Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Actieradius

Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 7-9-2019 om 22:58, Hippe lip zei:

Ik rijd eigenlijk altijd in eco. Zelfs om een sprintje bij het stoplicht te trekken (zeeer uitzonderlijk). Ik heb wel eens de normale en sportstand geprobeerd, maar die vind ik zo onrustig rijden. Bijna zoals sommige Italiaanse auto’s; dat wekt (bij mij in elk geval) onrust op waardoor ik feller ga rijden. Weg alle rust.....

Nee, geef mij die Eco-stand maar. Rustgevend en toch vól energie als het nodig is. 

Ik heb precies het zelfde! Eigenlijk altijd in Eco stand. Bij de normale en sportstand is hij absoluut wat onrustiger, dus voor mij veelal Eco. :cool:

Geplaatst

Maak eens een foto van je overall range als je wilt? Zal ik ook doen; de mijne staat nu op bijna 10.000 en 13,6 of 13,7 kWh/100.

Zo hoog op de GOM als jij ben ik (iets van 540 bij 100% is mijn max.) nog nooit gekomen; knap hoor!

Geplaatst
2 uur geleden, King Niro zei:

Wel vreemd dat je nog 12 minuten aan de ac-lader moet om 511 km te bereiken (???)

Die 12 minuten zullen mss wel kloppen, maar die 511 niet. Dat punt is hier al eerder besproken. Dat is een teller die nou eenmaal niet hoger dan 511 komt....

• Like 1
Geplaatst
17 uur geleden, Sigmasailor zei:

Maak eens een foto van je overall range als je wilt? Zal ik ook doen; de mijne staat nu op bijna 10.000 en 13,6 of 13,7 kWh/100.

Zo hoog op de GOM als jij ben ik (iets van 540 bij 100% is mijn max.) nog nooit gekomen; knap hoor!

Hmm, hier gebeurd iets vreemds. Vannacht opgeladen tot 100%. Volgens de app een bereik van 597 km en (vijf minuten later) volgens de auto 'maar' 572. Iemand enig idee waar dit verschil in kan zitten?

bereik_12_09_19_app.jpg

bereik_12_09_19.jpg

Geplaatst

Heb je de airco of de verwarming aangezet?

Geplaatst

Bij 100% laden worden alle individuele cellen in de accu volgeladen en gebalanceerd om laadverschillen tussen de cellen te elimineren. Mogelijk vind daarbij ook een herkalibratie plaats. 

Je zult dus nog even moeten ‘doorsparen’ om eerst over de 575 (bij100%) en daarna 600 km te komen helaas. :roll:

Geplaatst

Dat verschil is mij ook al opgevallen, niet bij zulke mooie standen als bij jou trouwens. De App geeft soms (dus niet altijd, maar ook bij laden tot onder de 100%) een hogere waarde aan dan je een dag later in de auto ziet. Geen idee waar he5 aan ligt trouwens. Kan met balanceren te maken hebben, maar die eindwaarde zou de App dan ook moeten tonen lijkt mij.

Ik heb hem een tijdje op 13,6 kunnen houden. De wat lagere temperaturen merk je toch, hij staat nu weer op 13,7 kWh/100 km. Maar eens afwachten wat we terugkrijgen na de rammel reparatie.

A2E7C549-9163-4E56-BD6F-5E1B670C3B38.jpeg

Geplaatst
Op 12-9-2019 om 11:25, Case zei:

Heb je de airco of de verwarming aangezet?

Nee, dit is de waarde die direct na het 'starten' werd getoond zonder dat er andere stroomgebruikers aan staan.

Geplaatst
Op 12-9-2019 om 14:43, Hippe lip zei:

Bij 100% laden worden alle individuele cellen in de accu volgeladen en gebalanceerd om laadverschillen tussen de cellen te elimineren. Mogelijk vind daarbij ook een herkalibratie plaats. 

Je zult dus nog even moeten ‘doorsparen’ om eerst over de 575 (bij100%) en daarna 600 km te komen helaas. :roll:

Het zou een verklaring kunnen zijn. Maar dan is het wel toevallig dat die herkalibratie net plaatsvindt in de vijf (vooruit maximaal 10) minuten tussen beide waarnemingen.

Voorlopig geen nieuwe recordpoging. Net een paar onzuinige ritten gemaakt zodat de 575 toch een brug te ver lijkt.

Geplaatst

Tijdje met 3 bar gereden, vind ik te weinig comfortabel, heb ze nu op voor 2,6 en achter 2,8 staan. Ik rijd er taxi mee in Amsterdam, veel korte stukjes, maar ook aardig wat snelweg (100 of 80 kmh). Toen het zo warm was, had ik een actieradius van 520 km, nu het wat koeler is, vooral 's nachts en m'n banden wat zachter, is die altijd nog 480 km.

Ik rijd vaak als een natte krant moet ik zeggen, altijd eco, behalve als ik een Golf, BMW of Porsche of zo naast me zie bij het stoplicht, dan gaat ie soms wel es even op sport, toch leuk, zo'n e-Niro dan; altijd recuperatie op 3, veel adaptieve cruisecontrol, is in het begin wennen, maar het werkt, je kan de afstand tot je voorligger wat variëren, als he die bijvoorbeeld te kort vindt.

Ook wel es naar Groningen gereden, heen Noord Holland, terug Flevogedoe, overal 130 waar het mocht, bleef er zo'n 380 km over van de 510. Tja...rustig rijden helpt het meest en regenereren op 3.

Geplaatst

Regeneren op standje 1 of zelfs 0 is nog zuiniger. Ook bij regenereren heb je met verliezen te maken. Natuurlijk moet je van de rem afblijven. Voor standje 1 en 0 moet je nog veel meer anticiperen, stand 3 is een stuk makkelijker natuurlijk en nog altijd veel beter dan ouderwets remmen. Het mooist is als je hem iedere keer helemaal laat uitrollen in stand 0.

• Like 1
Geplaatst
Op 17-9-2019 om 00:38, Cabjo zei:

Tijdje met 3 bar gereden, vind ik te weinig comfortabel, heb ze nu op voor 2,6 en achter 2,8 staan. Ik rijd er taxi mee in Amsterdam, veel korte stukjes, maar ook aardig wat snelweg (100 of 80 kmh). Toen het zo warm was, had ik een actieradius van 520 km, nu het wat koeler is, vooral 's nachts en m'n banden wat zachter, is die altijd nog 480 km.

Begrijp ik hieruit dat je actieradius omlaag is gegaan (mede) door die lagere bandenspanning?

Op 17-9-2019 om 00:38, Cabjo zei:

.Ook wel es naar Groningen gereden, heen Noord Holland, terug Flevogedoe, overal 130 waar het mocht, bleef er zo'n 380 km over van de 510. Tja...rustig rijden helpt het meest en regenereren op 3.

Vind je regenereren op 3 niet erg onrustig rijden? Probeer het eens een tijdje op 2. Dat gaat een stuk soepeler omdat de auto niet zo abrupt afremt wanneer je je voet van het gas haalt. En bijremmen kan je dan altijd nog met je linker flipper, al dan niet in combinatie met je gaspedaal.

Geplaatst

Inderdaad op standje 3 is best annoying rijden (vind ik dan..) ik rijd de afgelopen 2 dagen op stand 0.. wel weer wennen want reed eerst op 2 en dat vond ik prima rijden, maar je voelt gewoon dat de auto met minder “frictie” gaat rijden narmate je later in de standen gaat.. dat vond ik wel appart maar snap het wel

Geplaatst
Op 8-9-2019 om 22:22, Prlwytzkofsky zei:

Dat klinkt in elk geval een stuk logischer. Ik heb meestal iets van 360km op 100%. Fijn dat het niet lijkt op een kapotte accu (cel).

voor de zekerheid: staan in het menu van de ritten (ev, co2,ritten ofzo) een beetje normale waardes? Bij mij varieert het tussen de 12kWh/100km (rustige rit, binnenweggetjes) tot 22kWh/100km (s'ochtends vroeg, Groningen Amsterdam, tegenwind en 140km/h op de teller). 

Die stonden op normale waardes. Heb de laatste paar dagen alleen maar in de sport stand gereden, omdat ik nogal snel van locatie naar locatie moest. Wat een geweldige wagen is het! Laatst stond er een Audi RS6 naast mij (wel wat ouder model) voor het stoplicht en die maakte ik toch een beetje nerveus tijdens het accelereren. Alle 2 de auto’s ging even snel. 

Geplaatst

@Hippe lip nee Hippe Lip, de actieradius nam af door lagere dag- en vooral nachttemperaturen. Ik vond die harde banden-3 bar- gewoon niet lekker rijden, dus nu iets zachter, dat kost ook actieradius uiteraard. 

Met regeneratiestand 3 vind ik prima rijden, ben er inmiddels aan gewend. Voorbeeldje: als ik vanaf de A10 Zuid de afslag RAI neem, krijg ik er hierdoor 1 km bij. Ook Als je je 'gas' niet helemaal loslaat, regenereer je nog. Minder goed gaat het met de adaptive cruise control,  die zet de auto weliswaar op tijd stil (gelukkig!) Maar gebruikt daarbij de remmen, zodat er minder op de motor geremd wordt.

Geplaatst (aangepast)
52 minuten geleden, Cabjo zei:

Minder goed gaat het met de adaptive cruise control,  die zet de auto weliswaar op tijd stil (gelukkig!) Maar gebruikt daarbij de remmen, zodat er minder op de motor geremd wordt.

Ja, dat is mij ook al eens opgevallen: als je met de linker flipper ingetrokken tot stilstand komt, dan gebeurt dat volledig magnetisch. Ook als er een (lichte) helling in de weg zit waar je stil staat blijft de auto op zijn magneten (motor) stil staan.

Maar als je met de SCC (ACC?) tot stilstand komt worden inderdaad de schijfremmen gebruikt. Maar dan heb je het wel over de laatste halve meter remmen. Alles daarvóór gebeurt, net als anders, gewoon op de motor. Dat regenereert dus ook allemaal. Die laatste halve meter op de schijfremmen zullen je 0,001% aan regeneratie schelen misschien. Maar die verdien je weer terug omdat de auto niet op de magneten (motor) stil gehouden hoeft te worden; dat verbruikt dan dus geen energie.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

De rem aangetrokken houden kost ook energie lijkt mij. Via een pomp of met solenoids, het moet IETS doen om de blokken op de schijven te zetten.
Maar dat zal vast minder zijn dan op de motor :-)

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Vandaag (vanuit Zutphen) op en neer naar helemaal bovenin Groningen geweest. Aanvankelijk dacht ik dat zonder tussendoor laden te kunnen, maar omdat ik op de heenweg iets harder moest rijden dan ik eigenlijk wilde (tijdgebrek) haalde ik het niet.

Op de terugweg probeerde ik het nog te redden door achter een vrachtwagen te blijven hangen, maar een eindje boven Apeldoorn werd me duidelijk dat ik het niet zou redden. Koos toen om te laden aan de zuidkant van Apeldoorn. Dat was nog 14 km te gaan met een Gom van 18 of 19. Geen probleem, dacht ik.

Bij een GoM van 10 km werd de tutle mode actief. Die had ik verwacht, maar de manier waarop die werkte had ik niet verwacht! De SCC stond op 100 en toen turtle mode actief werd zakte de snelheid naar 85 op de teller (80 echte kms), ondanks dat de SCC nog steeds op 100 stond. Maar tot mijn stomme verbazing zakte de snelheid vrij rap steeds verder! Bij een GoM van 7 km wilde de snelheidsmeter niet meer dan 70 aangeven, bij 6 nog maar 47. Inmiddels reed ik maar op de vluchtstrook. Uiteindelijk kwam de auto niet harder dan 25 km/h vooruit. En bij het stoplicht optrekken ging vrijwel niet; ik vroeg me zelfs af of het ding nog wel vooruit wilde. Een fiets zou harder optrekken.

Uiteindelijk met 4 km (1%!) resterend bij de Ionitypaal aangekomen. 9 minuutjes aan de paal waren toen ruim voldoende om thuis te komen, maar dit was wel een goede ervaring om eens mee te maken. Ik wist dat het minder werd, maar niet zó erg! Als er een heuvel of viaduct in die laatste kilometer had gezeten dan was ik die misschien niet eens meer op gekomen.

Ter lering ende vermaeck van andere EV-rijders.....

1BC0C18F-8ADC-41B2-AF1A-940D6917D686.thumb.jpeg.247a5e000aa1aaa76b3293fa2f236074.jpeg

Ondanks dat de SCC op 100 staat....

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst

Oh goede onderzoek ik zou het niet aandurven haha! Eigenlijk wel logisch, er zit minder kracht in de accu dus heb je ook minder pk’s. Denk dat ze narmate je GOM percentage zakt ook wegzakken, die pk’s..

Geplaatst

Was het de vrouw van @Ton van Hout niet die de auto een keer écht tot de laatste kilometer (resterend bereik =0) naar huis heeft gereden? Ik kan me niet herinneren dat daar bij stond dat die laatste kilometers kruipend zijn afgelegd. Wel dat ze er vrij lauw onder was, zo van: hij gaf toch aan dat ik het kon halen...?

Geplaatst

Had je het zweet in de bilnaad? Mijn ervaring leek hier veel op maar was iets anders. Ik kon nog wel de hele tijd 70 rijden (op de vluchtstrook met alarmlichten aan) maar de gom daalde met dubbele snelheid. Elke kilometer rijden daalde de gom met 2km. Op de afrit (naar beneden) wilde hij niet regenereren. En met de gom op 0 kun je toch nog zo'n 20 km/h rijden maar het optrekken gaat hemeltergend langzaam. Conclusie: niet alleen zit er geen reservetank in de e-niro, ook de laatste 5% moet je eigenlijk niet aanspreken.

Geplaatst

Gaaf! Ik had niet verwacht dad je bij een positieve GOM al zo afgeknepen zou worden. Ik heb altijd aangenomen dat dit bij een negatieve GOM gaat spelen. Ik ben zelf niet verder gekomen dan 7%. Leuk dat je dit deelt, weer wat geleerd.

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...