Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Actieradius

Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Petertenboer en @Zoef de Haas

Remmen met de voetrem (mits niet te hard), regenereren op 1, 2 of 3 of afremmen met de linker flipper, het maakt allemaal niets uit. Die doen allemaal hetzelfde: regenereren van de remenergie. De schijfremmen worden daarbij niet gebruikt.

Pas als je hárd gaat remmen met het rempedaal, pas dán worden je remschijven gebruikt. En bij het allerlaatste stukje afremmen voor het stoplicht. Van 1 naar 0 km/h. Dat hoorde ik pasgeleden toen het verder stil was en mijn raam open was. Toen hoorde ik bij dat allerlaatste stukje remmen opeens het schuren van de remblokken.

Geplaatst

De verschillen ga je natuurlijk vooral merken in stadsverkeer. Constant op de snelweg rijden maakt het helemaal niets uit op welke stand je de boel instelt. Op wegen waar je veel de snelheid moet variëren (stoplichten en medeweggebruikers) maakt het wel degelijk uit. Moet je natuurlijk ook op standje 1 zoveel mogelijk van de rem afblijven.

Geplaatst

Van het weekend even op en neer naar een uithoek van Groningen. 175 Kilometer enkele rit. Heen 40% accu en terug 50% accu zonder bewuste verschillen in rij stijl. Was na 350km en 38 km resterend op de GOM op zich niet verkeerd aar je hoopt natuurlijk altijd dat je zuiniger rijdt (105 km/uur op 90% van de route). Wind zal op de terugweg wel wat invloed hebben gehad. Ik vermoed dat ik in de winter wel een keer moet (snel) laden op de route.

• 2 weken later...
Geplaatst

Recent een trip van enkele reis 170 km gemaakt. Airco aan, muziekje aan en op de autoweg cruise aan op 111 km/uur (ja ik weet het, te hard). Opvallend is dat ik exact de afstand gereden heb en exact het verbruik gelijkwaardig aan de rit. Voor de terugweg stond nog 169 km op de teller, dus ik kreeg de melding dat ik te weinig batterij heb voor de geplande rit. Mooi toch? Dus onderweg even aan de snellader, procentje of 20 geladen en zonder enige spanning naar huis gereden. Ik ben een tevreden E-niro rijder :-) .

• Like 1
Geplaatst
1 uur terug, McDadd zei:

Recent een trip van enkele reis 170 km gemaakt. Airco aan, muziekje aan en op de autoweg cruise aan op 111 km/uur (ja ik weet het, te hard). Opvallend is dat ik exact de afstand gereden heb en exact het verbruik gelijkwaardig aan de rit. Voor de terugweg stond nog 169 km op de teller, dus ik kreeg de melding dat ik te weinig batterij heb voor de geplande rit. Mooi toch? Dus onderweg even aan de snellader, procentje of 20 geladen en zonder enige spanning naar huis gereden. Ik ben een tevreden E-niro rijder :-) .

111 is precies goed, weet niet of je navi al ge-update is, maar zo ja, dan kan je de gps snelheid zien, en die is 106 kmh. Pas bij 7% overschrijding mag er geflitst worden, dus bij 107 kmh.

• 3 weken later...
Geplaatst

Ik heb dit topic doorgelezen, maar ik zit nog met wat vragen/onduidelijkheden.

Mijn auto heeft op dit moment 5500 kilometer gereden en het gemiddelde verbruik over deze afstand is 15,8kWh/100km. Wat ik vrij veel vind.

De sportstand gebruik ik bijna niet. De verhouding snelweg/bebouwde kom is ongeveer 50/50, maar toch kom ik gemiddeld niet lager uit. Ik zie het totale gemiddelde verbruik eigenlijk alleen maar oplopen. Dit was 2 weken geleden nog 15,6kWh/100km. Ik rij overigens op regeneratie standje 3 en Eco modus. Mijn banden zijn door de dealer met 2,6 bar gevuld.

Wanneer ik mijn auto nu voor 100% oplaad geeft de auto een actieradius aan tussen de 415 en 420 kilometer. Op dit forum en op andere fora zie ik geregeld waarden tegen de 500 kilometer voorbij komen, dus mijn waardes zijn dan wel heel laag.

- Met welke slimme tips kan ik mijn gemiddelde verbruik wel naar beneden krijgen?

- Op basis van welke gegevens wordt de actieradius na het laden bepaald?

Geplaatst

Banden (in koude toestand) naar 3 bar scheelt i.i.g. Over de regeneratiestand zijn de meningen verdeeld, ik heb hem ook op 3, en kom tot 480 km op de gom (guess-o-meter, die je verwachte actieradius aangeeft) . Goed proberen op de motor te remmen uiteraard.

Geplaatst
1 uur terug, Cabjo zei:

guess-o-meter, die je verwachte actieradius aangeeft

Op basis waarvan wordt deze guess gemaakt? Doet de GOM dat op basis van mijn gemiddelde verbruik over het totale aantal kilometers? Dus in mijn geval die 15,8kWh/100km die ik in de boordcomputer zie? 

Is die GOM te beïnvloeden door alle tellers weer op 0 te zetten bijvoorbeeld?

Geplaatst
1 uur geleden, yvdhaak zei:

Op basis waarvan wordt deze guess gemaakt? Doet de GOM dat op basis van mijn gemiddelde verbruik over het totale aantal kilometers? Dus in mijn geval die 15,8kWh/100km die ik in de boordcomputer zie? 

Is die GOM te beïnvloeden door alle tellers weer op 0 te zetten bijvoorbeeld?

Bij mij (model 2019) ga je naar ev, co2, brandstofgebruik, en dan zie je per dag je gebruik van de laatste 30 dagen, niet van vandaag. Daar baseert ie zich op. Hoe het in een 2020 model te zien is weet ik niet, het scherm zit wat anders in elkaar.

Geplaatst
44 minuten geleden, Cabjo zei:

Bij mij (model 2019) ga je naar ev, co2, brandstofgebruik, en dan zie je per dag je gebruik van de laatste 30 dagen, niet van vandaag. Daar baseert ie zich op. Hoe het in een 2020 model te zien is weet ik niet, het scherm zit wat anders in elkaar.

Dat is in het 2020 model ook daar te vinden. Maar het gaat dus over de laatste 30 dagen. Ok. 

Ik ga in ieder geval vanmiddag mijn banden wat harder oppompen. Wellicht helpt dat iets.

Voor de rest rij ik gewoon rustig en netjes, dus ik wil graag die GOM omhoog hebben.:)

Geplaatst (aangepast)

@yvdhaak
Degenen die een bereik van meer dan 500 km op de GOM hebben staan zijn wel de uitzonderingen, he. Gevaarlijk om je daar meteen al aan te meten?

Dat zijn de echte heel zuinige rijders. Met je 5500 km ben je mss nog niet geoefend genoeg? :roll:

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
30 minuten geleden, Hippe lip zei:

Met je 5500 km ben je mss nog niet geoefend genoeg?

Dat zou inderdaad kunnen, want oefening baart kunst. 5500 is ook nog niet veel, maar ik zie het verbruik alleen maar oplopen.

Voor m'n gevoel pas ik de genoemde trucjes al wel toe, ik zie het alleen niet terug in het verbruik. Misschien dat de misses wel een zware rechtervoet heeft, dan wordt het lastig om het te compenseren.

31 minuten geleden, Hippe lip zei:

Degenen die een bereik van meer dan 500 km op de GOM hebben staan zijn wel de uitzonderingen

Ja, eens. Maar als ik ergens tussen 420 en 500 uit kom is dat al een verbetering. Voor m'n gevoel ga ik nu eerder naar de 400 dan omhoog. Daar wil ik graag iets aan doen.

Geplaatst

Verbruik loopt ook op met de temperatuur buiten. Als deze lager wordt, loopt je verbruik omhoog. Ik zou noet teveel daarop focussen. Maak je ook veel korte ritjes?

Geplaatst
6 minuten geleden, korsowito zei:

Verbruik loopt ook op met de temperatuur buiten. Als deze lager wordt, loopt je verbruik omhoog. Ik zou noet teveel daarop focussen. Maak je ook veel korte ritjes?

Dat moet ik allemaal nog gaan ervaren als beginnend elektrisch rijder. 

Ik maak op dit moment door de weeks meer korte ritjes (max. 70 op de teller) en in het weekend meer snelweg kilometers (max. 110 op de teller). Verdeling zal denk ik 50/50 zijn.

Geplaatst

Hebben de e-Niro rijders die de auto al meer dan een jaar gebruiken de ervaring dat de GOM ook weer meer kilometers gaat aangeven na verloop van tijd?

Door bijvoorbeeld weersomstandigheden of een langere periode van 'zuinig' rijden? 

Of is de ervaring dat de GOM alleen maar minder aan gaat geven?

Geplaatst
4 minuten geleden, yvdhaak zei:

Hebben de e-Niro rijders die de auto al meer dan een jaar gebruiken de ervaring dat de GOM ook weer meer kilometers gaat aangeven na verloop van tijd?

Door bijvoorbeeld weersomstandigheden of een langere periode van 'zuinig' rijden? 

Ja, gaat omhoog en omlaag naargelang het gebruik. Heb al over de 500km range bij vol gehad toen ik een paar dagen geen snelweg reed.

Geplaatst

Ik zit met nog geen 3000 km op 15,4 kW per 100km. Ik heb ook al eens onder de 12 gezeten maar als de lease maatschappij uitgaat van bijna 16 (15,9) dan denk ik dat ik het niet ze verkeerd doe. Ik moet de winter nog ervaren maar denk dat het verbruik nog wel zal oplopen inderdaad. Je bent meer bezig met het verbruik merk ik met een EV. Ik laad hem overigens alleen incidenteel naar de 100% (meestal 80%) dus blijf vaak haken tussen de 300 en 400km op de GOM.

Geplaatst (aangepast)
6 uur geleden, yvdhaak zei:

Zoals anderen ook al aangeven: in de zomer zul je een hoger bereik op de GOM vinden dan in de winter. Als je je daarop blijft focussen dan zit je straks in een winterdip... :roll:

Wacht gewoon straks het voorjaar af en laat je dan verrassen door een langzaam weer oplopende GOM. Geniet voorlopig van je auto; het rijden in de e-Niro is veel te leuk om het door dit soort dingen te laten vergallen (grapje). :lol:

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Het zit hem vooral in je rechtervoet en je snelheid op de snelweg. Probeer met optrekken niet meer dan twee of drie blokjes (ECO stand) te versnellen en blijf onder de honderd op de snelweg. Ik heb de beste resultaten in standje 1 met ‘auto’ aan. Goed anticiperen en zo snel mogelijk van het gas af helpt ook mee natuurlijk. Ik houd mijn banden op 2.9 bar. Ik laad altijd tot 80% omdat dit de levensduur van de accu ten goede komt. De laatste landing is geëindigd op 431 kilometer range (80% vol). Over de 23k die ik er nu mee gereden heb is het overall gemiddeld 13,4 (nog nooit gereset). Kortom: rechtervoet, rechtervoet, rechtervoet.

Geplaatst

Levensduur van de accu? Daar houd ik echt geen rekening mee. Het blijft tenslotte een leaseauto die na 4 jaar eruit gaat. Dus ik laad lekker tot 100%. Heb nu 29.000 op de klok en gemiddeld 15,4kw/100km verbruik. Ik let nergens op, geef gas wanneer ik wil en plak nooit achter een vrachtwagen. Rijden moet ook leuk zijn natuurlijk maar iedereen z’n ding...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gast Peter Boermans
Geplaatst

En heeft de winterstand ook nog invloed? Moet ik die aan laten staan of tijdens de zomer handmatig uitzetten?
163046391e1ba7fc55c47c37585b90e9.jpg

Nu de 1e 300 kilometer op de teller met 14,6 kW/100km

Niet veel snelweg nog gereden - alleen 1e ritje naar de teststraat (ong. 80 kilometer met een 106 op de teller)

Wat een heerlijke wagen - blij dat deze al ruim 2 maanden eerder is geleverd dan in eerste instantie was verwacht

Geplaatst
25 minuten geleden, Peter Boermans zei:

En heeft de winterstand ook nog invloed? Moet ik die aan laten staan of tijdens de zomer handmatig uitzetten?
163046391e1ba7fc55c47c37585b90e9.jpg

Nu de 1e 300 kilometer op de teller met 14,6 kW/100km

Niet veel snelweg nog gereden - alleen 1e ritje naar de teststraatemoji3061.png (ong. 80 kilometer met een 106 op de teller)

Wat een heerlijke wagen - blij dat deze al ruim 2 maanden eerder is geleverd dan in eerste instantie was verwachtemoji106.png

Wintermodus gewoon aan laten. Veel plezier nog ermee.

Geplaatst
Op 3-10-2020 om 08:55, Bassie-D zei:

Levensduur van de accu? Daar houd ik echt geen rekening mee. Het blijft tenslotte een leaseauto die na 4 jaar eruit gaat. Dus ik laad lekker tot 100%. Heb nu 29.000 op de klok en gemiddeld 15,4kw/100km verbruik. Ik let nergens op, geef gas wanneer ik wil en plak nooit achter een vrachtwagen. Rijden moet ook leuk zijn natuurlijk maar iedereen z’n ding...

Inderdaad: ieder zijn ding. Aan de ene kant heb je de lease rijder die het allemaal niets uitmaakt en het vooral om de bijtelling doet. Aan de andere kent heb je, een steeds groter wordende groep mensen, die onze planeet lief hebben. Door netjes met je accu om te gaan gaat hij langer mee en doe je langer met de geïnvesteerde 'aanslag' op de planeet om hem te maken. Tsja, en wat is 'leuk'? Voor de een zal zo hard mogelijk rijden (en remmen en versnellen) 'leuk' zijn; er is ook een groep die het gewoon leuk vindt om te 'hypermilen' en er voldoening in vindt de GOM (bij 80% laden) altijd boven de 400 te krijgen. 

Geplaatst
27 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Inderdaad: ieder zijn ding. Aan de ene kant heb je de lease rijder die het allemaal niets uitmaakt en het vooral om de bijtelling doet. Aan de andere kent heb je, een steeds groter wordende groep mensen, die onze planeet lief hebben. Door netjes met je accu om te gaan gaat hij langer mee en doe je langer met de geïnvesteerde 'aanslag' op de planeet om hem te maken. Tsja, en wat is 'leuk'? Voor de een zal zo hard mogelijk rijden (en remmen en versnellen) 'leuk' zijn; er is ook een groep die het gewoon leuk vindt om te 'hypermilen' en er voldoening in vindt de GOM (bij 80% laden) altijd boven de 400 te krijgen. 

Nou, dat zal dan een verschil zijn tussen 29 en 30 jaar, voordat je accu's op 60% zitten, maw, voor het milieu maakt je rijstijl met een elektrische auto geen bal uit. Opladen tot 100% kan ook totaal geen kwaad, mits op wisselstroom. Met een snellader kan je je beter beperken tot 80%, boven de 77% gaat get sowieso langzamer.

Mensen die rijden als een natte krant om die Gom maar boven de 500 km te krijgen vormen m.i. een gevaar op de weg. Een auto is bedoeld om snel van a  naar b te komen, niet om het milieu te sparen, als je dat wilt, ga je maar oo de fiets, lopen of desnoods met het OV.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...