Ga naar inhoud

Trekhaak voor fietsendrager


Eds
Ga naar de oplossing Opgelost door GerrieT,

Aanbevolen Berichten

Ik weet dat de remmen heel erg belangrijk zijn, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat de Kona in Oostenrijk andere remmen krijgt dan elders in Europa. Zou natuurlijk kunnen, maar dat is wel het checken waard.

De aanname dat EV's lichtere remmen hebben lijkt mij echter niet juist. Bij een noodstop regenereert de auto namelijk helemaal niets en dan moet het maximaal toelaatbare gewicht van de auto (auto incl passagiers en bagage) stilgezet kunnen worden en dat is 2230kg bij een e-Niro (300kg meer dan de normale Niro). Bovendien is er al elders gepost dat de 16" velgen niet passen (of net wel) omdat de e-Niro grotere schijven heeft. En ik weet dat de oorspronkelijke Niro aanvankelijk lichtere remmen had en ook minder koeling. Geloof dat het Towpackage bestond uit grotere koeling en zwaarder remmen.

Ga het gewoon in het nieuwe jaar een checken, de mails raken nu in deze feestdagen tijd toch ergens onderop. Niet geschoten is altijd mis ;)

aangepast door Fralamjo
Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor de handige mensen onder ons : 

 

https://www.rameder.nl/auto-hak-trekhaak-complete-set-137942-36798-1.html?campaign=PLA&gclid=Cj0KCQiAl5zwBRCTARIsAIrukdPuNklGtG1pGrB657n3qLDyYoA-XX8AEh9UUpG0HE0dvN6jekqyYR4aAidPEALw_wcB

 

Helaas komt mijn E Niro pas kwartaal 3 2020 maar ga er zeker een monteren . Voor het fietsen rek  . 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op de website wel maar in de montagehandleiding wordt alleen over de hybride gesproken.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk





Ik wil de gok wel wagen alleen gaat dat nog minimaal 9 maanden duren .

Als je dit filmpje bekijkt lijkt het wel te moeten passen maar ja blijft een gok .






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


En kennelijk is dit ding toch niet echt geschikt voor de e-Niro. De gaten zitten niet overal op de juiste plaats. Bovendien zitten er een paar draadeinden in de weg die je af moet slijpen (waarom zet die gast op het filmpje de boel niet weer netjes in de grondverf of menie?). En als laatste blijkt dat de bodemplaat die achteraan op de bumper aansluit niet meer teruggeplaatst kan worden. Dat betekent dat je achterbumper dus een leuke windhapper wordt. Niet echt leuk voor een EV...... 

Nee, geef mij dan toch maar gewoon een haak die écht geschikt is voor de e-Niro. Bijkomend nadeel van deze haak is dan ook nog dat, ondanks dat die verwijderbaar is, er áltijd een deel onder het laagste punt van de auto uit blijft steken. Dat lijkt me een kwetsbare plek. Als je een keertje achteruit (dwars) parkeert en een wat hoger gelegen stoeprand stoot kan daarna die haak niet meer in z’n houder gestoken worden omdat de boel net verbogen is.

@Bram E-Niro Je hebt dus nog 9 maanden om je te bedenken.....

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een trekhaak moet verbouwen denk ik dat de typegoedkeuring van die betreffende trekhaak ook vervalt.
Ik zou als ik tussen de 40k en 50k voor een auto uitgeef niet gaan lopen rommelen en gewoon iets kopen dat er specifiek voor gemaakt is.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


De trekhaak in het filmpje is niet de zelfde als de HAK trekhaak bij Ramender .

Ik vermelde het filmpje omdat je hierin redelijk goed kunt inschatten of de EV zoveel anders is dan de hybride . Grote verschil lijk de uitlaat die ontbreekt en daarvoor in de plaats een extra schilt dat zorg voor minder weerstand. Ik zou zelf natuurlijk ook altijd dit schilt terug plaatsen .

De Trekhaak in het filmpje lijk wel lager te zitten dan de HAK trekhaak van Ramender als je in de handleiding van HAK kijkt zie je bij figuur 13 dat je draadeinden gewoon kun laten zitten ziet er dus veel beter uit dan de Amerikaanse uitvoering . 

Ik heb op mijn huidige auto ook een HAK trekhaak van Ramender en heb die ook zelf gemonteerd @meender heb daar idd ook de scotchloks links laten liggen en de verbindingen gesoldeerd . 

 

Ik ga er voorlopig van uit dat deze HAK trekhaak van Ramender gewoon past onder de E niro omdat dit bij Remender op de site zo staat vermeld dat op de handleiding van HAK alleen de hybride staat vermeld kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat de Hybride er eerder was en de handleiding daarom nog niet is aangepast . 

Helaas kan ik jullie pas over 9 maanden vertellen of het wel of niet past . 

137942-36798-1-samples-v1.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites


En heeft die HAK trekhaak van Ramender ook een aansluitbox om de stekkerdoos op de CAN-bus aan te sluiten? Of moet je de aansluitingen van die stekkerdoos aftappen van de achterlichten, remlichten, etc? Dat kan namelijk tot problemen leiden en is dus niet aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo te zien moet je alle verlichting aftakken maar alleen voor de signalering. De bijbehorende box schakelt de individuele lampen van de aanhanger. Deze heeft geen inkoppeling op de CAN Bus.
Ik zou dit kabelset dus sowieso niet gebruiken bij een moderne auto.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zo te zien moet je alle verlichting aftakken maar alleen voor de signalering. De bijbehorende box schakelt de individuele lampen van de aanhanger. Deze heeft geen inkoppeling op de CAN Bus.
Ik zou dit kabelset dus sowieso niet gebruiken bij een moderne auto.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk




Can bus is wel iets heel anders dan de lampen controle computer die wel met can bus " praat " met de rest van de auto . Maar de lampen controle computer controleerd de stroom naar de lampen toe en als die te hoog of te laag is geeft hij een fout melding.


De bijbehorende box meet op de aansluitingen van de achterlichten de spanning en schakelt dan de aanhanger verlichting zelf dmv de extra aangesloten voeding niks mis mee.

Can bus aansluiting heeft totaal geen meerwaarde in dit geval . Zover ik weet doe de niro niks met de informatie of er wel of geen aanhanger of fietsenrek achter de auto hangt . De model x doet dat wel.


Helaas worden mensen vaak bang gemaakt met can bus thermen maar can bus en dat je met een can bus gestuurde auto niks extras kunt aansluiten of inbouwen .

Maar zolang je weet wat je doet en de systemen begrijpt is dat best mogelijk .




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, meeder zei:

Als je overigens op de Rameder website zoekt kom je deze Auto-Hak trekhaak helemaal niet tegen voor de e-Niro, ze hebben alleen een set van Brink wat speciaal voor fietsendragers gemaakt is.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
 

Raar ik wel .  Ik heb ze ook maar eens gemaild hou jullie op de hoogte. 

trekhaak Ramender.png

aangepast door Bram E-Niro
Rameder een mail gestuurd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het klopt wel dat Kia niet veel doet met de data of er wel of geen aanhanger achter de auto zit.

Bij onze Ford C-Max gaan de middelste parkeersensoren uit om geen gepiep te hebben bij het achteruitrijden, het beeld van de achteruitrijcamera veranderd en het ESP wordt aangepast (trailer ESP).
Kia heeft er wat dat betreft niet voor gekozen om dat soort functionaliteit in te bouwen, je hoeft waarschijnlijk een trekhaak ook niet aan te melden in de ECU zoals bij onder andere Ford wel altijd moet.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb er één gevonden bij GDW. Zie https://www.gdwtowbars.com/assets/uploads/gdw-manuals/2360T60-manual.pdf
Lijkt er op net nieuw 23-12-2019. 
 



Fijn deze handleiding is erg duidelijk en ze plaatsen het achter schilt aangepast terug . Weet je ook wat deze trekhaak kost ?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 minutes ago, Bram E-Niro said:

 

 


Fijn deze handleiding is erg duidelijk en ze plaatsen het achter schilt aangepast terug . Weet je ook wat deze trekhaak kost ?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Prijzen nog niet kunnen vinden. Voorraad is er ook (nog) niet op https://www.gdwtowbars.com. Maar ik neem aan dat die wel gaan komen nu ze hem hebben.

aangepast door Iwan
Link naar reactie
Delen op andere sites


18 uur geleden, Iwan zei:

Ik heb er één gevonden bij GDW. Zie https://www.gdwtowbars.com/assets/uploads/gdw-manuals/2360T60-manual.pdf

Lijkt er op net nieuw 23-12-2019. 

Ziet er een stuk beter uit dan die van Auto-Hak. Betere bevestiging zonder iets permanent aan de auto te hoeven veranderen. De balk waaraan de haak zit is ook gewoon op lengte, dus je krijgt geen wiebelhaak.

Wat wel opvalt is dat je volgens de handleiding eerst de achterlichten los moet nemen en aan het eind er weer inzetten. Tussendoor gebeurt er nix mee. Zal wel via een aparte handleiding voor de elektriek gaan (heb je die ook gevonden?), maar toch wel opvallend hier.

Keurige handleiding trouwens! Het enige dat eraan te verbeteren zou zijn is het vermelden van de aanhaalmomenten van de bouten waarmee je de balk en schetsplaten monteert.

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Hippe lip zei:

Ziet er een stuk beter uit dan die van Auto-Hak. Betere bevestiging zonder iets permanent aan de auto te hoeven veranderen. De balk waaraan de haak zit is ook gewoon op lengte, dus je krijgt geen wiebelhaak.

Wat wel opvalt is dat je volgens de handleiding eerst de achterlichten los moet nemen en aan het eind er weer inzetten. Tussendoor gebeurt er nix mee. Zal wel via een aparte handleiding voor de elektriek gaan (heb je die ook gevonden?), maar toch wel opvallend hier.

Keurige handleiding trouwens! Het enige dat eraan te verbeteren zou zijn is het vermelden van de aanhaalmomenten van de bouten waarmee je de balk en schetsplaten monteert.

De achterlichten moeten verwijderd worden om de clips te kunnen verwijderen waarmee de bumper vast zit zie plaatje 3 . 

Heb de HAK trekhaak vandaag binnen gekregen volgens de medewerker van Rameder moet hij gewoon passen . Hij is net zoals de GDW met stevige 10 mm dikken plaaten en met zelfs nog 2 extra hoek beugels op de carrosserie balken van de auto bevestigd en op juiste lengte dus verwacht geen wiebel haak zoals de kia haak . Helaas kan ik pas over de montage berichten als ik de auto heb en dat gaat nog wel wat maanden duren . 

hak beugel.png

aangepast door Bram E-Niro
Link naar reactie
Delen op andere sites


20 uur geleden, Iwan zei:

Ik heb er één gevonden bij GDW. Zie https://www.gdwtowbars.com/assets/uploads/gdw-manuals/2360T60-manual.pdf

Lijkt er op net nieuw 23-12-2019. 

 

In eerste instantie schrok ik wel van GDW. De trekhaken van GDW voor de Niro Hybrid zijn bekend en vooral berucht als DE wiebelhaken waarmee je met niet veilig met goed fatsoen een fietsdrager op kunt gebruiken. Maar deze trekhaak is gelukkig wel direct passend ontworpen voor op de E-Niro (zonder hulpstukken dus). Het ontwerp en de montage (met extra hoekbeugels) lijkt overigens heel veel op de Auto-Hak trekhaak voor de Kia Picanto (2016) die ik heb ondergebouwd. 

Veel succes met inbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...