Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

De KIA assist begon ook over die knop, maar dit zit er niet in. 

In de kou.... vind ik wel. Vind het wel vreemd, volgens de dealer moeten zij voor de kosten van de diagnose, leenauto opdraaien dus dan kiezen zij de goedkoopste optie.

Gelukkig heeft de leasemaatschappij me een goede vervanger ter beschikking gesteld, want de leenauto van de dealer is eentje van de categorie A

Geplaatst

Een maand? Tsjee; als ik iets bij Alie bestel komt dat er vaak al binnen twee weken. Maar, 'ze doen er alles aan', je kan echt zien dat het prioriteit heeft.

Geplaatst

Die beperkte 12V-accu begint af en toe echt lastig te worden. Zaterdag moest ik wat spulletjes ophalen en bij het thuis uitladen bleef de achterklep een tijdje (half uurtje?) open staan. Toen ik daarna de auto wilde afsluiten ging dat niet meer: accu leeg!

Op deze manier gaat het toch wel echt hinderlijk worden. Kun je nu echt die achterklep niet een tijdje open laten staan omdat je ergens mee bezig bent, of heb ik iets verkeerd gedaan?

Geplaatst
7 uur geleden, Hippe lip zei:

Die beperkte 12V-accu begint af en toe echt lastig te worden. Zaterdag moest ik wat spulletjes ophalen en bij het thuis uitladen bleef de achterklep een tijdje (half uurtje?) open staan. Toen ik daarna de auto wilde afsluiten ging dat niet meer: accu leeg!

Op deze manier gaat het toch wel echt hinderlijk worden. Kun je nu echt die achterklep niet een tijdje open laten staan omdat je ergens mee bezig bent, of heb ik iets verkeerd gedaan?

Citaat :Met m’n jumpstarter onder de armsteun ben ik start tot eind binnen 3 minuten weer op pad, van het ding pakken en auto starten tot en met het ding weer opbergen. Zonder bijzondere handelingen. En ik ben ook geen 30 meer... wie zei dat ook weer;)

• Like 1
Geplaatst

@BGFG Ja, bekend citaat :roll:.

Maar dat doet niets af aan het feit dat het toch verdomd vervelend is en bovendien slecht ontworpen en onbetrouwbaar. Die jumpstarter is, zoals vaak hier gememoreerd, slechts een workmaround en geen oplossing voor het probleem.

• Like 1
Geplaatst

Dat zal toch ook wel bij een onderhoudsbeurt gebeuren dat een deur openstaat en hierdoor de 12V accu leeg loopt. Maar dat vertelt de garage natuurlijk niet.

Geplaatst

Bij een open deur kan tog niet de accu leeg raken ... ik heb mijn Niro 3 uur met parkeerlichten aan voor de deur laat staan en de accu is niet leeg geraakt!

Geplaatst
1 uur terug, Gerd Bartels zei:

Bij een open deur kan tog niet de accu leeg raken ... ik heb mijn Niro 3 uur met parkeerlichten aan voor de deur laat staan en de accu is niet leeg geraakt!

Ik heb ‘m een uur met alarmknipperlichten aan laten staan en daarna was-ie kats dood!

• 1 maand later...
Geplaatst

Gisteren ben ik met mijn accuprobleem naar de garage gegaan, nadat ik de laatste dagen steeds frequenter problemen had. Daarbij zal de accu mogelijk een hele nacht leeg gestaan hebben.

De garage constateerde dat er een cel in de accu defect was en heeft het ding onder garantie vervangen. Er zit twee jaar garantie op en de auto is half mei twee jaar oud. Net op tijd dus.

Tijdens die laatste dagen hiervoor heb ik mijn jumpstarter regelmatig gebruikt. Bij sommige van die keren hing de auto aan de laadpaal (eigen paal thuis). Laden doet de auto niet als die 12V-accu leeg is. Zo merkte ik dat ‘ie leeg was. Ik pakte mijn jumpstarter om de auto aan te kunnen zetten, maar dat ging niet. Na een halve, misschien hele minuut proberen bleek de jumpstarter voor het grootste deel leeg. Na andere keren starthulp was de jumpstarter nog helemaal vol. Dit is me nu twee keer overkomen. Die 12V-accu lijkt wel kortgesloten als de laadkabel is aangesloten. De jumpstarter krijgt de 12V-accu niet goed op peil. Heel vreemd. Het display achter het stuur zegt dan: “12V-accuvoltage laag.” Als je dan de jumpstarter loshaalt zakt de boel meteen weer in elkaar. Doe je precies hetzelfde zonder aangesloten laadkabel, dan kun je de jumpstarter gewoon losmaken en wordt de accu door de auto bijgeladen.

8E0D96E6-C21A-4CE3-AF37-D66BF0B3B2E1.thumb.jpeg.0d8801cee9c382cfd84bf17f0f8e9be9.jpeg

• Like 1
Geplaatst

Tsja,  Koreaanse software is soms ondoorgrondelijk; gelukkig is er (zo te zien) een goede fix. Wel snel een accu die al binnen twee jaar (ik zit er net overheen....) de geest geeft zeg.

Geplaatst

Ik denk dat de accu de geest gegeven heeft omdat die herhaaldelijk leeggetrokken werd. Lastig om te zeggen wat oorzaak en wat gevolg is in deze situatie.

Ik ben in erg geval blij dat de garage (Van Mossel Apeldoorn) zonder discussie de accu onder garantie vervangen heeft. Dat geeft wel vertrouwen.
Ook zeiden ze, zonder dat ik dat onderwerp aansneed, dat ze gekeken hebben naar het slot van de achterklep omdat dat soms voor problemen zorgt. Dat geeft ook een beeld van 'er niet omheen draaien'. Mijn vertrouwen is weer toegenomen, nadat dit bij een eerdere confrontatie aardig was weggezakt.

• Like 1
Geplaatst

Als je de normale dialoog met je dealer als confrontatie duidt is het misschien toch tijd om eens om te zien naar een andere dealer? In ieder geval mooi dat het opgelost is. Pleister geplakt want de basis oorzaak zit er misschien nog in. Zou prima kunnen dat de accu overleden is door te vaak helemaal leeg trekken. Dat vindt geen een accu echt fijn.

• Like 1
Geplaatst

Heb i.v.m. Mijn werk een 12volt aansluiting met constante spanning in de kofferbak waar de hele dag een koelbox op aangesloten is en heb nog geen 1 keer een lege accu gehad. Dat kan dus ook!

Geplaatst
1 uur geleden, Ekran zei:

Heb i.v.m. Mijn werk een 12volt aansluiting met constante spanning in de kofferbak waar de hele dag een koelbox op aangesloten is en heb nog geen 1 keer een lege accu gehad. Dat kan dus ook!

@Ekran Het verschil is dat op die accu maar één ding is aangesloten en dat dat ding een redelijk te calculeren verbruik heeft. Onze e-Niro verbruikt nogal wat als hij uitgeschakeld is, maar niet in slaap valt. Daarop is die 12V-boordaccu niet berekend.

De ‘fout’ zit ‘m in het niet in slaap vallen, plus dat er geen enkele indicator is dat de auto niet in slaap is. Was er wel zo’n indicator, dan kun je het tenminste zien aankomen dat er nog steeds een fors verbruik is en de accu dus straks leeg is.

Geplaatst

Ik heb onlangs eens zo'n BT Battery Monitor op mijn accu geplaatst en een tijdje aan het volgen hoe die het nu doet. Overigens nog steeds de originele accu na 2 jaar. Hieronder het verloop van 1 dag waarbij de auto de hele dag heeft stil gestaan. Om 0:00 uur had die 12,89 V, om 21:27 teruggezakt tot 12,56 V, toen werd die vanzelf weer opgeladen waarbij het middelste blauwe laadlampje op dashboard alleen knippert. Om 21:53 is die weer vol op 13,21 V. Maar dat patroon zie ik dus steeds, als de spanning zakt tot zo'n 12,5 V wordt die vanzelf weer opgeladen. Ik heb gekeken of ik ook verschil zie met of zonder OBD dongel ingeplugd, maar was niet waarneembaar verschil.

1229640942_Screenshot_20210325-234906_BatteryMonitor.thumb.jpg.4161351a5bdc8c5dab0c36c72760a4bd.jpg

Bij het 2e grafiekje heb ik eens de achterklep niet volledig gesloten. Om 19:07 was die 12,75V, om 19:50 kwam die terug op 12,59V. Om 21:50 zie je klein dipje, daar sloot ik de klep weer goed, maar was spanning nog 12,55V. Een niet goed gesloten achterklep lijkt mij niet per se de oorzaak van vroegtijdig lege accu's en als de spanning te laag wordt, laadt die bij mij steeds weer netjes bij.

519500136_Screenshot_20210326-000526_BatteryMonitor.thumb.jpg.acf2a32942f6f6a003734943d039931b.jpg

Handig en niet duur apparaatje overigens:

61zlF00UPBL._AC_SY355_.jpg.4fc1ed98e76fcd29c6a554b823fce7be.jpg

• Like 2
Geplaatst

Spanning zakt behoorlijk in voordat de 12V accu wordt opgeladen.

Begint altijd als ik meer dan een de week de auto laat staan.

Screenshot_2021-03-27-17-51-19-447_com.dc.battery.monitor2.jpg

• 1 maand later...
Geplaatst

Bij mij inmiddels een vergelijkbaar verhaal. Na 80.000 km en 2 jaar probleemloos rijden sta ik opeens bij een compleet dode auto nadat ik even gestopt was om te overleggen. Had de auto niet uitgezet. Kia service erbij, jumpstarter en klaar. Gechecked of de bijlaad functie aanstaat en dat was zo. Paar dagen later precies hetzelfde verhaal nadat ik even gestopt was om te bellen. Nu door de ANWB geholpen. Volgens de anwb man gaf de accu 6V spanneing. Dealer in Ede gebeld en die hebben de accu tijdelijk vervangen. Probleem verholpen leek het. Tot de dealer weer belde. De oude accu was nagemeten en prima in orde dus die moest er weer in. Ik heb nog wat tegen gesputterd maar mij werd verzekerd dat de accu goed was. Nadat de oude accu was teruggeplaatst zijn de problemen weer terug gekomen. Eén keer tijdens het opladen en een keer nadat we een wandeling van een uurtje gemaakt hadden en de auto gewoon uit stond. Bij die laatste keer verscheen, nadat ik de auto met de startkabel aangezet had, een mededelijg dat de 12V accuspanning te laag was en dat ik de auto veilig stil moest zetten.

Wat vreemd is dat er geen enkel waarschuwingslichtje brandt nadat ik ben weggereden. De accuspanning moet extreem laag geweest zijn maar dat wordt blijkbaar nergens aangegeven.

Mijn plan nu is om toch maar zo'n jumpstarter aan te schaffen en een hartig woordje met de dealer te spreken. Het is vooral heel vervelend als je er niet van op aan kunt dat de auto start. Mijn dochter wil hem volgende week mee voor een korte kampeervakantie.

Geplaatst
Op 14-12-2020 om 20:09, Hippe lip zei:

Ga maar eens proberen met een dichte achterklep. Bank naar beneden is idd niet zo’n probleem, maar dan die vloer optillen wordt al wat anders.

Met m’n jumpstarter onder de armsteun ben ik start tot eind binnen 3 minuten weer op pad, van het ding pakken en auto starten tot en met het ding weer opbergen. Zonder bijzondere handelingen. En ik ben ook geen 30 meer...:roll:

als het goed is (ik heb de mijne nog niet) zit er in de achterklep een sleufje. In dit sleufje kan je het sleutelstukje van je sleutel steken en dan naar rechts schuiven en dan kan je van binnenuit de achterklep openen. Het zou dus wel moeten kunnen, maar dan nog moet je wel eerst naar de achterklep tijgeren.

Ik heb echt met verbazing dit topic gelezen en vind het te bizar voor woorden dat je als klant dan zelf maar voor een oplossing moet zorgen. Ik ben geenszins van plan om een jump starter aan te schaffen. Dan wordt dit vanzelf het probleem van de lease maatschappij en die zorgen dan maar voor een oplossing als het zover gaat komen.

Geplaatst

Heb exact hetzelfde verhaal een paar jaar geleden al meegemaakt met mijn Niro uit 2017 (met de losse accu rechts achterin).

Na de 2e keer heb ik direct online voor € 87,50 een nieuwe Varta accu (Varta Blue Dynamic D43) gekocht en er zelf even ingezet (2 schroefjes en 5 minuten). Nooit meer problemen gehad.

Lijkt me een vel betere oplossing dan een extra Jumpstarter aanschaffen wat een extra accu betekent die ook weer slijt (verouderd) en tzt vervangen moet worden.

Bovendien schelt het je het tijgeren in je kofferbak om de klep te openen…

Geplaatst

De (kleine) Jumpstarter ligt in mijn Niro onder de bestuurdersstoel ...

Geplaatst
Op 27-4-2020 om 19:49, RuudHo zei:

Toegegeven, in deze Corona-tijd rijd ik een stuk minder dan normaal, maar mijn e-Niro staat toch nooit meer dan een paar dagen stil. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik bij mijn auto kwam en merkte dat die nergens op reageerde. KIA service gebeld en de monteur die langskwam wist me te vertellen dat ik te veel korte stukjes zou rijden en dat je toch echt minstens iedere week wel een stuk van een uur zou moeten rijden om te voorkomen dat de 12 Volt accu leegraakt.

Ben ik erg "afwijkend" als mijn mond openviel van verbazing over deze opmerking? 

Ik ben bang dat die monteur niet echt veel ervaring heeft met (lees: kennis heeft van) EVs. Bij een brandstofmotor raakt die accu leeg door het heftige gebruik van de startmotor. Maar bij een EV heb je daarvan geen last. Bovendien laadt een EV, onze e-Niro in elk geval, zijn 12V-accu bij vanuit de rij-accu. 

Verder hoef je er niet mee te rijden om die 12V-accu bij te laden. De auto heeft immers geen dynamo om die accu bij te laden. Gewoon echt starten, dus helemaal rijklaar staan, voldoet. Dan wordt de accu ook al bijgeladen.

En dan waarom je accu leeg was? Dat kan van alles zijn:

• achterklep niet goed dicht gedaan; je zou de eerste niet zijn;
  • defect achterklepslot; idem;
  • een verbruiker in de auto aangelaten?

Ik heb hetzelfde gehad. Uiteindelijk bleek mijn accu kapot (door de langdurige diepe ontlading?): één cel van de accu was niet meer goed, waardoor ik daarna steeds vaker accuproblemen kreeg. Dat was nog net binnen de 2 jaar garantietermijn op die accu. Pffft......

Geplaatst
On 5/20/2021 at 5:24 PM, RonaldVisschers said:

Bij mij inmiddels een vergelijkbaar verhaal. Na 80.000 km en 2 jaar probleemloos rijden sta ik opeens bij een compleet dode auto nadat ik even gestopt was om te overleggen. Had de auto niet uitgezet. Kia service erbij, jumpstarter en klaar. Gechecked of de bijlaad functie aanstaat en dat was zo. Paar dagen later precies hetzelfde verhaal nadat ik even gestopt was om te bellen. Nu door de ANWB geholpen. Volgens de anwb man gaf de accu 6V spanning. Dealer in Ede gebeld en die hebben de accu tijdelijk vervangen. Probleem verholpen leek het. Tot de dealer weer belde. De oude accu was nagemeten en prima in orde dus die moest er weer in. Ik heb nog wat tegen gesputterd maar mij werd verzekerd dat de accu goed was. Nadat de oude accu was teruggeplaatst zijn de problemen weer terug gekomen. Eén keer tijdens het opladen en een keer nadat we een wandeling van een uurtje gemaakt hadden en de auto gewoon uit stond. Bij die laatste keer verscheen, nadat ik de auto met de startkabel aangezet had, een mededelijg dat de 12V accuspanning te laag was en dat ik de auto veilig stil moest zetten.

Wat vreemd is dat er geen enkel waarschuwingslichtje brandt nadat ik ben weggereden. De accuspanning moet extreem laag geweest zijn maar dat wordt blijkbaar nergens aangegeven.

Mijn plan nu is om toch maar zo'n jumpstarter aan te schaffen en een hartig woordje met de dealer te spreken. Het is vooral heel vervelend als je er niet van op aan kunt dat de auto start. Mijn dochter wil hem volgende week mee voor een korte kampeervakantie.

Hier even het vervolg op dit verhaal. Jumpstarter gekocht en die werkt naar behoren. Na een paar keer jumpstarten is de accu nu wel helemaal gaar. Als je de portier 10 minuten open laat staan wil de e-niro niets meer. Ik heb nogmaals met de dealer gebeld. Huh verhaal is: Het ligt toch waarschijnlijk aan de accu, wel vreemd want ze waren er heilig van overtuigd dat het oude exemplaar goed was. Garantie op de accu is 2 jaar, punt. Omdat ik in de 2 jaar en een paar maanden dat de auto in bezit heb één van de 5 verplichte service beurten heb gemist vervalt elke coulance.... ja echt! Elk half jaar een beurt waarbij ze de pollenfilter vervangen voor je nieuwe auto is niet genoeg!!!!  orders uit Korea zeggen ze .... Ik heb ze uitgelegd dat het voor mij als klant echt niet te begrijpen is en dat mijn zin in een eventuele opvolger van KIA zo totaal verdwijnt. Ze leken niet te vermurwen. Eindbod was dat ze er voor krap 170 euro een nieuwe accu in willen zetten en dat er dan gekeken kan worden of Korea toch met zn hand over zn hart strijkt voor de coulance, maar ik moest er maar niet op rekenen. Ik voel er veel voor om de consumentenbond eens over deze situatie te bellen. 

PS, er kwam ook nog een opmerking van de dealer voorbij dat bij vervangen van de accu de stuurbekrachtiging opnieuw gecalibreerd moet worden .... Iemand dat al een keer gehoord?

Geplaatst (aangepast)
17 uur geleden, RonaldVisschers zei:

Hier even het vervolg op dit verhaal. Jumpstarter gekocht en die werkt naar behoren. Na een paar keer jumpstarten is de accu nu wel helemaal gaar. Als je de portier 10 minuten open laat staan wil de e-niro niets meer. Ik heb nogmaals met de dealer gebeld. Huh verhaal is: Het ligt toch waarschijnlijk aan de accu, wel vreemd want ze waren er heilig van overtuigd dat het oude exemplaar goed was. Garantie op de accu is 2 jaar, punt. Omdat ik in de 2 jaar en een paar maanden dat de auto in bezit heb één van de 5 verplichte service beurten heb gemist vervalt elke coulance.... ja echt! Elk half jaar een beurt waarbij ze de pollenfilter vervangen voor je nieuwe auto is niet genoeg!!!!  orders uit Korea zeggen ze .... Ik heb ze uitgelegd dat het voor mij als klant echt niet te begrijpen is en dat mijn zin in een eventuele opvolger van KIA zo totaal verdwijnt. Ze leken niet te vermurwen. Eindbod was dat ze er voor krap 170 euro een nieuwe accu in willen zetten en dat er dan gekeken kan worden of Korea toch met zn hand over zn hart strijkt voor de coulance, maar ik moest er maar niet op rekenen. Ik voel er veel voor om de consumentenbond eens over deze situatie te bellen. 

Hier lijkt hetzelfde gebeurd te zijn als bij mij. De accu is een keer echt diep ontladen geweest en daar kunnen loodaccu's niet tegen. Zeker als die diepe ontlading langer dan heel eventjes duurt. Bij mij bleek intern in de accu een cel helemaal overleden zei de garage en dat wil ik wel geloven. De andere cellen zijn hierdoor ook zwaar beschadigd, waardoor de capaciteit bijna nul is. Bij een ICE merk je zo'n slechte accu eerder op omdat de startmotor 'm zwaar belast. Dan hoor je onmiddellijk dat het niet goed zit. Met onze EV heb je geen zware belastingen en merk je het niet op.

Een goede accutester uit de 'goede oude tijd' zet een kleine weerstand over de accupolen, waardoor die accu zwaar belast wordt. Op een voltmeter op die tester zie je dan de conditie van die accu. Geen idee of die dingen nog gebruikt worden, maar dat is eigenlijk de enige manier om de conditie goed te testen: onder zware belasting. Op die manier meet je namelijk de interne weerstand van de accu. Als je alleen de open spanning meet zonder zware belasting, dan weet je nix, die open spanning zegt niets over de conditie, behalve als ook dan de spanning te laag is. Dan weet je dat-ie echt overleden is.

17 uur geleden, RonaldVisschers zei:

PS, er kwam ook nog een opmerking van de dealer voorbij dat bij vervangen van de accu de stuurbekrachtiging opnieuw gecalibreerd moet worden .... Iemand dat al een keer gehoord?

Mijn accu is kaduuk gegaan (en onder garantie vervangen) nét vóór die 2 jaren verstreken waren, maar ik heb niets gehoord over kalibreren van de stuurbekrachtiging. Je zou bijna denken dat ze daarmee die hoge kosten (ca. 170 euro klinkt wel erg veel voor zo'n klein accuutje) proberen te verdedigen?

En het klinkt ook niet geloofwaardig omdat telkens als jouw accu kats dood is geweest je eigenlijk een 'nieuwe' (lees: andere) accu hebt aangesloten. De auto kan nooit weten of het dezelfde accu was die je met je jumpstarter tot leven hebt gewekt of dat het een andere, nieuwe accu was.

En waarom zou je de accu niet zelf vervangen? In het boekje zoek je het type op en zoeken op internet levert je mss wel een accu van nog geen honderd piek op?

aangepast door Hippe lip
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...