Jump to content
Daniek70

Lage actieradius en e-niro stopt direct na schildpad modus

Recommended Posts

Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder...

Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10%

Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan

Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje.

Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C

Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW 

Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48

Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen.

Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading).

Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen.

Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was.

 

 

Link to post
Share on other sites

Rijdt je hem steeds op tot onder de 10% en laat je hem op 100% dat is namelijk nogal slecht voor de accu waardoor die sneller zijn capiciteit verliest.

Volgens mij kan je ergens in het menu zien hoeveel % batterijcapicteit je nog hebt.

Link to post
Share on other sites
16 uur geleden, Daniek70 zei:

Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder...

Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10%

Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan

Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje.

Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C

Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW 

Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48

Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen.

Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading).

Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen.

Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was.

 

 

Opvallend. Wat is het verbruik op dit moment?. Het lijkt op iets met de accu, maar als je verbruik extreem hoog is, kan het een andere oorzaak hebben.
Ik heb een MY2019 en die staat nog steeds ergens net boven de 400km na 100% laden

Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Bram E-Niro zei:

Met een obd dongel en app kun je ook je soh zien . ( hoe gezond je accu nog is )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit een statische waarde is die pas na een bepaalde test aangepast wordt.

Heeft iemand daar ooit (in een e-Niro) een andere waarde dan 100% gezien?

Link to post
Share on other sites

Zoals eerder hier genoemd met een OBD2 adapter en de app car scanner de spanning van de accu cellen uitlezen. Die moeten nagenoeg allemaal dezelfde waarde hebben. Maximaal verschil 40mV. Bij 100% SOC is het ongeveer 4,14V per cel.

Edited by 8.3
Link to post
Share on other sites

Ik blijf altijd zo tussen de 30 en 80%. Het percentage opladen klopt altijd heel aardig met de 64 kWh plus 15% laadverlies. Wat TS schetst is op zijn minst verdacht en verdient aandacht.

Link to post
Share on other sites
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dit een statische waarde is die pas na een bepaalde test aangepast wordt.
Heeft iemand daar ooit (in een e-Niro) een andere waarde dan 100% gezien?

1c50bcbaa2a27b440b31e84029029513.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Op 12-2-2021 om 10:43, tijdjes123 zei:

Rijdt je hem steeds op tot onder de 10% en laat je hem op 100% dat is namelijk nogal slecht voor de accu waardoor die sneller zijn capiciteit verliest.

Volgens mij kan je ergens in het menu zien hoeveel % batterijcapicteit je nog hebt.

Dit is een broodje aap. De accu's zijn afdoende beschermd tegen capaciteitsverlies bij teveel onderlading. Hier hoef je als gebruiker niet op te letten.

De auto valt nog onder de garantie, dus naar de garage met dit probleem. En als de dealer zich blijft verschuilen achter "dat dit normaal" is, contact opnemen met een andere dealer en/of met Kia Nederland.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Op 12-2-2021 om 19:02, Sigmasailor zei:

Ik blijf altijd zo tussen de 30 en 80%. Het percentage opladen klopt altijd heel aardig met de 64 kWh plus 15% laadverlies. Wat TS schetst is op zijn minst verdacht en verdient aandacht.

Bedankt voor je reactie, is het laadverlies 15%? Dus als er volgens de paal 10 kw ingaat is t maar 8,5 wat de accu ontvangt?

Link to post
Share on other sites
45 minuten geleden, Daniek70 zei:

Bedankt voor je reactie, is het laadverlies 15%? Dus als er volgens de paal 10 kw ingaat is t maar 8,5 wat de accu ontvangt?

Dan heb je precies te maken met wat @Sigmasailor hierboven al zei: ca. 15% laadverlies. Heel normaal, dat hebben we allemaal. Ontkom je niet aan.

@Bram E-Niro Bedankt voor je plaatje. Dat is nieuwe info voor me. Weer wat geleerd. Hoe oud (hoeveel km en hoeveel maanden) is je auto? Dat geeft een beetje een indruk bij die 97,6% SOH.

Link to post
Share on other sites
Op 13-2-2021 om 14:19, Flying_Dutchman zei:

Dit is een broodje aap. De accu's zijn afdoende beschermd tegen capaciteitsverlies bij teveel onderlading. Hier hoef je als gebruiker niet op te letten.

Heb je daar een bron van?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Dan heb je precies te maken met wat [mention=19731]Sigmasailor[/mention] hierboven al zei: ca. 15% laadverlies. Heel normaal, dat hebben we allemaal. Ontkom je niet aan.
[mention=5694]Bram E-Niro[/mention] Bedankt voor je plaatje. Dat is nieuwe info voor me. Weer wat geleerd. Hoe oud (hoeveel km en hoeveel maanden) is je auto? Dat geeft een beetje een indruk bij die 97,6% SOH.

Deze screenshot was 25 nov bij 7000 km op de teller en 6 maanden oud . Hopelijk zet de slijtage niet zo snel door . AnDerzijds we hebben 7 jaar garantie dus een nieuwe accu na 5 jaar is zo gek nog niet .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to post
Share on other sites
Op 14-2-2021 om 21:07, Daniek70 zei:

Bedankt voor je reactie, is het laadverlies 15%? Dus als er volgens de paal 10 kw ingaat is t maar 8,5 wat de accu ontvangt?

Er gaat dan ook echt 10 kWh in de auto, 15% wordt warmte in de lader/omvormer en accu, de rest gaat als nuttige energie de accu in. Is normaal voor alle EVs, laden direct op gelijkspanning zou beter gaan omdat je dan geen omvormer meer hebt.

Link to post
Share on other sites
Op 15-2-2021 om 12:01, Chojin zei:

Heb je daar een bron van?

Ik heb in de telecomindustrie gewerkt, met accu's. Alle cellen worden apart door electronica bewaakt. Bij een te lage lading wordt de cel losgekoppeld om schade te voorkomen. Diezelfde electronica zorgt voor een stop op laden wanneer de cel vol is. En beschermt tegen ontbranding door te hoge temperaturen. Dit geldt ook allemaal voor accu's in auto's, en vele andere apparaten (e-bikes). Is een verplichting vanwege veiligheid. Anders zouden er geen e-auto's per trein, boot of trailer vervoerd mogen worden.

Als consument kun je een e-auto gerust aan een laadpaal laten hangen. Vol is vol en het laden stopt vanzelf.
En wanneer een cel leeg is wordt deze losgekoppeld. Bij verschillen in capaciteit tussen de cellen onderling krijg je inderdaad het gedrag van "plotseling" stoppen omdat een deel van de accu leeg is. Is een defect van de accu en dus garantie want alle cellen zouden min of meer identiek moeten zijn.

De bron is dus mijn jarenlange ervaring met alle soorten accu's (1980 - 2020).

Link to post
Share on other sites
Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder...
Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10%
Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan
Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje.
Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C
Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW 
Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48
Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen.
Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading).
Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen.
Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was.
 
 

Ik kan nu in de winter ook veel minder rijden 370 km op een volle accu verbruik is behoorlijk toe genomen tot 18 kw per 100 kw . Waarschijnlijk allemaal door de verwarming die hard moet werken .

Vanmorgen nog even een screenshot gemaakt van de SOH wel apart dat ie nu hoger is dan een paar maanden terug ( hing toen aan een snellader ) nu reed ik net thuis weg met 100% geladen accu .

cee206df681613acb8366fe46ae11e52.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to post
Share on other sites
Op 15-2-2021 om 19:58, Bram E-Niro zei:


Deze screenshot was 25 nov bij 7000 km op de teller en 6 maanden oud . Hopelijk zet de slijtage niet zo snel door . AnDerzijds we hebben 7 jaar garantie dus een nieuwe accu na 5 jaar is zo gek nog niet . emoji12.png


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

7 jaar garantie, ja, Maar ik ben bang dat het een illusie is dat, wanneer je een beroep op die garantie kan doen, je dan een nieuwe accu krijgt. Er is gedefiniëerd binnen welke specs je accu moet blijven in die 7 jaar. In geval van vervanging wegens garantie kan je dus ook een andere accu krijgen die nog maar nét binnen die specs valt.

Garantie afgewikkeld, maar jij dan ook zo blij????

Link to post
Share on other sites
7 jaar garantie, ja, Maar ik ben bang dat het een illusie is dat, wanneer je een beroep op die garantie kan doen, je dan een nieuwe accu krijgt. Er is gedefiniëerd binnen welke specs je accu moet blijven in die 7 jaar. In geval van vervanging wegens garantie kan je dus ook een andere accu krijgen die nog maar nét binnen die specs valt.
Garantie afgewikkeld, maar jij dan ook zo blij????

Lijkt me sterk dat er gebruikte onderdelen op je auto geschroeft gaan worden . Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze een paar cellen vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Ik heb in de telecomindustrie gewerkt, met accu's. Alle cellen worden apart door electronica bewaakt. Bij een te lage lading wordt de cel losgekoppeld om schade te voorkomen. Diezelfde electronica zorgt voor een stop op laden wanneer de cel vol is. En beschermt tegen ontbranding door te hoge temperaturen. Dit geldt ook allemaal voor accu's in auto's, en vele andere apparaten (e-bikes). Is een verplichting vanwege veiligheid. Anders zouden er geen e-auto's per trein, boot of trailer vervoerd mogen worden.

Als consument kun je een e-auto gerust aan een laadpaal laten hangen. Vol is vol en het laden stopt vanzelf.
En wanneer een cel leeg is wordt deze losgekoppeld. Bij verschillen in capaciteit tussen de cellen onderling krijg je inderdaad het gedrag van "plotseling" stoppen omdat een deel van de accu leeg is. Is een defect van de accu en dus garantie want alle cellen zouden min of meer identiek moeten zijn.

De bron is dus mijn jarenlange ervaring met alle soorten accu's (1980 - 2020).

Maar dat is geen bron. Jij moet die informatie toch ook ergens vandaan hebben.

Ik lees overal namelijk het tegenovergestelde en dat het dus geen broodje aap verhaal is. Er zijn zelfs testen gedaan met telefoon batterijen. Daar werd op verschillende manieren geladen en daaruit bleek dat het wel degelijk uit maakte hoe je de batterij oplaad. Laden van 30 tot 80 procent was de sweetspot in bruikbaarheid en levensduur. De levensduur werd hiermee wel degelijk langer. 

Zal zelf wel met een bron komen: https://www.androidauthority.com/maximize-battery-life-882395/

Dus ja, je kan gerust je batterij tot nul laten gaan en weer tot 100 laden maar het doet de levensduur van je batterij geen goed. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Hippe lip zei:

@Bram E-Niro Je zegt wat ik in feite bedoel: na de garantiereparatie krijg je ws niet (veel) meer dan waar je volgens het boekje recht op hebt...

Gewoon verkopen na 5 jaar en verder heel stil over blijven.

Link to post
Share on other sites
Op 11-2-2021 om 20:33, Daniek70 zei:

Beste Mede e-niro rijders, hier een niet zo blije rijder...

Ik heb sinds juni 2020 het 2020 model e-Niro, toen ik hem de eerste 10-15 x oplaadde gaf hij steeds ca. 450-470 km aan en ik kon er dan ook 400-430 km mee rijden tot de 10%

Sinds de zomervakantie loopt dit naar beneden, zelfs 300 km achter een vrachtwagen met 90 km/u en daarna 80 km normaal was de accu bijna leeg, bij ca. 20-25C en zonder airco alleen radio. Dashboard gaf iets van 13,5 kw/100 aan

Vanaf dec. ben ik blij als ik de 280 km haal (en dan rij ik tot ca 10-12% accu) en zegt de auto met twee streepjes nog ca. 20 km terwijl ik bijna altijd de verwarming op 17 C heb (of uit) en mijn stoelverwarming op t 1e lampje.

Volgens de dealer is dit een acceptabel verbruik bij deze temp (het was toen ca. +4-+6 C

Als ik dan in de laadhistorie kijk laad hij van ca. 10% tot 100% ca, 46-48kW 

Mij lijkt dat je de 64 kW echt niet helemaal oprijd maar 64-10 % is volgens mij ca. 58 KW en niet 48

Ik denk dus dat de accu niet goed is, en hij ergens wat kW (denkt) te missen.

Verder stopte de auto vandaag bij 9%, ik denk na ca. 500 m schildpad, en max 25km/uur en daarna stopte hij gewoon (ik had er totaal 230 km meer gereden sinds de vorige lading).

Na even uit en weer aan (3x) kon ik de laadpaal bereiken vlak bij mijn huis. Laatste week bijna alleen maar in de stad gereden en daar alleen maar 30 KM wegen.

Kan iemand me vertellen hoeveel zij laden in kW toen hun auto ca, 10% leeg was.

 

 

 

IMG_3481.jpeg

Link to post
Share on other sites
Zojuist, Sander56 zei:

 

IMG_3481.jpeg

Hoi vandaag voor een 45K service beurt naar de dealer geweest de wagen is precies een jaar oud ,ik heb gevraagt om een uitdraai van de accu  ik kom hier zelf niet echt uit maar volgens de dealer heeft de accu een capaciteit van 98 procent wat ik netjes vind ik rijd ongeveer 800 km per week ,ik laad altijd tot 80 procent dan geeft mijn gom ongeveer 280 aan ,ik rijd alleen snelweg gemiddeld 110 km pu zowel overdag als in de avond overdag verbruik ik gemiddeld 18.5 kw en in de avond 21 tot 22 kw afgelopen zomer was dit uiteraard minder ,ik rijd de wagen nooit onder de 25 procent leeg en laad hem 1 keer per week tot 100 procent dan geeft de gom gemiddeld 350 km rijden ,vraag aan je dealer een uitdraai van je accu en vergelijk hem met deze uitdraai als je er wat aan hebt

Link to post
Share on other sites
14 minuten geleden, Sander56 zei:

Hoi vandaag voor een 45K service beurt naar de dealer geweest de wagen is precies een jaar oud ,ik heb gevraagt om een uitdraai van de accu  ik kom hier zelf niet echt uit maar volgens de dealer heeft de accu een capaciteit van 98 procent wat ik netjes vind ik rijd ongeveer 800 km per week ,ik laad altijd tot 80 procent dan geeft mijn gom ongeveer 280 aan ,ik rijd alleen snelweg gemiddeld 110 km pu zowel overdag als in de avond overdag verbruik ik gemiddeld 18.5 kw en in de avond 21 tot 22 kw afgelopen zomer was dit uiteraard minder ,ik rijd de wagen nooit onder de 25 procent leeg en laad hem 1 keer per week tot 100 procent dan geeft de gom gemiddeld 350 km rijden ,vraag aan je dealer een uitdraai van je accu en vergelijk hem met deze uitdraai als je er wat aan hebt

jammer dat de SOH niet op de uitdraai staat dat is nl het belangrijkste 

Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Bram E-Niro zei:

jammer dat de SOH niet op de uitdraai staat dat is nl het belangrijkste 

Geen idee wat het is maar ik ga er van uit dat wat de dealer zegt dat het klopt ,ik zie ook weinig verschil met vorig jaar toen de wagen nieuw was 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Robbyc
      Beste allen,
      Sinds eergisteren, en vandaag weer, krijg ik een foutmelding en wordt het laden bij 92% geannuleerd en krijg ik de volgende melding.
      "[Alarm] Connected but not charging. Possible reasons: blackout, payment incompletion, charging stop button enabled...."
      Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn voordat ik mij wend tot de dealer? 
      Alvast bedankt.
      (...en ja, mijn telefoon moest ook aan de lader. ;-))

    • By Peter125
      Heb vanmorgen mijn auto naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt en om wat schade te verhelpen. Ik kreeg de vraag voorgeschoteld of ze ook de navigatie moesten updaten. Dit werd mij ontraden omdat er "iets" mis is met de kleuren nadat de update is doorgevoerd. Terug naar de oude zou niet mogelijk zijn. Er zou een paarse overheersing zijn in het scherm. Ik vond het een vreemd verhaal maar heb ook geen zin in een "paars" scherm. Meer informatie was helaas niet beschikbaar en de importeur zou op de hoogte zijn.
      Hebben meer mensen deze vraag gekregen en zijn er die de update wel hebben (laten) uitvoeren? Zo ja, wat is het resultaat?
      gr. Peter
    • By BarneyRubble
      Beste Forumgenoten, ik rijd nu een Niro Hybride met totaal 141 PK.  Nou heb ik misschien wel interesse in de E-Niro met de 64KWH accu die 204 PK levert.
      Is hier iemand die eerst de Hybride gereden heeft en nu de E-Niro 64kwh rijd.? Zo ja is het verschil in PK daadwerkelijk een best groot verschil zowel met optrekken, invoegen op de snelweg en bv het even snel inhalen als je bv op dat moment 100km/pu rijd ?
      Zie erg graag je reactie.
      Bvd, Barney
    • By Erikkoudijs
      Misschien is het een domme vraag maar ivm get aanschaffen van een wireless CarPlay dongle moet
      ik de versie weten van mijn 2019 versie  E-niro weten en ik kan het niet vinden in het menu.
      iemand een idee?
    • By Flying_Dutchman
      Omdat mijn Niro PHEV in reparatie was (vervangen display) kreeg ik een e-Niro mee.
      Wat een feest, wat een power. In één woord: zalig.
      Ik reed op de limiter door Staphorst (30 km) en schakelde die uit bij einde 30-zone. Mijn rechtervoet was blijkbaar ongemerkt naar beneden gegaan want ik kreeg me daar een felle acceleratie. Oeps.
      Bij het begin van de rijbaan naar de A28 dacht ik: wat gebeurt er bij plank gas ...... . Ik heb 15 jaar een turbo diesel gehad en die kon erg snel accelereren. Maar deze e-Niro doet het nog veel feller. Wat een kracht!
      Het is jammer dat de auto geen caravan kan trekken, anders zou ik aan inruilen denken .... 
×
×
  • Create New...