Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Vandaag de 10.000 km aangetikt. Slechts 2x niet aan de thuislader gehangen voor totaal circa 20 kwh, dus dat is verwaarloosbaar. De meter in de meterkast staat op 1660 kwh totaal geleverd aan de Kia. Heeft iemand vergelijkbare getallen? Ik heb een DC lader thuis dus ben even nieuwsgierig hoe dat bij andere laders uitpakt. De Kia zelf heeft geen idee hoeveel kwh er binnen gekomen is, of staat dat ergens in de app? misschien ga ik die dan toch een keer bekijken :-)

Geplaatst
9 uur geleden, jwv zei:

Wat staat er als gemiddelde verbruik in je dashboard?

Dit gaat allen op als je nooit tussentijds die teller gereset hebt. En dan neem ik aan dat je deze teller bedoelt:

IMG_6337.thumb.JPG.d5bf8e9f59d8bde97786290628be9873.JPG

Geplaatst
10 uur geleden, ronald visschers zei:

De Kia zelf heeft geen idee hoeveel kwh er binnen gekomen is, of staat dat ergens in de app? misschien ga ik die dan toch een keer bekijken :-)

Leuk dat je dit aankaart. Ik loop al een tijdje met de gedachte rond om een kWh-meter in de auto in te bouwen. Ergens voorin, vlak bij de laadstekker. Moet nog eens kijken of daar een geschikte plek voor is, want dat lijkt me wel wat. Je weet dan precies hoeveel er bruto binnengekomen is. 

Het zou dan helemaal áf zijn als je dan ook nog ergens een meter in het gelijkstroomcircuit in kan bouwen. Dan weet je ook hoeveel de verliezen van het omzetten zijn, maar dat zal niet echt haalbaar zijn, schat ik zo in.

404597_SDM120_small.jpg.6ddefced901fd9b05192f69da7a80340.jpg

Geplaatst

Je kunt via zo'n bluetooth ODB adapter je Kia uitlezen en volgens mij heb ik in Torque pro ook een item gezien over de totale energie die er binnengekomen is in de kia. Er worden trouwens nog heel wat meer gegevens daarover bijgehouden.

Geplaatst
2 uur geleden, Engelseruiter zei:

Je kunt via zo'n bluetooth ODB adapter je Kia uitlezen en volgens mij heb ik in Torque pro ook een item gezien over de totale energie die er binnengekomen is in de kia. Er worden trouwens nog heel wat meer gegevens daarover bijgehouden.

Ja, daarmee wil ik nog aan de slag, maar het jammere is dat al die OBD-dongels alleen met Android overweg kunnen en ik alleen spullen van Apple heb. En om speciaal daarvoor nou een Androidding te kopen is ook zo wat. Ik heb nog wel een Android tablet (TAB3) liggen, maar die blijkt te oud om met de OBD-dongel te werken. Die plug heb ik wel, dus nu zoek ik nog een oplossing voor de rest.

Geplaatst

Ja leuk, Ton, maar ik ga toch niet altijd mijn Mac meenemen in de auto? En VM draait voor zover ik weet niet op iPhone of iPad, dus die weg gaat niet lukken.

Wat wel kan (maar de vraag is of ik dat wil), is kijken of Torque te installeren is op het Samsung Android systeem van de auto. Ik ga dezer dagen toch wat hacken om te kijken of ik ABRP er kan inbouwen. Dat lijkt me nou een echt nuttige toevoeging.

Geplaatst
Zojuist, Murcielaygo zei:

Er zijn ook WiFi-OBD-dongles die iOS-compatible zijn...

Niet gevonden. Voorbeelden?

Geplaatst
2 uur geleden, Murcielaygo zei:

Sorry, niet zo bij de hand.
Maar je zou eens op (het forum van) iCulture.nl kunnen kijken, goed kans dat je daar wat tegen komt.

Ah, dank je. Maar als ik daar zoek op OBD (breder kan ik het niet maken) komt er al geen enkel resultaat...

Geplaatst

Zoek eens met
"obd dongle wifi ios"
Dan zie ik er meerdere met Google.

Zelf gebruik ik al jaren een ScanGauge II.
Minder uitgebreid dan bijv. Torque ofzo, maar wel een stand-alone device en dat wilde ik graag.

Geplaatst

Wat ik net in een artikel op internet vind is dat je bij aanschaf van de dongle moet letten op bluetooth versie 4 of hoger. Want Apple ondersteund alleen 4.0 en hoger. Dan zou het wel moeten werken met een iphone via BT. Helaas zijn veel dongles uitgevoerd met een lagere versie van BT en dan werkt het niet. bron: http://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/

Misschien heb je hier wat aan.

Geplaatst
4 minuten geleden, Fralamjo zei:

Wat ik net in een artikel op internet vind is dat je bij aanschaf van de dongle moet letten op bluetooth versie 4 of hoger. Want Apple ondersteund alleen 4.0 en hoger. Dan zou het wel moeten werken met een iphone via BT. Helaas zijn veel dongles uitgevoerd met een lagere versie van BT en dan werkt het niet. bron: http://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/

Misschien heb je hier wat aan.

Ja, dat is zéker zinvolle informatie. Dank je wel! Daar was ik nog niet op gekomen. :adanku:

• 2 jaar later...
Geplaatst
On 5/27/2019 at 10:47 PM, RonaldVisschers said:

Vandaag de 10.000 km aangetikt. Slechts 2x niet aan de thuislader gehangen voor totaal circa 20 kwh, dus dat is verwaarloosbaar. De meter in de meterkast staat op 1660 kwh totaal geleverd aan de Kia. Heeft iemand vergelijkbare getallen? Ik heb een DC lader thuis dus ben even nieuwsgierig hoe dat bij andere laders uitpakt. De Kia zelf heeft geen idee hoeveel kwh er binnen gekomen is, of staat dat ergens in de app? misschien ga ik die dan toch een keer bekijken :-)

Geplaatst

De auto moet wel communiceren met de lader, maar dat gaat ook op voor elke 'normale' laadpaal, dus ik verwacht daar geen probleem.

In het gekste geval laadt 'ie gewoon niet op omdat de lader het juiste signaal niet krijgt of geeft.

Geplaatst
3 uur geleden, Jan Fahner zei:

Weet iemand of je de Kia thuisladerr ook voor een peugeot 208 e kunt gebruiken ??  Of zijn die laders compleet auto afhankelijk ????

Dat zal geen probleem zijn. De lader communiceert op een gestandaardiseerde manier met de auto. Dat is voor alle EVs hetzelfde.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
3 uur geleden, Jan Fahner zei:

@Jan Fahner zei hier nix >

Een DC-lader thuis? Hoe dan, welke dan? Ben wel nieuwsgierig, want is een DC-lader niet een heel duur ding dat pas nut heeft  als je er heel veel gebruik van maakt en ook nog met hogere vermogens wilt (kunnen) laden?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Om even te mogen reageren op de aller eerste post van 27 mei 2019, ben ik ook nieuwsgierig in hoeverre mijn verbruik is, gezien ik de E-variant nog maar net 5 weken heb.
Voor het gemak heb ik volgens mijn laadoverzicht 238kWh afgenomen en daarmee ongeveer 1300km gereden. De eerste 450km tel ik niet mee omdat deze km's van de e-lading is afgenomen waarmee de auto is afgeleverd (volle tank zeg maar).
Als ik de waarden vergelijk met "1600kWh afgenomen bij 10k km's" dan vraag ik mij af, wie doet het beter.
Mijn gemiddeld verbruik staat in het scherm op 12,5kWh/100km. Ik rij doorgaans alleen stadsritten.

Geplaatst (aangepast)

Wanneer ik jou 238 kWh deel door 1300km, kom ik op een doorsnee van 18,3 kWh/100km ...

De verschil is dan de laadverlies.

aangepast door Gerd Bartels
Geplaatst

Beste @Gerd Bartels, is dat laadverlies acceptabel of .......niet. Geen flauw idee eerlijk gezegd.
Vergeleken met de vorige HEV uitvoering heb ik nu een besparing van ongeveer 35% ten opzichte van de benzine periode. Dus kan ik het verlies wel accepteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...