Jump to content
Fransumo

Met de E-Niro op reis naar Italie - va bene?

Recommended Posts

Graag wilde ik ervaringen delen met andere E-Niro rijders over onze vakantie naar Italië afgelopen mei/juni.

Reisbestemming is een agriturismo in Umbrie en Toscane, ongeveer 1500km bij ons vandaan.

De voorbereidingen die wij getroffen hebben:

-internet: op reis met elektrische auto in Europa

-plugsurfing app/sleutel geactiveerd

-new motion laadpas in bezit

-apps ‘opencharge’, ‘chargemap’ en ‘new motion’ gedownload

-route uitgestippeld mbv verschillende sites/apps (goingelectric.de is zeer overzichtelijk en in te

stellen op DC-laden, stekkertype, autotype etc.), stations opgeslagen in Mijn Kaarten en Google

Maps, tevens gedeeld met de telefoon van mijn vrouw, hebben ons voorgenomen om de Lidl-

Laadpunten op te nemen want die liggen op de route en zijn ‘kostenlos’

-onze Kia staat ingeschakeld op ECO modus en we doen zuinig met airco/rijstijl

-sturen emails naar overnachtingshotels die halverwege de route liggen

Heenreis:

1e dag  woonplaats – Bellinzona hotel (heeft 2 laders, kan ‘gereserveerd’ worden …. is wel een AC-lader 11kwh)

Opgetogen gaan wij het avontuur aan om met een elektrische auto op vakantie te gaan, hebben ons terdege voorbereid (dachten wij), de 1e stop is bij AC Wanlin, prima 250km gereden dus iets eerder dan gepland, 2e stop is de Intermarché bij Metz – prima plek voor een picknick, geen vuiltje aan de lucht :), het eerste probleem doet zich voor bij Basel als we bij de Lidl willen tanken, laadstation buiten gebruik, personeel kan niet helpen, gelukkig is daar een vriendelijke Zwitser in een BMW I3 die ons het dichtstbijzijnde snellaadstation aan de autobaan wijst, redden het net met de accu, uiteindelijk bij hotel aangekomen, 1000km verder en al met al 3-4u extra tijd kwijt met laden en omrijden

2e dag hotel - Umbrie

Goedgemutst vervolgen wij onze rit, tegenvallers zijn ingecalculeerd en het zal op dag-2 toch voorspoediger gaan….dachten wij, want de eerste stop is bij de Ikea in Bologna, een Enel station, accepteert geen New Motion/Plugsurfing, Enel servicenummer op station gebeld (spreekt gelukkig Engels).. kunnen ons niet helpen (“u moet de app downloaden”), ANWB gebeld …”die vraag hebben wij niet eerder gehad”, ondertussen de Enel app gedownload, wat blijkt? Alleen voor Italianen!! Er zit een blauwe sticker ‘Co-financed by the EU’ op het station die ik er ter plekke af wil trekken … grrr :censored:… hoezo Europese subsidie? Voor die ene Italiaanse eco-conscious autorijder? Wij hebben een fiscaal nummer nodig van een Italiaan…. hoe komen we daar aan? De paus gebeld maar die gaf niet thuis…. nee de enige die ons kon helpen was de Nederlandse eigenaar van de agriturismo en zo gezegd zo gedaan, onze redder in nood, en het werkt:) .. eindelijk, geplande laadtijd 1.30u, dan maar de Ikea uitkammen en wat Billy balletjes scoren (trouwens, wel lekkere koffie bij de Ikea….whatelse? wij zijn in Italië toch), daarna doen we nog 2 stops en komen ruim 5 uur later dan gepland aan op onze bestemming, een schitterende agriturismo in het prachtige Umbrie.

Wij mogen gebruik maken van het stopcontact in de schuur, de ‘granny charging’ blijkt goed te werken en is voldoende voor de dagelijkse 50-120km die wij nodig hebben (elektricien moet wel 2e dag komen want i.c.m met de pomp van zwembad slaat de stop door maar dat is snel verholpen); in de bergen rijden is trouwens fantastisch want door de recuperatie ‘kost’ een ritje van 60km slecht 30km aan vermogen, lekker ‘flipperen’ dus J

Na een week gaan wij door naar Toscane, een prachtige agricamping onder de olijfbomen waar de vriendelijke eigenaren ons toestaan om bij een 10Amp paal te staan, het is voorseizoen dus erg rustig.

Wij maken in de week gebruik van het laadstation bij de Co-op in de buurt van Florence, een snellaad waar nooit iemand staat en leuke bijkomstigheid…. wij zijn verzot op Italiaans eten en dan is deze Unicoop Firenze een walhalla :chef:.

De terugreis, wij besluiten om de bijna 1400km in 1 dag te rijden, zo’n 14uur ingepland, route met verschillende laadstations (en ‘back-ups’) in Kaarten en Maps geprikt.

1e stop in buurt van Milaan, eerst een Co-op met eigen station… no way, werkt gewoon niet, dan naar Scala Milaan (outlet center), waar is dat laadstation? tig rondjes rijden door de parkeergarage, op en af … dan vinden we met behulp van de Enel app het station, verdekt opgesteld in een weggetje net voor de ingang ‘non autorisato’ maar dus wel voor elektrische auto’s… zijn bijna leeg dus dat gaat weer zo’n anderhalf uur kosten, ontbijtje, de poorten van het Scala gaan open dus nog koffietje want wij hebben zelf ook wat energie nodig

2e stop onderweg autobaan Zwitserland, was het maar overal zo… 6 stations op rij van Ionity J en 3e stop ergens bij de Péage, prima maar dan …… bij de Intermarché in Metz is het station bezet en dat gaat nog zeker 1 uur duren, dan maar naar volgende station in Luxemburg (stad) … en nu opgelet! DIT IS HET ENIGE DC-STATION IN HEEL LUXEMBURG (LAND!), daar staan dan 2 taxi’s en een Hollandse I-Pace (verlaten), ondanks de 3 laadstekkers kan hier slechts 1 x DC en 1 x AC geladen worden, dit wordt een lange zit, wij praten met een chagrijnige taxichauffeur voor wie dit dagelijkse frustratie is (er rijden meer dan 100 Nissan Leafs als taxi), onze frustraties eten wij weg met een diner op het dashboard, het is 3? uur verder dat wij verder gaan, nog 1 pitstop voordat wij thuis zijn, onze relatiebreuk is ondertussen hersteld …. tot wij bij Wanlin aankomen… het station bij de AC is goed verstopt (waar zijn die borden?) en … ja hoor er staat een auto aan de DC …. grrr :censored:, maar dan treffen wij een heel vriendelijke elektrische Zuiderbuur die zowaar voor ons plaats maakt omdat hij onze hulpeloze blikken zag…. thuisgekomen, na een rit van 20 uur:(, gaan wij eerst zelf aan de oplader.  

Naar aanleiding van ons verslag mag u uiteraard voor uzelf uitmaken of u de uitdaging aan wilt gaan,

misschien helpt onderstaande recap in de keuze:

-          Laadstations zijn soms moeilijk te vinden, werken niet altijd op de (meest gangbare) laadpassen

-          Overnachtingshotels met laadstations zijn er nauwelijks in midden-zuid Zwitserland, Noord-Italië en als je vraagt om uitleg over type station/reservering krijg je vaak geen antwoord  

-          Sta je aan een DC-lader van 60-50KW dan kan het effectief 30-35KW zijn, betekent 20-30min langer opladen

-          Vaak beste plaatsen op parkeerplaats, en in Italiaanse steden betekent dat de enige vrije plaatsen, staat toch niemand

-          Prijzen voor opladen zijn hoog in Italië, start 0,25-0,66 en per kwh 0,34-0,55 en dat zie je soms pas bij afrekening, of de Enel-app 0,45/kwh (geen start)

-          Je Enel-app werkt niet altijd want internet werkt ook niet altijd

-          Instructie bij Enel station is alleen in Italiaans (taaloptie werkt niet….tutti va bene?), moet

de stekker nu eerst in de auto en recharge? of vice-versa? Hoera hij doet het…. of niet…

-          Bij veel Enel stations is aansluiting pas mogelijk als beveiligingsklep opent, dit lukt pas bij

openen van app, check ID stationnummer en starten maar …. of niet

-          Wellicht een inkoppertje, maar omdat je onderweg over zo’n grote afstand DC laadt is je max accu bereik telkens 80%

-          Zoveel Autogrills in Italië, waarom niet meer stations langs de snelweg?

-          Ook geen aanduiding op borden tankstations voor elektrisch tanken langs de weg (alleen in Zwitserland gezien)

-          Last but not least, zorg ervoor dat u stressbestendig bent, … en dit geldt vooral voor uw partner

-          Fijne reis, mocht u nog elektrisch naar Italië willen reizen

IMG_9303.jpg

IMG_9546.jpg

IMG_9555.jpg

IMG_9561.jpg

IMG_9562.jpg

• Like 1

Nou dat noem ik geen vakantie maar stress. Geen voorbereiden m.u.v. de route ingeven in de navigatie. Met de Niro EV naar het zuiden van Frankrijk geweest. Tanken in de woonplaats en bij het overnachting hotel en keer (extra) getankt. Na de overnachting door naar de vakantiebestemming. Daar nog wat rondgereden en bij het daar vertrekken weer een keer getankt. Route ingegeven naar woonplaats met een tussenstop in ons overnachting hotel. Bij vertrek de volgende morgen getankt en daarna in een ruk door naar huis. Geen relatiebreuk of andere ellende. verbruik 1:23,6

• Like 2

@Specialmade “tanken” met een Niro EV? Ik heb er ook een, maar die heeft geen tankklepje hoor.

Ook totaal geen stress, 5000 km heen, door en terug van Noorwegen, geen centje pijn en nauwelijks extra (lang) gestopt dan normaal. In de noordelijke landen zijn er vollop snelladers, hoop dat de Fransen en Italianen het licht ook gaan zien binnenkort ;) Kwamen juist relaxter aan omdat je niet een te snelle tankstop kan maken en eigenlijk dan te lang achtereen aan het rijden gaat.

• Like 1

Het valt me op dat je veel voor gratis laadpalen hebt gekozen. Op je vakantiebestemming zou ik dat doen, maar onderweg op zo’n lange rit? Je bespaart hooguit een paar tientjes op die hele rit en krijgt er risico’s, stress en omwegen voor terug. Nee dank je. Ik probeer liever laders te vinden die zo dicht mogelijk bij de route liggen. 

Wat de Franse laders betreft: die snap ik niet helemaal. De aanleg van een laadpaal is toch niet goedkoop, zeker een snellader niet. Waarom zijn die dingen dan in godsnaam zo vaak –om welke reden dan ook– onbruikbaar? Je kunt ze toch alleen maar terugverdienen als ze werken? Hebben die Fransen last van teveel geld of zo? :death:

Voor ons toch wel va bene...

Zoals ik al ergens anders vertelde zijn we net terug van 4500 km Nederland, Duitsland, Zwitserland, Italië (Umbrië & Alpen), Frankrijk en België, met gezin van vijf en hond. En met kampeeruitrusting in een dakkoffer. Geen problemen, behalve in Frankrijk, met een derde van de palen stuk inderdaad. Vreselijk. Maar mijn belangrijkste punt is dat het in Italië (enigszins verrassend) prima ging. 

Wel hadden wij al in NL uitgezocht hoe het zat in Italië en de Enel X (juicepass) al geïnstalleerd. Dat werkte echt goed. Zie https://www.kiaclub.nl/topic/23242-e-niro-hoe-ver-kan-je-er-mee-rijden/?do=findComment&comment=218450

De laadsnelheid is wel lager dan bij ionity en fastned in NL, BE, DU, CH. Daar kregen we ruim 70kW en in Italië meestal 40-45kW. Ook vind ik het duur in Italië: daar betaalden we ruim €25 voor onze laadsessies, vergeleken met ruim €8 per sessie voor 1.5 keer zo snel laden in de andere landen. Alleen Frankrijk was erger met ook ruim €25 maar nog langzamer laden (30-35kW), slechtere dekking en belangrijkste dus dat een derde van de DC palen stuk is, dus je kunt er daar niet op rekenen en je moet een extra veiligheidsmarge inbouwen wat weer meer tijd kost (eerder laden).

Wij gaan voor volgende vakanties Frankrijk vermijden tot het daar verbetert.  

Wat ik wel bedacht is dat je met de e-niro relatief gezien heel goed zit in landen waar laden beperkt wordt tot bijv 50kW. De e-niro is redelijk zuinig en met de zelfde beperkte laadsnelheid ben je met een Audi e-tron, Mercedes EQC, Jaguar I-pace veel meer reistijd kwijt, want die gebruiken veel meer per km. Alleen Tesla is natuurlijk stuk beter (maar model 3 is te onpraktisch voor ons gezin en grotere tesla's kunnen wij niet betalen)

8AA2D632-1EF3-44B5-9C0E-E136CE68E521.jpeg

597BD36B-8A5B-4001-BE65-C825BEFED506.jpeg

EBA439A0-F02F-4F15-8EAD-4FEEC54F4D64.jpeg

0642FC99-CE92-4823-9708-D53B538BBD68.jpeg

DBB62260-B6B8-45ED-A091-5FB2A07AD4A9.jpeg

4A48D875-6DE9-40A4-BA1E-F436EF7BCFE5.jpeg

12 uur geleden, jwv zei:

@Specialmade “tanken” met een Niro EV? Ik heb er ook een, maar die heeft geen tankklepje hoor.

Ook totaal geen stress, 5000 km heen, door en terug van Noorwegen, geen centje pijn en nauwelijks extra (lang) gestopt dan normaal. In de noordelijke landen zijn er vollop snelladers, hoop dat de Fransen en Italianen het licht ook gaan zien binnenkort ;) Kwamen juist relaxter aan omdat je niet een te snelle tankstop kan maken en eigenlijk dan te lang achtereen aan het rijden gaat.

je hebt gelijk,  moet natuurlijk hybride zijn.  :-) 

Wij staan nu met de e-Niro in Zuid-Frankrijk na een rondrit via Eifel, Oost-Duitsland, Zuid-Duitsland, Liechtenstein, Italië (Piëmonte, Ligurië, Toscane, Emilia Romagna).

Voorbereiding: Ik dacht best redelijk met zo'n 8 verschillende Nederlandse passen, die allemaal aangeven ook veel buitenlandse providers te ondersteunen. Praktijk: Nederlandse passen werken buiten Nederland niet.

Duitsland: De gratis snelladers bij Lidl en Aldi werken vrijwel altijd probleemloos. Één keer de fout gemaakt een uur aan een 42kW type-2 lader te blijven staan. Les: altijd CCS laden!!!

Liechtenstein. De enige snellader van het land staat in een parkeergarage die 2,20m hoog is. Wat nu? Dakkoffer afladen? Stapvoets en met begeleiding van een vriendelijke Liechtensteiner(?) bereiken we de snellader. Die blijkt op geen mogelijkkheid te activeren. Dan maar de klantenservice bellen. Na een smeekbede wordt de laadpaal voor ons vrijgeschakeld.

Italië: De eerste laadpaal in Milaan is met geen mogelijkheid te activeren. Een paal van een andere provider is met de inderhaast geïnstalleerde 'Juice Pass'-app van Enel X in een mum van tijd geactiveerd. Je moet wel een credit card aan de app koppelen. De app is fantastisch. Hij laat een groot aantal laders door heel Italië en zelf daarbuiten zien. Wel duur laden met 50 cent per kW!!!

Volgende stap is Frankrijk. Ik ben benieuwd of het ons hier net zo slecht vergaat als de andere rijders. Wordt vervolgd ...

In juni zonder problemen  met E-Niro op en neer naar zuid west Frankrijk gereden.  In Frankrijk en België alleen gebruik gemaakt van Ionity. 

Werkt perfect met de Ionity app, € 8 per keer laden qen afstand tussen de  verschillende stations ( max plm 300 km) haalbaar.

Misschien is dat de truc. Wij kwamen vooral Sodotrel palen tegen in Frankrijk en daar hadden we vaak problemen mee. In andere landen ben ik steeds blij Ionity te zien...

Ja klopt. De enige keer dat ik een keer tussendoor bij  Corridoor/Sodetrel wilde laden  stuk moeilijker om te starten ( sloeg constant af na een minuut) . 

Route met alleen Ionity: Lille-Parijs-Chartres-Limoges- Montauban/Toulouse.

Dijon- Lyon helaas (nog?) niet.

Ik ga in september richting Alpen en ga gewoon een Zwitsers vignet aanschaffen. Goedkoper dan de peage en de sodehell chargers (bijnaam is niet van mij zelf, maar zegt genoeg) ken ik nog maar al te goed van mijn avontuur met de Hyundai Ioniq electric in 2017. Ben in Allemond gekomen aan de voet van de Glandon, maar het was wel een bijzondere rit. Nu met Ionity en de e-Niro rij ik graag 100km om, om zo via Ionity te laden en geen laadstress te hebben en gewoon een lekkere vakantie. Racefiets mee en lekker in de Alpen rijden.

Edited by Fralamjo

Als je dit zo leest is het toch gewoon krankzinnig dat je zo veel moeite moet doen om bij de juiste laadpaal met het juiste pasje aan te komen.

Je kunt met een pin pas onderhand fooi aan een zwerver geven, maar bij een laadpaal betalen kan niet? 

Nope, en dat is kosten. Als je namelijk als paal-leverancier een pinpas toegang wil, dan moet je daar dik voor betalen en ook nog per transactie. Dan is een simpele rfid in een dongle of pas veel goedkoper. En dus hebben we laadpassen. Over een paar jaar lachen we er om, maar we zijn nog lekker aan het pionieren. Ik vind het zelf de nodige charme hebben: ik was erbij toen EV rijden nog een avontuur was, over een paar jaar is er geen zak meer aan en kan iedere pummel het. ;) no pun intended, maar als iemand het zo wil opvatten: be my guest :D

• Like 1
  • Haha 1

Heel slim om er voor te zorgen dat elektrisch rijden makkelijk geaccepteerd wordt.. NOT.

En kosten? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen, iedereen die iets wil verkopen in NL heeft wel een pinapparaat, dus zo moeilijk kan het gewoon niet zijn. Het klinkt eerder als krampachtig klanten binden.

12 uur geleden, Fralamjo zei:

Over een paar jaar lachen we er om, maar we zijn nog lekker aan het pionieren. 

Vind het interessant om te lezen, maar heb daar toch allemaal geen zin in en heb besloten om zolang door te rijden met m'n Niro hybride.

Of op de (politieke ondersteuning van de) waterstofauto. Ik denk dat dat pas  de echte toekomst is van elektrisch rijden.

• Like 1

3 uur geleden, Derrek zei:

Vind het interessant om te lezen, maar heb daar toch allemaal geen zin in en heb besloten om zolang door te rijden met m'n Niro hybride.

Of op de (politieke ondersteuning van de) waterstofauto. Ik denk dat dat pas  de echte toekomst is van elektrisch rijden.

En waarom denk je dat waterstof de toekomst is? Niemand kan mij dat goed uitleggen. Er kleven namelijk nog veel meer nadelen aan dan bij elektrisch rijden. Vooral het enorme energieverlies tussen het omzetten naar gas en gas weer omzetten naar elektriciteit. En dan is veilig opslaan van waterstof ook nog wel een dingetje. 
Dus volgens mij is dit echt nog lang niet aan de orde.

• Thanks 1

@gjcvro In NL hebben we al een hele hoge pin dichtheid, maar andere landen is wel anders en kijk ook naar de marges. Per pinautomaat betaald een bedrijf al zo tussen de 500 en 700 euro en dan nog eens 25 cent per transactie. Ga dan eens na hoeveel palen b.v. een new motion heeft, of Allego. dan wordt het ineens serieus geld. Allego gaat de komende jaren nog even 1000 laadpalen erbij plaatsen en als die allemaal een pinautomaat moeten hebben praat je dus zo over een half miljoen aan kosten.

@Derrek het gaat snel: 2 jaar geleden was er nog geen Ionity en die plaatsen in groot tempo snelladers met minimaal 4 palen per plek. Zeker in UK, Duitsland, Zwitserland e.d. gaat het hard. Frankrijk en Spanje komen nu ook in beweging. En kijk dan naar een waterstof... zo weinig laad stations dat je op dit moment niet veel aan zo'n auto hebt en er zeker niet mee op vakantie kan. Dan de kosten van waterstof en het opwekken ervan. Daar kunnen we een heel topic mee vullen, maar dan moeten we maar een apart draadje openen, want dat gaat hier anders volledig off-topic.

Op 17-8-2019 om 20:03, gjcvro zei:

Als je dit zo leest is het toch gewoon krankzinnig dat je zo veel moeite moet doen om bij de juiste laadpaal met het juiste pasje aan te komen.

Je kunt met een pin pas onderhand fooi aan een zwerver geven, maar bij een laadpaal betalen kan niet? 

Ik kwam in Zuid-Frankrijk in een stadje palen tegen waar je je met de rfid-chip op je bankpas kon identificeren. Of dat ook meteen rechtstreeks een betaling was weet ik niet. Ik heb ze niet gebruikt.

Nog even een update van mijn reis terug van Zuid-Franrijk via Luxemburg naar Nederland:

Mijn eerste ervaring met Frankrijk was een Ionity-paal. Ik had voor de zekerheid die app geïnstalleerd en mijn creditcard aan de app gekoppeld, dus ik was er helemaal klaar voor. Voor de grap probeerde ik het toch eerst met mijn Nederlandse pasje van EVbox en warempel, de paal sloeg aan! Met 75kW per uur was de accu vol voor de koffie koud was (Om de één of andere reden drinken de Fransen gloeiendhete koffie, die bovendien naar het tweede bakkie van een Senseo-pad smaakt). Op naar de tweede paal. Volgens diverse apps zouden in de buurt van Metz meer dan genoeg snelle CCS-laders moeten zijn. Vol vertrouwen gingen we op pad. Met nog 40km in de tank kwamen we bij de eerste zuil van Intermarché aan, die buiten gebruik was. Kan gebeuren denk je dan. Op naar de Lidl-lader 5km verder. Die is zo dood als een pier. Gelukkig is er nog een Lidl-lader, maar die is ook dood. Het zal toch niet vanwege de zondag zijn? Winkel dicht = laadpaal dicht? Het lijkt er wel op. De Kia-dealer dan? De lader staat achter een hek en is dus onbereikbaar. Op goed geluk vinden we bij een Auchan-supermarkt dan toch een werkende paal. Weliswaar alleen met een type2-stekker, maar als er niks te kiezen is neem je genoegen met wat je krijgen kan. Na een uur laden hebben we net genoeg stroom geladen om de drie enige snelladers in Luxemburg te kunnen bereiken. Twee daarvan zijn van een gesloten Lidl, dus we proberen het niet eens. De derde is van Total. Helaas blijkt de CCS-stekker buiten gebruik. Met de moed der wanhoop laden we maar weer een uurtje met 7,4kW bij zodat we Trier in Duitsland kunnen bereiken. De snellader daar lijkt volgens de diverse apps in gebruik en ook op zondag open. Als we deze lader bereiken hebben we eindelijk beet! Met 45kW kunnen we ruim genoeg bijladen om ter hoogte van Sittard bij Van der Valk een Supersnellader van 75kW te bereiken.

Conclusie: Mijn pasje van EVbox werkte overal in Frankrijk, Luxemburg en Duitsland, maar de zuilen zijn erg onbetrouwbaar!

• Like 1

Ik zit op dit moment in Luxemburg stad. Voordat we vrijdag weer teruggaan (via België) wil ik graag vol laden, maar dat valt nog niet mee. Ik vind hier in de buurt van dit appartement helemaal geen laadpalen. En om de auto nou voor 12 uren aan de andere kant van de stad te zetten.... Je moet dan ook weer terug zien te komen als je ‘m neerzet. En de volgende dag er weer heen zien te komen. De enige snellader een beetje in de buurt staat zen Zuidwesten vd stad bij een Total (zelfde die @Dick_e-Niro bedoelde?), maar Chargemap zegt daarvan al dat 4 dagen geleden iemand meldde dat de Combo CSS het niet doet.....

Het zal nu de Allego in Manhay gaan worden denk ik. Hopen dat die een betere ervaring oplevert dan de Allego op de heenweg in Duitsland. Die kostte me bijna een half uur om aan de praat te krijgen. De RFID-lezer bleek niet aangesloten en ondanks dat de paal in de app van Plugsurfing stond, werkte die niet. Gebeld, waarna ik doodleuk te horen kreeg dat ze geen roamingovereenkomst met Plugsufing hadden. Wel met Maingau, maar de app van Maingau zei weer dat er daar geen paal staat, wél aan de overkant van de snelweg.... <zucht>

Uiteindelijk kunnen laden door aan te melden via epowerdirect.com en dan je ceditcardgegevens invullen. Weer wat nieuws geleerd....

De Ionity’s bij Niederöfflingen daarna waren een verademing: app, klik, klaar. Zo hoort het toch overal te zijn?

Edited by Hippe lip
  • Like 2

20 minuten geleden, Hippe lip zei:

De enige snellader een beetje in de buurt staat zen Zuidwesten vd stad bij een Total (zelfde die @Dick_e-Niro bedoelde?), maar Chargemap zegt daarvan al dat 4 dagen geleden iemand meldde dat de Combo CSS het niet doet.....

Dat moet dezelfde zijn! Vergeet die maar.

Overigens staat volgens Chargemap de stad vol met 22kW type-2 laders. Ik heb daar ook wel de nodige van gezien, dus dat moet kloppen. Dus als je tot vrijdag de tijd hebt kun je waarschijnlijk bij jou in de straat voor die tijd flink bijladen. Of als je overdag de auto gebruikt alleen 's nachts.

23 minuten geleden, Dick_e-Niro zei:

Dat moet dezelfde zijn! Vergeet die maar.

Overigens staat volgens Chargemap de stad vol met 22kW type-2 laders. Ik heb daar ook wel de nodige van gezien, dus dat moet kloppen. Dus als je tot vrijdag de tijd hebt kun je waarschijnlijk bij jou in de straat voor die tijd flink bijladen. Of als je overdag de auto gebruikt alleen 's nachts.

Oh fijn! Ik zit op het adres Rue Mil Neuf Cents 2, 2157 Luxemburg, Luxemburg (AirBNB). Welke paal adviseer je me? Ik kan er geen op loopafstand vinden...

Ik zie er twee, maar

1. Die bij het station is alleen voor gasten van het Parkhotel en

2. Die iets zuidelijker van ons bij Paul Wurth is ook alleen voor hotelgasten. 

Meer vind ik er niet op loopafstand. Wie wel?

De dichtstbijzijnde lijkt me aan Rue d'Anvers 44. Een gebruiker laat weten dat de twee laadplaatsen zich bevinden direct achter de slagboom van het Zitha Hospital.