Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Trekhaak voor fietsendrager

Ga naar de oplossing Opgelost door GerrieT,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
2 uur geleden, Hippe lip zei:

Hoe zou het dan komen dat er zoveel mensen problemen hadden met die haak? Niet dat ik je niet geloof, maar meer uit nieuwsgierigheid, analyse..

Ik spreek uitsluitend uit eigen ervaring, weet  of lees niet zo gauw negatieve ervaringen met de Brink trekhaak van anderen, maar wel van sommige andere merken komt ik hier het "wiebelen" tegen.

Geplaatst
Op 13-4-2019 om 16:40, Kia de Niro zei:

WEL doen die Brink.......is mijn ervaring!  Er wiebelt bij mij niets op de trekhaak: ook met 2 elektrische fietsen achterop is is hij stabiel en heb er ook al een paar keer een zware aanhanger achter gehad. Bij Kwik-Fit laten monteren voor 476,- incl. witte kentekenplaat.

Fijn dat je tevreden bent.

En als het ook zo is dan dat deze niet wiebelt dan zou dat heel mooi zijn omdat Brink dan het ontwerp eindelijk heeft aangepast. Maar heb je dit serieus en  objectief vergeleken met een andere Niro met een goede stabiele trekhaak als die van Mobis of van Auto-Hak en heb je ook daarmee gereden? Of is het een subjectief gevoel dat het bij jou niet wiebelt? Dan weet je wellicht niet beter en dat is ook prima hoor. 

De foto zegt niets over het wiebelen. Stuur eens een foto van de ophanging van de trekhaak aan de chassisbalken. Dan kunnen we zien of deze trekhaak op de juiste maat gemaakt voor de Niro gemaakt is of dat er toch hulpstukken zijn gebruikt om de trekhaak pas te maken. Die foto moet je dan van onderen nemen, niet van achteren.

Eventueel een ontwerptekening van deze nieuwe (?) trekhaak zou ook mooi zijn om te zien hoe het nu echt zit.

Maar zolang het niet zeker is dat Brinck nu wel een goede trekhaak heeft zou ik het risico niet nemen.

Geplaatst

Ik kreeg zojuist mail van mijn dealer dat er inderdaad vanaf 13 mei een 'draag'haak beschikbaar komt. Al is de prijs van €1099 wel even slikken... Het merk van de haak staat er ook nog niet bij.

Wij hebben goed nieuws, de trekhaak voor de Kia E-Niro is leverbaar vanaf 31 Mei

De e-Niro heeft een laadgewicht van 75 kg en geen trekgewicht en mag dus geen aanhangwagen of een lichte caravan trekken. 

Dit RMC systeem heeft daarom een speciale afneembare kogel die voorzien is van een BMU/RMC-pin, zodat er alleen fietsendragers op gemonteerd kunnen worden die hiervoor bestemd zijn. 

De consumentenprijs voor dit RMC systeem met afneembare kogel bedraagt € 1.099,- incl BTW & montage 

Er is ook een speciale fietsendrager voor bestelbaar. 

Een Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen Op het RMC systeem kunnen vanwege de BMU/RMC-pin kogelbeveiliging een viertal verschillende fietsendragers geplaatst worden van het merk Atera, Movanext, Uebler en Hapro. 

Kia heeft gekozen voor het merk Atera, welke door Mobis wordt geleverd. 

De Atera fietsendrager is leverbaar in diverse varianten. 

Kia biedt specifiek de versie aan die kantelbaar is met een draagvermogen van 60 kg. Hiermee is hij geschikt voor het dragen van twee elektrische fietsen. 

De drager beschikt over een neerklapbare beugel waardoor de drager na gebruik gemakkelijk opgeborgen kan worden. 

Kenmerken 

· Geschikt voor elektrische fietsen door hoger draagvermogen van 60kg 

· Het eigen gewicht is laag 

· De wielgoten zijn verstelbaar waardoor er verschillende maten fietsen op passen 

· Diefstalbeveiliging voor de fietsen en de fietsendrager 

· 13-polige stekkeraansluiting 

· Wiel- en framebescherming op de bevestigingsgespen 

· Drager kan op de trekhaak worden vergrendeld 

· Afstand tussen fietsen 18 cm 

· Wordt gemonteerd geleverd, direct te gebruiken 

De consumentenprijs bedraagt € 399,- incl. BTW

Geplaatst
18 uur geleden, Derrek zei:

Fijn dat je tevreden bent.

En als het ook zo is dan dat deze niet wiebelt dan zou dat heel mooi zijn omdat Brink dan het ontwerp eindelijk heeft aangepast. Maar heb je dit serieus en  objectief vergeleken met een andere Niro met een goede stabiele trekhaak als die van Mobis of van Auto-Hak en heb je ook daarmee gereden? Of is het een subjectief gevoel dat het bij jou niet wiebelt? Dan weet je wellicht niet beter en dat is ook prima hoor. 

De foto zegt niets over het wiebelen. Stuur eens een foto van de ophanging van de trekhaak aan de chassisbalken. Dan kunnen we zien of deze trekhaak op de juiste maat gemaakt voor de Niro gemaakt is of dat er toch hulpstukken zijn gebruikt om de trekhaak pas te maken. Die foto moet je dan van onderen nemen, niet van achteren.

Eventueel een ontwerptekening van deze nieuwe (?) trekhaak zou ook mooi zijn om te zien hoe het nu echt zit.

Maar zolang het niet zeker is dat Brinck nu wel een goede trekhaak heeft zou ik het risico niet nemen.

Het is . zoals je noemt, een subjectief gevoel dat hij bij mij niet wiebelt: bij wijze van testen, heb ik zelf op de trekhaak gestaan en op en neer bewogen met mijn eigen gewicht van 80 kg om te kijken op er "speling" in zat (kogeldruk mag 100 kg max. zijn), maar de auto veerde even hard met de trekhaak  mee en ook met de Twinny-load en 2 fietsen samen er op, merkte ik geen "wiebel'in het geheel. 

Heb geen foto kunnen maken van de bevestiging aan de onderzijde, omdat deze geheel schuil gaat onder de grijze defuser. Ook heb ik helaas geen tekening voor jou van de montage.

Geplaatst (aangepast)

En zie hier voor iemand die het op video heeft vastgelegd en aan de garage heeft laten zien. 

Lijkt me toch wel iets om serieus te nemen?

vreemd dus @Derrek dat je hierboven zegt dat je geen problemen kent.....

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
1 uur geleden, Hippe lip zei:

En zie hier voor iemand die het op video heeft vastgelegd en aan de garage heeft laten zien. 

Lijkt me toch wel iets om serieus te nemen?

vreemd dus @Derrek dat je hierboven zegt dat je geen problemen kent.....

@Hippe lip. Ik was niet degene die zegt geen problemen te hebben met de Brink, dat was @Kia de Niro.

Ik heb inderdaad geen problemen met mijn trekhaak want ik was de eerste klant in Nederland met een originele en stabiele Mobis trekhaak die speciaal overgevlogen was vanuit Zuid Korea na mijn klachten over de door KMNL geleverde GDW trekhaak. Dat is al weer jaren geleden.....

Geplaatst
5 uur geleden, Kia de Niro zei:

Heb geen foto kunnen maken van de bevestiging aan de onderzijde, omdat deze geheel schuil gaat onder de grijze defuser.

De ophangpunten van de trekhaak zitten niet achter maar naast de grijze diffuser.

Geplaatst

Ik vraag me nog steeds af of een trekhaak van een Hybride Niro ook fysiek past onder de E-Niro. Dat is best interessant voor de E-Niro rijders want dan kunnen die er ook een andere, minder belachelijk kostbare, trekhaak onder laten monteren voor een fietsdrager.

De speciale kogel waar Kia nu mee komt zodat er geen aanhanger achter kan is helemaal geen wettelijke verplichting. Het nadeel is dan dat er ook geen standaard fietsdrager op past zodat je er ook nog eens een zeer beperkte keuze hebt om een, mogelijk ook weer te dure, fietsdrager voor te kopen. Het blijft wettelijk natuurlijk wel verboden om een aanhanger te trekken met een auto waarvan het trekgewicht op het kenteken op 0 kg. staat vermeld maar zolang je dat ook niet doet is er geen probleem.

Geplaatst

Deze Topic was gestart over de E-NIRO nu zie ik dingen voorbij komen van de overige typen NIRO. Maar volgens mij weet nog niemand welke haak er door Brink komt voor de E-NIRO.

En dus weet volgens mij ook nog niemand of die wel of niet tordeert! En als je op de site van Brink kijk naar de aangehaalde type BMU/RMC pinkogen dragers zie je wel dat er meer dragers op passen dan door KMNL wordt beschreven, althans zo blijkt het.

Dus zullen we nog even moeten wachten voor de E NIRO

Geplaatst (aangepast)

Sorry @Derrek, het was @Kia de Niro die zei “WEL doen die Brink.” Weer eens niet zorgvuldig gelezen.

Het was jouw verhaal dat me triggerde op de wiebelhaken en dat de Mobis de enige juiste keuze was. 

Kan die Mobis onder de e-Niro? Weet iemand dat? Dan weet je dus zeker dat je een degelijke oplossing hebt!

aangepast door Hippe lip
Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, Hippe lip zei:

Sorry @Derrek, het was @Kia de Niro die zei “WEL doen die Brink.”

Sorry, het zal de ouderdom wel zijn. Dan slaat de dementie toe. Zeker voor een oude hond al ik.....

aangepast door Derrek
Geplaatst
20 uur geleden, Eds zei:

Maar volgens mij weet nog niemand welke haak er door Brink komt voor de E-NIRO.

En dus weet volgens mij ook nog niemand of die wel of niet tordeert!

Daar proberen we nu juist achter te komen....

Geplaatst

Ik zie toevallig net op de Kia site bij het samenstellen van de e-Niro dat de draaghaak nu er tussen staat. €899, dat valt lager uit dan de €1099 die ik eerder van mijn dealer doorkreeg. Of zal achterafmontage duurder zijn?? Herkent iemand al wat voor merk/type er op dit plaatje staat?

image.png.8b24286860179286ec8c387bd5fd695a.png

Geplaatst

Aangezien er RMC/BMU bij staat denk ik dat het een Brink trekhaak is.
Daar zit zo'n metalen rand bovenop de kogel waardoor er geen aanhanger aangekoppeld kan worden.

Geplaatst (aangepast)

Maar als je op de foto op de kia-site kijkt, dan lijkt het meer zo’n kogel met een pin er dwars doorheen, met links en rechts een uitsteeksel dus, en niet bovenop. Die lijkt me ook netter af te slijpen; blijft de bovenkant netjes.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
Maar als je op de foto op de kia-site kijkt, dan lijkt het meer zo’n kogel met een pin er dwars doorheen, met links en rechts een uitsteeksel dus, en niet bovenop. Die lijkt me ook netter af te slijpen; blijft de bovenkant netjes.
Waarom zou je dat er af slijpen? Voor een fietsendrager is dat niet nodig.
Geplaatst (aangepast)

Check inderdaad eerst even of je fietsenrek op een RMC kogel past op deze lijst voordat je aan slijpen denkt: https://brink.eu/app/uploads/2019/02/RMC-fietsendragers-2019-02-13.pdf

Mijn Thule Euroway zit er ook tussen. Ik had mijn rek voor de vorige auto ook al voorzien van een 13-polige stekker. Dat vind ik altijd beter aan te sluiten met de bajonet dan dat gewurg met zo'n 7-polige. Volgende week maar even contact opnemen met de dealer hoe en wanneer ze een haak kunnen plaatsen. 

aangepast door Terp1234
Geplaatst
Ik begrijp niet waarom ze deze haak aanbieden met een 13 polige kabelset. Die heb je voor een fietsdrager niet nodig.
misschien nog iets van de prijs af kletsen.

Ik snap niet dat mensen nog 7-polig willen.
In een 13-polige kun je er ook voor kiezen om niet alles te bedraden. Maar dan is je rek met 13-polige stekker wel te gebruiken op andere auto's met 13-polig EN kun je ALLE functies gebruiken.

Want ook fietsendragers hebben tegenwoordig vaak niet alleen mistachterlicht, maar OOK achteruitrijlicht.
Met de vreemdsoortige constructies vsn achterlichten die je steeds vaker ziet overigens ook geen overbodige luxe... (denk aan een Sportage, Kona, Ampera-e, Clubman enzovoorts).

13-polig zou wat mij betreft gewoon de standaard moeten zijn, zo faseer je van lieverlee ook het gedoe met adapters uit EN ben je toekomstbestendig bezig.
Op een EV is 7-polig dus gewoon een stap terug IMHO...
  • Like 1
Geplaatst
6 uur geleden, meeder zei:
10 uur geleden, Hippe lip zei:

Waarom zou je dat er af slijpen? Voor een fietsendrager is dat niet nodig.

Je moet niet slijpen, maar zoals al eerder genoemd kunnen er redenen zijn om te slijpen.

Geplaatst

Vandaag had ik de dealer aan de telefoon en die vertelde dat de trekhaak per eind mei leverbaar is. Het is een haak met afneembare kogel van Brink.

Ik hoop ergens in de komende weken daar eens langs te gaan. Ze zeiden dat ze wel een Mobishaak op voorraad hebben, dus kunnen we dan eens kijken of die er überhaupt fysiek wel onder past.
Als ze mee willen werken tenminste...

• Like 1
Geplaatst

Ik heb inmiddels een afspraak met de dealer gemaakt (ik was de eerste in Tilburg) en er wordt op 17 mei een trekhaak onder mijn e-Niro gemonteerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...