gewoon achterop kan zetten. Ook pas de Thule rek prima op de RMC kogel, geen slijperij nodig dus. Het zoemertje heb ik ook niet gehoord. Wat mij wel opvalt is dat zodra ik achteruit rij met het rek achterop deze door de achteruitrij sensoren wordt gezien en dus volop beginnen te piepen. Nu kan ik die wel uitzetten met de knop, maar zouden die niet sowieso uitgeschakeld moeten worden zodra er iets aan de stekkerdoos verbonden is? Dat was althans wel zo bij mijn vorige auto's (allen VW).

20190605_174907.thumb.jpg.ecf3a30ab8d18aa3a179d80d055c425a.jpg

aangepast door Terp1234
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Terp1234 zei:

Mijn haak zit er sinds vandaag ook mooi op. Ben er erg blij mee dat ik mijn fietsjes weer gewoon achterop kan zetten. Ook pas de Thule rek prima op de RMC kogel, geen slijperij nodig dus. Het zoemertje heb ik ook niet gehoord. Wat mij wel opvalt is dat zodra ik achteruit rij met het rek achterop deze door de achteruitrij sensoren wordt gezien en dus volop beginnen te piepen. Nu kan ik die wel uitzetten met de knop, maar zouden die niet sowieso uitgeschakeld moeten worden zodra er iets aan de stekkerdoos verbonden is? Dat was althans wel zo bij mijn vorige auto's (allen VW).

Gefeliciteerd met je haak! Wat die zoemer betreft kan het natuurlijk zijn dat jouw dealer wél wist hoe de boel correct aangesloten moet worden en dat je de pieper daarom niet hoort. 

Dat lijkt weer anders bij het uitschakelen van de achteruitrijsensoren. Ik dacht trouwens dat zo’n stopcontact achterop tegenwoordig altijd via een box op de communicatiebus in de auto is aangesloten. En zo laat die box aan de auto weten als er een stekker is aangesloten, zodat de auto die sensoren stil houdt. Zo ken ik het ook. Was in mijn ruim 12 jaar oude vorige auto ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, Terp1234 zei:

Het zoemertje heb ik ook niet gehoord. Wat mij wel opvalt is dat zodra ik achteruit rij met het rek achterop deze door de achteruitrij sensoren wordt gezien en dus volop beginnen te piepen. Nu kan ik die wel uitzetten met de knop, maar zouden die niet sowieso uitgeschakeld moeten worden zodra er iets aan de stekkerdoos verbonden is? Dat was althans wel zo bij mijn vorige auto's (allen VW).

Helaas schakelt het zoemertje inderdaad niet automatisch uit bij de OEM (originele) achteruitrijsensoren op de Niro. Dat is niet in het systeem voorzien en moet je echt zelf met het knopje naast de automaat handel doen. Ik vond dat ook opmerkelijk en heb het een paar jaar geleden al eens uitgezocht. Gelukkig hoef je dat maar een keer te doen want het blijft dan wel uitgeschakeld totdat je de Niro uitzet.

Gek genoeg schakelen de sensoren wel automatisch uit bij een als accessoire ingebouwd KIa PDC systeem (die is van Cobra) maar dat heeft niemand in Nederland.

Het staat zo beschreven in de handleiding voor het aansluiten van de bekabeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, Verminder zei:

De dealer heeft het opgelost, ze hebben gewoon de zoemer eraf geknipt en met tape afgeplakt:-). Was alleen nodig voor de Duitse markt. Maargoed, verder heel blij met de trekhaak, zit stevig en fietsendrager past er netjes op! 

Maar hebben we het hier wel over hetzelfde zoemertje? Dat van de PDC?

Als je dat zoemertje eruit knipt dan heb je dus geen (werkende) parkeersensoren meer....

En dat van die Duitse markt begrijp ik ook niet goed.

Wat denk ik fout?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 minuten geleden, Derrek zei:

Maar hebben we het hier wel over hetzelfde zoemertje? Dat van de PDC?

Als je dat zoemertje eruit knipt dan heb je dus geen (werkende) parkeersensoren meer....

En dat van die Duitse markt begrijp ik ook niet goed.

Wat denk ik fout?

 

er wordt bij de trekhaak een zoemer bijgeleverd welke herrie maakt bij gebruik van de richtingaanwijzers...........(soort "lamp stuk" zoemer)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Ik heb op mijn KIA Niro EV een brink trekhaak voor een fietsenrek gekocht. Het is zo’n nieuw type haak, niet zo eentje met een strip op de kop van de kogel, maarmet twee uitsteeksels op de zijkanten van de kogel. Met een ijzervijlsel heb ik beide uitsteeksels er makkelijk kunnen afvijlen met een ijzervijlsel. Het fietsenrek Traveller 2 van Basalt, dat eigenlijk niet geschikt was voor deze trekhaak, past nu prima en zit muurvast voor het vervoer van 2 elektrische fietsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing
14 uur geleden, Peter S te Z zei:

Ik heb op mijn KIA Niro EV een brink trekhaak voor een fietsenrek gekocht. Het is zo’n nieuw type haak, niet zo eentje met een strip op de kop van de kogel, maarmet twee uitsteeksels op de zijkanten van de kogel. Met een ijzervijlsel heb ik beide uitsteeksels er makkelijk kunnen afvijlen met een ijzervijlsel. Het fietsenrek Traveller 2 van Basalt, dat eigenlijk niet geschikt was voor deze trekhaak, past nu prima en zit muurvast voor het vervoer van 2 elektrische fietsen!

Hallo Peter,
Hoe bevalt deze trekhaak je? is het, zoals eerder werd gehint, een wiebelhaak?
Was het niet mogelijk om een normale trekhaak te krijgen/kopen? 

Waar heb je de Brink laten monteren? en kun je iets aangeven over levertijd, zoemer, kosten, etc?

 

groet 

Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb heb zelf bij mijn Kia dealer laten monteren. Volgens mij zou elke Kia dealer hem moeten kunnen monteren, er werd een vaste prijs van €850 berekend. Ik gebruik de haak bijna wekelijks en het is zeker geen wiebelhaak. Bij mij wiebelt de Thule fietsenrek niet meer dan op een andere auto met vaste haak. Ik ben er erg tevreden mee. Montage gaat makkelijk en kan op slot. De stekkerdoos (13-polig) is netjes wegklapbaar achter de bumper. Ik had op mijn fietsenrek zelf de 7-polige stekker al eens vervangen door een 13-polige. Tot nu toe nog geen zoemer gehoord. Ik moet zeggen dat extra stroomverbruik met fietsen achterop mij nog erg meevalt. Misschien 2 tot 3 kWh/100 km extra bij 130 km/u.

Link naar reactie
Delen op andere sites


21 uur geleden, GerrieT zei:

Hallo Peter,
Hoe bevalt deze trekhaak je? is het, zoals eerder werd gehint, een wiebelhaak?
Was het niet mogelijk om een normale trekhaak te krijgen/kopen? 

Waar heb je de Brink laten monteren? en kun je iets aangeven over levertijd, zoemer, kosten, etc?

 

groet 

Gerard

Ik heb eerlijk gezegd nog niet gereden met fietsen achterop. Wel heb ik ze achterop gezet om te kijken hoe stevig het geheel is. En dat is prima! Ik heb de brink laten monteren bij de KIA-dealer, mogelijk dat je elders goedkoper uit kunt zijn, maar omdat het een nieuw soort auto is, wilde ik geen risico nemen bij een andere garage dan de KIA. Ik heb dit direct bij de oplevering laten meenemen. De trekhaak kostte me wel 799 euro. En het was 5 uur werk volgens de dealer..

Hat laten monteren van een normale haak mag niet. Je kentekenbewijs geeft ook aan dat je geen trekhaak mag hebben op deze auto. Daarom gekozen voor de afneembare Brinkhaak. Als de haak gedemonteerd kan je echt niet zien dat de auto die wèl heeft, zo keurig weggewerkt, zelfs met een stekkeraansluiting die je onder de bumper kunt wegdraaien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, Peter S te Z zei:

Hat laten monteren van een normale haak mag niet. Je kentekenbewijs geeft ook aan dat je geen trekhaak mag hebben op deze auto.

Klopt niet helemaal. Het kentekenbewijs zegt dat er niets mee getrokken mag worden. Er staat nergens iets over de soort trekhaak die wel of niet gemonteerd mag worden. Je mag dus ook een gewone trekhaak monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uur geleden, Veefer zei:

helaas weten we nu nog steeds niet of er een gewone haak op past of niet :no:

Dit klopt inderdaad mits de kogel niet voor het kenteken zit. Daarom zijn de vaste trekhaken bij de Niro Hybrid een paar centimeter lager dan de afneembare.

Of de Brink een wiebelhaak is dat is ook nog niet onomstotelijk vast. Het gevoel zegt helaas niet veel. Er hoort gewoon helemaal geen beweging in de haak te zitten ten opzichte van de auto zelf. Ook niet een beetje. De beste manier om dit te weten te komen is het bekijken van de installatiehandleiding. Goede dealers leveren die met de gebruiksaanwijzing bij de haak mee aan de kant. En anders kun je er om vragen. Daarop kun je zien of er hulpstukken  (verlengstukken) zijn gebruikt in de constructie of niet. En als dat wel zo is, dan zal de haak nooit zo stabiel achter de auto zitten als een trekhaak zonder deze hulpstukken waarbij de constructie wel direct aan de chassisbalken is gemonteerd.

Voor alle duidelijkheid, wiebelhaken zijn alleen van belang bij gebruik van fietsdragers. Bij het trekken van een aanhanger of caravan merk je er niets van als hij wiebelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...