Ga naar inhoud

ABRP en gebruik van een OBD2 dongle .


Hippe lip

Aanbevolen Berichten

Ik zal binnenkort eens een Windows PC opzoeken en de stick daarop formatteren, op het werk lukt dat niet meer want daar hebben ze alles geblokkeerd :-(.

Ik heb nu maar mijn iPhone lekker volgezet met muziek en die is in principe altijd aangesloten op de middelste USB poort.

Overigens was het wel muziek in MP3 formaat en niet de AAC, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 hours ago, Hippe lip said:

@Xmoo

Helaas lukt het me niet om programma's erbij te zetten in de auto. Ik heb twee apk's op een stick gezet, maar als ik die in de middelste USB-aansluiting (die zonder klepje) steek, dan zeg de auto "Geen ondersteunde bestanden beschikbaar". Ik kan niet zien of de stick verkeerd geformatteerd is of dat hij de bestanden niet (goed) herkent. Beetje vreemd wel. Enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
En ja, de bestanden staan in de root. Er staat nix anders op de stick en er zijn geen mappen (subdirectories) aanwezig.

Ik werk met Applespullen en heb de stick geformatteerd met mijn MacBook. De stick is ExFAT-geformatteerd. Ook "MS-DOS (FAT)" geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat...
Heb hier helaas niet zo even een Windowsmachine bij de hand om de stick te formatteren.

Ik zie dat het een en ander al uitgelegd is.

Op de MacOS dien je applicaties als NTFS for Mac by Paragon, FUSE for macOS of NTFS for Mac by Tuxera (gebruik ik zelf) te installeren voor FAT32 en NTFS support. Voor de Kia moet je hem in FAT32 formatteren. FAT is beperkt tot maximale bestandsgroten, FAT16 kleiner als FAT32. Voor de MAP updates, software updates dien je dus FAT32 te gebruiken. Tevens als ik het goed heb, kun je ook vanuit jouw auto (Android) USB stick/sd-kaart formatteren. Echter moet je wel goed opletten dat je het juiste formatteert.

2e Optie is mbv Android browser de bestanden direct op jouw auto te downloaden en dan in apps zie je "Downloads" en dan vanuit daar de gedownloade .apk opennen en installeren. Let op dat je wel even in Android aanzet dat je het goed vindt dat je .apk's kunt installeren van "Unknown Developers".

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Xmoo zei:

Voor de Kia moet je hem in FAT32 formatteren. FAT is beperkt tot maximale bestandsgroten, FAT16 kleiner als FAT32. Voor de MAP updates, software updates dien je dus FAT32 te gebruiken.

Dat heb ik gedaan:

907507043_Schermafbeelding2019-06-03om10_18_10.thumb.png.65e14b505d2f8e4d5ec2d1ba26859113.png

Daarna twee apk-bestanden erop gezet:

581049049_Schermafbeelding2019-06-03om10_18_52.thumb.png.52257034760a16db12049a2f11c429d7.png

Daarna in de auto aangesloten op de middelste aansluiting onder op het dashboard.

Nog steeds de zelfde foutmelding. 

Formatteren vanuit de auto lijkt me een goeie. Maar voordat ik het verkeerd doe: welke app gebruik je daarvoor en hoe weet ik zeker dat ik die USB-stick kies en niet mijn SD-kaartje?

Link naar reactie
Delen op andere sites


52 minutes ago, Hippe lip said:

Dat heb ik gedaan:

907507043_Schermafbeelding2019-06-03om10_18_10.thumb.png.65e14b505d2f8e4d5ec2d1ba26859113.pngimageproxy.php?img=&key=c1e56ca5e55c5a0a

Daarna twee apk-bestanden erop gezet:

581049049_Schermafbeelding2019-06-03om10_18_52.thumb.png.52257034760a16db12049a2f11c429d7.png

Daarna in de auto aangesloten op de middelste aansluiting onder op het dashboard.

Nog steeds de zelfde foutmelding. 

Formatteren vanuit de auto lijkt me een goeie. Maar voordat ik het verkeerd doe: welke app gebruik je daarvoor en hoe weet ik zeker dat ik die USB-stick kies en niet mijn SD-kaartje?

Heb je dit stukje in mijn handleiding gelezen https://mohammad.moghtader.net/meer-controle-over-je-kia-of-hyundai-hebben/ "Nu is het mogelijk op drie manieren eigen applicaties te installeren. 1. SD-Kaart, 2. USB Stick en 3. Online. Hier in mijn voorbeeld laat ik zie hoe je het met behulp van een USB Stick kunt doen. Plaats de .apk van applicatie(s) die je wilt installeren, in het root van jouw USB Stick (Let op dat de .apk Android 4.2.2 compatible moet zijn). Ga naar de Browser en voer de installatie uit door het .apk te openen file:///storage/usb0/bestandsnaam.apk. Eerste keer moet je nog toestaan dat er applicatie geïnstalleerd mogen worden van onbekende ontwikkelaars. Eenmaal toegestaan, kun je alle applicaties naar keuze installeren.

Wat je kunt doen is de bestanden hernoemen naar iets simpel en kleins. Dan kun je dat makkelijker uitvoeren/typen in de Android Browser.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, @Xmoo, diverse dingen geprobeerd, maar zonder resultaat. in alle gevallen eerst de bestanden een korte naam zonder spaties of bijzondere karakters gegeven.

  1. de twee bestanden in de root op de SD-kaart van de navi gezet. Daar zijn ze niet te vinden. Er staat op die kaart ook geen directory die naar 'downloads' verwijst, dus daar kon ik ze ook niet in stoppen.
  2. Met hulp van de buren de USB-stick geformatteerd op FAT32 (géén snelle format!) en de bestanden erop gezet. Kia ziet ze niet.
  3. Met hulp van de buren de USB-stick geformaatteerd op "FAT (Default)" (en géén Quick Format en de bestanden in de root gezet. Kia ziet ze niet.

Rest nog het online ophalen van de bestanden. Dan kan ik ze beter zelf eerst ergens neerzetten op een plek met korte URL. Dat maakt het eenvoudiger, maar dat moet later. Nu geen tijd meer voor.

Andere suggesties waarom die stick niet werkt? En de SD-kaart van de NAV niet werkt?

Nou, @Xmoo, diverse dingen geprobeerd, maar zonder resultaat. in alle gevallen eerst de bestanden een korte naam zonder spaties of bijzondere karakters gegeven.

  1. de twee bestanden in de root op de SD-kaart van de navi gezet. Daar zijn ze niet te vinden. Er staat op die kaart ook geen directory die naar 'downloads' verwijst, dus daar kon ik ze ook niet in stoppen.
  2. Met hulp van de buren de USB-stick geformatteerd op FAT32 (géén snelle format!) en de bestanden erop gezet. Kia ziet ze niet.
  3. Met hulp van de buren de USB-stick geformaatteerd op "FAT (Default)" (en géén Quick Format en de bestanden in de root gezet. Kia ziet ze niet.

Rest nog het online ophalen van de bestanden. Dan kan ik ze beter zelf eerst ergens neerzetten op een plek met korte URL. Dat maakt het eenvoudiger, maar dat moet later. Nu geen tijd meer voor.

Andere suggesties waarom die stick niet werkt? En de SD-kaart van de NAV niet werkt?

IMG_6617.thumb.JPG.51e5fcf76c3fb3dbeaca1077c1f18e47.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, korsowito zei:

Wellicht ligt het aan het merk stik? Misschien over het hoofd gezien maar heb je ook een andere merk stick geprobeerd? 

Goeie suggestie. Net geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Ik snap er helemaal nix van....

@Xmoo: suggesties?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ben maar eens verder gaan zoeken op het internet en kwam de suggestie tegen van iemand die Total Commander had geïnstalleerd. Via de browser van de auto heb ik die opgezocht en geïnstalleerd. 

VERRASSINNGGG:
De twee bestanden voor EasyTouch en Chrome die op mijn stick staan, kon ik met Total Commander gewoon op die stick zien staan! 
Teleurstelling: installeren lukte bij geen van beide bestanden. Dubbeltikken levert wel de vraag "EasyTouch.apk Dit programma is nog niet op uw apparaat geinstalleerd. Wilt u het installeren?" Natuurlijk voor ja gekozen. Maar daarna kreeg ik de foutmelding "X App niet geinstalleerd." Idem met Google Chrome.

Met de brouwser opnieuw een versie van Google Chrome opgezocht en geprobeerd te installeren. toen kreeg ik "Parseerfout. Er is een probleem opgetreden bij het parseren van het pakket."
Dat zal wel komen omdat ik een te nieuwe versie van Chrome probeerde te installeren?

@Xmoo: enig commentaar hierop? Heel langzaam kom ik telkens een klein stukje verder, maar het kost wel veel tijd...
 

Door gebruik van Total Commander wel weer wat nieuw inzicht gekregen in het infotainmentsystem: we weten dat er een SD-kaart midden onder het display zit; dat is 'sdcard1'. Maar volgens Total Commander  is nóg eentje: 'sdcard0' en daar blijkt ook heel wat spul op te staan. En er zijn ook twéé USB-aansluitingen. Die in het midden is 'usb0', maar er is ook een 'usb1'.

Edit:
De 'usb1' is NIET de rechter USB-aansluiting, naast die van 'usb0'. Ergens binnenin zitten dus nog een sdcard aansluiting en een USB-aansluiting.

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


8 minutes ago, Hippe lip said:

Ben maar eens verder gaan zoeken op het internet en kwam de suggestie tegen van iemand die Total Commander had geïnstalleerd. Via de browser van de auto heb ik die opgezocht en geïnstalleerd. 

VERRASSINNGGG:
De twee bestanden voor EasyTouch en Chrome die op mijn stick staan, kon ik met Total Commander gewoon op die stick zien staan! 
Teleurstelling: installeren lukte bij geen van beide bestanden. Dubbeltikken levert wel de vraag "EasyTouch.apk Dit programma is nog niet op uw apparaat geinstalleerd. Wilt u het installeren?" Natuurlijk voor ja gekozen. Maar daarna kreeg ik de foutmelding "X App niet geinstalleerd." Idem met Google Chrome.

Met de brouwser opnieuw een versie van Google Chrome opgezocht en geprobeerd te installeren. toen kreeg ik "Parseerfout. Er is een probleem opgetreden bij het parseren van het pakket."
Dat zal wel komen omdat ik een te nieuwe versie van Chrome probeerde te installeren?

@Xmoo: enig commentaar hierop? Heel langzaam kom ik telkens een klein stukje verder, maar het kost wel veel tijd...
 

Door gebruik van Total Commander wel weer wat nieuw inzicht gekregen in het infotainmentsystem: we weten dat er een SD-kaart midden onder het display zit; dat is 'sdcard1'. Maar volgens Total Commander  is nóg eentje: 'sdcard0'. En er zijn ook twéé USB-aansluitingen. Die in het midden is 'usb0', maar er is ook een 'usb1'. Nu ik dit opschrijf bedenk ik me dat ik wel ff had proberen of dat de rechter USB-aansluiting is....

Goed om te horen. Ik vraag me af of op de e-Niro wel hetzelfde Android versie draait. Dat zou ook een mogelijke issue kunnen zijn dat je de .apk's niet kunt installeren.

Kun jij een foto sturen van "Over Android" pagina. Kijken welke versie de e-Niro draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 hours ago, Hippe lip said:

Deze bedoel je?

IMG_6654.thumb.JPG.5f576dd57c619725b28718886574d0b6.JPG

Is hetzelfde. Zal vanavond of morgen een back-up maken van mijn USB stick en voor je uploaden. Mag je dat eens proberen. Zal ook even kijken hoe ik mijn stick geformatteerd had etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, Xmoo zei:

Is hetzelfde. Zal vanavond of morgen een back-up maken van mijn USB stick en voor je uploaden. Mag je dat eens proberen. Zal ook even kijken hoe ik mijn stick geformatteerd had etc.

Ah dank. Stuur maar een DM als het zover is. Dan zal ik er maar op vertrouwen dat je me geen besmet spul stuurt...:santa:
 

Quote

Zal ook even kijken hoe ik mijn stick geformatteerd had etc.

Mijn stick was uiteindelijk wel leesbaar met Total Commander. Er zal iets mis zijn met de twee bestanden (Chrome en EasyTouch). Daarom gaf de auto een foutmelding bij het insteken van de stick én kon ik ze niet uitvoeren met Total Commander. Geen idee wat ermee mis is, want ik heb wel de versienummers uit jouw lijst opgehaald...

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


On 6/5/2019 at 4:59 PM, Hippe lip said:

Ah dank. Stuur maar een DM als het zover is. Dan zal ik er maar op vertrouwen dat je me geen besmet spul stuurt...:santa:
 

Mijn stick was uiteindelijk wel leesbaar met Total Commander. Er zal iets mis zijn met de twee bestanden (Chrome en EasyTouch). Daarom gaf de auto een foutmelding bij het insteken van de stick én kon ik ze niet uitvoeren met Total Commander. Geen idee wat ermee mis is, want ik heb wel de versienummers uit jouw lijst opgehaald...

Sorry dat het even duurde. Was vergeten dat ik een Rugby toernooi had. Vanochtend eindelijk weer thuis.

Ik heb mijn post ge-update met nieuwe versies en links die ik op mijn Kia Stonic getest hebt. Hiermee moet het dus echt lukken, en anders doe jij iets fout :P

https://mohammad.moghtader.net/meer-controle-over-je-kia-of-hyundai-hebben/ 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank je voor je moeite, @Xmoo. Geen probleem dat het ff duurde; geen haast. Belangrijker is het dat je plezier had op het rugbytoernooi. 

Om feedback te geven:

EasyTouch; de link komt op een pagina die blijft hangen op Downloading.... (Adblock en Ghostery uitgeschakeld)

Plex; Komt uit op een pagina met de tekst 'Sorry, you have been blocked" en "This website is using a security service to protect itself from online attacks. The action you just performed triggered the security solution. There are several actions that could trigger this block including submitting a certain word or phrase, a SQL command or malformed data."

De rest gaat goed.

Met name Easy Touch is dus verelend. Wat kan hier mis zijn? Waarom wil die niet downloaden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 hours ago, Hippe lip said:

Dank je voor je moeite, @Xmoo. Geen probleem dat het ff duurde; geen haast. Belangrijker is het dat je plezier had op het rugbytoernooi. 

Om feedback te geven:

EasyTouch; de link komt op een pagina die blijft hangen op Downloading.... (Adblock en Ghostery uitgeschakeld)

Plex; Komt uit op een pagina met de tekst 'Sorry, you have been blocked" en "This website is using a security service to protect itself from online attacks. The action you just performed triggered the security solution. There are several actions that could trigger this block including submitting a certain word or phrase, a SQL command or malformed data."

De rest gaat goed.

Met name Easy Touch is dus verelend. Wat kan hier mis zijn? Waarom wil die niet downloaden?

Ik heb de mirrors vernieuwd. Probeer het aub nog eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu net pas eraan toegekomen om de bestande op te halen. Allemaal gelukt. Dank dus @Xmoo

Volgende stap is het proberen te installeren in de auto. Hoop daar morgen aan toe te komen. Er zijn meer dingen die moeten gebeuren.....;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

@Cybespin kwam op het Tweakersforum nog wel met een waarschuwing:

@Hippe Lip over het klooien met Android apps: hier ook iemand die "wist wat hij deed" ;) 

McTrex2 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" 
Benieuwd hoe het voor hem afloopt..

Dat is voor mij zeker een aandachtspunt. Nu twijfel ik wel wat ik ga doen.

Dit is de tweede waarover ik lees dat het mis gaat. In beide gevallen is Youtube geïnstalleerd en dat ga ik hoe dan ook niet doen. Geen idee wat het risico daarvan is, maar ik vind het voor de auto nutteloos.

Verder hebben beiden Chrome geïnstalleerd en daarvan weet ik dat er in het verleden versies waren met een memory leak. Dan wordt ongebruikt geheugen niet teruggegeven (vrijgegeven), waardoor dat uiteindelijk vol loopt. Nu ben ik hier geen expert in, maar ik kan me wel voorstellen dat de boel hierdoor vastgelopen is.

Ik stop nog niet met mijn project, maar ben nu wel extra voorzichtig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 hours ago, Hippe lip said:

@Cybespin kwam op het Tweakersforum nog wel met een waarschuwing:

 

Dat is voor mij zeker een aandachtspunt. Nu twijfel ik wel wat ik ga doen.

Dit is de tweede waarover ik lees dat het mis gaat. In beide gevallen is Youtube geïnstalleerd en dat ga ik hoe dan ook niet doen. Geen idee wat het risico daarvan is, maar ik vind het voor de auto nutteloos.

Verder hebben beiden Chrome geïnstalleerd en daarvan weet ik dat er in het verleden versies waren met een memory leak. Dan wordt ongebruikt geheugen niet teruggegeven (vrijgegeven), waardoor dat uiteindelijk vol loopt. Nu ben ik hier geen expert in, maar ik kan me wel voorstellen dat de boel hierdoor vastgelopen is.

Ik stop nog niet met mijn project, maar ben nu wel extra voorzichtig.

 

Ik heb 2 gevallen gelezen en die probeerde update uit te voeren van Android zelf. Ik heb nog niet gehoord dat iemand problemen heeft gehad na het installeren van apps als Youtube en Chrome.

De .APK's die ik op mijn website heb staan, heb ik zelf allemaal geïnstalleerd op mijn Stonic. Hiervan weet ik dus met zekerheid dat ze werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had recent even een benauwd momentje; ik heb ook een aantal apps zelf geinstalleerd, waaronder Firefox als browser. Ik had hem laatst even weer opgestart om wat te proberen, maar had al gevolg dat mijn gehele scherm steeds wit werd. Als ik op één van de knoppen Map of EV drukte zal ik even een seconde het juiste scherm, maar werd daarna weer helemaal wit en kon er niets meer mee. Herstarten van de auto hielp niet en andere herstarts ken ik niet (bij de VW kon ik lang op de aan-knop drukken, hoorde je een harde tik en starte het systeem weer opnieuw op). Ik zat al te bedenken hoe ik dit de dealer uit moest gaan leggen. Pas de volgende ochtend met wegrijden werkte het systeem weer normaal tot mijn grote opluchting. Ik ben even klaar met het experimenteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 24-6-2019 om 12:03, Terp1234 zei:

Ik had recent even een benauwd momentje; ik heb ook een aantal apps zelf geinstalleerd, waaronder Firefox als browser. Ik had hem laatst even weer opgestart om wat te proberen, maar had al gevolg dat mijn gehele scherm steeds wit werd. Als ik op één van de knoppen Map of EV drukte zal ik even een seconde het juiste scherm, maar werd daarna weer helemaal wit en kon er niets meer mee. Herstarten van de auto hielp niet en andere herstarts ken ik niet (bij de VW kon ik lang op de aan-knop drukken, hoorde je een harde tik en starte het systeem weer opnieuw op). Ik zat al te bedenken hoe ik dit de dealer uit moest gaan leggen. Pas de volgende ochtend met wegrijden werkte het systeem weer normaal tot mijn grote opluchting. Ik ben even klaar met het experimenteren.

Dit maakt me ook weer extra voorzichtig idd.

@Xmoo: het is natuurlijk ook goed om te horen van de situaties waar het goed ging. Maar je leert pas echt van die situaties waar het niet goed ging. WAAROM ging het daar niet goed en WAT (welke app) ging er mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 hours ago, Hippe lip said:

Dit maakt me ook weer extra voorzichtig idd.

@Xmoo: het is natuurlijk ook goed om te horen van de situaties waar het goed ging. Maar je leert pas echt van die situaties waar het niet goed ging. WAAROM ging het daar niet goed en WAT (welke app) ging er mis?

Voor alles is wel een verklaring. Ik denk in dit geval dat er iets in het Firefox process is blijven hangen. Vervolgens toen het systeem langdurigere tijd uit heeft gestaan, cache (tijdelijke geheugen) leeg is gegooid (automatisch) en vervolgens tijden het opstarten weer is gaan werken. Dat is een software bug en kan in verschillende versies van een applicatie voorkomen, vandaar dat er vele versies zijn. Ik zelf heb bijvoorbeeld in Chrome en streaming applicaties als Youtube & Plex aangegeven dat ik een kleine cache wil. Zo voorkom ik dat het systeem volloopt (ook met kijk op toekomstige updates).

Nogmaals enige problemen die ik tot nu heb gevonden was iemand die een eigen launcher had geinstalleerd waardoor het unit niet werkte, maar dat heeft hij uiteindelijk opgelost. En mensen die met Torque Pro zijn gaan spelen, deze lijken voor nu permament/temp gebricked te zijn. Probleem hierin is vaker uitgelegd op verschillende fora dat de TCC893X_EVM niet bedoeld is om als Bluetooth bridge te werken maar alleen als ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Xmoo zei:

Nogmaals enige problemen die ik tot nu heb gevonden was iemand die een eigen launcher had geinstalleerd waardoor het unit niet werkte, maar dat heeft hij uiteindelijk opgelost. 

Weet je toevallig ook hoe dat is opgelost? Is er een procedure om de unit te resetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...