Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Actieradius

Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik rij veel in de stad met regen. op 3 . Wij zitten op 14.5 km per 100 km .

Rem altijd bijna alles op de linkse flipper raak de rem bijna nooit aan .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst (aangepast)

Ik heb de afgelopen dagen veel Rijksweg gereden idd en dan ongeveer 120km/u. 
Wat doet die auto regeneratie precies?

De verdeling zou ik ff moeten checken die weet ik niet uit mijn hoofd zo. 

@Bram E-Niro

Jij remt dus eigenlijk (haast) alleen met je handen middels de flippers? 

aangepast door Zoef de Haas
Geplaatst

Wat doet die auto regeneratie precies?

[mention=5694]Bram E-Niro[/mention]
Jij remt dus eigenlijk (haast) alleen met je handen middels de flippers? 

Auto regeneratie bepaald dmv de radar ( afstand tot je voorganger ) welke regen level wordt gebruikt . Ik vind dit persoonlijk niet echt fijn om het verschil in regen level . Ik vibd het fijn dit constant te hebben . Als ik mijn gas loslaat en de auto remt te hard geef ik iets gas .

Evt rem ik extra bij met de linkse flipper ( vast houden ) .

Geplaatst

Ok, duidelijk. Thanks! Overigens wist ik niet eens dat je (extra) kon remmen met de flippers.

Op welke re-gen stand heb jij hem staan? Op dit moment rij ik op stand 3.

Ik ben zelf ook wel van een constante stand dus die auto re-gen is denk niks voor mij.

Geplaatst
Ok, duidelijk. Thanks! Overigens wist ik niet eens dat je (extra) kon remmen met de flippers.
Op welke re-gen stand heb jij hem staan? Op dit moment rij ik op stand 3.
Ik ben zelf ook wel van een constante stand dus die auto re-gen is denk niks voor mij.

Ik rij in de eco modus met aanpassing van regen naar 3 ipv 2 .

• Thanks 1
Geplaatst (aangepast)

Zojuist een ritje door de stad gedaan. 
Met de tips hier ben ik tot een aardig resultaat gekomen. Moet wel wennen aan de linker flipper, om daarmee (bij) te remmen. Hij pakt natuurlijk pas na een halve seconde (?) en geeft me nog wat horten en stoten met remmen. Wellicht een kwestie van gewenning?

Hier iig het resultaat:

22,2KM gereden in 35 minuten (inclusief even stilstaan). Verbruik lag op 13.9kWh/100KM. 

aangepast door Zoef de Haas
Geplaatst

Dat moet echt beter kunnen, ik sta na bijna 20.000 kilometer gemiddeld op 13,6 kWh per 100 kilometer. Als ik bij korte ritjes om de kerk mijn best doe kom ik op 10 uit.

Geplaatst

Geen idee hoe ik het verder naar beneden kan brengen. Ik rij in ECO, re-gen op level 3 en rem bij met de flipper. Enige wat ik nog kan bezuinigen is de airco. Deze heb ik standaard in ECO modus naar gewoon gezet (dus geen ECO airco). Ik heb het graag cool. ;-)

Geplaatst

Die airco kun je ook aanpassen dat ondanks dat je eco rijdt dat ie de normale stand heeft. Weet het zo niet meer uit mn hoofd hoe dat moet maar het kan wel.. even in de settings kijken.

Geplaatst

En nog een tip, als je met de voetrem tot stilstand bent gekomen en je wilt je voet eraf en stil blijven staan, kun je de linker flipper gebruiken.. even vasthouden en los, dan blijft ie stilstaan, hoef je die knop op de tunnel ook niet te gebruiken, vind dat persoonlijk beetje stroef werken, je moet in geval van gebruik van die knop veel “gas” geven om te gaan bewegen.

Geplaatst
8 uur geleden, Sigmasailor zei:

Bij regenereren  krijg je ook weer verliezen.

Deze moet je even uitleggen. Het idee van regenereren is toch dat het range oplevert?

Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, Sigmasailor zei:

Airco natuurlijk uit! Regen op 1 en veel eerder van gas af en laten uitrollen. Bij regenereren  krijg je ook weer verliezen.

Dat lijkt me toch sterk. Ik zet hem op auto, met de linker flipper kan je evt bijremmen, of desnoods helemaal tot stilstand. Bedoeling van die regeneratie is niet verliezen, maar 'verdienen', nl kilometers. In je dashbord zie je hoeveel hectometer je ' verdiend' hebt, 00, 01, 02 enz. Als ik vanaf de A10-Zuid (rond Amsterdam) de afslag Rai of de afslag  Zuid neem, 'verdien' ik meestal een kilometer of meer. Je moet er mee leren spelen, tijdig je gas loslaten, zodat je niet helemaal tot stilstand komt voordat je weer moet optrekken, bijvoorbeeld bij stoplichten, adaptive cruise control aan in files, auto z'n ding laten doen, hooguit een beetje gas bij geven bij weer optrekken, dat doet ie dan erg traag, storend voor degene die achter je zit. Overigens komt ie bij gebruik van dit acc altijd op tijd tot stilstand,  je hebt immers ook de botsvermijding aanstaan, anders werkt de acc niet.

aangepast door Cabjo
typo
Geplaatst
1 uur geleden, yvdhaak zei:

Deze moet je even uitleggen. Het idee van regenereren is toch dat het range oplevert?

Als je de regeneratie uitzet en héél lang van tevoren het 'gas' loslaat, dus zoveel mogelijk uitrolt (pas op laatste moment een beetje regenereren tot stilstand), is dat het zuinigst. Vanaf dat je het pedaal loslaat, kost het geen energie meer.

Als je doorrijdt en pas op het laatste moment de regeneratie op maximaal gebruikt om tot stilstand te komen, heb je weliswaar meer energie in je accu, maar van te voren heb je al meer energie gebruikt dan je uiteindelijk terugwint. Dit omdat het omzetten van bewegingsenergie in elektrische energie, en dat weer omzetten in bewegingsenergie nooit met 100% rendement gebeurt; denk eerder aan 70-80%.

• Like 1
Geplaatst
1 uur terug, Case zei:

Als je de regeneratie uitzet en héél lang van tevoren het 'gas' loslaat, dus zoveel mogelijk uitrolt (pas op laatste moment een beetje regenereren tot stilstand), is dat het zuinigst. Vanaf dat je het pedaal loslaat, kost het geen energie meer.

Als je doorrijdt en pas op het laatste moment de regeneratie op maximaal gebruikt om tot stilstand te komen, heb je weliswaar meer energie in je accu, maar van te voren heb je al meer energie gebruikt dan je uiteindelijk terugwint. Dit omdat het omzetten van bewegingsenergie in elektrische energie, en dat weer omzetten in bewegingsenergie nooit met 100% rendement gebeurt; denk eerder aan 70-80%.

Zullen de mensen achter je prettig vinden, als je dat doet. Vraag me af wat de lol is aan het aanschaffen van een auto van € 45+k met 204 pk, en er dan als de natste krant aller natte kranten mee te gaan rijden.

Geplaatst
1 uur geleden, Case zei:

Het "gapedaal"is toch geen aan uit schakelaar. Langzaam van het gas gaat ook. Je combineert dan beide zaken. Je doet net of je alleen de keuze hebt tussen uitrollen of extreem laat remmen. Daar zit heel veel tussen

Geplaatst
8 minuten geleden, Steeck03 zei:

Het "gapedaal"is toch geen aan uit schakelaar. Langzaam van het gas gaat ook. Je combineert dan beide zaken. Je doet net of je alleen de keuze hebt tussen uitrollen of extreem laat remmen. Daar zit heel veel tussen

Inderdaad. Op deze manier doe ik het ook. Gewoon vloeiend en dan heb je je rem ook bijna niet nodig, alleen bij een verkeerslicht uiteraard (of met de linker flipper).

Geplaatst
1 uur geleden, Case zei:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit relaxed rijdt. 

Ik rij nu nog geen week met de auto en ben al helemaal gewend aan het rijden met 1 pedaal op standje 3. Vind het heerlijk, maar ieder zijn of haar voorkeur natuurlijk.

Geplaatst (aangepast)

Je hoeft ook niet zo te rijden maar zoals beschreven haal je het meeste km’s eruit, dat probeert ie duidelijk te maken. Ik vind het ook niet fijn rijden hoor maar heb het eens wel geprobeerd.. scheelt wel op langere ritten. Op de snelweg zonder cruise zet ik de regen op auto bijv... als ik gas loslaat dan wil ik daar juist noet meteen gaan regenereren maar juist uitrollen.. in de stad gebruik ik het net andersom... en je merkt het ook op hogere snelheden dat als je regen uitzet dat de auto soepeler vooruitkomt.. in mijn hoofd betekent dat dus dat er altijd wat frictie is als je de regen gaat gebruiken (ook al ben je deze niet aan het gebruiken, bijv tijdens gas geven)

aangepast door korsowito
  • Like 1
Geplaatst
8 uur geleden, yvdhaak zei:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan me niet voorstellen dat dit relaxed rijdt. 

Ik rij nu nog geen week met de auto en ben al helemaal gewend aan het rijden met 1 pedaal op standje 3. Vind het heerlijk, maar ieder zijn of haar voorkeur natuurlijk.

Natuurlijk rijdt dat niet relaxed, en zijn mensen achter je niet blij; het is maar om aan te geven wat de uitersten zijn.

Geplaatst
11 uur geleden, Case zei:

Natuurlijk rijdt dat niet relaxed, en zijn mensen achter je niet blij; het is maar om aan te geven wat de uitersten zijn.

Check

Geplaatst

Tuurlijk; regenereren is altijd beter dan echt remmen. Maar....: bij regenereren wordt de bewegings energie in de motor (die dan even als generator werkt) omgezet in electrische energie die terug naar de accu loopt. Bij dat proces ontstaat warmte; ik denk dat er zeker zo'n 25% van de energie verloren gaat.

Als je op tijd van het gas afgaat (dus lekker uitrollen) stop je eerder met energie verbruiken en lever je inderdaad wat minder terug. Je verliest hier minder energie omdat er minder teruggeleverd wordt. Alles bij elkaar opgeteld verbruik je dan echt minder. In het ideale geval zet je hem op standje 0 maar dat gaat mij te ver en is echt hinderlijk voor achteropkomend verkeer. Standje 3 is het makkelijkst omdat de auto flink vertraagt (en energie 'verspilt'). Het kost wat meer moeite om aan standje 1 te wennen; daar zit hem wel een stukje extra winst in.

Ik had hiervoor een Leaf en een Outlander en ook daar werkte het zo. Bij de Outlander had je zelfs een groep mensen die vermoeden hun accu om zeep te hebben geholpen door veel op standje 5 (is zoiets als 3 bij de Kia) te rijden. Door de grote (regeneratie) laadstromen zag de accu dat als snelladen en degenereerde sneller (zal bij veel grotere Kia accu geen probleem zijn).

• Like 1
Geplaatst
Op 23-7-2020 om 12:36, Cabjo zei:

Vraag me af wat de lol is aan het aanschaffen van een auto van € 45+k met 204 pk, en er dan als de natste krant aller natte kranten mee te gaan rijden.

Heb jij de auto gekocht omdat die 204 pk heeft? Ik heb een fijne elektrische auto gekocht die toevallig 204 pk heeft, maar dat was geen selectiecriterium en al helemaal geen reden om al die pk's maar te gebruiken. Dat gebeurt wel eens, maar echt héél zelden.

• Like 3
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...