Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Actieradius

Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wel lastig.. want het kan van alles zijn natuurlijk.. de temperatuur is nu inmiddels ook anders dan toen je de auto had opgehaald.. dat maakt het ook minder..

Geplaatst
30 minuten geleden, JaapW zei:

Ik rij erg rustig om aan meer actieradius te komen, maar tot nu toe geen zin.

Wat is je definitie van "erg rustig"?  Wat voor een Carrera rijder kalm is, kan voor een Kia bestuurder heel anders zijn.
Als je zuinig wil rijden, moet je vooral goed anticiperen en niet boven de 110 rijden.

Geplaatst
13 minuten geleden, Nick_2019 zei:

Wat is je definitie van "erg rustig"?  Wat voor een Carrera rijder kalm is, kan voor een Kia bestuurder heel anders zijn.
Als je zuinig wil rijden, moet je vooral goed anticiperen en niet boven de 110 rijden.

In mijn Carrera scheur ik best rond. Deed ik met mijn vorige Kia’s ook. In de Kia E-Niro deed ik de eerste dagen ook lekker trappen. Om familie, vrienden te laten voelen hoe snel de auto wel niet is. Nu rij ik steeds in de Eco-stand en heb de airco ook in Eco staan. Ik rij op de snelweg 120 en soms met inhalen 130/135 km/h.

Geplaatst
30 minuten geleden, korsowito zei:

Wel lastig.. want het kan van alles zijn natuurlijk.. de temperatuur is nu inmiddels ook anders dan toen je de auto had opgehaald.. dat maakt het ook minder..

De temperatuur is nu wel lager, maar een actieradius van rond de 300 is toch wel triest. Het vriest nog geen eens.

Geplaatst

Ik rij al 3/4 weken zowat echt alles binnendoor om mijn actieradius weer terug te krijgen. Overal vertrek ik eerder om de snelweg te kunnen vermijden. 

Geplaatst
22 minuten geleden, korsowito zei:

je komt best gestresst over haha.. maar weet eigenlijk niet of je je zo druk moet/wil maken daarover...

Haha, sorry. Ik kijk een beetje tegen de winter op. Als ik nu 300km heb dan heb ik in de winter waarschijnlijk 200km. Dat is voor mij echt te weinig.

Geplaatst
24 minuten geleden, JaapW zei:

Haha, sorry. Ik kijk een beetje tegen de winter op. Als ik nu 300km heb dan heb ik in de winter waarschijnlijk 200km. Dat is voor mij echt te weinig.

Hmm daar moet ik zelfs mijn best voor doen om 300 te halen :)

Als ik stevig doortrap dan zit ik op 350, kom er nooit onder. Tegenwoordig wat rustig aan zit ik op 380 - 400 en gebruik gewoon airco etc. Boven de 400 is al lang geleden :D

Geplaatst
1 minuut geleden, Marcello75 zei:

Hmm daar moet ik zelfs mijn best voor doen om 300 te halen :)

Als ik stevig doortrap dan zit ik op 350, kom er nooit onder. Tegenwoordig wat rustig aan zit ik op 380 - 400 en gebruik gewoon airco etc. Boven de 400 is al lang geleden :D

Normaal zat ik ook altijd rond de 400, maar 1 week heb ik alleen maar snelweg gezien en eigenlijk geen stadsverkeer. Sinds die week geeft de auto alleen maar 300 aan. Zelfs als ik 4 weken stadsverkeer rij nu. Heb af en toe wel een foutmelding van de accu gekregen. Zou dit ermee te maken kunnen hebben. Het was een melding terwijl de auto niet aan de lader stond. 

Geplaatst
2 uur geleden, JaapW zei:

Normaal zat ik ook altijd rond de 400, maar 1 week heb ik alleen maar snelweg gezien en eigenlijk geen stadsverkeer. Sinds die week geeft de auto alleen maar 300 aan. Zelfs als ik 4 weken stadsverkeer rij nu. Heb af en toe wel een foutmelding van de accu gekregen. Zou dit ermee te maken kunnen hebben. Het was een melding terwijl de auto niet aan de lader stond. 

Na de foutmedling heeft de meter nog een hele tijd op 400 gestaan. Raar gevalletje.

Geplaatst

Tja, ik zou toch maar eens naar de dealer gaan. Misschien dat hij de fout kan uitlezen. Ik kan me niet voorstellen hoe je moet rijden (zeker in stadsverkeer) om deze actieradius te realiseren. Hoe zit het eigenlijk met je verbruikscijfers? En hoeveel kwh kan je bijladen?

Geplaatst
12 minuten geleden, Nick_2019 zei:

Tja, ik zou toch maar eens naar de dealer gaan. Misschien dat hij de fout kan uitlezen. Ik kan me niet voorstellen hoe je moet rijden (zeker in stadsverkeer) om deze actieradius te realiseren. Hoe zit het eigenlijk met je verbruikscijfers? En hoeveel kwh kan je bijladen?

Heb laatst dat verbruik allemaal gerest. Ik weet wel dat er iets van 14,3kwh/100km of 13,4kwh/100km stond. 

Helaas weet mijn eigen dealer geen zak van deze auto’s. Zij komen geen eens aan die auto’s om te leveren. Mijn Niro komt bij een dealer vandaan die niet om de hoek ligt haha. 

Geplaatst
10 minuten geleden, JaapW zei:

Heb laatst dat verbruik allemaal gerest. Ik weet wel dat er iets van 14,3kwh/100km of 13,4kwh/100km stond. 

Helaas weet mijn eigen dealer geen zak van deze auto’s. Zij komen geen eens aan die auto’s om te leveren. Mijn Niro komt bij een dealer vandaan die niet om de hoek ligt haha. 

Die 14,3 of 13,4 kan ook zijn van een snelweg rit. Dit getal stond namelijk in zo’n enorme lijst in het navigatie systeem.

Geplaatst (aangepast)
22 uur geleden, JaapW zei:

Het is fijn als er een knopje was met accu reset en dat ik weer 420km kan rijden, zoals eerst ook met gemak kon.

Je weet dat de actieradius niet afhangt van wat de GoM aangeeft? Je zegt het nl alsof je denkt dat je niet verder komt omdat een bepaalde actieradius wordt aangegeven. Als je GoM bij volle accu 300 km aangeeft en je gaat dan alleen maar rustige landweggetjes rijden met max 60 km/h dan kom je geheid 400-450 km ver.

Het is lastig om hier te beschrijven wat onder ‘rustig rijden’ wordt verstaan. Waar woon je (regio)? Misschien kun je eens samen rijden met een andere e-Nirorijder die wel zuinig rijdt om te zien of het aan je rijstijl ligt. Niet dat er ‘goed’ en ‘fout’ bestaat, maar wie weet zijn er punten die jij je niet realiseert en waar veel zuinigheidswinst te behalen valt?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
1 uur geleden, Hippe lip zei:

Je weet dat de actieradius niet afhangt van wat de GoM aangeeft? Je zegt het nl alsof je denkt dat je niet verder komt omdat een bepaalde actieradius wordt aangegeven. Als je GoM bij volle accu 300 km aangeeft en je gaat dan alleen maar rustige landweggetjes rijden met max 60 km/h dan kom je geheid 400-450 km ver.

Het is lastig om hier te beschrijven wat onder ‘rustig rijden’ wordt verstaan. Waar woon je (regio)? Misschien kun je eens samen rijden met een andere e-Nirorijder die wel zuinig rijdt om te zien of het aan je rijstijl ligt. Niet dat er ‘goed’ en ‘fout’ bestaat, maar wie weet zijn er punten die jij je niet realiseert en waar veel zuinigheidswinst te behalen valt?

Klopt wat hippe... zegt..

Ik had ook een poosje tussen 400-450 bereik elke ochtend. Dat was in de tijd dat ik amersfoort-utrecht reed.

Daarna ging ik overal en nergens heen meer snelweg km harder gereden.

Daardoor had ik ineens Maar 380km erop staan.

Deze week in Amersfoort geweest dus max 80km/h en korte ritjes.

Vandaag naar dronten gaf weer 425 aan vanochtend. 

Dus het heeft zekers met je rechter voet te maken en met je gemiddelde snelheid.

Geplaatst

Ik heb vandaag in totaal 123 km gereden. Vanmorgen toen ik de auto starte stond er 285km (100%).

80% procent was stadsverkeer en 20%snelweg. In het stadsverkeer trok ik rustig op en reed gewoon met het verkeer mee. Geen heftige inhaalacties. Er stond alleen 1 keer bij het stoplicht een Porsche, dus toen kon ik het niet laten en trok ik vol gas op naar de 80km/h in de sport stand, waarbij de Porsche bestuurder een beetje verward keek, omdat hij zowat werd ingemaakt door een Kia. Op de snelweg 110km/h gereden en waar het kon achter een vrachtwagen. Alles verder in de eco stand gereden, waarbij de airco ook in airco stond. Bij aankomst thuis einde dag had ik er nog 155km inzitten. Ik vermoed dat het gewoon een fout is in het systeem.

Er heeft altijd 420km gestaan voor mijn neus op de teller en destijds reed ik nog wat wilder dan nu. 

Gelukkig maakt de auto elke rit weer een leuke rit door zijn luxe en goede wegliging.

Geplaatst
2 minuten geleden, JaapW zei:

Ik heb vandaag in totaal 123 km gereden. Vanmorgen toen ik de auto starte stond er 285km (100%).

80% procent was stadsverkeer en 20%snelweg. In het stadsverkeer trok ik rustig op en reed gewoon met het verkeer mee. Geen heftige inhaalacties. Er stond alleen 1 keer bij het stoplicht een Porsche, dus toen kon ik het niet laten en trok ik vol gas op naar de 80km/h in de sport stand, waarbij de Porsche bestuurder een beetje verward keek, omdat hij zowat werd ingemaakt door een Kia. Op de snelweg 110km/h gereden en waar het kon achter een vrachtwagen. Alles verder in de eco stand gereden, waarbij de airco ook in airco stond. Bij aankomst thuis einde dag had ik er nog 155km inzitten. Ik vermoed dat het gewoon een fout is in het systeem.

Er heeft altijd 420km gestaan voor mijn neus op de teller en destijds reed ik nog wat wilder dan nu. 

Gelukkig maakt de auto elke rit weer een leuke rit door zijn luxe en goede wegliging.

De snelweg kon ik helaas even niet vermijden. 

Geplaatst (aangepast)

@JaapW

Heb je dit aan je dealer voorgelegd? Dat is toch uiteindelijk de enige waar je enige aanspaak kunt maken, want dit klinkt idd wel wat bizar. 

Het is dat het wat vervelend wordt als de accu écht leeggereden wordt, maar ik zou toch neiging krijgen om d’m eens bijna leeg te rijden. Als je op het laatst rondjes thuis in de buurt gaat rijden, dan kun je de accu met een gerust hart tot zo’n 3-4% leegrijden. Kom je dan in tutle mode? Of gaat de accu dan beseffen dar er nog meer in zit?

En je zegt dat er 285 km bereik in zit bij 100% vol. Hoe bepaal je die 100%? Is dat omdat het laden stopt? En als je in die toestand op het EV-knopje drukt, hoeveel % staat er dan op het display? Of anders: maak bij een volgeladen auto eens een screenshot van de app, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Zoiets als dit:

A8E07912-DB96-42AB-B432-B02DA3DD850C.thumb.png.ed5e6d6efcd38e2224520562c40ce89e.png

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
6 uur geleden, Hippe lip zei:

@JaapW

Heb je dit aan je dealer voorgelegd? Dat is toch uiteindelijk de enige waar je enige aanspaak kunt maken, want dit klinkt idd wel wat bizar. 

Het is dat het wat vervelend wordt als de accu écht leeggereden wordt, maar ik zou toch neiging krijgen om d’m eens bijna leeg te rijden. Als je op het laatst rondjes thuis in de buurt gaat rijden, dan kun je de accu met een gerust hart tot zo’n 3-4% leegrijden. Kom je dan in tutle mode? Of gaat de accu dan beseffen dar er nog meer in zit?

En je zegt dat er 285 km bereik in zit bij 100% vol. Hoe bepaal je die 100%? Is dat omdat het laden stopt? En als je in die toestand op het EV-knopje drukt, hoeveel % staat er dan op het display? Of anders: maak bij een volgeladen auto eens een screenshot van de app, daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Zoiets als dit:

De dealer weet het niet en komt het ook niet te weten tot nu toe dan. Ik bepaal die 100% omdat dat in mijn app staat. Na jouw verhaal gelezen te hebben vanmorgen heb ik dit met mijn vrouw overlegt. Wij hadden vanmorgen 288 km actieradius op de teller staan. Wij hadden bedacht om naar een leuk stadje te gaan even rondlopen en lekker een hapje eten. Bij het starten van de auto meteen de auto in de sport-stand gezet, de dimlichten aan en de airco volop aan. Ik wilde de auto dus lekker leeg gaan rijden, zoals jij beschrijf de. Het was een ritje van 100 km heen en 100 km terug ongeveer. Ik heb behoorlijk hard gereden, om ten eerste te kijken wat de auto doet als ik niet zuinig rij. Tot mijn grootste verbazing liep de auto nog 1:1. 1 km was ook 1 actieradius km. Het maakte dus niet of ik zo rustig reed in de eco of zo hard in de sport stand. Op de terug weg al bijna thuis moest ik op een N-weg achter een vrachtwagen blijven hangen. Weer tot mijn verbazing begon de auto ineens meer km actieradius op te tellen. De Accu is toch gaan beseffen dat er meer in zat. In ieder geval thuis gekomen met nog ongeveer 60-70 km erin heb ik de auto aan de lader gehangen. (wel een zware lader in de buurt van het huis dan) De Auto is nu 75% opgeladen en geeft 315 km aan. De auto staat nu nog in de sport stand. Als ik hem straks weer in Eco zet en de accu is 100% vol zal ik best wel weer rond de 400 km uitkomen. 

Ik wil je bij deze hartelijk danken voor je goede tip Hippe Lip!

Ik ben weer zo gelukkig en blij. 

56486287_MIJNKIAAPPVOORDECLUB.PNG.6a66c1cb2a6b007604980df99b915f27.PNG

• Thanks 1
Geplaatst

@JaapW

315 km bij 75% betekent 420 bij 100%. Dat klinkt heel reëel, normaal voor iemand die ook snelweg rijdt en ook wel eens eventjes fors optrekt. Nix mis mee. 

Fijn dat het gelukt is, en dan heb je ‘m nog niet eens bij benadering zo leeg gereden als ik voorstelde (onder de 5%). En dat hoeft dus niet meer. Je ziet dus dat de GoM niet bepalend is maar dat de praktijk dat is. Ik hoop dat je nu weer met een gerust hart verder rijdt. 

Van de winter krijg je nog wel een terugval. Bij echte kou kan er nog zomaar 100km van je bereik af gaan. Maar dat is normaal. 

Geplaatst
10 minuten geleden, Hippe lip zei:

@JaapW

315 km bij 75% betekent 420 bij 100%. Dat klinkt heel reëel, normaal voor iemand die ook snelweg rijdt en ook wel eens eventjes fors optrekt. Nix mis mee. 

Fijn dat het gelukt is, en dan heb je ‘m nog niet eens bij benadering zo leeg gereden als ik voorstelde (onder de 5%). En dat hoeft dus niet meer. Je ziet dus dat de GoM niet bepalend is maar dat de praktijk dat is. Ik hoop dat je nu weer met een gerust hart verder rijdt. 

Van de winter krijg je nog wel een terugval. Bij echte kou kan er nog zomaar 100km van je bereik af gaan. Maar dat is normaal. 

De auto heeft zich toch nog even bijgewerkt denk ik. Toen de auto een tijdje geleden vol was gaf die 396km aan. (Ook zeker niet verkeerd!)Komt waarschijnlijk door het harde rijden van vandaag nog? 

Nee niet zo heel leeg gereden, was ook niet nodig gelukkig.

Ik rij weer met een gerust hard verder.

Nogmaals erg bedankt.

• Thanks 1
Geplaatst
1 minuut geleden, JaapW zei:

De auto heeft zich toch nog even bijgewerkt denk ik. Toen de auto een tijdje geleden vol was gaf die 396km aan. (Ook zeker niet verkeerd!)Komt waarschijnlijk door het harde rijden van vandaag nog? 

Nee niet zo heel leeg gereden, was ook niet nodig gelukkig.

Ik rij weer met een gerust hard verder.

Nogmaals erg bedankt.

Oh sorry, nu de auto echt in Eco stand gezet en staat er 405. 

Geplaatst
3 uur geleden, JaapW zei:

Ik rijd eigenlijk altijd in eco. Zelfs om een sprintje bij het stoplicht te trekken (zeeer uitzonderlijk). Ik heb wel eens de normale en sportstand geprobeerd, maar die vind ik zo onrustig rijden. Bijna zoals sommige Italiaanse auto’s; dat wekt (bij mij in elk geval) onrust op waardoor ik feller ga rijden. Weg alle rust.....

Nee, geef mij die Eco-stand maar. Rustgevend en toch vól energie als het nodig is. 

Geplaatst
On 9/7/2019 at 7:14 PM, JaapW said:

Dat klinkt in elk geval een stuk logischer. Ik heb meestal iets van 360km op 100%. Fijn dat het niet lijkt op een kapotte accu (cel).

voor de zekerheid: staan in het menu van de ritten (ev, co2,ritten ofzo) een beetje normale waardes? Bij mij varieert het tussen de 12kWh/100km (rustige rit, binnenweggetjes) tot 22kWh/100km (s'ochtends vroeg, Groningen Amsterdam, tegenwind en 140km/h op de teller). 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...