Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Trekhaak voor fietsendrager

Ga naar de oplossing Opgelost door GerrieT,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)
Op 2-7-2019 om 23:51, Derrek zei:

Of de Brink een wiebelhaak is dat is ook nog niet onomstotelijk vast.

Inmiddels staat het wel vast dat het géén wiebelhaak is. Van iemand op het tweakersforum kreeg ik de montagehandleiding toegestuurd en die zal ik hier beschikbaar maken. Hier alvast de pagina waaruit onomstotelijk vast komt te staan dat het géén wiebelhaak is.

1010376532_IMG_70142.thumb.jpg.0c1446e8d81d59f63df1c633f773e506.jpg

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst
16 uur geleden, Hippe lip zei:

Inmiddels staat het wel vast dat het géén wiebelhaak is. Van iemand op het tweakersforum kreeg ik de montagehandleiding toegestuurd en die zal ik hier beschikbaar maken. Hier alvast de pagina waaruit onomstotelijk vast komt te staan dat het géén wiebelhaak is.

1010376532_IMG_70142.thumb.jpg.0c1446e8d81d59f63df1c633f773e506.jpg

Inderdaad. Dit is een tekening van een op maat ontworpen vaste en dus stabiele trekhaak.

Deze is voor een Nito Hybrid, toch? Dat betekent dan dus dat de trekhaken van de Hybrid ook passen op de E-Niro. En dus ook de originele Mobis en de voordelige Auto-Hak!

Geplaatst
3 minuten geleden, Derrek zei:

Inderdaad. Dit is een tekening van een op maat ontworpen vaste en dus stabiele trekhaak.

Deze is voor een Nito Hybrid, toch? Dat betekent dan dus dat de trekhaken van de Hybrid ook passen op de E-Niro. En dus ook de originele Mobis en de voordelige Auto-Hak!

Deze is specifiek voor de e-Niro, volgens het boekje. Of dit dezelfde maten zijn als van de Hybrid weet ik niet.

IMG_7012.thumb.jpg.5960214c2bec48abc4a164ba967feee6.jpg

Geplaatst

Nog even een ander puntje.

In Nederland is er geen verplichting om op je fietsdrager een mistlicht te hebben (en ook geen verplichting voor een achteruitrijlicht). Dit in tegenstelling tot een aanhanger/camper. In Nederland wordt een fietsdrager, dit in tegenstelling tot een aanhanger/caragvan, namelijk gezien als een last op een auto.

Echter in het buitenland is een mistachterlicht op een fietsdrager vaak wel verplicht (Belgie) en in Duitsland ook een achteruitrijlicht.

Volgens het verdrag van Wenen mag je, omdat de uitrustingsregels in Nederland wel toestaan om geen mistlicht op je fietsdrager te hebben, juridisch gezien met een Nederlands kenteken zonder deze voorziening ook in het buitenland rondrijden. Tot zover geen probleem. Zou je zeggen.

Maar als je met een fietsdrager naar het buitenland gaat kun je toch een boete krijgen als je geen mistlicht of achteruitrijlicht op je fietsdrager hebt. Dit kun je dan achteraf aanvechten en dan moet je gelijk krijgen en komt de boete te vervallen.

Toch lijkt het mij het beste om, als je toch een nieuwe fietsdrager koopt en daarmee eventueel ook naar het buitenland wilt, er op te letten dat je nieuwe fietsdrager een mistlicht en achteruitrijlicht heeft. Dat geeft sowieso geen problemen Je ziet ook soms bij de gegevens van een fietsdrager staan dat deze niet geschikt is voor het buitenland. Dit is dan de reden en die fietsdragers hebben dan geen mistachterlicht.

Maar het volgende punt is de elektrische aansluiting. Fietsdragers met mistlicht en achteruitrijlicht hebben een 13-polige aansluiting nodig. Bij een 7-polige aansluiting kom je namelijk een draadje te kort. Daarom is het raadzaam om altijd een 13-polige aansluiting te overwegen, ook als je alleen een fietsdrager gebruikt zoals bij de E-Niro. Het kost een paar tientjes meer, maar dat val in het niet bij de totale prijs van een nieuwe auto. En je bent zeker dat je ook in de toekomst geen problemen hebt.

• Like 2
Geplaatst

Gisteren voor het eerst gereden met fiets achterop. Uitstekende montage, geen gewiebel. Wel een veel hoger verbruik, lijkt het. Mijn actieradius was 30% lager. Wat is de ervaring van anderen met het verbruik/actieradius met fietsen achterop?

Geplaatst
Op 7-7-2019 om 13:52, BtB zei:

Gisteren voor het eerst gereden met fiets achterop. Uitstekende montage, geen gewiebel. Wel een veel hoger verbruik, lijkt het. Mijn actieradius was 30% lager. Wat is de ervaring van anderen met het verbruik/actieradius met fietsen achterop?

Ik begrijp dat je ook de Brink hebt.

Rij zelf ruim 2 jaar een Hybrid Niro en rij heel regelmatig met fietsen achterop. Scheelt wel iets in verbruik, maar 30%..... Bij  mij scheelt het ongeveer 1 km/liter. Dat is ongeveer 5% meer. Rij dan op de snelweg natuurlijk niet als een idioot maar ongeveer 110-120 km/uur.

Met een (lage) aanhanger scheelt het me ongeveer 3 km/liter (15%). Hou me dan aan max. 90 km/uur.

Met een caravan zal het nog wel een stukje meer zijn, maar die heb ik niet. 

Geplaatst

Ik heb nog even in de historie onder de EV knop gekeken wat op mijn fietsritjes het verbruik was. Onlangs 141 km gereden met 2 racefietsen achterop en grotendeels de CC op 135km/h staan, gemiddeld verbruik was 22,6 kWh/100km. Vandaag had mijn vrouw haar fiets mee naar haar werk en had een verbruik (zij rijdt wat rustiger dan ik) van 17,6. Meerverbruik met fietsen achterop vind ik daarmee reuze meevallen en zeker geen 30% extra.

• 3 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Hallo, ik ben nieuw op dit Forum.

Ik heb afgelopen week de nieuwe versie van de Kia Niro hybr. gekregen met de "facelift" (model 7-2019) 

De trekhaken die op de voorgaande Niro's pasten, doen dat niet meer omdat er een andere verstevigingsbalk+ constructie achter de bumper zit. Ik had een HAK trekhaak besteld bij Rameder en na demontage van de achterkant bleek eea. niet te passen. Rameder is nu aan het uitzoeken hoe het verder moet. Verschillen zijn: plek waar de oude schetsplaten zaten is onvoldoende, de trekhaak van 5 cm, is te dik in het midden voor de ruimte tussen carosserie en verstevigingsbalk, de montagegaten voor de balk op de schetsplaten zitten niet op de juiste plek.

achterzijde met versteviging.jpg

schetsplaat.jpg

trekhaak past niet.jpg

aangepast door Papapeer
foto's
Geplaatst
2 uur geleden, Papapeer zei:

Ik heb afgelopen week de nieuwe versie van de Kia Niro hybr. gekregen met de "facelift" (model 7-2019) 

De trekhaken die op de voorgaande Niro's pasten, doen dat niet meer omdat er een andere verstevigingsbalk+ constructie achter de bumper zit. Ik had een HAK trekhaak besteld bij Rameder en na demontage van de achterkant bleek eea. niet te passen. Rameder is nu aan het uitzoeken hoe het verder moet. Verschillen zijn: plek waar de oude schetsplaten zaten is onvoldoende, de trekhaak van 5 cm, is te dik in het midden voor de ruimte tussen carosserie en verstevigingsbalk, de montagegaten voor de balk op de schetsplaten zitten niet op de juiste plek.

Je weet wel dat je hier op het forum voor de volledig elektrische |(e-)Niro zit? :surrender:

Evengoed hier interessant, wanneer blijkt dat MY2020 van de e-Niro dezelfde carosserieaanpassingen heeft.

• 5 weken later...
Geplaatst

Goedemiddag mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en in afwachting van een blauwe E-Niro (wsch oktober dit jaar)

Waar ik benieuwd naar ben is het volgende:

De trekhaak zoals hierboven beschreven is alleen bedoeld als 'draaghaak' voor een fietsendrager en niet voor een aanhanger.
Dit is enerzijds jammer aangezien ik mijn boot er nu niet meer achter kan hangen :-( , maar ik begrijp ook dat een EV niet is bedoeld als trekauto.

Ik snap ook dat ze dit beveiligen dmv een pin door de kogel zodat er niet alsnog een aanhanger achter gehangen wordt. Toch is dit wel wat ik wil...
Het zit nl zo: ik heb mijn boot op een trailer staan op een afgesloten terrein op de jachthaven. Ca. 5mtr. vanaf de trailer is een helling die ik gebruik om mijn boot (ca. 1000kg totaal) te water te laten. ( met de auto :-) )
Ik zou dit dus toch graag willen blijven doen met de E-Niro maar zit dus met die kogel. Als ik naar de constructie kijk op bovenstaande montagehandleiding lijkt me dit qua belastingen geen probleem. Het gaat echt alleen om erin en eruit, daarna afkoppelen en in het vak zetten. Dus niet de weg op. Ik zal hiervoor dus de pin moeten weghalen/afslijpen.

Weet iemand of dit kan? En wordt hier met bijvoorbeeld APK-keuring ook naar gekeken?

Geplaatst (aangepast)

Ik zou er wel voorzichtig mee zijn. Zolang je alleen achteruit hoeft, dus de boot te water gaat laten, gaat het alleen om je remmen. Dat zal wel snor zitten. En de constructie zal ongetwijfeld sterk genoeg zijn. 

En de APK kan nix zeggen van een trekhaak zonder dwarspinnen. Het is simpelweg geen keuringspunt. Zolang je niet betrapt wordt op de openbare weg met iets erachter kan je nix gemaakt worden. Een verzekering keert dan trouwens ook niet uit als het met dat trekken te maken heeft, want daarvoor is-ie niet goedgekeurd.

Maar wil je het omgekeerde ook? Wil je de trailer met boot ook weer de helling op krijgen? Dan zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Het punt is dat je voorwielaandrijving hebt, maar niet het gewicht van een verbrandingsmotor voorin hebt. Ik heb vorige week het resultaat ervaren in een kleine privé-parkeergarage. De helling was er nogal steil. De motor trekt het wel, maar de voorwielen slippen makkelijker door dan bij een ICE. De voorkant is te licht. En op dat doorslippen zit een beveiliging. Het resultaat is dan dat je niet meer vooruit komt. In die garage is het met heel rustig optrekken goedgekomen, maar dan hing er nog nix achter. En op een hellinkje met wat los zand heb ik het ook al gehad. Ik kwam niet naar boven. Je hoort <klik> en je staat stil. De auto stopt gewoon halverwege. Achteruit de helling af ging nog wel. Ik moest een aanloopje nemen om dat hellinkje op te komen. Met mijn vorige auto had ik daar geen enkel probleem (lekker zware dieselmotor voorin :lol:).

Wees dus gewaarschuwd. 

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Is dat dan niet de tractioncontrol dat ingrijpt? Kun je die dan niet uitzetten en dan weer proberen? Het zelfde zul je ook krijgen als je in sneeuw weg moet rijden lijkt me? Gaat slippen, auto denkt en doet zn best om dit te stoppen met als resultaat dat je stilstaat...

Geplaatst

Dat zal idd de traction control zijn. Maar ik vraag me af of je er veel mee wint door ‘m uit te zetten. Dan slippen je wielen door en daar kom je niet veel verder mee. Zeker als je een boot uit het water wilt trekken heb je goede grip nodig. Je moet je voorkant dan met een paar honderd kilo verzwaren of zo.

Geplaatst
10 uur geleden, Hippe lip zei:

Maar wil je het omgekeerde ook? Wil je de trailer met boot ook weer de helling op krijgen?

Ja, uiteraard moet de boot ook weer omhoog :-) . Dit kan op de haven ook met een vaste lier (handbediend) rechtstreeks aan de trailer, maar het probleem is dan dat de trailer niet geborgd zit en achterover kan kiepen door het gewicht van de boot. Vandaar dat ik dit toch met de auto wil blijven doen.
Het doorslippen lijkt me inderdaad nog wel een dingetje, hoewel dit een mooie betonnen helling is. Had juiste de hoop dat ik door het hoge koppel van de EV zo omhoog zou rijden... Zal een kwestie van proberen worden denk ik. Tractioncontrol zal sowieso uit moeten, dit doe ik bij mijn huidige auto ook al bij een beetje steile hellingen.

Misschien is dit ook de toekomst voor boottrailers?:-)https://www.campingtrend.nl/dethleffs-ecoco-eerste-elektrische-caravan/ 

Geplaatst

Ik kan me zo twee oplossingen bedenken:

1. Leen de auto (ICE) van iemand anders voor dit zeer korte klusje. 

2. Maak aan de voorkant van de auto het sleepoog vast en verbind dat met die handlier op de kade. Trekt de auto het niet (vanwege beperkte grip), dan kun je het geheel altijd nog met de lier helpen. De trailer kan dan in elk geval niet achterover kieperen. 

Geplaatst

Reken je niet te rijk met het hoge koppel van een EV. De vertraging van de elektromotor naar de wielen bij de EV ligt tussen de 2de en 3de versnelling van een brandstofauto, zodat er bij de EV niet zoveel meer trekkracht voorhanden is als je op basis van het maximum koppel zou verwachten. Ook zijn er intussen al e-Niro's met een 'versleten' vertragingsbak, waarbij deze moest worden vervangen. Hoge belastingen bij lage snelheden werken slijtage in de hand.

Geplaatst
35 minuten geleden, Hippe lip zei:

Ik kan me zo twee oplossingen bedenken:

1. Leen de auto (ICE) van iemand anders voor dit zeer korte klusje. 

2. Maak aan de voorkant van de auto het sleepoog vast en verbind dat met die handlier op de kade. Trekt de auto het niet (vanwege beperkte grip), dan kun je het geheel altijd nog met de lier helpen. De trailer kan dan in elk geval niet achterover kieperen. 

1. Deze optie heb ik sowieso, auto van pa staat in de buurt :-) 

2. Deze optie gaat helaas niet werken, de lier staat te kort op de helling. Er is bijna geen vlak stuk tussen de lier en de helling, hier past geen auto + trailer tussen.

Verzwaren van de voorkant zou dan beter zijn maar om er nu van die frontgewichten a la tractor op te zetten...:?.  Zal eerst wel eens gaan proberen.

Toch lijkt het me sterk dat ik minder koppel zou hebben dan mijn huidige Skoda Octavia 1.6 TDI...

Geplaatst
3 uur geleden, Case zei:

Hoge belastingen bij lage snelheden werken slijtage in de hand.

We hebben het hier maar over een paar meter en één keer per jaar. Ik neem tenminste niet aan dat de boot vaker het water uit moet. Dat zal je de kop echt niet kosten en anders is er iets heel goed mis!

Geplaatst (aangepast)

Vandaag eindelijk tijd gehad om vorige week door de KIA delaler gemonteerde de Brink Trekhaak te testen met een Spinder fietsendrager.
Moest (helaas) wel de nokjes afvijlen. want die nokjes zaten net 2 mm in de weg :-(. Daarna paste de drager netjes over de trekhaak en zat zo vast als een huis. Geen speling / wiebelen iod.

Montage en demontage van de trekhaak is een fluitje van een cent. Stroomaansluiting klap je ook netjes na gebruik weer weg onder de auto.
Het enige wat ik persoonlijk  wel jammer vind is dat er geen demontabel kapje over het uitgezaagde deel van zowel de bumper als de afdekplaat zit. OK, zit aan de onderzijde en je moet op je knieen om 't te zien, maar bij mijn vorige auto zat dit wel en waren zowel de stroomaansluiting als de 'houder' van de trekhaak beschermd tegen opspattend (zout) water. Nu is alleen de ''houder' van de trekhaak beschermd door een meegeleverd kapje.
Af en toe de polen van de stekker inspuiten met WD40 dus. Slot doe ik altijd periodiek met een heel klein beetje naaimachine-olie druppelen.

aangepast door Platinum K
Geplaatst
On 8/28/2019 at 2:25 PM, Westlander said:

Dit is enerzijds jammer aangezien ik mijn boot er nu niet meer achter kan hangen :-( , maar ik begrijp ook dat een EV niet is bedoeld als trekauto.

Volgens mij is een EV juist uitstekend als trekauto. Beste voorbeeld vind ik deze dragrace van een Alfa 4C tegen een model X (met een Alfa 4C op een trailer). Fabrikanten kiezen er voor geen trekhaak toe te staan omdat het nogal dramatische gevolgen heeft voor de range.

Ik denk ook dat een boot de wal op krijgen geen probleem moet zijn. Vraag is wel: wat voor boot en hoe zwaar?

Geplaatst

Het is niet enkel de range, ook het (regeneratief) remmen is blijkbaar lastiger in te regelen.
Daarom zijn bijv. Tesla's met Tow-package alleen af-fabriek te krijgen en kun je niet achteraf een trekhaak laten plaatsen.

Geplaatst
Op 5-9-2019 om 06:53, Murcielaygo zei:

Het is niet enkel de range, ook het (regeneratief) remmen is blijkbaar lastiger in te regelen.
Daarom zijn bijv. Tesla's met Tow-package alleen af-fabriek te krijgen en kun je niet achteraf een trekhaak laten plaatsen.

Waaruit bestaat dat Tow-package dan, behalve die trekhaak en wellicht aanpassingen in de software? Als het alleen om software gaat zie ik geen bezwaren in het achteraf monteren van een trekhaak. Tesla beheert immers al zijn software op afstand. Dat betekent dat je die zó moet kunnen aanpassen, al dan niet tegen bijbetaling :cowboy:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...