Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Actieradius

Ga naar de oplossing Opgelost door Marc Fellman,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
20 uur geleden, Hippe lip zei:

Is de wielomtrek van deze banden wel hetzelfde als de originele banden? Anders krijg je afwijkende resultaten.

Wat zegt een GPS-snelheidsmeter op je telefoon als je je cruisecontrol op 100 zet? Het zal sowieso afwijken (bij mij 5 km/h op die snelheid), maar ik ben benieuwd hoe dat bij jou is.

Ik heb ook 18 inch, bij mij is de afwijking bij 100 Kmh 6%. Daaarvoor heb je trouwens geen telefoon nodig, de gps snelheid wordt gewoon getoond in het navischerm.

Geplaatst
18 uur geleden, Ton van Hout zei:

Onze auto staat op 18" en kan daarmee bijna 500 km bereik halen in de zomer, maar ik rij dan ook rustig op de radar. En banden slijten er echt niet sneller door, banden slijten door de weerstand tussen band en ondergrond te verhogen en dat kan door:

• te lage bandenspanning
  • snel optrekken / remmen
  • snel bochtenwerk

Daarnaast is de compound van het rubber van belang waarbij de hardere compounds langer mee zullen gaan, maar ook minder grip zullen hebben, vooral bij nat wegdek. De rolomtrek van mijn banden zijn nagenoeg gelijk aan de OEM-banden.

Hier dezelfde ervaring. Range is, naast uiteraard de rijstijl, sterk afhankelijk van de temperatuur. S zomers ga ik richting 500 km, maar nu, met lagere temperaturen, veel regen etc blijf ik rond de 400 km hangen, bij gelijke rijstijl. Voorverwarmen aan de paal scheelt idd wel.

Geplaatst
15 uur geleden, Marc Fellman zei:

Had het gisteren dat ik op de heenweg op net meer dan 20kW/100km zat en terug op 15kW/100km. Vandaag ook in de ochtend nog steeds een hoger verbruik dan terug.

Wel groot verschil. Kan het ook deels liggen aan heen wind tegen en terug mee misschien?

Geplaatst (aangepast)

Gelukkig, 'Den Haag' is ook wakker! Nu er al tig appjes zijn, en EV's al optioneel laadpalen aangeven, where ever you are, vindt de minister ook dat dat moet, achter de wagen.

Screenshot_20201012-172813_NOS Teletekst.jpg

aangepast door Cabjo
Omissie
  • Like 1
Geplaatst
2 uur geleden, Sigmasailor zei:

Leg eens uit: kW per uur? Wat is dat voor eenheid?

Een S.I. eenheid: De capaciteit die de auto gemiddeld verbruikt per een uur rijden. k=1000. W=VA=VoltAmpere, oftewel Joule per Coulomb x Coulomb per seconde, in andere woorden, Joule per seconde. En dat dan duizend keer dus.

Capaciteit wordt uitgedrukt in Farad eigenlijk, in Coulombs per Volt dus. In Joule  is ongeveer 0,24 calorie, dat ook nog.

Greetings.

Geplaatst

Ik zie dar er een post verdwenen is?. Even voor de duidelijkheid: een laadpaal heeft een laadcapaciteit (vermogen) van kW. De eenheid van kW/h heb je helemaal niets aan (zegt niets). Wel eventueel kWh per uur of kWh/h maar dan hou je dus kW over.

Bovenstaand is leuk gegoogled maar voegt echt helemaal niets toe.

Geplaatst
47 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Ik zie dar er een post verdwenen is?. Even voor de duidelijkheid: een laadpaal heeft een laadcapaciteit (vermogen) van kW. De eenheid van kW/h heb je helemaal niets aan (zegt niets). Wel eventueel kWh per uur of kWh/h maar dan hou je dus kW over.

Bovenstaand is leuk gegoogled maar voegt echt helemaal niets toe.

A. Waarom staat er dan in mijn klok kWh/ 100 km? Waarom worden auto's dan aangeprezen met een capaciteit van zoveel kWh?

B. Er is niks gegoogled, gewoon elementaire kennis.

Geplaatst
1 uur terug, Cabjo zei:

A. Waarom staat er dan in mijn klok kWh/ 100 km? Waarom worden auto's dan aangeprezen met een capaciteit van zoveel kWh?

B. Er is niks gegoogled, gewoon elementaire kennis.

Daar staat kWh, niet kW per uur. Dat is iets totaal anders. Je auto gebruikt gemiddeld 15kW en als dat een uur duurt het je 15kWh gebruikt. Dat houdt de auto dan in theorie ongeveer 4h vol. De batterij wordt ook opgegeven in kWh of kW x h. Niet kW/h

Geplaatst
42 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Als je het met water wilt vergelijken;
kWh is inhoud
kW per uur is doorstroom snelheid.
Toch?

Klopt eigenlijk best wel goed

Geplaatst (aangepast)
1 uur terug, Murcielaygo zei:

kWh is inhoud
Toch?

Een mooie vergelijking.

En zo is spanning vergelijkbaar met de druk op de waterleiding en stroom met het water dat er doorheen stroomt. Er kan dus nooit ergens ‘stroom op staan’, maar er kan spanning op staan. Die begrippen worden ook vaak verkeerd gebruikt.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
5 uur geleden, Steeck03 zei:

Daar staat kWh, niet kW per uur. Dat is iets totaal anders. Je auto gebruikt gemiddeld 15kW en als dat een uur duurt het je 15kWh gebruikt. Dat houdt de auto dan in theorie ongeveer 4h vol. De batterij wordt ook opgegeven in kWh of kW x h. Niet kW/h

Helemaal goed: dat is correcte elementaire kennis!

Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, Murcielaygo zei:

kWh is inhoud
Toch?

Helaas: met kW per uur (kW/h) kan je echt helemaal niets; het zegt gewoon niets (vergelijk het met PK per uur). het begrip kW (vermogen zegt wel iets (of kWh/h) oftewel kilowattuur per uur. Voor je accu (64 kWh) maakt het niet uit of de 4 uur lang met een vermogen van 16 kW rijdt of er 16 kWh/h uithaalt. In beide gevallen doe je er 4 uur mee. kW/h is een onzin eenheid in dit verhaal.

aangepast door Sigmasailor
Geplaatst

10 kW per uur zijn in een uur 10 kW en de volgende uur ook weer 10 kW. Word meestals gebruikt bij het opladen van batterijen.

10 kWh zijn ook 10 kW per uur, maar ook 5 kWh in 2 uur. Word meestals gebruikt bij het ontladen van batterijen.

Geplaatst (aangepast)
6 uur geleden, Murcielaygo zei:

kWh is inhoud
Toch?

Bijna goed.

kWh is inhoud: ja, dat klopt

kW per uur is doorstroomsnelheid: FOUT. Als je die ‘per uur’ nou weglaat, dan klopt het: kW is doorstroomsneheid.

10 kW is een vermogen. Als we uitgaan van een laadspanning van -zeg- 400V, dan staat 10 kW voor een stroomsterkte van 25 A: vermogen (P) = spanning (U) maal stroom (I). Misschien dat het op deze manier duidelijk is dat kW per uur nergens op slaat? Dat zou dus in dit voorbeeld betekenen 25 A per uur.

Het enige dat ik me bij 25 A per uur voor kan stellen is dat je begint met 25 A en dat dit met 25 A per uur verhoogd wordt. Maar dat bedoel je ongetwijfeld niet....

En 10 kWh betekent 10 kW maal 1 uur, dus er is dan een uur lang 10 kW geleverd, of twee uur lang 5 kW of 10 uur lang 1 kW. 10 uur lang een stroomsnelheid van 1 kW, om het weer in termen van water weer te geven.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst (aangepast)

Sommigen willen gewoon niet luisteren, het is gewoon zo simpel. KW per uur is onzin. Door die kreet te gebruiken, of zelfs verdedigen, laat je zien incompetent te zijn. Mede forummers kunnen beter niets aannemen van dat soort figuren. Helaas lopen er zelfs ‘professionele’ journalisten rond die het niet snappen en daardoor onzin  de wereld insturen. Je ziet het erg vaak fout gaan.

aangepast door Sigmasailor
  • Like 2
Geplaatst

Da's dan pech voor jou, dat mag jij niet. Lijkt me beter als je je niet ter zake doende posts achterwege laat, daar is dat forum niet voor. Als je die twee zo lief vindt, stuur je ze maar een pb, laat ons er buiten.

• Like 1
  • Sad 2
Geplaatst
9 minuten geleden, Cabjo zei:

Da's dan pech voor jou, dat mag jij niet. Lijkt me beter als je je niet ter zake doende posts achterwege laat, daar is dat forum niet voor. Als je die twee zo lief vindt, stuur je ze maar een pb, laat ons er buiten.

Hahahahaaaa!!!!  Ga maar ergens anders hautain van de toren blazen hoor, en als er eea gecorrigeerd wordt en het wordt niet aangenomen door de gecorrigeerde moeten ze dat helemaal zelf weten.

En wat niet ter zake doende betreft: ik onderstreep de kennis van beide heren, iedereen kan wel wat roepen en deze twee mensen hebben vaker zeer waardevolle informatie gepost.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst (aangepast)

Ik vind het geen probleem wanneer er dingen gezegd worden die niet juist zijn en om die daarna van commentaar te voorzien als ik daar toevallig meer van weeet. Op die manier kun je wat toevoegen en val elkaar leren. Niemand weet alles. Elektrotechniek is toevallig mijn vak, maar er zijn genoeg dingen waarvan ik weer de ballen verstand heb.

Waar ik wel problemen mee heb is om anderen ergens op af te rekenen of om anderen een titel toe te wijzen, een (negatieve) waardering op te plakken naar aanleiding van wat er gezegd wordt. Laten we dat hier niet doen en elkaar gewoon in de waarde laten. het is geen schande wanneer je iets niet weet.

aangepast door Hippe lip
  • Like 5
  • 2 weken later...
Geplaatst

Nog een vraagje dan:

heb de Kia E-Niro nu 3 weken en 2500km gemaakt. Wat een heerlijke auto! Daar gaat het niet om. Ik rij echt rustig,

meestal eco of normaal, radiootje en kachel voor bestuurder aan.

Verbruik is wel iets gezakt naar 17,5kwh (nog steeds fors vind ik) maar wat ik nog het meest rare vind is dat het niet heel erg koud is maar ik de auto met 400/402km actie radius van de laadpaal (parkeergarage) haal en dit geld ook met gewoon stekker laden via stopcontact thuis,

hebben jullie dit ook?

dealer geeft aan dat dit normaal is.

heb 1 keer 450 actieradius gezien toen ik hem uit de showroom ging ophalen

Geplaatst

Nog een vraagje dan:

heb de Kia E-Niro nu 3 weken en 2500km gemaakt. Wat een heerlijke auto! Daar gaat het niet om. Ik rij echt rustig,

meestal eco of normaal, radiootje en kachel voor bestuurder aan.

Verbruik is wel iets gezakt naar 17,5kwh maar wat ik nog het meest rare vind is dat het niet heel erg koud is maar ik de auto met 400/402km actie radius van de laadpaal haal en dit geld ook met gewoon stekker laden via stopcontact thuis,

hebben jullie dit ook?

dealer geeft aan dat dit normaal is.

heb 1 keer 450 actieradius gezien toen ik hem uit de showroom ging ophalen

Geplaatst
Op 9-10-2020 om 13:31, Hippe lip zei:

Is de wielomtrek van deze banden wel hetzelfde als de originele banden? Anders krijg je afwijkende resultaten.

Wat zegt een GPS-snelheidsmeter op je telefoon als je je cruisecontrol op 100 zet? Het zal sowieso afwijken (bij mij 5 km/h op die snelheid), maar ik ben benieuwd hoe dat bij jou is.

107km cruisecontrol dan heb ik flitsmeister op 100 staan. Behoorlijke afwijking ja.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...