Jump to content
Sigmasailor

Gaan we terug naar 100 km/uur op de snelwegen?

Recommended Posts

Van mij mag het; sinds ik een EV rij (nu 4 jaar PHEV en 2 jaar EV) ben ik het eigenlijk uit mezelf al gaan doen. In de drukke randstad maakt het in rijtijd eigenlijk helemaal niets uit: veel 130 heb je er toch al niet en meestal ben je al blij als je de 100 kan halen.

Inderdaad: als je een wat langere afstand buiten de randstad mag/gaat rijden doe je er, afhankelijk van de drukte, 'wel'  5 of 10 minuten langer over bij 100 in plaats van 120 of 130; ik ga iets eerder weg en heb er geen moeite mee. Als iedereen nu netjes 100 gaat rijden wordt het zoveel rustiger op de weg; dan komt iedereen stress vrij op de bestemming. 

Voor de stikstof maakt het niet veel uit volgens de deskundigen; voor de CO2 (of kWh's) zeker wel zoals we allemaal ervaren hebben.

Ik ben benieuwd wat er morgen uit komt.

En áls we dan terggaan naar 100 (prima idee trouwens, al was het alleen al voor de veiligheid), dan hoop ik dat er overal veelvuldig wordt gecontroleerd, gehandhaafd. Dat zal ook voor mij wel ff opletten zijn, maar als iedereen het doet heb je een veel rustiger verkeersbeeld. 

Ik hoop dat er een uitzondering voor EV's komt. Ik wil graag sneller kunnen rijden als ik dat wil en uitstoot is toch 0 of ik nou 100 of 130 rij met EV.

• Haha 1

@OutOfControl dat zou alleen kloppen als we een overschot aan duurzame energie zouden hebben.

De extra groene energie die je verstookt door harder dan 100 te rijden (en dat loopt hard op) had anders door een ander afgenomen kunnen worden. Die gaat dan als gevolg extra grijze stroom gebruiken ;)

Heel gek is het idee trouwens niet. Dat is wat er in Oostenrijk geldt. Maar wel met de kanttekening dat ze niet zoveel snelwegen hebben daar en dat elke EV rijder verplicht is om groene stroom af te nemen.

2 uur geleden, Sigmasailor zei:

Voor de stikstof maakt het niet veel uit volgens de deskundigen

Ik meen dat er helemaal niemand "deskundig" is als het gaat om uitstoot door auto's op snelheden boven 120km/u. Gek genoeg worden daar totaal geen metingen naar gedaan.. En de sjoemelende fabrikanten kennende zou het maar zo kunnen zijn dat bepaalde filters / katalysators gewoon "uit" gaan als je harder gaat, omdat ze precies weten hoe er gemeten wordt om door de tests te komen...

Edited by jwv

Vroeger was het overal 100km max. De auto's waren toen niet te vergelijken met de huidige que veiligheid. Veiligheidsgordels waren niet verplicht. Wat mij betreft had de max snelheid op 120 of 130 mogen blijven. Echter de afstanden in NL zijn zo klein dat het uiteindelijk ook niet veel uitmaakt m.b.t. de reistijd. Ik denk dat de veiligheid wel ten goede komt en er daardoor minder ongelukken zijn. Dus minder blikschade/gewonden/doden. Ook doordat het vrachtverkeer, aanhangers, caravans, vouwwagens niet veel langzamer rijden dan de auto's en er daardoor minder verstoring is. We gaan het beleven. 

Van 130 tot 100 is rond 23% minder, dus, wanneer ik met de auto 100 min. bij 130 rij, is het dan 123 min. -> 23 min. rij ik langer op de weg en produceer 23 min. langer co2 ...

De tempo 100 moet dan wel meer co2 besparen als het langer rijden ... of dat waar is ???

Ach, het lukt toch bijna niet meer in Nederland lange stukken constant 120 tot 130 te rijden en al helemaal niet met CC!

Vooral op wegen met twee rijstroken moet je regelmatig in de ankers, omdat een vrachtauto plots gaat inhalen. laten ze dat ook verbieden!

1 uur terug, Gerd Bartels zei:

Van 130 tot 100 is rond 23% minder, dus, wanneer ik met de auto 100 min. bij 130 rij, is het dan 123 min. -> 23 min. rij ik langer op de weg en produceer 23 min. langer co2 ...

De tempo 100 moet dan wel meer co2 besparen als het langer rijden ... of dat waar is ???

Waar kan je hier in NL in hemelsnaam 100 minuten lang 130 rijden? Dat gaat helemaal niet.

Procentueel gezien zijn er ws erg weinig rijders (ritten) waarbij je meer dan ⅓ van de ritkilometers werkelijk 120 of harder rijdt. Dat betekent dat terug naar max 100 voor heel NL hooguit een paar procent op de rit scheelt. Bovendien kom je ontspannender aan op je bestemming en dat wordt zelden als voordeel genoemd. 

Mijn laatste werk kilometers waren van Eindhoven naar Roermond. Ik heb het hele stuk rond 110 kmh gereden, dat word nu wel 90 kmh, dus ik blijf langer rijden en co2 produceeren.

De meeste co2 besparing heb ik met mijn autoverandering gedan: van 220 g/km naar rond 100 g/km, maar dat word niet beloond ...

Hé, het is er (halfslachtig) door! Ik kan er niet op wachten. Jammer dat het niet gewoon continu geldt, had een hoop gedoe met borden gescheeld.

Voor de twijfelaars: natuurlijk maakt het in je brandstof of kWh verbruik uit of je 130 of 100 rijdt! Is gewoon natuurkunde, de luchtweerstand gaat kwadratisch, de tijd lineair. Probeer het anders gewoon zelf, rij een paar dagen 130 (nu het nog kan) en probeer het daarna met 100. De brandstofbesparing zal aanzienlijk zijn. 

En, zoals al eerder aangehaald, is 130 rijden langer dan een paar minuten gewoon een utopie. Zeker in de drukke randstad waar een gemiddelde van 50 gewoon de realiteit is.

15 uur geleden, Gerd Bartels zei:

Mijn laatste werk kilometers waren van Eindhoven naar Roermond. Ik heb het hele stuk rond 110 kmh gereden, dat word nu wel 90 kmh, dus ik blijf langer rijden en co2 produceeren.

De meeste co2 besparing heb ik met mijn autoverandering gedan: van 220 g/km naar rond 100 g/km, maar dat word niet beloond ...

Studie van CE Delft: Langzamer is zuiniger
Over de router Eindhoven-Roermond (52 km) levert dit de volgende uitstoot

km/u g/km totaal
90 125 6500
100 140 7280
110 150 7800
120 165 8580
130 180 9360

Een snelheid van 110 km/u geeft een 20% hogere uitstoot van CO2 t.o.v. 90 km/u ongeacht hoe lang je over de afstand doet

• Thanks 1

Nemen ze de extra minuutjes ook mee in de berekening? Je gaat minder uitstoten maar je bent iets langer onderweg... of is dat marginaal?

De tabel geeft de uitstoot per km weer, niet per tijdseenheid. De hoeveelheid CO2 hangt namelijk af van de hoeveelheid brandstof die je op het traject verbruikt en niet van de tijd die het kost om die hoeveelheid te verbruiken.
Volgens de gegevens op ZERauto (HOE ZUINIG IS DE KIA NIRO) verbruikt de Niro Hybrid bij 90 km/u over het traject van 52 km 2,47 liter en bij 110 km/u 3,05 liter.

Edited by HenryV
  • Like 1

2 uur geleden, HenryV zei:

De tabel geeft de uitstoot per km weer, niet per tijdseenheid.

Maar ondertussen stoot je wel weer lánger die uitstoot-per-kilometer uit. :roll:

• Like 1

Is allemaal gewoon natuurkunde: weerstand neemt kwadratisch toe met hogere snelheid, de tijd veranderd lineair.

vergelijk 90 of 130:

Energie (90) = 90x90 =8100 eenheden
Energie (130) = 130x130 = 16900 eenheden

Daar zit een verhouding van 16900/8100=2,09 tussen.
In tijd duurt het 130/90=1,44 langer.

Meer verbruik over een zelfde afstand =2,09/1,44=1,45 of 45%.

Vergelijk dit met de getalletjes hierboven: 180/125=1,44 of 44% (dat is geen toeval maar gewoon natuurkunde).

Dat is dus de besparing in energie of bijna 1 op 1 met je brandstof of kWh verbruik.

Edited by Sigmasailor

8 minuten geleden, Hippe lip zei:

Maar ondertussen stoot je wel weer lánger die uitstoot-per-kilometer uit. :roll:

En daarom zeg ik ook dat het gaat om de hoeveelheid brandstof.
Terug naar de tabel die ik eerde gepost heb: op de rit Eindhoven-Roermond wordt er bij 90 km/u 6500 gram CO2 uitgestoten en bij 110 km/u 7800 gram. Dus ondanks dat de rit langer duurt levert dit 20% minder CO2 op.

4 uur geleden, HenryV zei:

En daarom zeg ik ook [...]

Laten we het maar even op houden dat je de rollende ogen niet zag....... ;-)

Op 12-11-2019 om 15:36, OutOfControl zei:

Ik wil graag sneller kunnen rijden als ik dat wil en uitstoot is toch 0 of ik nou 100 of 130 rij met EV.

Helaas klopt dit niet. De energie die je in je auto stopt is gewoon milieu belastend. Met stroom misschien minder dan benzine maar dan nog.

Tevens produceer je ook nog altijd fijnstof (banden remmen bv). Hier is een lagere snelheid ook minder belastend.

Het is trouwens i.m.h.o. niet mogelijk om een uitzondering te maken voor E-voertuigen. Het handhaven van snelheid is nu al beperkt laat staan als dit ook nog voertuig afhankelijk is (kijk maar naar vrachtwagens en auto's met aanhangers).

Gezien de pak kans denk ik niet dat Nederland zich massaal aan die 100 km/h gaat houden. Het stikstof voordeel is volgens mij meer rekenkundig dan wat anders (en ook nog eens beperkt). Er zullen dus nog meer maatregelen komen....

Jammer dat ons Haags clubje altijd roomser als de paus wil zijn zonder te kijken naar uitvoerbaarheid en bv de buren.

Wederom: invoeren is een. Uitvoeren is twee :wheelchair:

9 uur geleden, Hippe lip zei:

Laten we het maar even op houden dat je de rollende ogen niet zag....... ;-)

Nee, even overheen gekeken :clown: