Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoe zit het bij jullie met de slijtage van de voorbanden?

ik heb nu 19.000km gereden en mijn voorbanden (Michelin) hebben een gelijkmatig slijtage patroon met nog maar 1,7 mm profiel. 

ik heb wel een redelijk sportieve rijstijl, maar bij mijn vorige auto heb ik >80k gereden met een setje banden

Geplaatst

Dat gaat wel heel hard die slijtage.

Ev's kunnen nu eenmaal hard accelereren.

Ik zit op 20000km met 5,4 mm profiel op de voorbanden en achter 5,7 mm.

Ik hou er een rustige rijstijl op na,  maar de E-Niro is ook nog een zware auto tov een fossiel auto.

Geplaatst

Heb geen ervaring met deze auto's. Wel met een Toyota prius en die had speciale banden voor hybride en ev. Volgens de dealer toen was dat nodig omdat probleem te verkomen . Me vader geloofde dat niet dus een keer andere banden er onder gelegd en jawel die sleten erg hard.
Misschien heb je hier iets aan

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

• 3 weken later...
Geplaatst

ik heb er inmiddels 35k op staan.

2de set voorbanden bezig, en de achterbanden zijn inmiddels extreem gecupt... 
Achter nog originele Michelins, voor ander type Michelins met hoger load index.
en heb vandaag advies gekregen vanuit Kia om over te stappen op Hankook.

• 1 jaar later...
Geplaatst

Na 45.000 km zijn bij mijn Kia E Niro de voorbanden op en de banden achter gecupt. Dus alle 4 vervangen.   Ik heb een seizoen met winterbanden gereden, dus effectief 40.000 met de zomerbanden gereden.

Geplaatst

Nou heb ik er nog niet zoveel kms op zitten, maar van cuppen heb ik nog geen last. 
Waar komt dat door? Trekken jullie wat vaker flink hard op? Zijn er andere oorzaken?

Geplaatst

Vorige week heb ik de zomerbanden er weer onder gekregen en merkte direkt dat ze meer lawaai maken dan de winterbanden. Ik weer terug naar de Profile en die constateerden dat alle 4 de banden inderdaad gecupt waren. Helaas met nog te veel profiel om al te vervangen. Mijn vraag of ik dit had kunnen voorkomen, maar antwoord was dat het gewoon ontstaat, vooral bij bredere banden. Ik trek ook niet hard op of rem abrupt, rij het liefst zo zuinig mogelijk. Aan mijn rijgedrag zou het haast niet kunnen liggen. Wel irritant, het doet het stille karakter van elektrisch rijden teniet, bij sommige snelheden het gevoel de hele tijd over een verdrijvingsvak te rijden.

Geplaatst

Guppen kan ook veroorzaakt worden door je ophangingsgeometrie. Bij de Picanto TA is dat bijv. een bekend fenomeen vanwege de semi-onafhankelijke torsie-as achter...

Geplaatst

ik heb in middels 70.000 km gereden met de Kia niro hybride. volgens Kooijman kan ik er nog wel een jaar mee rijden tot ik hem in 2022. in reil voor een E Kia nero .

Geplaatst
15 hours ago, SMITHEN69 said:

ik heb in middels 70.000 km gereden met de Kia niro hybride. volgens Kooijman kan ik er nog wel een jaar mee rijden tot ik hem in 2022. in reil voor een E Kia nero .

Welke maat banden zijn dat en welke fabrikant en type?

Geplaatst

Aanvankelijk de originele banden bij levering, type weet ik niet ( ook Michelin). Nu heb ik MichelinTL primacy 4.

van een bevriend monteur begreep ik dat dit met de afstelling van het sporen te maken heeft en dat dit bij de huidige auto’s vaak voorkomt. Maar hij gaf ook aan dat Michelin dit vaker heeft.

daarnaast opvallen dat de auto destijds afgeleverd werd met een bandenspanning van 2,7 bar. Terwijl op sticker bij de deur 2,5 bar staat. De servicegarage heeft de nieuwe banden nu met 2,5 bar gemonteerd.

Geplaatst
Op 15-4-2021 om 19:38, Terp1234 zei:

Vorige week heb ik de zomerbanden er weer onder gekregen en merkte direkt dat ze meer lawaai maken dan de winterbanden. Ik weer terug naar de Profile en die constateerden dat alle 4 de banden inderdaad gecupt waren. Helaas met nog te veel profiel om al te vervangen. Mijn vraag of ik dit had kunnen voorkomen, maar antwoord was dat het gewoon ontstaat, vooral bij bredere banden. Ik trek ook niet hard op of rem abrupt, rij het liefst zo zuinig mogelijk. Aan mijn rijgedrag zou het haast niet kunnen liggen. Wel irritant, het doet het stille karakter van elektrisch rijden teniet, bij sommige snelheden het gevoel de hele tijd over een verdrijvingsvak te rijden.

Welke bandenspanning houd jij aan?

Geplaatst

4,5 barrel tevens is mijn winter zet. originele Kia velgen .met Michelin cros klimaten vier seisoenen banden. ook in perfecte staat . het decibel  is 68 het zijn echt vluis ter banden  beide hoor je niet.

Geplaatst
19 uur geleden, Hippe lip zei:

Welke bandenspanning houd jij aan?

Tussen de 2,6 en 2,7 bar

Geplaatst
 4,5 barrel

Heb jij je banden serieus op 4,5 bar staan?
Dat is echt idioot hard!
Sterker nog; dat kan zomaar meer zijn dan de maximale druk die de bandenfabrikant voorschrijft. Veel banden mag ja maar oppompen tot 50 psi, ruwweg 3,5 bar.

Dat het fluisterstil is vind ik dan ook moeilijk te geloven, want harde banden zijn lawaaiig en geven slecht (lees gevaarlijk) weggedrag.
Geplaatst
21 uur geleden, Murcielaygo zei:

Heb jij je banden serieus op 4,5 bar staan?
Dat is echt idioot hard!

Je weet wie het zegt, he. Dat zegt toch genoeg?

• Like 2
Geplaatst
Op 19-4-2021 om 11:07, SMITHEN69 zei:

4,5 barrel tevens is mijn winter zet. originele Kia velgen .met Michelin cros klimaten vier seisoenen banden. ook in perfecte staat . het decibel  is 68 het zijn echt vluis ter banden  beide hoor je niet.

bande spanning moet zijn 2,5 bar

• 1 maand later...
Geplaatst
Op 18-4-2021 om 08:57, SMITHEN69 zei:

Michelin 205 60 16 ins 

Hmmz, mijn MY21 wordt geleverd met Michelin 215 55 17 94W banden. Zijn die dan anders als vorige modellen, of hangt dat van je uitrustingsniveau af?

Geplaatst
2 uur geleden, Wiz zei:

Hmmz, mijn MY21 wordt geleverd met Michelin 215 55 17 94W banden. Zijn die dan anders als vorige modellen, of hangt dat van je uitrustingsniveau af?

Mijn 2019 e-Niro heeft ook 215/55 R17. Henk heeft een 'gewone' Niro, geen EV.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...