Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

MY20-rijders: LET OP MET ZAPPI

Ga naar de oplossing Opgelost door Bram E-Niro,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Kleine toevoeging op punt 2 . De kia ontvangt de reset van de zappi wel maar reageer daar te traag op schijnbaar . De zappi update houd daar nu rekening mee en wacht na een reset langer met overschakelen naar 3 fase ( bij alle voertuigen ) .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 2
Geplaatst

Mijn auto mocht vandaag voor de winterbanden naar de garage.

Daar werd gevraagd of ze meteen een aanpassing mochten doen voor dit probleem.  (Natuurlijk meteen akkoord opgegeven).
(Monteur had het over mogelijk storing bij het opschakelen naar 3 fases)

Geplaatst
2 uur geleden, Voxxie zei:

Mijn auto mocht vandaag voor de winterbanden naar de garage.

Daar werd gevraagd of ze meteen een aanpassing mochten doen voor dit probleem.  (Natuurlijk meteen akkoord opgegeven).
(Monteur had het over mogelijk storing bij het opschakelen naar 3 fases)

En was de modificatie veel werkt ? Enig idee wat ze hebben aangepast ? 

Geplaatst
18 uur geleden, Bram E-Niro zei:

En was de modificatie veel werkt ? Enig idee wat ze hebben aangepast ? 

De monteur heeft het als volgt uitgelegd: 

1. Auto wordt aan de laadpaal gehangen
  2. Laadpaal geeft aan dat het via 1 fase gaat laden
  3. Auto verbind fase 2 en 3 aan fase 1 om de omvormer in de auto te laten "load balancen"
  4. Laadpaal geeft een reset commando om over te schakelen naar 3 fases. 
  5. Auto reageert op het verzoek en schakelt daarna de verbinding tussen fase 1,2,3 uit. 
  6. Laadpaal schakelt direct bij het ontvangen van het antwoord fase 2 en 3  bij en geeft daarna door aan de auto dat hij nu 3 fases kan gebruiken.

Het kan dus met een verkeerde timing voorkomen dat je kortsluiting krijgt. 
Als de laadpaal de stroom al op fase 2 en 3 zet terwijl de auto nog aan het schakelen is.

Ze hebben met software de 5e stap aangepast,
Auto haalt eerst de verbinding weg tussen fase 1,2,3 en dan pas reageert de auto op het verzoek van de laadpaal.

Hij wist niet of dit nou en fout was van de laadpaal of van de auto.
Maar met de software aanpassing was het gevaar opgelost. 

• Like 1
Geplaatst

Dat is wel goed nieuws dan. Had er eerlijk gezegd geen fiducie in dat Kia dit snel zou gaan oppakken omdat het wisselen tussen 1 en 3 fasen tijdens het laden niet echt een veelgebruikt scenario is.

Geplaatst
Op 10-11-2020 om 16:19, Chriz zei:

Ik rijd sinds juni de Kia E-niro MY2020 met 3fase laadfunctie. Zowel thuis als op m'n werk heb geladen aan een 3 fase EV box laadpaal; dat ging prima.

2 weken geleden plofte thuis opeens de hoofdschakelaar eruit tijdens het laden! Met een smappee loadbalancer ertussen zou overbelasting niet mogen kunnen; vreemd verhaal dus. Ik de boel een paar keer gereset, opnieuw geprobeerd, elke keer groep (of zelfs hoofdschakelaar) eruit. Dit tafereel ook uitgetest op m'n werk; zelfde type paal. Hier wederom direct de groep er uit. Andere laadkabel geprobeerd, zelfde verhaal.

Auto bij Kia dealer langs gebracht, bleek dat de interne laadregelaar/unit (?) inderdaad niet goed werkte wat blijkbaar de sluiting veroorzaakte. Er zou een nieuwe unit besteld worden, levertijd was onbekend (lekker handig natuurlijk). Ondertussen kan ik wel gewoon DC laden, direct op de accu, dat gaat goed. Ik vond het raar dat ik na 1,5 week nog niets gehoord had en deed mijn beklag bij de dealer dat dit zo niet werkt. Krijg ik vandaag te horen dat er inmiddels meer (44 tot dus ver) van dit soort gevallen in NL bekend zijn. Vanuit Kia (Korea) zou daarom een aangepaste unit/regelaar opgestuurd gaan worden die dit probleem hopelijk verhelpt. 

Het lijkt er op dat het hierboven beschreven probleem hier veel mee te maken heeft en wilde dit even met jullie delen. wellicht is dit een voorbode voor een grote terugroepactie van de MY2020 3fase modellen.

Chris

Geplaatst

E-Niro 2020 geleverd 19 september, 1e 2 weken geen problemen, daarna de ene na de andere Allego paal in storing na aansluiting om te laden.

Meerder keren langs garage de Beer Dordrecht , nieuwe laadkabel gekregen maar probleem bleef.

Auto sinds 20 oktober terug naar de dealer en staat daar nog steeds, helaas een zeer beroerde tot slechte communicatie. Kia Picanto  als vervanging gekregen. Ik ben blij dat ik via andere berijders en dit forum wat meer op de hoogte ben dan de problemen en de mogelijke oplossingen die gaan komen.  Nu maar afwachten wanneer herstel plaats vindt.

Geplaatst

Er is een mail van Kia bij mij binnengekomen met de oproep een software update te laten uitvoeren. Volgens mijn dealer gaat het hierbij om een update die voorkomt dat intelligente laadpalen de Niro "opblazen".

Geplaatst
Op 19-11-2020 om 13:17, Voxxie zei:

De monteur heeft het als volgt uitgelegd: 

1. Auto wordt aan de laadpaal gehangen
  2. Laadpaal geeft aan dat het via 1 fase gaat laden
  3. Auto verbind fase 2 en 3 aan fase 1 om de omvormer in de auto te laten "load balancen"
  4. Laadpaal geeft een reset commando om over te schakelen naar 3 fases. 
  5. Auto reageert op het verzoek en schakelt daarna de verbinding tussen fase 1,2,3 uit. 
  6. Laadpaal schakelt direct bij het ontvangen van het antwoord fase 2 en 3  bij en geeft daarna door aan de auto dat hij nu 3 fases kan gebruiken.

Het kan dus met een verkeerde timing voorkomen dat je kortsluiting krijgt. 
Als de laadpaal de stroom al op fase 2 en 3 zet terwijl de auto nog aan het schakelen is.

Ze hebben met software de 5e stap aangepast,
Auto haalt eerst de verbinding weg tussen fase 1,2,3 en dan pas reageert de auto op het verzoek van de laadpaal.

Hij wist niet of dit nou en fout was van de laadpaal of van de auto.
Maar met de software aanpassing was het gevaar opgelost. 

De werkelijkheid ligt een klein beetje anders:

Bij stap 3 denk ik dat er maar één lader (van fase 2) wordt bijgeschakeld, dus 2 parallel en niet 3.

Dit heeft nix met ‘load balancen’ te maken. Die term staat voor het afknijpen van de laadstroom van laadpaal naar auto om overbelasting van je huisaansluiting te voorkomen, zodat er niet meer stroom verbruikt wordt dan je hoofdzekering aankan.

• Like 2
Geplaatst
Op 25-11-2020 om 10:57, Hippe lip zei:

De werkelijkheid ligt een klein beetje anders:

Bij stap 3 denk ik dat er maar één lader (van fase 2) wordt bijgeschakeld, dus 2 parallel en niet 3.

Dit heeft nix met ‘load balancen’ te maken. Die term staat voor het afknijpen van de laadstroom van laadpaal naar auto om overbelasting van je huisaansluiting te voorkomen, zodat er niet meer stroom verbruikt wordt dan je hoofdzekering aankan.

Waarom niet alle 3 parallel, dat is hoe andere 3 fase EVs het doen. Wijkt Kia hier af?

Geplaatst

@jwv en @Peter125

ik heb thuis een EV-box business-line 3 fase laadpaal en op m'n werk ook; beiden gingen mis. overigens op m'n werk ook met een 1fase laadkabel geprobeerd van mijn collega, dat ging ook fout. 

Morgen wordt er (eindelijk) bij de Kia dealer een nieuwe on-board charger in gezet, die hopelijk verbeterd is. Bij mij was het dus duidelijk een Kia probleem en er zijn meerdere gevallen van begreep ik van de dealer.\

Geplaatst
57 minuten geleden, Chriz zei:

@jwv en @Peter125

ik heb thuis een EV-box business-line 3 fase laadpaal en op m'n werk ook; beiden gingen mis. overigens op m'n werk ook met een 1fase laadkabel geprobeerd van mijn collega, dat ging ook fout. 

Morgen wordt er (eindelijk) bij de Kia dealer een nieuwe on-board charger in gezet, die hopelijk verbeterd is. Bij mij was het dus duidelijk een Kia probleem en er zijn meerdere gevallen van begreep ik van de dealer.\

Sinds anderhalve week mijn MY20 en tot nu toe alleen op mijn eigen laadpaal aangesloten (EV-box EVI) 3 fase en tot nu toe geen enkel probleem. Laad best rap met 11 kWh....

Geplaatst
Op 27-11-2020 om 13:21, jwv zei:

Waarom niet alle 3 parallel, dat is hoe andere 3 fase EVs het doen. Wijkt Kia hier af?

Elk van de 3 laadcircuits kan 16A verwerken. Als je op één fase laad kan dat tot 32A, niet tot 48A. Daarvoor zijn dus maar 2 circuits nodig. Ik weet het niet 100% zeker, maar alle info die ik hierover tot nu toe las had het over twee circuits parallel. Dat is ook wel logisch: waarom zou je er 3 schakelen? Dat is alleen maar duurder omdat je dan relais met meer contacten nodig hebt. Ik ga er dus vanuit dat er maar twee circuits parallel geschakeld worden.

Waarom denk jij dat het er 3 zijn?

• 1 maand later...
Geplaatst

Beste lezer,

ik heb ook een Zappi en een e-niro van Kia. Deze avond geprobeerd om de wagen te laden.

Zappi meld me dat ik de wagen moet ontkoppelen en een reset moet uitvoeren met 3 seconden op de = 3 streepjes te drukken.

Dit gedaan maar de Zappi meld altijd hetzelfde en dit als de wagen niet aangesloten is.

Melding fout #25.

Wagen nog maar 5 keren geladen zonder problemen.

Kan dit met jullie probleem iets te maken hebben? Heb wel problemen met de elektrische installatie gehad.

Met dank voor jullie antwoord.

Walter

• 5 maanden later...
Geplaatst

hmm.. ik heb ook een Zappi v2 besteld, maar begin nu te twijfelen of dit wel een goede zet is. Gaat dit goedkomen? Ik kan hem namelijk nu nog terugsturen. Of speelt dit probleem überhaupt niet bij de MY21.

Geplaatst
Op 24-6-2021 om 11:49, DZ14 zei:

hmm.. ik heb ook een Zappi v2 besteld, maar begin nu te twijfelen of dit wel een goede zet is. Gaat dit goedkomen? Ik kan hem namelijk nu nog terugsturen. Of speelt dit probleem überhaupt niet bij de MY21.

Ik zou me er niet te druk om maken. Het is hoe dan ook een tijdelijk probleem.

Die Zappi is sowieso een heel fijne paal met heel veel mogelijkheden. Op dit moment moet je alleen uitkijken als je in eco-modus gaat laden EN zonnepanelen hebt. Heb je geen zonnepanelen, dan hoef je je al helemaal nergens druk om te maken.

Heb je wel zonnepanelen en laad je graag in eco-modus, stel je Zappi dan nog even in op éénfase-laden. Ik rijd een MY19 en kan dus sowieso niet meer dan 1 fase laden en daar heb ik altijd meer dan genoeg aan. Maar het is nog even wachten op het herstel van Kia (die hebben een constructiefout gemaakt) en op definitieve firmware van de Zappi die met dit probleem om kan gaan.

Volg dit onderwerp op het blog van myenergi en je weet de status. Mijn advies is om die Zappi gewoon te laten komen en te gaan gebruiken. Heerlijk ding!

Geplaatst
22 minuten geleden, Hippe lip zei:

Ik zou me er niet te druk om maken. Het is hoe dan ook een tijdelijk probleem.

Die Zappi is sowieso een heel fijne paal met heel veel mogelijkheden. Op dit moment moet je alleen uitkijken als je in eco-modus gaat laden EN zonnepanelen hebt. Heb je geen zonnepanelen, dan hoef je je al helemaal nergens druk om te maken.

Heb je wel zonnepanelen en laad je graag in eco-modus, stel je Zappi dan nog even in op éénfase-laden. Ik rijd een MY19 en kan dus sowieso niet meer dan 1 fase laden en daar heb ik altijd meer dan genoeg aan. Maar het is nog even wachten op het herstel van Kia (die hebben een constructiefout gemaakt) en op definitieve firmware van de Zappi die met dit probleem om kan gaan.

Volg dit onderwerp op het blog van myenergi en je weet de status. Mijn advies is om die Zappi gewoon te laten komen en te gaan gebruiken. Heerlijk ding!

Ok dan, thanks! Dan ga ik hem installeren en komt het vast goed. Hoef nu toch nog niet op eco-modus te laden want kan toch nog salderen. Maar hou eea zeker in de gaten hier!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...